HD-less mode

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Ik heb een P2 350 Mhz linux bakje staan dat dienst doet als router, wireless ap, servertje ...
Ik heb de voeding van de computer gemod met een zalman fan, zodat die nu bijna noiseless is (maakte nogal wat herrie daarvoor) .
De computer maakt echter steeds nog behoorlijk wat lawaai dankzij de twee hd's die erin zitten. Aangezien 'm op m'n kamer staat vind ik dat eigenlijk wel behoorlijk irritant.

Met hdparm -S heb ik de standby tijd voor de hd's op 5 minuten gezet,
dit zorgt ervoor dat de schijf waarop mijn home dir staat het grootste deel van de tijd inderdaad in standby staat. Dit vermindert het lawaai al een beetje.
De tweede HD, waar / op staat, gaat echter nooit in standby.
Er wordt blijkbaar regelmatig op deze HD geschreven ...

Nu zou ik graag hebben dat beide hd's in standby gaan.
Ik dacht dit te doen door ze gewoon beide partities op deze hd's te unmounten en de swapruimte uit te schakelen, aangezien er dan ook geen activiteit meer zal zijn op de hd's zullen ze ook in standby gaan.

Er zijn hier echter enkele problemen mee:
Ten eerste: is het sowieso wel mogelijk om alles te unmounten?
Klinkt me nogal vreemd, aangezien je dan ook niet echt meer iets zou kunnen doen veronderstel ik ...
Ik veronderstel dus dat er toch ergens nog een mini systeempje zal moeten beschikbaar zijn (ramdrive, of statisch op cd of zo?) .

Ten tweede: stel dat je toch alles zou kunnen unmounten, hoe zal het systeem daarop reageren? Het enigste wat moet werken is het routeren en m'n wireless nic, dus daar is toch eigenlijk geen hd voor nodig? Uitgezonderd voor wat logging of zo, maar dat kan me niet echt schelen...
Ik ben trouwens ook niet echt zuinig op dat systeem, dus er mag al eens iets crashen of corrupted geraken. Er staat niks belangrijks op.
Trouwens: als ik de computer gewoon boot en dan terwijl 'm draait de hd's unplug }) dan draait die gewoon lekker door ... 't moet dus wel mogelijk zijn ...

Btw: Is er trouwens een manier om te zien welke files er in gebruik zijn op een hd/mount/whatever ? Dat zou wel eens interessant kunnen zijn!

Anyway, ik wou dat ik m'n computer gewoon in HD-less mode zou kunnen zetten ahw. Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen realiseren en of het sowieso mogelijk is?

Ik weet trouwens wel van het bestaan af van dingen als Smoothwall en Knoppix en zo, maar dit is iets anders. Het OS mag booten van de HD, maar het zou moeten mogelijk zijn om dan over te gaan naar een toestand waarin de HD's niet gebruikt worden.

[ Voor 10% gewijzigd door DieterVDW op 12-12-2004 10:33 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

HD-loos kan wel... met een floppy, CD of USB-pen waar je van boot.
wat ook een optie is, is om een flashkaartje en een IDE->Flash adapter te kopen, en daar het boeltje op laten werken. (geen bewegende delen, geen noise, wel een harddisk)

ik denk niet dat je alles zou kunnen unmounten iig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DieterVDW
FireWurX schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:00:
HD-loos kan wel... met een floppy, CD of USB-pen waar je van boot.
wat ook een optie is, is om een flashkaartje en een IDE->Flash adapter te kopen, en daar het boeltje op laten werken. (geen bewegende delen, geen noise, wel een harddisk)

ik denk niet dat je alles zou kunnen unmounten iig.
Mja maar ik zou dus wel graag booten van hd zoals gewoonlijk, en dan achteraf de hd kwijtspelen. Is in ieder geval mogelijk, ben nu al een uurtje aan het surfen via m'n linux bak waarvan ik de hd's heb losgekoppeld :) .
Linux kan dus perfect draaien zonder HD's .
Alleen heb ik het nu nogal ruw aangepakt (hd's hot unpluggen, hmmz :s ),
en ik zou het liever wat 'legaler' aanpakken:
het OS gewoon wijsmaken dat 'm de HD's niet meer mag gebruiken dus.
Heel wat eleganter, veiliger en makkelijker dan gewoon de powerkabeltjes van m'n hd's uittrekken :) .

Verwijderd

DieterVDW schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:07:
[...]

Heel wat eleganter, veiliger en makkelijker dan gewoon de powerkabeltjes van m'n hd's uittrekken :) .
offtopic:
Je hebt gewoon iedere keer als je die stekkertjes eruit trekt de kans dat je je hele computer naar de andere wereld helpt. Doordat de voeding een opdoffer krijgt

Je zou ook kunnen proberen om er een geluidsdemper/koeler zonder fan op te zetten. Pas is er een goede review op tweakers.net verschenen, misschien dat je daar wat info uit kunt halen?

edit:
linkje naar die review toe ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 11:15 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DieterVDW schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:07:
[...]

Mja maar ik zou dus wel graag booten van hd zoals gewoonlijk, en dan achteraf de hd kwijtspelen. Is in ieder geval mogelijk, ben nu al een uurtje aan het surfen via m'n linux bak waarvan ik de hd's heb losgekoppeld :) .
Linux kan dus perfect draaien zonder HD's .
Alleen heb ik het nu nogal ruw aangepakt (hd's hot unpluggen, hmmz :s ),
en ik zou het liever wat 'legaler' aanpakken:
het OS gewoon wijsmaken dat 'm de HD's niet meer mag gebruiken dus.
nog veel eleganter is gewoon een flashkaart als harddisk (flashkaart+IDE_>Flash adapter) gebruiken.
hoef je je OS niets wijs te maken en het maakt 0db aan geluid.
en als je bak het ondersteunt, is booten van een USB pen-drive nog handiger. gewoon inprikken en gaan.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm, ik heb na een Knoppix HD-install een keertje de hdd uitgezet (hardhandig) om te kijken hoe Knoppix daarop reageert als het geinstalleerd is op de schijf. Ding ratelt gewoon door zonder problemen totdat er een moment van Disc-Acces kwam. Toen ging ie kernel-panic op zijn gat.

Maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn om zo'n Live-distro op je hdd te zetten die net zo reageerd als die zou doen op CD, weet alleen niet hoe?

[ Voor 22% gewijzigd door Fludizz op 12-12-2004 11:26 ]

• DieterVDW
En is het niet mogelijk om een ramdrive of zo aan te maken en dan gewoon het hoogstnodige om het systeem gezond draaiende te houden daarop te zetten?
(Ben maar wat aan het brainstormen hoor, niet echt met kennis terzake onderbouwd ... )

Ik wil trouwens nog even benadrukken dat dit linux bakje nogal veel als experiment gebruikt wordt. Er mag dus wel wat mee geprutst worden. Ik heb echter noch zin noch het budget om geluidsdempers of flashkaartjes etc te gaan kopen...
Fludizz schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:25:
Hm, ik heb na een Knoppix HD-install een keertje de hdd uitgezet (hardhandig) om te kijken hoe Knoppix daarop reageert als het geinstalleerd is op de schijf. Ding ratelt gewoon door zonder problemen totdat er een moment van Disc-Acces kwam. Toen ging ie kernel-panic op zijn gat.
Als ik even de monitor van m'n servertje aanzet dan zie ik hier zo ongeveer om de seconde een I/O error gebeuren :) . Computer draait echter netjes verder hoor.
Ik denk dat 'm gewoon probeert iets te schrijven in log files of zo.. ?
En da's niet echt fataal als dat niet lukt.

Er zijn slecht twee dingen waar ik me zorgen om maak:
1. Dat 'm plots een geheugen pagina nodig heeft die geswapt op de HD staat. Ai :) .
Maar ik heb de swap ruimte uitgeschakeld (en die werd blijkbaar niet eens gebruikt hmm) dus dat moet wel in orde zijn.
2. Dat 'm plots een binary nodig heeft die niet in het geheugen zit.
Wel vreemd, zowat alle commando's die ik typ voeren nog netjes uit... Zitten al die binaries dan gecached in het geheugen of zo ... ?

BTW: weet er nu iemand soms een manier om file read/writes te monitoren in linux?
Moet wel iets voor bestaan zou je denken...

[ Voor 6% gewijzigd door DieterVDW op 12-12-2004 11:42 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-02 18:33
USB-sticks als vervanger voor harddisks, lijkt mij niet zo verstandig. Zijn die dingen niet gegarandeerd voor maximaal 10000 schrijfopdrachten of zo? Daar kom je dan denk ik toch redelijk snel aan.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
M_v_A schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:41:
USB-sticks als vervanger voor harddisks, lijkt mij niet zo verstandig. Zijn die dingen niet gegarandeerd voor maximaal 10000 schrijfopdrachten of zo? Daar kom je dan denk ik toch redelijk snel aan.
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord, en lijkt me zeker ook niet logisch. Zitten toch geen bewegende delen in, dus waarom zou het aantal schrijfacties gelimiteerd zijn :?

• DieterVDW
M_v_A schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:41:
Klinkt me nogal broodje aap hoor ... Bron?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

UltraSub schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:43:
[...]
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord, en lijkt me zeker ook niet logisch. Zitten toch geen bewegende delen in, dus waarom zou het aantal schrijfacties gelimiteerd zijn :?
idd...
usb-sticks zijn flash geheugen.
als flashgeheugen zo snel verslijt, hoe doen ze dat dan met flash-harddisks?
of Cisco routers met flash geheugen?

• DieterVDW
Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:13:
offtopic:
Je hebt gewoon iedere keer als je die stekkertjes eruit trekt de kans dat je je hele computer naar de andere wereld helpt. Doordat de voeding een opdoffer krijgt
offtopic:
Is dat niet vooral bij het INpluggen? Heb dat 1 keer gedaan, met een grote blauwe vonk en een gare voeding tot gevolg... HD's inpluggen terwijl de computer draait doe ik nu dus wel nooit meer :) .

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dit is wel een interessant topic. Ik ben hier zelf ook mee bezig op een oude pentium-200 die niet van USB kan booten. Een RAMdrive als root FS lijkt me mogelijk, maar ik weet niet of dat fijn is voor maandenlange operatie.
Verder heb ik op de HCC-dagen voor 3 euro een 16MB USB pennetje gekocht, dus ik ga even kijken of ik daar m'n root-fs op kan draaien, want zo'n ding is natuurlijk hartstikke stil. Je kunt een heleboel kunstjes afkijken van de standaard initrd's die bij distributies als Gentoo en Debian komen.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Flash geheugens hebben idd een beperkte levensduur.
Ze zijn vooral bedoelt voor fotografie, en daar maakt het niet veel uit dat ze "slechts" een miljoen schrijfoperaties ofzo aankunnen (aangezien een miljoen foto's maken wel een tijdje gaat duren :p) maar om een server van te draaien, die erg vaak kleine lees/schrijf operaties moet doen (denk maar een logging e.d.) zal zo'n kaartje snel versleten zijn.
Anyway, is het niet slimmer om gewoon te investeren in een nieuwe (stille) hdd?
Voor 75 euro heb je al een kanjer van een hdd, die zo stil is als het maar kan zijn (Fluid Bearing enzo).

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 12:38 ]

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
je kan een netwerk boot maken :)
of gewoon van een flash drive en dan /tmp en /var/log op een ramdrive
en dan met HDParm je hdd's uit laten zetten na een paar minuten zodat ze alleen draaien als je ze nodig hebt

p.s. http://www.gentoo.org/doc/en/diskless-howto.xml

[ Voor 14% gewijzigd door cold op 12-12-2004 12:47 ]

MT v3 | EMS 147, VNS 117, BMS 112 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Misschien kun je een sata-controllertje en schijf kopen, die sata-schijven zijn namelijk hot-swappable. Alleen snap ik nog iets niet helemaal: als het ook een server is moet ie af en toe toch schijven naar zijn harddisk. Dan moet ie daar wel bij kunnen, dat gaat niet als ie los zit. Hoe denk je dat op te lossen :?

• DieterVDW
stefan001 schreef op zondag 12 december 2004 @ 12:52:
Misschien kun je een sata-controllertje en schijf kopen, die sata-schijven zijn namelijk hot-swappable. Alleen snap ik nog iets niet helemaal: als het ook een server is moet ie af en toe toch schijven naar zijn harddisk. Dan moet ie daar wel bij kunnen, dat gaat niet als ie los zit. Hoe denk je dat op te lossen :?
Bwa ik gebruik 'm soms wel als servertje, maar als ik thuis ben dan heb ik dat meestal niet nodig. Dan gebruik ik 'm alleen maar als router en wireless ap.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

wat jij wilt is je rootfs read-only, zodat als het moet je OS bij de data kan, maar met hdparm zorgen dat ie na een paar minuten weer downspint.

rootfs read-only betekent dat je oplossingen moet bedenken voor /tmp, vaak ook /etc, en /var.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt je HDD compleet read-only mounten en vervolgens /var/log, /var/run en /tmp met tmpfs mounten. Dit doe ik ook met de PCs van mn broertje en zusje die gewoon met een read-only NFS rootfs booten en vervolgens X starten om vanaf mijn terminal server te werken.

Waar je evt nog naar zou kunnen kijken is de zgn "Laptop-mode", in de kernel documentatie die met de kernel source wordt meegeleverd zit een document met bijbehorend startscript. Wat dat ding doet is de mount parameters van je filesystems aanpassen en een paar dingen in /proc setten zodat je OS niet continu naar disk staat te pennen voor dingen als journal timestamps van je filesystem.

• cool_zero
  • Laatst online: 25-10-2022
Je kunt ook een image maken die je na het laden van de kernel in je geheugen zet met de initrd optie in lilo/grub. Met het commando mkinitrd zou dit makkelijk gemaakt moeten kunnen worden. Dan heb je dus een ramdisk. Als je daar alle functionaliteit in stopt voor het draaien van de router dan heb je de hd niet meer nodig. Als je dan wel weer op de hd wil zijn kun je alsnog de hd mounten. Het grote nadeel van zo'n oplossing is dat de logs verloren gaan als de computer uit gaat (net als bij de tmpfs oplossing) en dat updaten van het systeem wel een stukje lastiger wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door cool_zero op 12-12-2004 14:26 ]

• T-Junkie
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

How to boot from a USB device:
http://www.weethet.nl/english/hardware_bootfromusbstick.php

http://rz-obrian.rz.uni-karlsruhe.de/knoppix-usb/

[ Voor 23% gewijzigd door T-Junkie op 12-12-2004 21:41 ]

• UltraSub
DieterVDW schreef op zondag 12 december 2004 @ 11:39:
BTW: weet er nu iemand soms een manier om file read/writes te monitoren in linux?
Moet wel iets voor bestaan zou je denken...
Filemon?

• DieterVDW
Ah ik dacht dat dat windows only was.
Maar d'er staat wel op de site dat de linux filemon niet meer werkt met de recente linux versies hmm ...
Vreemd dat daar trouwens geen tooltje voor is (iets zoals netstat, maar dan voor files) .
Filemon heeft blijkbaar een gui nodig, wat ik niet heb op die machine :s .

Ik heb nu eens /var/log, /var/run en /tmp gemount als tmpfs,
en alle overbodige services uitgeschakeld (syslog!) .
Er is echter toch nog nu en dan wat hd activiteit.
Kon ik er maar achterkomen welk proces die hd activiteit veroorzaakt!

Edit: die laptop-mode doet precies wat ik wil!
Beide HD's gaan nu in standby en enkel degene waar root opstaat spint om de X aantal minuten eens op om de hd bij te werken. Ideaal!

Edit2: mja toch niet zo ideaal blijkbaar.
Ik moet toch de syslog service afzetten, of anders spint de ene hd om de 30 seconden of zo up en direct weer down. Ook niet echt ideaal :s ...

[ Voor 56% gewijzigd door DieterVDW op 12-12-2004 18:01 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dit stuk gaat over een harddisk in een laptop maar is vast ook toe te passen op een pc:

Saving More Power: Hard Disk Spin-down

After the CPU, your hard disk is your laptop's most power-hungry component. As long as it spins, it consumes power.

Linux's out-of-the-box configuration makes it nearly impossible to spin down the hard disk, as the operating system performs flushes every few moments. So, to successfully spin down the hard disk, you'll need two different tools: a script to set laptop_mode in the kernel and the hdparm utility.

The laptop_mode switch used to be all you needed to spin down the hard disk, but over time other settings have cropped up that must be changed as well. There are numerous laptop mode scripts available on the Internet, but you can download a handy one from http://www.linuxmagazine....-07/laptop/laptop_mode.sh. This particular script is handy because it works with both 2.4 and 2.6 kernels. Run the script using the options start or stop, and run it either at startup, say from /etc/rc.local, or only when going into battery mode.

Once you've enabled laptop_mode, set the hard disk spin-down threshold using the hdparm command. hdparm lets you set the spin-down timeout with ­S, and allows you to check the status of the drive using ­C. See the hdparm man page for specific information about the timeout values.

The hdparm command can be added to apmscript to automatically adjust the timeout when on AC and on battery. When plugged in, the command...

# hdparm ­S 48 /dev/hda

... sets standby to four minutes, which is quite suitable for most laptops. When running on battery, the command...

# hdparm ­S 12 /dev/hda

... sets standby to one minute. Depending on how fast your hard drive spins up and how critical your battery life is, you may wish to increase or decrease these values.

http://www.linux-mag.com/2004-07/laptop_01.html

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

DieterVDW schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:00:
[...]

Maar d'er staat wel op de site dat de linux filemon niet meer werkt met de recente linux versies hmm ...
Vreemd dat daar trouwens geen tooltje voor is (iets zoals netstat, maar dan voor files) .
Filemon heeft blijkbaar een gui nodig, wat ik niet heb op die machine

[...]
Er bestaat gewoon een programma voor wat je voor dit doel kunt gebruiken hoor; namelijk lsof; oftewel; LiSt Open Files :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• UltraSub
DieterVDW schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:00:
[...]

Filemon heeft blijkbaar een gui nodig, wat ik niet heb op die machine :s .
Ik gebruik het wel eens onder AIX, dus ik dacht, als het *nix is, zal het vast wel voor linux te krijgen zijn :)

• DieterVDW
Spider.007 schreef op zondag 12 december 2004 @ 22:45:
[...]

Er bestaat gewoon een programma voor wat je voor dit doel kunt gebruiken hoor; namelijk lsof; oftewel; LiSt Open Files :)
Tja, da's altijd het probleem met linux hé.
Ik weet dat er wel ergens een tooltje voor moet bestaan, maar ik weet niet hoe het noemt :-) .

Met de syslogd uitgeschakeld werkt die laptop mode trouwens erg goed nu!

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

DieterVDW schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:44:
[...]

Ik weet dat er wel ergens een tooltje voor moet bestaan, maar ik weet niet hoe het noemt :-) .

ipv de syslogd helemaal uitgeschakeld zou je ook naar een ramdisk kunnen schrijven, en dan af en toe syncen. ook kun je het loglevel omhoog schroeven, zodat dingen die je wel wilt terugzien in je logs wel gelogd worden, ook al moet daarvoor de hdd opgespint.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

DieterVDW schreef op maandag 13 december 2004 @ 11:44:
[...]

Standaard schrijft syslog elke minuut of zo een --MARK-- entry in je /var/log/messages zodat je weet dat syslog nog werkt en leeft. Dit kun je uitschakelen. Dat is zeer waarschijnlijk de reden dat je hd elke 30 seconden opspint.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Om op je originele vraag terug te komen, er is een prog dat noflushd heet en dat vangt alle writes/reads op (zover dat mogelijk is) het gaat hier om de flushes wat linux automatisch doet. Het werkt echter alleen bij ext2 omdat de journalling systemen ook automatisch wegschrijven maar dat kan niet ondervangen worden, maar ik geloof ook dat men bij de nieuwste kernels ook dit soort features wilt voor laptops om zo energie te besparen wat wel erg goed scheen te werken.

• DieterVDW
smokalot schreef op maandag 13 december 2004 @ 12:13:
[...]

ipv de syslogd helemaal uitgeschakeld zou je ook naar een ramdisk kunnen schrijven, en dan af en toe syncen. ook kun je het loglevel omhoog schroeven, zodat dingen die je wel wilt terugzien in je logs wel gelogd worden, ook al moet daarvoor de hdd opgespint.
Welja het rare is dat de hdd bleef erg regelmatig opspinnen, zelfs als ik van /var/log en /var/run een ramdrive gemaakt had ...
Vreemd!
Misschien heeft het inderdaad iets met journalling te maken,
maar ik dacht dat die laptop_mode ook de commit interval aanpaste nochtans.

Ik zal eens proberen om de hd's te mounten als ext2, dan ben ik in ieder geval van de journalling af, en dan van /var/log en /var/tmp ramdrives maken...

Ik zal lsof ook eens installeren, dat zou ook al het een en het ander moeten verduidelijken ...

Update:
Het is me net ingevallen dat je syslogd best eens heropstart nadat je /var/log gemount hebt als ramdrive, anders blijft 'm waarschijnlijk gewoon schrijven naar de harddisk. Dat zou verklaren waarom m'n harddisk bleef opspinnen, zelfs nadat ik /var/log als ramdisk had gemount!

Het werkt nu trouwens perfect! Ik sluit de meeste grote services af (httpd, mysql, etc), mount /var/log en /var/run als tmpfs drives en start dan laptop_mode met een commit interval van 7200 seconden :) .
En ik hoor die HD's nu echt wel praktisch nooit meer opspinnen! Super!

[ Voor 24% gewijzigd door DieterVDW op 26-12-2004 14:47 ]

Pagina: 1