Programma op andere TTY starten, dan huidige TTY weer vrij

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hey, Ik had dit ooit gelezen, maar ik kan het echt niet meer vinden, op GoT en Google.

Ik wil een programma (tail -f /var/log/syslog) starten op TTY8 vanaf TTY1. TTY1 moet hierna echter weer vrij komen om andere dingen te doen.

Als ik nu gewoon "tail -f /var/log/syslog >/dev/tty8" doe, blijft TTY1 wachten, tot ik tail afbreek, dan komt hij weer vrij.

Vraag:
Hoe kan ik tail starten op TTY8 en vervolgens de control weer terug krijgen? Ik wil em deamonizen zeg maar 8)7

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

Empersandje achter je commando?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De meeste loggers bevatten deze functionaliteit standaard: syslog-ng bevoorbeeld:
syslog.conf:
code:
1
2
3
# By default messages are logged to tty12...
destination console_all { file("/dev/tty12"); };
[

En algemener:
code:
1
tail -f /var/log/messages > /dev/tty10 &

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Volgens mij doet screen wat je wilt.

http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?screen

[ Voor 40% gewijzigd door DAzN op 12-12-2004 10:49 ]

Verwijderd

Jep, screen is je ding, je kan je processen in je terminal (screen) laten draaien, vervolgens screen naar de "achtergrond" verhuizen en vrolijk in je terminal verder gaan. Screen roeleerd! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 10:59 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoe zou je het met screen doen dan? screen starten, commando & draaien, en dan screen disconnecten? Da's een waterpomptang als hamer gebruiken ;)
Het commando open doet letterlijk wat de TS wil, 'een programma starten op een andere terminal', en niets meer dan dat.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Room42
  • Niet online
Thanks mensen!

Open is idd een geinig commando dat ik nog niet kende. Ik vind het vergelijkbaar met "start" in Windows (2k/XP iig) :)
Voor mij was dit 'the trick':

tail -f /var/log/syslog | colorize > /dev/tty8 &

Nu draait er een mooi gekleurd loggertje op TTY8 en is TTY1 weer vrij om uit te loggen. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah, en dit valt wel onder basiskennis voor het linux gebruik ;) Kijk anders ook eens door de bash beginners guide en of één van de andere guides op tldp heen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.