Gedachten over Tijd
Tijd wordt algemeen als de vierde dimensie beschouwt.
Ok, maar dat zegt niets. Hier wordt al van uitgegaan dat tijd zou bestaan. Volgens mij kan dat niet. Nu weet je mijn uitgangspunt al, moelijker wordt het om aannemelijk te maken dat ik iets ervaar wat niet tijd is, maar wat al sinds elke geheugen bestaat als "het "verschijnsel" tijd.
Iedere gebeurtenis, althans iedere gebeurtenis in ons heelal, kan beschreven worden met behulp van vier coordinaten: drie voor de plaats in onze drie-dimensionale ruimte, en een voor het tijdstip waarop dit gebeurt.
Een tijdstip beschrijven langs "de lijn van de tijd" is niet een bewijs dat tijd bestaat, maar dat de mens de eigenschap heeft iets te ervaren dat hij meetbaar wilt maken en dat hij (in dit geval) tijd noemt. Ervaringen echter zijn uitsluitend eigenschappen van diegene, die ervaart
Waarin onderscheidt zich deze vierde dimensie van de andere drie? Het meest opvallende verschil is dat een object zich alle kanten op in drie van de dimensies kan bewegen, maar slechts een kant op in de vierde. Verder lijkt het dat tijd altijd even 'snel' gaat; men kan niet 'stil' staan in de tijd. In hoeverre zijn deze twee eerste opvallendheden correct, en wat voor implicaties bergen zij in zich?
Ja daar leek het al op. Jij gaat al uit van de veronderstelling dat tijd bestaat en dat eenmaal geaccepteerd te hebben, zo logisch mogelijk probeert te achterhalen wat tijd is. Goed ik speel het spel mee

Het eenrichtingsverkeer van de tijd
OK, maar ook dat het niet anders kan omdat ons geheugen zo in elkaar zit.
In de ruimtelijke dimensies kan men zich vrij bewegen.
OK, maar je komt met en nieuwe definitie aan: ruimte. Weet je zeker dat die ècht bestaat, ik bedoel uit zich zelf? Is het geen reïficatie? Dat wil zeggen een mentale eigenschap van de mens zelf? Als ruimte bestaat want is dan ALLEEN MAAR RUIMTE? In hoeverre verschilt "alleen maar ruimte "van "niets" Hoe weet je dat die 2 begrippen dan niet samen vallen? Ruimte is als begrip nauwelijks makkelijker, maar wel makkelijker te omvatten als het bergrip tijd.
Goed ik speel het spel dat ruimte iets is mee.

In de tijd echter is men gedoemd altijd een kant op te reizen. Hoe komt dit? Opeenvolgende 'ruimtes' in de tijd (momenten) verschillen in een belangrijk opzicht van opeenvolgende 'vlakken' in de ruimte: de vlakken in de ruimte vertonen alleen een onderlinge samenhang inzoverre zij dezelfde voorwerpen doorsnijden, maar het volgende vlak is niet af te leiden uit het vorige.
Niet altijd, maar het kan wel, is echter niet nodig
Opeenvolgende momenten echter volgen logischerwijs uit elkaar. Ze zijn verbonden door causaliteit: moment A+1 moet noodzakelijkerwijs (even afgezien van quantumonzekerheden) volgen uit moment A. Wij zien dus dat naast elkaar gelegen momenten in de tijd causaal verbonden zijn, terwijl naast elkaar gelegen plaatsen in de ruimte plaatsen zijn waartussen beweging mogelijk is.
Twee verschillende maatstaven hanteer je die met elkaar zelf geen logische verband hebben: beweging en causale samenhang. Je brengt het als twee verschillende eigenschappen van twee verschillende systemen: 3D en tijd. "Opeenvolgende momenten echter volgen logischerwijs uit elkaar" Waarom denk je dat? Vaak is dat wel zo maar niet altijd. Als ik in de tijd de groei van een boom meet, dan zie ik langs de gemeten tijd bij de boom een causale samenhang. Tegelijkertijd meet een collega van mij in een bepaalde situatie de uitkristallisatie van een verzadigde zoutoplossing. Ook hij vindt jouw causale samenhang. maar als ik als observer van beide processen, naar beide processen kijk zie ik onderling geen samenhang of causale samenhang. Ik luister twee gesprekken af en merk eveneens een gebrek aan causale samenhang.
Als laatste en nu binnen één proces, niet elk proces is causaal tenzij je onvoorspelbaarheid een onderdeel ervan vindt. Het proces staatsloterij zit vol onvoorspelbaarheden toch? Bepaalde muziekstukken?
Het nieuwe meisje zegt aarzelend ja, maar ze bedoelt nee. Hoe causaal is dat? Ik heb je lief en daarom vermoord ik je. Zit de werel niet vol acausale gedachten?
Het verband tussen plaatsen is dus de mogelijkheid tot beweging, het verband tussen momenten is dat ze uit elkander volgen.
Met dat volgen heb ik dus moeite. Het is gedeeltijk waar
Dat men vrijelijk door de ruimte kan reizen valt gemakkelijk te zien:
deletie stukje over x en y.
Misschien niet waar en niet zo vrij. In kromme ruimtes kan je niet zo maar altijd maar recht door gaan. Je hebt geen -v nodig om terug te keren naar je punt van vertrek. Ook als je een cirkel volgt zo groot als het heelal kom je met recht doorgaan terug. En volgens niet meer zo nieuwe inzichten zijn alle ruimtes in het heelal een verzameling krommen.
Dat men niet vrijelijk door de tijd kan reizen blijkt daaruit dat causaliteit een richting heeft. Beweging impliceert geen richting in de ruimte; zij geeft slechts een beweging in de ruimte weer. Een beweging staat gelijk aan een veranderende ruimtecoördinaat met het verstrijken van de tijd.
Nu kom je in de buurt.Beweging kan je niet definieren zonder tijd erbij te halen. Zou het omgekeerde ook waar zijn? Geen tijd zonder beweging? Dan heb je die hele causaliteit niet nodig
Causaliteit daarentegen impliceert wel een richting: vooruit in de tijd. Dat wil zegen: causaliteit definieert tijd.
Nee beweging. (in de ruimste zin des woords. ook niet materiele processen kunnen zich alleen via iets "bewegends/veranderends" kenbaar maken aan een observer) Causaliteit is een begripsmodus. De observer kijkt naar een proces (per definitie is er dan al beweging/verandering, welke causaliteit die beweging heeft doen ontstaan is niet van belang, omdat zonder beweging het begrip causaliteit ondenkbaar wordt) en de observer wil nagaan of de "beweging" logisch is of niet.
In plaats van over de tijdsdimensie zouden wij net zo goed over de causaliteitsdimensie kunnen spreken
Deletie. Maar ik wil wel het punt maken dat indien causaliteit optreedt er noodzakelijkerwijs een tijdsdimensie is die slechts eenrichtingsverkeer toelaat; tijd heeft een voorkeursrichting, omdat causaliteit slechts een kant op werkt.
Ik vertaal je als volgt: Maar ik wil wel het punt maken dat indien beweging optreedt er noodzakelijkerwijs een tijdsdimensie bedacht wordt door een observer, die zo zijn geheugen verklaart en herdefinieert als een "hele grote zak waarin tijd wordt bewaard: het zogenaamde verleden/toekomst) die opeenvolgende punten van de beweging wilt meten, onthouden en zonodig verklaren. Elk proces/beweging echter die wordt gemeten alswel de oserver zelf blijven in dezelfde tijd: Het NU dat er altijd is en een "verlengde" eigenschap schijnt te zijn van observers. Elke beweging, elke verandering, ongeacht samenhangen volgt zichzelf op totdat de beweging stopt en alleen de laatste meting wordt herinnerd door een observer. Als de laatste observer van alle observers ophoudt te bestaan houdt de tijd op.
De snelheid van tijd
Een andere keer anders wordt het stukje ohoudbaar lang
Edit: Quotes toegevoegd. Quoten gaat als volgt: {Quote}text{/Quote}, met [ ipv { en ] ipv }. Groeten, LD