[MANDRAKE] Geluids problemen

Pagina: 1
Acties:

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-01 13:13
Ik heb eergisteren voor het eerst maar eens een GNU/Linux distributie geinstalleerd, mijn keus was gevallen op Mandrake 10.1

Na een installatie met een aantal kleine internet probleempjes is het me nu gelukt om online te komen en alles werkt tot nu toe ook helemaal, behalve het geluid. Bij alle players wil het balkje niet gaan lopen wanneer ik een mp3 probeer af te spelen. Ik heb voor de rest ook geen enkel geluid. Nu heb ik al wel een klein voorgevoel waar het over gaat: ik heb naast mijn onboard geluidschip, die niet meer volledig werkt, ook een Creative Soundblaster Live! 4.1 PCI kaart. Wat me opvalt is dat ik bij KMix onderin zie staan: Intel ICH5. Aangezien de chipset van mijn moederbord van Intel is zou ik zo denken dat dit betekend dat Mandrake die chipset voor het geluid gebruikt.

Heeft iemand enig idee hoe ik mijn geluid kan krijgen? (graag niet al te linux'ige termen gebruiken) Alvast bedankt!

Update:
Ondertussen heb ik wel lopende balkjes, blijkt een probleem met XMMS te zijn, die ik nu opnieuw installeer, hopelijk is dat dan weg. Maar ik heb nog steeds geen geluid op mn Creative...
Als ik bij GNOME-ALSA-Mixer kijk dan zie ik daar maar 1 tabje bovenaan: van de onboard set van Intel (Realtek).

[ Voor 16% gewijzigd door Toolskyn op 12-12-2004 00:43 ]

gewooniets.nl

Verwijderd

Kijk in het Mandrakelinux Configuratiecentrum (MCC) onder Apparatuur, Apparatuur, onder geluidskaart en configureer je geluidskaart (neem de alsa module snd-xxxxxx) (zorg er wel voor dat je alle geluidsapplicaties afgesloten hebt, inclusief kmix in de systray). Ga daarna naar Systeem, Diensten en controleer ofAlsa draait.

(Of makkelijke oplossing: zet in je bios onboard geluid uit :) )

• Toolskyn
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-01 13:13
Ik heb eerst de makkelijke optie gebruikt: en het werkt ook nog! Was het helemaal vergeten. Enorm bedankt!

gewooniets.nl