Toon posts:

Usb netwerk met netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik binnenkort en server krijg (lees: oude pc van vader) was ik erover na aan het denken om deze in het netwerk te hangen. Geen probleem. Maar de server komt op mijn kamer, en het zou handig zijn, als ik de server gewoon direct op mijn pc kan aansluiten. Omdat de server en mijn pc maar 1 netwerkkaart hebben (en ik geen crosscable heb) wilde ik het met een USB --> Ethernetconnect doen.
Afbeeldingslocatie: http://ak.buy.com/db_assets/large_images/459/10352459.jpg
Zo een bedoel ik.

Situatie:

Router --> Pc's in netwerk en server, allemaal via UTP kabel

Hoe ik het wil:

Server --> UTP kabel --> UTP/USB omzetter --> USB poort mijn pc.

Is dit mogelijk? Om de netwerkkabel in de UTP/USB conventor te stoppen, USB in mijn pc te duwen en bestanden naar mijn server kan overzetten?

Of kan ik beter een cross kabel kopen?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

PC <--> PC = Cross kabel
PC <--> Switch = Straight kabel
Switch <--> Switch = Cross kabel
Of je dus je interne netwerkkaart of een usb netwerkkaart gebruikt maakt niet uit, je zal toch een cross kabel nodig hebben.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:23

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik neem aan dat je deze converter wel al hebt? Anders lijkt mij een tweede netwerkkaartje en een crossedkabeltje een goedkopere oplossing. Als ik het zo lees denk ik dat het wel moet werken, hoewel je misscien alsnog een crossed kabel nodig hebt tussen de server en de usb converter?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:59:
Ik neem aan dat je deze converter wel al hebt? Anders lijkt mij een tweede netwerkkaartje en een crossedkabeltje een goedkopere oplossing. Als ik het zo lees denk ik dat het wel moet werken, hoewel je misscien alsnog een crossed kabel nodig hebt tussen de server en de usb converter?
Ik heb dat ding nog niet, maar mijn opa had die conventor bij zijn ADSL pakket gekregen.
Wolfboy schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:58:
PC <--> PC = Cross kabel
PC <--> Switch = Straight kabel
Switch <--> Switch = Cross kabel
Of je dus je interne netwerkkaart of een usb netwerkkaart gebruikt maakt niet uit, je zal toch een cross kabel nodig hebben.
Ik zal dan toch een crosscable moeten kopen. ik was in de veronderstelling dat een USB conventer een ander signaal ervan maakte 8)7

Verwijderd

Het is geen convertor, het is gewoon een netwerkkaart. Die dingen zijn een lapmiddel, of als je niet weet hoe je een echte kaart moet inbouwen. Mijn advies is een échte netwerkkaart.

Verder zie ik niet in waarom die server niet aan die router zal hangen, die server is dan toch gewoon benaderbaar?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:06:
Het is geen convertor, het is gewoon een netwerkkaart. Die dingen zijn een lapmiddel, of als je niet weet hoe je een echte kaart moet inbouwen. Mijn advies is een échte netwerkkaart.

Verder zie ik niet in waarom die server niet aan die router zal hangen, die server is dan toch gewoon benaderbaar?
Stel dat ik eens naar een LAN-party oid. ga, en ik wil mijn servertje dan ook meenemen. Tevens wordt de server in een kleine oude munitie kist geplaatst. En dat is wel eens fijn als je naar iemand toe gaan, om bijvoorbeeld bestanden oid. over te zetten. Hoe je alleen die USB kabel erin te pluggen ;)

Verwijderd

Ik snap niet waar je heen wilt, je ramt dat ding in je USB poort, en je hebt er een extra netwerkkaart bij. Daar ram je vervolgens een CAT5 of CAT6 kabel in, en je kan op een netwerk. OF je hebt een onboard/PCI netwerkkaart, en je ramt er gelijk een netwerkkabel in, en je bent klaar.

Er komt écht geen USB kabel bij te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:12:
Ik snap niet waar je heen wilt, je ramt dat ding in je USB poort, en je hebt er een extra netwerkkaart bij. Daar ram je vervolgens een CAT5 of CAT6 kabel in, en je kan op een netwerk. OF je hebt een onboard/PCI netwerkkaart, en je ramt er gelijk een netwerkkabel in, en je bent klaar.

Er komt écht geen USB kabel bij te kijken.
Je hebt gelijk, ik was een beetje dom aan het denken :X
Ik wist niet nu wel :+ dat het gewoon een netwerkkaart is, die je op je usb kan aansluiten

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:09:
[...]

Stel dat ik eens naar een LAN-party oid. ga, en ik wil mijn servertje dan ook meenemen. Tevens wordt de server in een kleine oude munitie kist geplaatst. En dat is wel eens fijn als je naar iemand toe gaan, om bijvoorbeeld bestanden oid. over te zetten. Hoe je alleen die USB kabel erin te pluggen ;)
Maar wat maakt het dan uit of er een USB of gewone NIC inzit.
Behalve dan de snelheid die op USB1.1 gewoon bijna 10x zo laag ligt.

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
[...]

Nee! Dat is niet waar.

Lees nou even goed. Dat plugje moet je gewoon zien als een netwerkkaart. Je maakt dan dus een ethernetverbinding. Tussen twee computers zal dan een cross-cable moeten. Je moet dan ook allerlei instellingen plegen in je windows, omdat DHCP dan niet werkt (meestal). Crossed netwerken zijn niet erg plug&play.
Je moet dit dus niet verwarren met een USB kabel tussen twee computers, waar je inderdaad zeer eenvoudig bestanden kunt overpompen. Dat is heel iets anders.

Wat betreft je netwerk, zie ik ook geen reden (net als CABAL) om je server niet als een computer gewoon aan je router te hangen. Je kunt de server dan gewoon uit je netwerk halen, terwijl de rest van je netwerk intact blijft. Ok, je server is natuurlijk niet meer benaderbaar, maar dat is ie natuurlijk nooit als ie niet is aangesloten. :)
Nou, die server heeft al een netwerkkart, ik zie dus ook geen reden om dat USB-plugje te gebruiken.

Verwijderd

De snelheid ligt een stuk langzamer, zoals je zei, vanwege de USB interface z'n bandbreedte, vanwege de latency van de USB interface, en vanwege het feit dat hij nóg meer van je processor nodig heeft dan je standaard Realtek kaartje. Daarnaast zijn ze een stukkie minder stabiel, door de extra connector (je trekt hem er zo uit), gevoeliger voor storing. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is installatiegemak (geen kast open maken, dat is het idee achter die dingen in ADSL/kabel paketten), en mócht je ooit een PC moeten repareren die geen netwerkkaart heeft, als ze nog bestaan...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:20:
De snelheid ligt een stuk langzamer, zoals je zei, vanwege de USB interface z'n bandbreedte, vanwege de latency van de USB interface, en vanwege het feit dat hij nóg meer van je processor nodig heeft dan je standaard Realtek kaartje. Daarnaast zijn ze een stukkie minder stabiel, door de extra connector (je trekt hem er zo uit), gevoeliger voor storing. Het enige voordeel wat ik kan bedenken is installatiegemak (geen kast open maken, dat is het idee achter die dingen in ADSL/kabel paketten), en mócht je ooit een PC moeten repareren die geen netwerkkaart heeft, als ze nog bestaan...
Dus, het kan wel, maar het is beter om een extra netwerkkaart in de pc te zetten en een crosscable te kopen?

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties, ben een stuk wijzer geworden op het gebied van USB en netwerken ;)

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:23:
[...]

Dus, het kan wel, maar het is beter om een extra netwerkkaart in de pc te zetten en een crosscable te kopen?
(...)
Maar waar wil je die extra netwerkkaart dan voor gebruiken? Ga je je server met 2 verbindingen aan je router hangen? Want ik vind het echt onlogisch om je server tussen je router en je client te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ZeilDude schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:25:
[...]

Maar waar wil je die extra netwerkkaart dan voor gebruiken? Ga je je server met 2 verbindingen aan je router hangen? Want ik vind het echt onlogisch om je server tussen je router en je client te zetten.
[...]

dit was nog voordat ik wist, dat ik beter een netwerkkaart en crosscable kon kopen om de server met pc te verbinden

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 22:28 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:23:
[...]

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties, ben een stuk wijzer geworden op het gebied van USB en netwerken ;)
Ja, een nic met Utp kabel is wel een stuk beter ja en sneller.
En anders hang je die bak gewoon aan je router, is hij makkelijk vanaf ieder systeem benaderbaar.

Verwijderd

Ik heb m'n server ook aan de router hangen, mandrake linux 10, en hij krijgt gewoon z'n IP via DHCP. Mocht ik naar een LAN gaan, trek ik hem hier gewoon los, goed, PC van m'n zusje en ouders kunnen dan nie tmeer connecten met die FTP server, maar zo vaak komen ze daar toch niet op, m'n zusje eigenlijk alleen, om anime d'r vandaan te halen. Kom ik thuis, plug ik hem d'r weer in, (mini-ITX bakken, via serenity, makkelijk onder de arm mee), en hij werkt gelijk weer. Ik hoef niet te klooien met een 2e netwerkkaart in mijn PC, een crosskabel, en een heel geklooi met IP-adressen onthouden of een DNS-server draaien, peelen met handmatige IP-adressen...

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:26:
(...) dit was nog voordat ik wist, dat ik beter een netwerkkaart en crosscable kon kopen om de server met pc te verbinden (...)
Eerder schreef je:
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 21:55:
(...) Omdat de server en mijn pc maar 1 netwerkkaart hebben (...)
Heeft die server nu één of géén netwerkkaart (nic)? Ok, als ie er geen heeft, dan snap ik wat je met een nic wil, als ie er wel één heeft, waarom dan een tweede?

Verwijderd

Topicstarter
ZeilDude schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:40:
[...]

Eerder schreef je:

[...]

Heeft die server nu één of géén netwerkkaart (nic)? Ok, als ie er geen heeft, dan snap ik wat je met een nic wil, als ie er wel één heeft, waarom dan een tweede?
PC heeft er een, en de server heeft er een. Omdat de server op mijn kamer komt, en regelmatig meegaat naar LAN's of vrienden die bestanden willen hebben. Leek het mij handiger om dan een USB/netwerk converter te gebruiken, zodat mijn server de netwerkkabel in de converter steekt, en de USB in iemand anders zijn pc.

Ik ben hier overtuigd dat dit niet gaat werken (lage snelheid, overdreven) en beter een crosscable kan kopen om bestanden over te zetten

• ZeilDude
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:46:
[...]

PC heeft er een, en de server heeft er een. Omdat de server op mijn kamer komt, en regelmatig meegaat naar LAN's of vrienden die bestanden willen hebben. Leek het mij handiger om dan een USB/netwerk converter te gebruiken, zodat mijn server de netwerkkabel in de converter steekt, en de USB in iemand anders zijn pc.

Ik ben hier overtuigd dat dit niet gaat werken (lage snelheid, overdreven) en beter een crosscable kan kopen om bestanden over te zetten
Ok, je wilt dat plugje dus gebruiken voor mensen die geen netwerk hebben? Dan kan dat toch prima. Ok, misschien is ie niet zo snel, maar het is toch maar voor af en toe. Als je dat met een netwerkkaartje wilt doen, dan moet je die dus bij de ander inbouwen. Lijkt me ook erg omslachtig. Je hebt in beide gevallen een cross-kabel nodig, het is namelijk een ethernet-netwerk tussen 2 computers.

Mocht het echter alleen gaan om simplele bestandsoverdracht, dan zijn er andere oplossingen. USB-stick, CD-ROM, DVD, (USB-)harde schijf. Stukken lichter dan een server onder je arm. Wil je wel je server gebruiken, dan kun je een USB kabeltje gebruiken zoals deze.

Wat betreft LAN's... lijkt me in de naam zitten. Waar denk je dat je je kabeltje in gaat pluggen? :)

iets anders:
Ik zou dat plugje ook wel willen hebben, maar dan andersom. Dus om een USB-apparaat aan je netwerk te hangen. Leuk voor mijn Palm bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door ZeilDude op 11-12-2004 23:02 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ZeilDude schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:54:
[...]
iets anders:
Ik zou dat plugje ook wel willen hebben, maar dan andersom. Dus om een USB-apparaat aan je netwerk te hangen. Leuk voor mijn Palm bijvoorbeeld.
Die zijn er niet want iets zal toch het USB protocol moeten vertalen naar iets dat over het netwerk verstuurd kan worden. Heel misschien dat je een dedicated iets kunt vinden, maar dat is dus altijd maar voor 1 apparaat (of type apparaat).

Maar een USB hdd of een USB webcam werken TOTAAL anders dus het is niet heel makkelijk om dit even te doen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft ondertussen niets met de hardware en alles met de netwerken te maken...

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 20:01

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:46:
[...]

Bouw in dat kistje een switch waar je je kabel van je router op aan sluit en de kabel van je "andere PC". Verbind een andere uitgang van de switch (intern) met de NIC van dat "kistje". Klaar overal en altijd benaderbaar waar een DHCP draait ... (Lijkt me)