Terratec Aureon 5.1 Fun/PCI & Hercules Muse 5.1 DVD

Pagina: 1
Acties:

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
ik heb problemen met 5.1 geluid via een SB live kaartje en ik krijg het echt niet werkend dus heb bedacht een nieuwe geluidskaart aan te schaffen.

om beetje budget geluidskaart te kopen aangezien mijn surround setje (creative 5300) ook niet het meest goddelijke geluid produceert.

Ik weet dat de "Terratec Aureon 5.1 PCI" goed werkt 5.1 en een minder mooi geluid produceert dan mijn onboard geluid.

me onboard geluid ook gewoon 5.1 werkt.

De Hercules zelfde soort chipset gebruikmaakt als me onboard geluid.

en nu is mijn vraag
ik wil dus eigenlijk een "Terratec Aureon 5.1 Fun" of de "Hercules Muse 5.1 DVD"

nu mijn vraag wie weet waar beter geluid uit komt.

ik weet dat ik uiteindelijk zelf de keus maak over welke ik koop :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:59

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je al geprobeerd de sblive 5.1 (is het een 5.1 en niet een 4.1???) aan de praat te krijgen? En hoe? Das namelijk toch echt de goedkoopste manier. En het blijft een best aardige kaart.

[ Voor 11% gewijzigd door bartvl op 11-12-2004 21:58 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 20:41

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Aureon 5.1 Fun een veel betere kwaliteit levert. Er zit namelijk een Cmedia chipset op.

Kun je beter naar een Aureon 5.1 Sky of 7.1 Space uitkijken. Zit een kwalitatief stukken beter chipje op (Via Envy24HT) dan de gemiddelde buget geluidskaart/mobo en heeft ondersteuning voor 5.1 :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

Ik heb zelf de Aureon 5.1 FUN.. maar dat is exact dezelfde kaart als de Aureon 5.1 PCI. Het verschil zit 'm in de software. Ik gebruik het kaartje enkel voor films, ik heb hem digitaal aangesloten op mijn 5.1 systeem. Het 5.1 systeem decodeerd het DTS of DD signaal dus. Ik ben zeer tevreden over het kaartje, al was het een boel gedoe om hem te installeren.

Ik ken het hercules kaartje opzich niet, maar aangezien in de naam "DVD" is vermeld, zal het kaartje vooral voor films geschikt zijn. Als je bedenkt dat het Terratec Aureon 5.1 FUN kaartje minder kost en ook goed is in het verwerken van DVD signalen, lijkt me dat een betere keuze.

Je moet wel even kijken hoe je hem aan wilt sluiten: de Aureon 5.1 fun/pci heeft alleen analoge en optische output. Geen coax dus! (ik weet niet hoe het bij de hercules zit)

Succes!

• Pshyto
nouja aansluiting gaat gewoon 5.1 via 3 jackplugs :)
dus maak geen gebruik van het digitale gedeelte.
als ik digitaal wil kan ik idd beter gewoon een goedkoop kaartje kopen.

@MST_Morpheus
die kaarten zijn meteen 80 euro ofzo...
is een M-Audio revolution 5.1 kaartje (@informatique 75euro) geen betere keus?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Pshyto schreef op zondag 12 december 2004 @ 12:25:
nouja aansluiting gaat gewoon 5.1 via 3 jackplugs :)
dus maak geen gebruik van het digitale gedeelte.
als ik digitaal wil kan ik idd beter gewoon een goedkoop kaartje kopen.

@MST_Morpheus
die kaarten zijn meteen 80 euro ofzo...
is een M-Audio revolution 5.1 kaartje (@informatique 75euro) geen betere keus?
De Aureon 5.1 Sky kost ook 75 euro volgend de pricewatch. Kwa kwaliteit zal het zich niet veel schelen met de M-audio. het is echter wel beter dan de Fun/PCI, en hoogstwaarschijnlijk ook beter dan de Hercules. Je kunt misschien maar beter een paar euro meer uitgeven, zeker als je misschien in de toekomst een betere speakerset koopt oid.
MST_Morpheus schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 22:58:
Kun je beter naar een Aureon 5.1 Sky of 7.1 Space uitkijken. Zit een kwalitatief stukken beter chipje op (Via Envy24HT) dan de gemiddelde buget geluidskaart/mobo en heeft ondersteuning voor 5.1 :)
Heel irri dat iedereen altijd denkt dat de Envy24 zoveel doet :'( . Dat chipie is echter niet zo waanzinnig bepalend voor de geluidskwaliteit. Het enigste wat het kan doen is een beetje rekenen met geluidsstreams (vooral mixen ervan). Zeker de chip kan dat op 192 Khz/ 24 bit, maar een groot deel van het kwaliteitsbepalende van een geluidskaart kan de chip niet: AD en DA conversie. Hiervoor worden losse chipjes gebruikt, en deze zijn bij iedere fabrikant/kaart weer anders. Gelukkig gebruiken de meesten DAC van redelijke tot goede kwaliteit, wat er ook voor heeft gezorgt dat de Envy24 zo'n hoog aanzien heeft gekregen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Pshyto
ja ik ga wel een duurdere geluidskaart kopen
als mijn surround setje dat waard is... want ben nog niet zo van plan die ook te gaan vervangen.

oftewel is een creative surround setje 5.1 (inspire 5300) een geluidkaart van zoon 75 euro (bijv. terratec 5.1 sky of M-audio 5.1 revolution) waard?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:10

voodooless

Sound is no voodoo!

Tja, persoonlijk denk ik dat maar weinig (mischien zelfs geen) PC speakers dit soort kaarten waardig zijn... Maar het is ook maar net wat je ermee wil en waar je eisen liggen, natuurlijk.

Ik zou zeggen, bekijk waarvoor je het nodig hebt, wat je zelf acceptabel vind. Als je niet veel meer geld wil besteden, dan is de Terratec PCI of FUN een prima keuze denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zag (begin ik weer :P :D) laatst een audgy LS voor een schappelijk prijsje (26 euro gloof ik).
Deze lijkt me wel wat bter dan een terratec fun, (tenminste vind ik dan :) )
En is ongeveer net zo duur :)

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 12-12-2004 16:19 ]

One World Concepts

• Pshyto
het probleem is dat ik SB live 5.1 kaartje heb en die niet lekker werkend krijg en vond dat daar aardige kwaliteit geluid uit kwam. dus denk niet dat ik die audigy ls werkend kan krijgen 5.1
(op windows 2003)

maar ik wil het vooral om muziek op te draaien en het klinkt op 1 of andere manier toch wat beter uit 2 speakers achter en 2 speakers voor dan alleen 2 voor (en subwoofer natuurlijk).
maar gebruik het ook voor spellen met 5.1 geluid etc.

@bforce
het gaat me niet direct om de prijs maar meer of het het waard is en of het werk (onder 2k3 dus...)

[ Voor 12% gewijzigd door Pshyto op 12-12-2004 17:58 ]

• bartvl

bartvl

Pshyto schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:57:
het probleem is dat ik SB live 5.1 kaartje heb en die niet lekker werkend krijg en vond dat daar aardige kwaliteit geluid uit kwam. dus denk niet dat ik die audigy ls werkend kan krijgen 5.1
(op windows 2003)

maar ik wil het vooral om muziek op te draaien en het klinkt op 1 of andere manier toch wat beter uit 2 speakers achter en 2 speakers voor dan alleen 2 voor (en subwoofer natuurlijk).
maar gebruik het ook voor spellen met 5.1 geluid etc.

@bforce
het gaat me niet direct om de prijs maar meer of het het waard is en of het werk (onder 2k3 dus...)
Wat zijn dan je problemen met je Live! ??? Heb je al alternatie drivers geprobeerd? (www.kxproject.com of www.tech-pc.co.uk/audigy-2.php <-- is echt voor sblive hoor)

• Pshyto
die eerste wel, die tweede niet zal ik morgen proberen (dank u)
maar kxproject heb ik de keus uit 2.1 geluid en dan ook van achterste boxen en dan heb ik wel uit die 4 speakers geluid maar geen 5.1 en dat wil ik wel :)
maar denk er toch over andere geluidskaart te kopen :)

• bartvl

bartvl

Dan zal je wel een 4.1 soundblaster live hebben, niet een 5.1

• Pshyto
nee ik heb een 5.1
heb ook altijd 5.1 geluid gehad op XP

www.tech-pc.co.uk/audigy-2.php geven ook maar 2.1 geluid :'(

• bartvl

bartvl

Pshyto schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:24:
nee ik heb een 5.1
heb ook altijd 5.1 geluid gehad op XP

www.tech-pc.co.uk/audigy-2.php geven ook maar 2.1 geluid :'(
Bij deze laatste heb ik dat probleem ook ja, bij de andere drivers echter niet...

Wordt dan toch maar een ander kaartje ja, of misschien een andere live5.1 op de kop tikken?
In mijn ogen is het geen slecht kaartje hoor. Van die terratec dingen weet ik weinig behalve dat er maar weinig gezeurd wordt, naar ik meen. Maar pin me er niet op vast hè ;)

• Pshyto
okee zal ik niet doen :)
maar ik heb hier in de kast nog 2x SB live en 1x SB live 5.1 digital liggen en krijg ik ook geen 5.1 geluid uit. dus dat heeft geen zin :(

maar ik denk er dus over om 5.1 revolution van m-audio te kopen maar wil eerst FF zekerheid voordat ik 75 euro uitgeef drvoor

• bartvl

bartvl

Pshyto schreef op maandag 13 december 2004 @ 20:00:
okee zal ik niet doen :)
maar ik heb hier in de kast nog 2x SB live en 1x SB live 5.1 digital liggen en krijg ik ook geen 5.1 geluid uit. dus dat heeft geen zin :(

maar ik denk er dus over om 5.1 revolution van m-audio te kopen maar wil eerst FF zekerheid voordat ik 75 euro uitgeef drvoor
Al een clean install van Windows geprobeert? Is anders zonde van je geld als het dan wel werkt...

Pagina: 1