[HD-indeling]Na format gecreërde partitie weg?

Pagina: 1
Acties:

• Cocona
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-03 16:00
Heb een probleempje. Weldra ga ik mijn schijf opnieuw formatteren en heb een haar in de boter.

Ik heb dus een 40GB hd die ik ingedeeld heb in 2 met Partition Magic. Partition Magic staat geinstalleerd op de C: dus op mijn OS en de gecreërde schijf is een back-up partitie met al muziek en data.

Ik wil dus die C: gaan formatteren zodat ik een nieuwe schone installatie heb van mijn xp. Echter gaat daar dan ook Partition magic weg zijn. Mijn vraag is nu of ik dan nog wel die aangemaakte partitie zal hebben wanneer ik mijn windows opnieuw installeer? Ik wil namelijk niet al mijn belangrijke dingen kwijt zijn. Hoe moet ik dit nu aanpakken?

De partitie die ik gemaakt heb is een logical disk volgens Partition.

Dit zou mss zo een vraag kunnen zijn voor in de FAQ :). Tenzij die er al instaat en ik niet goed gekeken heb |:(

Specs: http://specs.tweak.to/9454

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Je weet het antwoord best zelf wel, maar ok.

Je hebt je harddisk ingedeeld in 2 partities, heel slim (niet sarcastisch bedoeld). C-schijf voor je Windows en je programma's, d-schijf voor je bestanden en back-ups. Prima!
Nu wil je op c een format uitvoeren om weer fris je windows erop te zetten. Ook prima. Met die format ben je inderdaad alles op c kwijt. Wanneer je nu Windows zal installeren, dan zoekt die installatie ruimte voor je. Daar kies je dus mooi die c-schijf. Hij zal dan vragen of er nog geformatteerd moet worden, dat is dan niet echt nodig, maar mag wel. Je d-schijf blijft verder mooi intact, daar gebeurt helemaal niets mee.

Dus.. perfect toch? Geen problemen lijkt me.

Tip
Met een programma als Ghost, kun je een mooie kopie (image) van je verse installatie maken. Handig als je problemen hebt met je OS, je kunt dan die verse install weer terugplaatsen binnen een kwartiertje. Zonder dat je weer vanalles moet installeren, downloaden etc.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Formatteren = partitie leegmaken, dat is wat anders dan partitie verwijderen. De partities worden niet beheerd door Partition Magic maar door het MBR aan het begin van je schijf, dus als PM weg is, is er verder niks weg.

• Cocona
Dus ik kan gerust een format uitvoeren via de cd van xp.

Voor de duidelijkheid: steek cd'tje in, boot op van de cd, zie daar de partities staan en ik selecteer mijn c:, laat die formatteren naar ntfs snel en laat comp opnieuw opstarten, niet booten via de cd en gewoon verder laten gaan en laten installeren.
Als xp geinstalleerd is dan zal ik in de nog kale windows verkenner mooi mijn D partitie zien staan?

Dus eigenlijk kan je partition magic op je comp zetten om een partitie te maken en daarna weer afgooien zonder dat die gemaakte partitie ook wordt verwijderd? Uiteraard zal je dan niets meer kunnen doen aan de gemaakte partitie zoals ze verwijderen of nog indelen in kleinere stukjes,...

Ben ik nu juist ?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ja, je bent min of meer juist. Als je iets doet met Partition Magic, dan wordt er niks geinstalleerd ofzo. Met Partion Magic deel je je harde schijf in in partities en kun je deze formatteren. Zelf draai ik PM altijd vanaf mijn USB-stick via DOS.

Wanneer je op de manier zoals je aangeeft Windows hebt geinstalleerd, dan is je verkenner natuurlijk niet leeg. Op de c-schijf staan dan natuurlijk wel alle bestanden die Windows heeft geinstalleerd. Ok, verder is ie natuurlijk nog vrij leeg.Verder zal je dan een d-schijf zien, waar alles nog precies zo opstaat als jij wilt.
Daarom is het scheiden van c (windows en programma's) en d (bestanden en back-ups) zo handig. Je kunt straffeloos c weghalen en weer terugzetten. Helemaal eenvoudig met een programma als Ghost,

Let op!
Diverse programma's zetten allerlei bestanden op c. Bijvoorbeeld Outlook, daar staat je mail standaard ergens op c. Haal je c dan weg, dan is ook al je mail weg. Je moet daar dus backups van maken. Ik heb zelf overigesn mijn mail ergens op d staan.

• Cocona
goed, ga er met een gerust hart aan beginnen.

Idd wat die mail betreft: mijn manier is wel een beetje omslachtig |:( Zal effe uitleggen.

-in Outlook maak ik nog een mapje aan: back-up mails
-ik kopieer mijn postvak IN naar die back-up
-ga naar eigenschappen van back-up mails en kopieer de link naar die map dus bv: c:documents&settings/....;
-in verkenner ga ik dan naar die bestemming door de link in de adressenbalk in te geven en kopieer dus het dbx-bestand(of iets in die aard) naar mijn back-up schijf
-na de format, maak ik in outlook juist dezelfde map aan dus back-up mails
-terug de link kopieren in verkenner
-het dbx bestand van mijn back up schijf kopieren naar outlook folder en gewoon vervangen.
-in outlook de items in back-up mails kopieren naar postvak IN

Is wel omslachtig, maar moet dus geen progje downloaden en het werkt even goed :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kopieer heel je map outlook even op D. Na de install kopieer je hem weer terug. Klaar.

Verder is het allemaal wel erg basic wat je vraagt.

[ Voor 24% gewijzigd door Guardian Angel op 11-12-2004 23:18 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1