Toon posts:

[Intel ®] 925XE Express Chipset ondersteunt alleen 90nm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op de comparison-chart van intel's chipsets staat bij de '925EX Express Chipset' vermeld dat deze alleen zou werken met de Pentium 4 90nm.
Aangezien dit de snelste processor is die Intel® ons aanbiedt, ben ik verward door de verschillende snelheden.
Nou zie ik ook dat de 'Intel® Pentium® 4 Processor Supporting HT Technology' wel op 90nm werkt wat dus betekent dat de Extreme Edition langzamer is (tot 3.46 ghz) ten opzichte van de Pentium 4 met 90nm (tot 3,8 ghz). Daar staat tegenover dat de Pentium 4 Extreme 130nm een FSB van 1066 Mhz heeft ten opzichte van de Pentium 4 90nm met slechts 800Mhz.
Nou staat er ook nog bij dat de Extreme 130nm Pentium 4 op zowel 800Mhz als 1066 Mhz FSB zijn werk kan doen met een maximale snelheid van 3.20 tot 3.46 GHz.

Zoals verwacht kost de tot nu toe snelst beschikbare Pentium 4 Extreme Edition een kleine 1000 Euro. Je krijgt dan nog niet eens een 1066Mhz maar slechts de 800Mhz FSB versie die draait op 3,4 GHz en 130nm architectuur.
Voor de prijs van een kleine 600 euro krijg je de Pentium 4 op 90nm en maar liefst 3,8 Ghz die net zoals de Extreme Edition op 800 Mhz FSB draait.

Ik begrijp deze prijzen niet omdat het voor mij wel duidelijk is dat de Pentium 4 90nm stukken sneller is dan de huidige beschikbare Pentium Extreme 130nm.

Edit: Omdat mijn Topic een beetje de andere kan op is gegaan dan mijn topictitel doet vermoeden zal ik daar ook nog een stukje over schrijven.

Wat wordt er bedoeld met de tekst "Pentium 4 (only supports 90nm)". Dit slaat dus op de 925XE Express Chipset van Intel. Ervan uitgaand dat de letters XE staan voor de Extreme Edition is het opmerkelijk dat de snelste Extreme Edition nu nog slechts 130nm snel is.
Ik hoop voor Intel dat dit een schrijffout is want anders zal die hele Extreme Edition niet eens kunnen draaien op de nieuwste chipset.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 18:13 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat hele EE moet je ff in de wc stoppen want dat is alleen voor mensen die een dikke dosis L2 cache nodig hebben koste wat het kost. Met '90nm' doelt Intel op de Prescott. EDIT: socket 775 welteverstaan. EDIT2: als ik je warrige verhaal opnieuw doorlees concludeer ik dat je denkt dat HT alleen op 90 nm werkt? Dan moet je eerder opstaan want dit zit er al sinds de P4-C erin (130nm).

[ Voor 45% gewijzigd door The Third Man op 11-12-2004 18:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:45:
Dat hele EE moet je ff in de wc stoppen want dat is alleen voor mensen die een dikke dosis L2 cache nodig hebben koste wat het kost. Met '90nm' doelt Intel op de Prescott. EDIT: socket 775 welteverstaan. EDIT2: als ik je warrige verhaal opnieuw doorlees concludeer ik dat je denkt dat HT alleen op 90 nm werkt? Dan moet je eerder opstaan want dit zit er al sinds de P4-C erin (130nm).
Nee, dat denk ik niet want op de Intel site staat duidelijk welke Pentium 4 versies HT ondersteunen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:19:
[...]

Nee, dat denk ik niet want op de Intel site staat duidelijk welke Pentium 4 versies HT ondersteunen.
Nou Intel denkt er anders wel zo over: http://intel.com/products...essors/pentium4/index.htm in het tabel is duidelijk te zien dat 90 en 130 nm voor zowel niet- als wel-HT P4's wordt gebruikt. De 'process technology' zoals Intel dat noemt zegt dus niks over het wel of niet ondersteunen van HT.

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:32:
[...]
Nou Intel denkt er anders wel zo over: http://intel.com/products...essors/pentium4/index.htm in het tabel is duidelijk te zien dat 90 en 130 nm voor zowel niet- als wel-HT P4's wordt gebruikt. De 'process technology' zoals Intel dat noemt zegt dus niks over het wel of niet ondersteunen van HT.
Nee, dat klopt. Maar het gaat er om dat de nieuwste Pentium 4 Extreme dus alleen nog maar 130nm ondersteunt. Terwijl de wat oudere versie, op de Extreme versie na dus sneller is (90nm) dan de niewste Exterme. Dat is niet aan de prijs te zien. En ook die cache zou toch niet 400 euro extra moeten kosten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 19:52 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:48:
[...]

Nee, dat klopt. Maar het gaat er om dat de nieuwste Pentium 4 Extreme dus alleen nog maar 130nm ondersteunt. Terwijl de wat oudere versie, op de Extreme versie na dus sneller is (90nm) dan de niewste Exterme. Dat is niet aan de prijs te zien. En ook die cache zou toch niet 400 euro extra moeten kosten.
De redenen waarom die prijs zo hoog is:
1. Gericht op zakelijke markt, die hebben vaak een groter budget en meer toepassingen die meer baat hebben bij meer cache.
2. Lage vraag zorgt ervoor dat Intel weinig belang heeft bij een aantrekkelijke prijs.
3. Cache is wel aanzienlijk duurder dan een oridinair SDRAM chipje. Vergeet niet dat het op de processorclock moet draaien en 100% werkend op hetzelfde chipje gebakken moet zijn.

De P4 EE is totaal niet bedoeld voor de prestatieszoekende Tweaker, die moet gaan voor de P4-E met bijvoorbeeld de i925.
Pagina: 1