suse vragen mbt netwerk/internet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar kleine vraagjes mbt netwerken en internet in linux suse 9.1 pro.

1. Als ik verbinding maak vanaf mijn windows pc dmv een ssh verbinding, hoe kan ik dan de aanwezige netwerkgroepen zien. Hoe kan ik vervolgens een netwerkgroep uitkiezen en bekijken welke pc's daar bij zijn aangemeld. Stel dat ik in de netwerkgroep: netserver de computer met de naam server zie staan. Hoe kan ik daarop komen om zo te kijken welke gedeelde mappen er zijn en eventueel een bestand eruit kopieren naar de harddisk van de linuxpc? De enige code die ik ben tegengekomen om een klein beetje in een netwerk te werken was: smbclient.

2. Is het mogelijk om (opnieuw vanaf een ssh verbinding) webpagina's te bekijken? Het commando lynx wordt niet herkend. Het is bijvoorbeeld de bedoeling om een bestand van een webpagina te downloaden.
Dit lijkt me makkelijker dan eerst het bestand naar mijn windows pc te downloaden om het vervolgens over het netwerk naar de linux pc te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:15

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
YAST - installeer lynx / links -> man lynx / man links
man wget
man smbclient

lees ook eens de samba documentatie op www.samba.org

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank u, hier kan ik vanavond weer in verder lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn linux suse 9.1 pro pc wil ik een teamspeakserver gaan draaien. Ik heb het paket gedownload en in de gebruikershandleiding vond ik: De server wordt geinstalleerd door het bestand uit te pakken. Ik heb het bestand uitgepakt en nu zou de server dus moeten werken. Nu zou ik graag linux vanaf het begin af aan goed willen leren gebruiken. Ik zal eerst even kort de situatie van mijn teamspeak server op mijn oude windows pc uitleggen:

Op de windows pc waren 2 partities: c:\ voor de installatie van windows, d:\ voor de installatie van gewone software en persoonlijke bestanden. In de map d:\servers installeerde ik alle servers (bulletproof ftp server, teamspeakserver, mailserver). Zo hield ik mijn pc netjes en was alles erg overzichtelijk.

Hoe moet dat nu eigenlijk in linux. Wat is nu de juiste plek om bijvoorbeeld deze teamspeak server uitgepakt neer te zetten (ik heb alleen een root partitie voor de opslag van data)? Persoonlijke bestanden worden in /home/user/ opgeslagen. Is het de bedoeling dat ik die server daar ook in opsla? Zoniet, waar moet ik dan een map aanmaken.

2. Om de server te laten draaien (op mijn windows pc) logde ik in met mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Vervolgens starte ik het exe bestand van de teamspeakserver. Aan het icoontje in mijn taakbalk zag ik dat de server draaide. Vervolgens drukte ik op Win + L zodat ik in het Opstartscherm na stand-by modus kom. Dit zorgt ervoor dat je eerst je wachtwoord+gebruikersnaam moet invoeren voordat je weer verder kunt werken en bijvoorbeeld de server kunt aanpassen.

Hoe krijg je dit met Linux voor elkaar? De servers moeten automatisch opstarten als de pc wordt opgestart. Als je server instellingen wilt wijzigen/servers wilt stoppen/herstarten, wil ik dat je een wachtwoord moet invoeren (ik denk dat je dit het beste kunt doen door een speciale gebruikersaccount aan te maken). Na het wijzigen moet je “uitloggen”. De servers moeten dan wel blijven draaien. Om vervolgens weer dingen te wijzigen moet je weer inloggen enz… Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat met Linux?

Het idee is dus dat ik de gebruikelijke werkwijze aanleer. De meeste van mijn vragen kun je door gepruts voor elkaar krijgen, maar ik wil graag leren hoe het op de “normale” manier wordt gedaan en niet op mijn kromme manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:41
De vragen zijn zeker voorstelbaar, maar zijn al veel vaker beantwoord, zelfs in de FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 - bv. hier staat o.a. ook uitgelegd hoe dat zit met partities en wat onder Windows C/D schijven zijn.

Hoe je dingen bij het opstarten laadt staat ook in de NOS FAQ uitgelegd (een stukje verderop). Dit staat volledig los van inloggen en dat soort dingen.

Kortom, ik kan het hier allemaal nog wel een keer intypen, maar dit zijn dingen die in elk Linux-handboek (bv. die bij je distributie), in de NOS FAQ e.d. ook al uitgelegd worden.

Edit: eigenlijk moet ik dit anders zeggen. De manier waarop je het leert, is dus
a. Leer goed zoeken
b. Probeer het zelf
c. Denk logisch na
d. Lees de handboeken, FAQ's, manuals, HOWTO's etc.

Dit klinkt misschien een beetje als 'met een kluitje in het riet sturen', maar het probleem is dat om jouw vragen precies en correct te beantwoorden, je er van alles bij moet slepen. En daarna heb je zonder twijfel weer een nieuwe vraag, die ook al vaker is gesteld.
Op de windows pc waren 2 partities: c:\ voor de installatie van windows, d:\ voor de installatie
Zelfs in je beschrijving hoe je denkt dat het onder Windows zit klopt al niet helemaal 8)7
C en D zijn geen partities, maar driveletters. Je kunt deze (al sinds een paar Windows versies) willekeurig los en vast koppelen aan partities. Onder Linux werkt het ongeveer net zo, om die eerste vraag dan toch een beetje te beantwoorden. Je hebt alleen geen driveletters maar 'mount points', dat zijn gewoon directories (bv. /mnt, /home, /usr, /var) die ongeveer doen wat in Windows die letters doen: je koppelt ('mount') een partitie op die directory.

Maar zoals gezegd, dit staat ook beschreven in de NOS FAQ :)

[ Voor 56% gewijzigd door Wilke op 11-12-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
om je nog iets meer opweg te helpen..
Als je server instellingen wilt wijzigen/servers wilt stoppen/herstarten, wil ik dat je een wachtwoord moet invoeren (ik denk dat je dit het beste kunt doen door een speciale gebruikersaccount aan te maken)
hier is de root account voor in de meeste gevallen.
Wat is nu de juiste plek om bijvoorbeeld deze teamspeak server uitgepakt neer te zetten
dit komt uiteindelijk vaak in de /usr/share

ik weet niet of dit hulpvol is, maar ik heb iig het idee dat ik iets bijgedragen heb.
voor de verder 'opstakels' is Wilke's antwoord zeker geschikt.. zoeken, proberen, logisch beredeneren en rtfm zijn belangrijk.

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de faq eens volledig doorgelezen. Bijzonder leerzame info staat er in. Ik ga het screen programma later eens proberen om mijn servers aan de praat te houden terwijl ik ben uitgelogd.
Zoals gezegd "mount" je een partitie/device op een directory. Die directory moet dus wel bestaan van te voren!
Een directory verwijst dus naar een deel van de harddisk, of een apparaat (floppy, cdrom). Als je deze dir opent kom je dus bijvoorbeeld in je floppy drive.
Een directory kan ook naar een andere directory verwijzen. Klopt dit als ik zeg dat dit te vergelijken is met een snelkoppeling in windows? (sorry dit is puur voor mijn begrip). Dus de directory /home/username/ bevat dus een verzameling van mountpoint die nuttig zijn voor de gebruiker. Zo worden dus de mappen die over het hele systeem verspreid staan: bin, Desktop, Documents samen in 1 directory gebracht zodat de gebruiker niet door zijn hele systeem moet browsen om bij deze mappen te komen.

Ik heb even een lijstje gemaakt met de mappen en wat ik denk dat de functies er van zijn (dit vind je namelijk niet in een boek uitgelegd):

bin - opslag van commando's
boot - alle data die nodig is om het systeem te laten opstarten
dev - alle devices van het systeem. Het mountpoint media/floppy verwijst naar een device in deze map.
etc - commando's voor het beheer van het systeem: gebruikersaccounts, mappen, netwerken...
home - bevat mountpoints naar directories op andere locaties in het systeem. Opslag van persoonlijke bestanden
lib - bestanden die nodig zijn voor de installatie
media - mountpoints van floppy, brander en dvdspeler.
mnt - Op dit moment leeg. Plaats voor mountpoints.
opt - opslag van programma's zoals openoffice
proc - ?
root - opslag van configuratie bestanden
sbin - configuratie van hardware
srv - servers: ftp, webserver
sys - Deze dir bevat het zelfde als de /home/deus dir. Kennelijk verwijst een van deze dir's naar de andere.
tmp - gewone temp dir waar programma's tijdelijk gegevens kunnen opslaan.
usr - Het is me niet helemaal duidelijk waar deze dir voor is. Het lijkt nogal een mengeling van programma's, commando's.
var - ?

Het programma teamspeak valt onder de servers en zou ik plaatsen in srv. Gewone programma's zou ik in opt gooien. Persoonlijke bestanden in de home/username dir. Klopt dit nog een beetje? Het zou al makkelijker zijn als ik eens kon kijken hoe en bestaand linux systeem van iemand anders is ingedeeld want om eerlijk te zijn, ik heb er nog nooit 1 gezien.
Zelfs in je beschrijving hoe je denkt dat het onder Windows zit klopt al niet helemaal 8)7
C en D zijn geen partities, maar driveletters. Je kunt deze (al sinds een paar Windows versies) willekeurig los en vast koppelen aan partities.
Wat ik denk is: partitie = taartpunt. De hele taart is de complete harddisk. Een partitie is daar dus een deel van. Je koppelt een drive letter aan de partitie. Door de drive aan te spreken kom je dus op een bepaald deel van de harddisk. Een drive kun je ook koppelen aan een ander device zoals floppy, dvdspeler enz.
Pagina: 1