Computer start niet meer op.. stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Michel Fastenau
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-07-2024
hallo allemaal,

ik had voor me vader's nieuw geheugen gekocht. toen ik dit erin had geplaatst startte de computer helemaal niet meer op. Dit duidde naar mijn idee op een statische lading in de kast, want nix deed het, hij ging niet eens aan, ook de LED's niet.
Ik had zelf al het idee tijdens het vervangen dat er veel stroom op de kast stond, dat voelde ik zodra ik deze aanraakte.

Ik heb geprobeerd de statische lading eruit te krijgen via een draadje naar de verwarming maar ook dit werkte niet. Het oude geheugen erin plaatsen werkte niet (had ik al verwacht).
Een aantal uur wachten zorgde ervoor dat alleen de led's van de kast even gingen branden en direct daarna hield alles er weer mee op.
Ik had de kast weer even laten rusten en vanochtend heb ik het weer geprobeerd. Nu gingen de led's en de fan van de voeding iets langer aan (ongeveer 5 sec), maar ook toen viel het systeem weer uit.

Een andere voeding heb ik ook al geprobeerd dus ik weet nu zelf even niet meer wat het zou kunnen zijn. Waarschijnlijk was ik zelf gewoon statisch geladen tijdens het vervangen van het geheugen en is er nu dus iets stuk 8)7 ;( .

Heeft iemand een idee wat het kan zijn na mijn beschrijving van de situatie???

Mvg,
Michel fastenau

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-08 21:20
Heb zelf ook eens gehad dat het systeem totaal niet wilde opstarten (oorzaak: de computer was niet op een randaarde stopcontact aangesloten).

Het advies wat ik kreeg (en werkte) was om de stekker uit het stopcontact te halen, en dan de aan/uitknop ongeveer 10 @ 15 seconden ingedrukt te houden. Daardoor kon e.e.a. zich ontladen. Daarna weer stekker in stopcontact en aangezet. Dit werkte.

Succes iig.

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 19:22

Caveman

whahoehaha

Ik had zelf al het idee tijdens het vervangen dat er veel stroom op de kast stond, dat voelde ik zodra ik deze aanraakte.
ehhh, trek jij de stekker er niet uit als je dit soort dingen gaat doen ofzo, als je stroom voelt dan zit je al fout..... Je hebt nu kans dat je wat gemold hebt.

Eigenlijk moet je met een polsbandje (en die aarden) werken als je geheugen vervangt, vroeger was het helemaal een ramp, maar tegenwoordig kan het geheugen wel tegen een stootje.
Maar zodra je stroom "voelt" zit je echt verkeerd.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-08 17:33

tweakerbee

dus..?

Waarschijnlijk een niet geaard stopcontact, en stond er op z'n minst een +5V standby op.
M.a.w. probeer een nieuw moederbord, en haal een beetje valium voor je vader. :+

You can't have everything. Where would you put it?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ja, sluit een computer altijd aan op een geaard stopcontact. Voor je het weet het je allerlei vreemde problemen. Een draadje naar de verwarming is eigenlijk niet afdoende, en werkt in veel nieuwbouwwoningen gewoon niet. Dit komt doordat er in veel moderne woningen niet met metalen buizen wordt gewerkt voor de cv, maar met kunststofslangen. En tsja, die geleiden niet. Het geleidend vermogen van het water in de cv is niet voldoende om van een goede randaarde te spreken. Kortom: zoek altijd een echte aarde op.

Wat betreft je probleem. Het lijkt me toch heel erg sterk dat je systeem niet meer zou werken door statische ontlading. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me zeer sterk. Ik heb zelf nooit extra voorzieningen getroffen om mezelf statisch te ontladen. Mijn computer is weliswaar aangesloten op een geaard stopcontact, maar meer voorzorg dan eerst even de case aanraken heb ik ook nooit genomen.

Ik ben benieuwd wat de computer doet als je het oude geheugen weer terugplaatst. Werkt de computer dan wel weer? Het lijkt me gewoon iets met dat geheugen. Als dat niet goed is, kan het heel goed zo zijn dat de computer niet meer opstart. Test dat dus even.
Als dat nog niet werkt, controleer dan even of alle aansluitingen van kabels goed vastzitten, en dat de kaarten allemaal stevig in de sloten zitten. Wellicht zijn die door het wisselen van het geheigen los komen te zitten.

Laat je het even weten? Dan leren wij er hier ook wat van.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Om te beginnen: stekker uittrekken, nee niet hetgene dat in de stopcontact zit, wel degene die in je voeding zet. Je kan weleens de verkeerde uit de stopcontact trekken. Een pc die uitstaat betekent niet dat er geen spanning op staat.

Statische elektriciteit is tegenwoordig minder groot probleem dan vroeger, men beveiligt de elektronica. Test de grenzen van de beveiliging niet uit, dus geen elektronica door de vacht van een kat halen ofzo.

Een pc sluit je liefst aan een geaard stopcontact, om te beginnen voor de veiligheid. Als er spanning op de metalen omhulsel staat, dan wordt dat naar de aarde gestuurd ipv door je lijf. Maar ook voor statische elektriciteit af te leiden naar de aarde. En voor de goede werking van netfilters, deze dingen zit in elke voeding en zet graag 110V op je pc-kast, tenzij als je het boelje aard.

Als je aan een geaarde pc sleutelt, heb je normaal gezien geen last van statische elektriciteit. Je begint toch met de kast aan te raken (probeer eens aan een pc te sleuten zonder de kast aan te raken, not easy), als het geaard is dan wordt de statische elektriciteit van je lichaam naar de aarde afgeleid (principe van die armbandjes). Dan trek je de stekker op je voeding uit en begint de computerkast open te schroeven en werkt aan de pc. Nu moet je zien dat je jezelf niet zit op te laden met statische elektriciteit. bv kat aaien, haar kamen, met je achterwerk wrijven over een bureaustoel,...

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 11-12-2004 16:31 ]

• Caveman

Caveman

whahoehaha

ZeilDude schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:16:

Wat betreft je probleem. Het lijkt me toch heel erg sterk dat je systeem niet meer zou werken door statische ontlading. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het lijkt me zeer sterk. Ik heb zelf nooit extra voorzieningen getroffen om mezelf statisch te ontladen. Mijn computer is weliswaar aangesloten op een geaard stopcontact, maar meer voorzorg dan eerst even de case aanraken heb ik ook nooit genomen.
Hij voelt stroom als die de kast aanraakt en het gaat niet weg als die hem aan de verwarming hangt..... en gaat dan toch door met het geheugen vervangen 8)7, sorry hoor maar dat valt bij mij toch in de categorie "niet erg slim". De kans is groot dat of het geheugen of het mobo defect is geraakt.

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-07 20:17
Ik had de kast weer even laten rusten en vanochtend heb ik het weer geprobeerd. Nu gingen de led's en de fan van de voeding iets langer aan (ongeveer 5 sec), maar ook toen viel het systeem weer uit.
Dat klinkt toch echt naar als kortsluiting.... maakt er niet iets contact met de kast? Zou ook die spanning die je voelde verklaren.

[ Voor 4% gewijzigd door TafkaT op 11-12-2004 16:40 ]

• ZeilDude
Cavie schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:34:
[...]

Hij voelt stroom als die de kast aanraakt en het gaat niet weg als die hem aan de verwarming hangt..... en gaat dan toch door met het geheugen vervangen 8)7, sorry hoor maar dat valt bij mij toch in de categorie "niet erg slim". De kans is groot dat of het geheugen of het mobo defect is geraakt.
Nee, dat is inderdaad niet slim. Maar achteraf praten is altijd gemakkelijk en is niet erg constructief om tot het oplossen van een probleem te komen.
Er is wellicht een kans dat er inderdaad iets defect is geraakt. Ik weet niet wat hij heeft gevoeld, misschien was het niet echt iets bijzonders. Een echte stroom lijkt me niet ok.

Ik redeneer heel simpel. Computer met 'oud' geheugen werkt. Geheugen wordt gewisseld voor 'nieuw' geheugen. Computer met 'nieuw' geheugen werkt niet meer. Stap 1: plaats het 'oude' geheugen terug en kijk of dat wel weer werkt. Zo ja, dan is er (waarschijnlijk) iets met het 'nieuwe' geheugen. Zo nee, dan is het (waarschijnlijk) iets anders.
Noem dit debuggen, en dat doe je stapje voor stapje.

Aanvullend @TS:
Hoé voelde de stroom? Als een schokje, of bleef je een stroom van stroom voelen?

[ Voor 20% gewijzigd door ZeilDude op 11-12-2004 16:46 ]

• Michel Fastenau
uhm, ik werk wel vaker met me eigen computer en heb nog nooit zo'n probleem gehad. De computer was gewoon van de stroom af en wat ik voelde is normaal maar in dit geval was het wat sterker. Het oude geheugen heb ik al geprobeerd, werkt ook niet. De computer gaat gewoon niet aan. nix reageerd. Ik zal nu even proberen alle kaarten etc los te halen en deze er op nieuw in te zetten. Kijken of het enig effect heeft.
Een geaard stopcontact heeft trouwens ook niet geholpen.

Iig vast bedankt voor de reacties, ik ga even verder proberen.

• Caveman

Caveman

whahoehaha

@zeildude...idd, je hebt gelijk. Mijn reactie was niet erg contructief. Maar het oude geheugen had ie al geprobeert en dat werkte ook niet. Ik vrees het ergste...maar misschien is het geheugen (zowel oud als nieuw) eens te testen in een andere pc.......

/edit
De geheugenbanken zitten in de buurt van de voedingsstekker zit die misschien niet los ?

[ Voor 17% gewijzigd door Caveman op 11-12-2004 16:51 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Misschien helpt het om het BIOS te resetten door het batterijtje los te halen en na even wachten er opnieuw in te zetten... heeft al eens geholpen bij mij :)

We are shaping the future

• Michel Fastenau
daar ben ik weer,
ik heb de kaarten eruit gehaald en weer erop nieuw in gezet.. en JA.. de computer gaat weer aan. Maar nu, ik hoor bij het opstarten 4 harde piepen. 1 lange, 3 korte. Geen beeld.
Er zit dus ergens iets fout, iemand een idee wat die piepjes betekenen???

Mvg,
Michel

Verwijderd

Michel Fastenau schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:16:
daar ben ik weer,
ik heb de kaarten eruit gehaald en weer erop nieuw in gezet.. en JA.. de computer gaat weer aan. Maar nu, ik hoor bij het opstarten 4 harde piepen. 1 lange, 3 korte. Geen beeld.

Mvg,
Michel
Kun je terug vinden in het boekje van je moederbord :)

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 17:43
[spuit elf modus :P ]

Michel,

Kijk eens in het boekje dat bij het mobo zat wat die toontjes te betekenen hebben. Mocht je die niet hebben kan je vaak op het net aan de hand van het typenummer van het mobo in combo met google wel eergens een online binnen te halen pdf filetje vinden :)

succes !

[/spuit 11 modus :P ]

[ Voor 9% gewijzigd door Cybersijp op 11-12-2004 17:23 . Reden: gevalletje van te laat je reply tikken :D ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Michel Fastenau
Jaja, dat is dus het leuke. In het boekje staat het niet en wat voor type moederbord het is is ook nergens te vinden :) :9
Het is een soltek moederbord :?, ik zal op internet even zoeken...
greetz

• ZeilDude
Michel Fastenau schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:16:
daar ben ik weer,

Mvg,
Michel
Ok, en met zo min mogelijk aangesloten? Dus alleen moederbord, processor, geheugen en videokaart? Wat gebeurt er dan? Als je dan wel in je BIOS kunt komen, ben je al een aardig eind op weg.

Ik bedacht me overigens: is er nergens een schroefje gevallen / losgetrild tussen je moederbord en je case,, waardoor er mogelijk kortsluiting is???

• Michel Fastenau
ARGH!
haha, ik wil net weer wat proberen, gaat de pc weer niet aan! Ben ik weer terug bij af... :?
Ik snap dr nu ook geen drol meer van, waarom gaat ie eerst wel aan en nu niet meer. (nix verandert).

???

Verwijderd

uhm heb je die nieuwe geheugen er wel uit gehaald?
Haal de voedingskabel voledig van het moederbord 1 min wachten, kabel er weer op en doe eventueel een cmos reset via de batterij!

en probeer het dan nog eens....

• ZeilDude
Michel Fastenau schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:44:
ARGH!
haha, ik wil net weer wat proberen, gaat de pc weer niet aan! Ben ik weer terug bij af... :?
Ik snap dr nu ook geen drol meer van, waarom gaat ie eerst wel aan en nu niet meer. (nix verandert).

???
Ok, we gaan je probleem stapje voor stapje aanpakken. Ik ga er even vanuit dat er ergens een kortsluiting/lekstroom is, die groter is dan zou moeten.

Stap 1
Haal alles uit je kast, je harde schijf en ander drives kun je wel rustig laten zitten, maar haal dus wel je moederbord en ook je voeding eruit. Controleer alles even of je geen 'rare' dingen ziet, zoals beschadigingen.

Stap 2
Leg je moederbord op een niet-geleidende ondergrond die niet gemakkelijk statisch wordt. Kijk of de processor en het geheugen er goed in zitten. Steek de videokaart in het moederbord en sluit deze aan op je monitor. Sluit nu de voeding aan op het moederbord, steek de stekker in een (geaard) stopcontact en test nu of alles het doet. NB Je sluit dus geen drives aan!

Wat zie je nu op je monitor? Of wat hoor je?

Je wist niet welk moederbord je hebt? Je weet vast wel welke socket je hebt en welke chipset erop zit. Met deze gegevens kun je al aardig zoeken op http://www.soltek.de/soltek/download/index.php?catid=1.

[ Voor 4% gewijzigd door ZeilDude op 11-12-2004 17:55 . Reden: typo ]

Verwijderd

Heb je toevallig nog een oud pci videokaartje liggen. Goeie kans dat je videokaart loopt te zeuren.
Controleer ook ff de condersatoren op je moederbord die kunnen ook voor dit soort rare problemen zorgen.

• Michel Fastenau
tnx voor jullie hulp vast,
ik ga er vanavond weer naar kijken.
jullie horen erover..
greetz michel

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 21:09

Archimond

Lopende Helpdesk

Welke systeemspecificaties heeft het systeem en welke BIOS? ik heb wel een A4 over AMI, AWARD en Phoenix BIOS piepjes en wat ze betekenen alleen moet je wel de BIOS weten.

1. Stofzuig VOORZICHTIG alles in de kast, vooral de geheugenbanken en videokaart slot, maar ook de videokaart en geheugen.

2. Volg advies van Zeildude op: 3 posts boven mij.

3. Reset BIOS: batterij eruit, stroomstekker uit voeding, 1minuut wachten en dan batterij +stekker weer insteken.

4. Opstarten zonder geheugen en videokaart, geeft die dan piepjes?
Wel piepjes = goed, zo niet check geheugen en videokaart in een ander pc (waarschijnlijk dan moederbord kapot)

5. Advies van Jurien: oude PCI videokaart gebruiken.

6. Checken of je videokaart en geheugen WEL in een ander systeem doet.

BIOS piepjes: http://hard-disk.nl/nl/pg_10.html
Alleen moet je dus weten welke BIOS je hebt, dat staat soms wel op de BIOS chip, op nieuwe moederborden staat het op een sticker.

Ik denk zelf dat jij een AWARD BIOS hebt (vaker op Soltek moederborden zo gezien)

Oh ja woonplaats kan ook handig zijn, misschien kan een behulpzame medetweaker die in de buurt woont even helpen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Archimond op 13-12-2004 15:09 ]

• Michel Fastenau
hallo daar ben ik weer,
ik ben gisteren avond met de pc bezig geweest. langs een vriend gegaan met een eigen computer bedrijfje en volgens hem was het moederbord gewoon overleden. Zelf had ik ook al zo'n idee want de PC deed echt helemaal nix meer. Heb dus maar nieuwe spullen besteld..
misschien een beetje overhaast allemaal maar ik had echt het idee dat de pc niet meer te redden viel.

Tnx voor jullie hulp,

Mvg Michel Fastenau
Pagina: 1