Ondersteuning SATA-schijf bij nForce2 --> nForce3

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 15:56
Ik heb op dit moment een Asus A7N8X-Deluxe met onboard SATA. Daar zit een Seagate SATA schijf op aangesloten, waarop Windows XP is geinstalleerd.
Nu wil ik een nForce3 moederbord gaan kopen (de MSI K8N Neo2). Aangezien op SATA-schijf Windows XP staat, moet Windows direct de SATA schijf herkennen. Hoe kan ik dit doen? Kan ik al een driver installeren voor de SATA van nForce3, voordat het moederbord erin zit? Of is er een andere oplossing?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij het installeren van Windows kun je op F6 drukken om de drivers te laden voor de controllers die standaard niet ondersteund worden, heb je wel een diskette voor nodig.

Maar dan kun je gewoon zonder verdere problemen installeren.

• PipelineNoise
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:46:
Bij het installeren van Windows kun je op F6 drukken om de drivers te laden voor de controllers die standaard niet ondersteund worden, heb je wel een diskette voor nodig.

Maar dan kun je gewoon zonder verdere problemen installeren.
Opnieuw installeren is ook niet het probleem. Ik wil mijn huidige Windows XP installatie behouden, en daar voorzie ik problemen. Heb je daar een suggestie voor?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PipelineNoise schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:56:
[...]

Opnieuw installeren is ook niet het probleem. Ik wil mijn huidige Windows XP installatie behouden, en daar voorzie ik problemen. Heb je daar een suggestie voor?
Daar zul je uiteraard problemen mee krijgen want je windows gaat gigantisch hard op zijn bek als je ineens een ander mobo erin hangt met een totaal andere chipset. De kans dat dat stabiel gaat draaien is nagenoeg nihil, dus herinstalleren zul je toch moeten doen.

• PipelineNoise
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 15:03:
[...]

Daar zul je uiteraard problemen mee krijgen want je windows gaat gigantisch hard op zijn bek als je ineens een ander mobo erin hangt met een totaal andere chipset. De kans dat dat stabiel gaat draaien is nagenoeg nihil, dus herinstalleren zul je toch moeten doen.
Als ik de nForce2 drivers uninstall, worden dan niet de meeste sporen gewistr? Als ik dan ook nog Drievr cleaner eroverheen gooi, denk ik dat ik een aardig eindje kom. Of niet? (zit ik nog steeds met het probleem van de SATA-schijf)

Verwijderd

Ik zou je nu al kunnen zeggen dat het 100% ONMOGELIJK is om je WinXP installatie te behouden, daarvoor is de overstap gewoon té groot. De S-ATA drivers zijn wel het láátste van je probleem, die SIL3112 drivers kun je gewoon weghalen, en de nForce3, en dan specifiek de K8N Neo2 kan z'n S-ATA poorten, mits niet in RAID, als "gewone" P-ATA poorten laten werken, zodat je geeneens drivers nodig hebt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

PipelineNoise schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 15:05:
[...]

Als ik de nForce2 drivers uninstall, worden dan niet de meeste sporen gewistr? Als ik dan ook nog Drievr cleaner eroverheen gooi, denk ik dat ik een aardig eindje kom. Of niet? (zit ik nog steeds met het probleem van de SATA-schijf)
het ligt niet alleen aan je drivers, de HAL zal ook flink op zijn bek gaan als die ineens TOTAAL andere hardware vind. Dat is niet handmatig goed te zetten behalve bij een reinstall.

Verwijderd

Sommige windows installaties gaan zelfs al overkop als je nog maar gewoon grafische kaart verandert of dvd writer bijsteekt. Als je een nieuw moederbord koopt is het zeker en vast aan te raden windows xp opnieuw te instaleren. Gewoon even je hoogstnodige bestanden scannen op virussen, back-uppen, nieuw mobo erin, winxp cd laten booten, op F6 duwen en de bijgeleverde driver diskette erin proppen, windows xp instaleren, bestanden trug zetten en voila :)

• PipelineNoise
Okee, dan ga ik opnieuw installeren! Bedankt voor al jullie reacties!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Echt onzin dat windows per definitie totaal niet meer zal werken. Ik heb vaak genoeg bij PC's moederbord etc. vervangen waarna de windows install (na detecteren van veel nieuwe hardware) gewoon nog werkte. Laatst nog van msi k7t turbo naar msi k8t neo (athlon 64). Totaal geen instabiliteit of performanceverlies. Die install was notabene al 2 jaar oud. Ook zelfs es van intel naar amd platform geupgrade met zelfde windows install.

Een enkele keer is het idd niet gelukt (windows hing bij loginscherm, zowel in safe mode als normaal). Was ook al een heel brakke windows install, en omdat ik geen zin had om dit uit te zoeken heb ik er maar een nieuwe install op gezet.

Ik ben het er wel mee eens dat het netter is om gewoon een nieuwe install te doen, maar als de TS perse zn windows install wil behouden (is best begrijpelijk als je veeeel progs geinstalleerd hebt en alles naar eigen wens ingericht) dan valt het best te proberen omdat de kans groot is dat het wel lukt..

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 11-12-2004 15:29 ]

• PipelineNoise
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 15:08:
De S-ATA drivers zijn wel het láátste van je probleem, die SIL3112 drivers kun je gewoon weghalen, en de nForce3, en dan specifiek de K8N Neo2 kan z'n S-ATA poorten, mits niet in RAID, als "gewone" P-ATA poorten laten werken, zodat je geeneens drivers nodig hebt.
Moet je hiervoor iets aanvinken in de BIOS? Of gaat dit automatisch?
En wat is sneller? Laten werken als PATA of SATA in Windows?

Verwijderd

PipelineNoise schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:44:
Ik heb op dit moment een Asus A7N8X-Deluxe met onboard SATA. Daar zit een Seagate SATA schijf op aangesloten, waarop Windows XP is geinstalleerd.
Nu wil ik een nForce3 moederbord gaan kopen (de MSI K8N Neo2). Aangezien op SATA-schijf Windows XP staat, moet Windows direct de SATA schijf herkennen. Hoe kan ik dit doen? Kan ik al een driver installeren voor de SATA van nForce3, voordat het moederbord erin zit? Of is er een andere oplossing?
ik weet nu niet of het werkt met sata, maar met pata en ander chipsets gaat wel degelijk.

de clue zit hem in de driver van je harde schijf te veranderen voordat je overstapt op het ander moederbord. Je zet die namelijk op de driver van microsoft zelf. verschrikkelijk traag, maar ongeloofelijk compatible. na de verandering installeer je nu de goeie driver :)

NU ik herhaal nog eens, dit geldt voor pata. voor sata weet ik het niet.
wat je nu wel kan doen, is voordat je van mobo wisselt, de driver verwisselen van de ene sata kaart naar de andere.
Zet je bios van je sata nagenoeg het zelfde! anders zal deze ook problemen opleveren. Kijk eens na of de chip van de nforce3 verschillend is met de chip van de nforce2. Tzou es goe kunnen dat die zelfde zijn.

ik hoop dat je genoeg info hebt.

ps: wat je op windows standaard moet zetteen id die IDE ATA/ATAPI controllers.
(mss ook de SCSI en RAID controllers op een MS driver zetten?)
veel geluk. post je ervaring alleszins, ben es benieuwd

Verwijderd

Je hoeft niets te doen om het te laten werken, windows vind gewoon een 3e, 4e, 5e en 6e IDE controller, m et één device d'r aan. Als je de nVidia drivers installed, krijgen ze keuring hun S-ATA naam. Zonder nVidia drivers draaien ze als UDMA6 (ATA133), maar dat is écht een software dingetje, niks geen vertraging.

Je kan in de BIOS poorten opgeven om in RAID-mode te laten draaien, ik heb S-ATA poort 3 en 4 in RAID-mode draaien, je krijgt dan bij het booten ook zo'n standaard-S-ATA raid menuutje, om je array in te stellen, na de gewone POST. je hebt dan wél een flop nodig met drivers, maar die zit bij de plank.

Je nForce 2 plank (tenminste, de Asus A7N8X-Deluxe, zoals die ik had voordat ik overstapte, re-install nodig, omdat de beide RAID-standaarden elkaar bijten) heeft een losse chip aan boord, op het moederbord, maar hij zit wél aan de PCI bus, Een SIL3112 chip was dat. Die moest je persé met een flop installeren, simpelweg omdat hij los staat van de rest van het systeem. Bij de nForce 3 is dat niet meer zo, die zit echt ín de chipset. Hij kan alles (ook de PATA-poorten!!!) als RAID laten werken, of als software transparante controllers zoals we ze wel vaker zien. Zo kun je in feite gewoon 8 400GB HDD's (4 op IDE, 4 op SATA) in één grote RAID0 array zetten. Dat is natuurlijk vragen om problemen, maar een screenshot met de grootte van zo'n schijf (één partitie natuurlijk :D) heeft wel een behoorlijk pimp gehalte.

Verwijderd

Nieuwere versie wel compatibel met oudere versie >> oudere versie niet compatibel met nieuwere versie.

Dat is de Zen theorie over programmeren.

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

* Tom-my mompelt oeps las ata :P

[ Voor 95% gewijzigd door Tom-my op 11-12-2004 23:09 ]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het finaal mislukt: gewoon de Setup CD erin duwen en voor de repair functie kiezen :) En uiteraard de juiste drivers voeden via F6.

• PipelineNoise
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 19:10:
Je nForce 2 plank (tenminste, de Asus A7N8X-Deluxe, zoals die ik had voordat ik overstapte, re-install nodig, omdat de beide RAID-standaarden elkaar bijten) heeft een losse chip aan boord, op het moederbord, maar hij zit wél aan de PCI bus, Een SIL3112 chip was dat. Die moest je persé met een flop installeren, simpelweg omdat hij los staat van de rest van het systeem.
Ik gebruik de RAID-functiie niet, de harde schijf is gewoon aangesloten op de SATA poort, maar dus niet in RAID. Ik ga het bordje nu kopen, en ik vertel jullie mijn ervaring!

• PipelineNoise
Nou hier mijn verslag van mijn upgrade:

Ik ben begonnen met het uitvoeren van 'Sysprep'. Dit werd mij aangeraden op het forum van nForcersHQ, en wel in het topic How to install new motherboard, without losing SATA access?. Dit verwijdert al je drivers, waardoor Windows zich makkelijker zou moeten aanpassen aan nieuwe hardware.

Daarna heb ik mijn moederbord vervangen door het andere moederbord, en nadat ik alle kabels had aangesloten, ging de computer aan. Helaas met de mededeling dat hij geen bootable disc kon vinden. Welke bootvolgorde ik ook in de BIOS zette (ik heb drie harde schijven), Windows wilde niet opstarten.

Ik dacht: dan ga ik de Windows-CD gebruiken om mijn installatie te herstellen. Maar helaas, de Windows CD wilde vrolijk Windows XP opnieuw installeren, maar kwam niet met de optie om een reeds bestaande installatie te repareren.

Toen ben ik eens in de recoveryconsole gaan zoeken. Daar heb je een optie om de bootlist aan te passen. Als je dat doet, dan vindt de Windows-CD wel de installatie, en dat heb ik dus gedaan. Maar voordat ik door had dat dat de goede optie was. had ik al hele foute opties als 'fixmbr' en 'fixboot' gebruikt.

Vervolgens vond de Windows-CD dus wel mijn Windows-installatie, en heeft deze hersteld. Maar toen ik opnieuw ging opstarten, liep hij telkens vast. Een nieuwe install was dus noodzakelijk, en heb ik dus gedaan.

Waarschijnlijk heb ik met de 'fixboot' en 'fixmbr' een harde schijf een beetje in de war geschopt. Windows zag geen partities (en dus geen data) meer, maar ik heb toch mijn bestanden kunnen terughalen dmv programma's die gewoon de files uitlezen, zonder naar de File Allocation Table te kijken.

Uiteindelijk is mijn upgrade dus wel geslaagd, maar met enige moeite.

(PS Dat Sysprep lijkt mij een prima programma, maar bij mij werkte het niet, of in ieder geval: het werkte niet, nadat ik met de Windows-CD had geprobeerd mijn installatie te herstellen. Ik heb geen idee of dat kwam door Sysprep.)
Pagina: 1