Nou hier mijn verslag van mijn upgrade:
Ik ben begonnen met het uitvoeren van 'Sysprep'. Dit werd mij aangeraden op het forum van
nForcersHQ, en wel in het topic
How to install new motherboard, without losing SATA access?. Dit verwijdert al je drivers, waardoor Windows zich makkelijker zou moeten aanpassen aan nieuwe hardware.
Daarna heb ik mijn moederbord vervangen door het andere moederbord, en nadat ik alle kabels had aangesloten, ging de computer aan. Helaas met de mededeling dat hij geen bootable disc kon vinden. Welke bootvolgorde ik ook in de BIOS zette (ik heb drie harde schijven), Windows wilde niet opstarten.
Ik dacht: dan ga ik de Windows-CD gebruiken om mijn installatie te herstellen. Maar helaas, de Windows CD wilde vrolijk Windows XP opnieuw installeren, maar kwam niet met de optie om een reeds bestaande installatie te repareren.
Toen ben ik eens in de recoveryconsole gaan zoeken. Daar heb je een optie om de bootlist aan te passen. Als je dat doet, dan vindt de Windows-CD wel de installatie, en dat heb ik dus gedaan. Maar voordat ik door had dat dat de goede optie was. had ik al hele foute opties als 'fixmbr' en 'fixboot' gebruikt.
Vervolgens vond de Windows-CD dus wel mijn Windows-installatie, en heeft deze hersteld. Maar toen ik opnieuw ging opstarten, liep hij telkens vast. Een nieuwe install was dus noodzakelijk, en heb ik dus gedaan.
Waarschijnlijk heb ik met de 'fixboot' en 'fixmbr' een harde schijf een beetje in de war geschopt. Windows zag geen partities (en dus geen data) meer, maar ik heb toch mijn bestanden kunnen terughalen dmv programma's die gewoon de files uitlezen, zonder naar de File Allocation Table te kijken.
Uiteindelijk is mijn upgrade dus wel geslaagd, maar met enige moeite.
(PS Dat Sysprep lijkt mij een prima programma, maar bij mij werkte het niet, of in ieder geval: het werkte niet, nadat ik met de Windows-CD had geprobeerd mijn installatie te herstellen. Ik heb geen idee of dat kwam door Sysprep.)