[MAME] Arcade Project

Pagina: 1
Acties:
  • 1.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:53
Na lang zwoegen is het eindelijk zover, mijn m.a.m.e. arcade kast is klaar. Omdat ik denk dat er nog wel andere mensen geintresseerd zouden zijn in dit project, heb ik deze post gemaakt.

Wat is M.A.M.E.!?

M.A.M.E. staat voor Multiple Arcade Machine Emulator. Deze heeft tot doel om alle oude arcade spellen te emuleren en deze te kunnen draaien op een pc/mac platform. Op het moment kan je meer dan 3000 arcade spellen spelen via deze emulator. Je kan zo dus spellen spelen die je niet meer kan vinden of gewoon je kindertijd herleven!

Wat is nu zo speciaal aan jouw kast!?

Dat kan je je misschien afvragen, eigenlijk is er weinig speciaal aan, enkel dat deze kast zelf gemakkelijk te bewerken is en dat er misschien andere zijn die het ook eens willen proberen.

Wat heb je nu zoal nodig!?

Hardware
  • Een echte arcade kast, je kan deze vinden op e-bay of loop eens de lokale cafespelen boer binnen, deze heeft meestal wel kasten waar het beeldscherm nog werkt.
  • Een pc, je kan pacman al spelen met een P1 200Mhz, maar je zal Mortal Kombat niet kunnen spelen, je hebt daar minstens een PIV of AMD 1333+ voor nodig.
  • Een VGA Kaart, liefst een ATI , waarom zie je later.
Software
  • M.A.M.E. natuurlijk
  • DOS of Windows hangt van de configuratie af
  • Een goede front-end - later meer hierover.
Mijn Project

Het is begonnen met een kast die ik kon kopen tegen een deftige prijs, het betreft een eurogame kast, deze worden vaak gebruikt in café's en sporthallen.
Let op, om een gemakkelijke ombouw te hebben moet je op zoek naar een JAMMA kast. Een JAMMA kast is een standaard in de bouw en elektronica van de kast zelf, deze had tot doel dat je de kast kon laten staan en enkel en alleen de PCB board moest vervangen. Daarom is het ook een zalige kast om mee te werken omdat de JAMMA connector kan gebruikt worden om de input van de joysticks te gebruiken op de pc.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0004.JPG

Je kan zelf alle aansluitingen solderen of je maakt gewoon gebruik van de J-PAC een kaart dat in de JAMMA connector past en het toelaat om je pc op deze aan te sluiten, je kan deze kaart vinden als je de VGA kabel volgt.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0002.JPG

Nu kwam het moeilijke, arcade spellen zijn ontworpen op lage resoluties, de nieuwere VGA kaarten kunnen dit niet aan, enkel ATI kaarten blijken hier deftig te werken. Ook blijkt dat het signaal dat een vga kaart produceert een 35khz signaal is, en dat een arcade scherm een signaal noig heeft van 15Khz! Er zijn arcade schermen die een signaal van 35khz perfect aankunnen maar dat is een minderheid. Dus ben ik begonnen met een ATI Rage II en DOS 7.0. en de MONARC utility, deze utility zorgt ervoor dat je schermkaart een signaal produceert dat compatible is. Nu bleek dat AdvanceMAME wat speciaal gemaakt is voor Arcade projects veel te moeilijk was om te configuren en dat je dit kon doen voor alle spellen in elke resolutie, dus ik was op zoek naar een ander alternatief, deze vond ik dan ook in de ArcadeVGA van http://www.ultimarc.com, nu kon ik zelfs windows XP installeren op de pc.

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0005.JPG

En ja hoor alles werkt nu perfect, ik maak nu ook gebruik van MameWAH, een Arcade frontend. Deze frontend dient voor het navigeren van spellen door middel van de arcade joysticks, zodat je geen keyboard moet gebruiken.

En nu maar spelen :

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0007.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0009.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0010.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/tcollier/MAME0011.JPG

Links

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er erg mooi uit! Zoiets zou ik nou ook in de huiskamer willen hebben :). Lekker old-skool aan tegen die joystick slaan en op die knoppen rammen bij mortal combat.. :9 !

Erg mooi project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ziet er zeker mooi uit. Mooie startpost ook met duidelijke uitleg. Mooi project.

Hoe heb je de joysticks en de andere knoppen van de kast uiteindelijk kunnen gebruiken? Ging dat allemaal gewoon op de poort van de geluidskaart? Of zie ik het goed en gaat dat via de muis/tobo-aansluitingen op je moederbord?

[ Voor 71% gewijzigd door Electronical op 11-12-2004 16:41 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Electronical schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:36:
Ziet er zeker mooi uit. Mooie startpost ook met duidelijke uitleg. Mooi project.

Hoe heb je de joysticks en de andere knoppen van de kast uiteindelijk kunnen gebruiken? Ging dat allemaal gewoon op de poort van de geluidskaart? Of zie ik het goed en gaat dat via de muis/tobo-aansluitingen op je moederbord?
Die joysticks worden gemapt op een keyboard dankzij de J-Pac JAMMA Converter en daar kan je dan inderdaad een keyboard op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
kan je een paar high-res pics van de binnenkant sturen via mail (in mijn react)
ben er benieuwd naar de electronica uit zo'n apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
jessevl schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:22:
kan je een paar high-res pics van de binnenkant sturen via mail (in mijn react)
ben er benieuwd naar de electronica uit zo'n apparaat
Eigenlijk slaagt dat tegen, je hebt enkel en alleen de voeding nog over en de stabilisator, voor de rest zit alles op de pcb en die is er al uit. Maar ik zal zien dat ik wat fotos kan nemen van de pcb board en de bekabeling etc; zal wel voor na het weekend zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Erg mooi project! Ik neem aan dat het verhaal over de lage resolutie's alleen van toepassing is op het aansturen van oudere monitoren uit arcade kasten? Het geheel ziet er erg netjes uit net zoals de software, petje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Mooi gemaakt, mooie topic

Vet iron-man dat heb ik ook nog,
* Ganzz ganzz denk aan het dos tijdperk met zijn 486

[ Voor 15% gewijzigd door Ganzz op 11-12-2004 17:58 ]

[www.ganzz.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
M-ThijZ schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:53:
Erg mooi project! Ik neem aan dat het verhaal over de lage resolutie's alleen van toepassing is op het aansturen van oudere monitoren uit arcade kasten? Het geheel ziet er erg netjes uit net zoals de software, petje af.
Toch niet, zelfs een Killer Instinct 2 gebruikt nog steeds een 15Khz monitor ( eigen aan tv monitor's ) en een resolutie van 480 en nog iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:29

Khaine

Python liefhebber

Schitterend project ! Goede uitvoer ook :D

Waar ik nogal benieuwd naar ben is het totale kostenplaatje. Wat mag je nou zoal neertellen voor zo'n systeem? Verder erg mooi uitgewerkt hoor :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vries750
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 12:10
Ik mis nog één link: http://arcadecontrols.com
Hier staan op moment van schrijven zo'n 900 projecten van mensen die ook een arcadecabinet hebben gemaakt.
Ik heb er ook één gemaakt :*)
2 players, 8 buttons i.c.m. Happ Controls & Ultimarc I-PAC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:44
Vraagje, heb je de originele PCB borden ook nog en werken die nog in de kast?

--[SPECS]--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Heb ook een kast staan. Ik heb er een mini-ATX kastje ingemikt, aangesloten met een J-PAC. Niets hoeven boren of zagen, met de J-PAC is er echt geen fluit meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wow , die Offroad..... mijn god dat is zo een mooi spel geweest. op welke platformen waren die ookalweer beschikbaar ? was dat ook voor (s)nes? nee toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Hoe ziet je kast nu precies uit? Mischien een id deze arcade kast ook nog te modden ( het uiterlijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 13:11:
wow , die Offroad..... mijn god dat is zo een mooi spel geweest. op welke platformen waren die ookalweer beschikbaar ? was dat ook voor (s)nes? nee toch ?
Platformen :
Eerdere PC's en NES. Meer niet (iig niet SNES).

Ontopic :
TS ? Komt het kostenplaatje nog ? Ik ben echt benieuwd namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Khaine666 schreef op maandag 13 december 2004 @ 15:21:
[...]

Platformen :
Eerdere PC's en NES. Meer niet (iig niet SNES).

Ontopic :
TS ? Komt het kostenplaatje nog ? Ik ben echt benieuwd namelijk :)
Voila :

Kast : 100€
J-Pac : 65€
ArcadeVGA : 100€

Maar ! => ArcadeVGA is niet echt nodig, ik heb alles aan de praat gerkregen met een ATI Rage IIC en de VGAMON drivers met advanceMAME en ArcadeOS.

Maar dan blijken er toch nog verschillende issues te zijn, ook is het beeld van een arcadevga fenomenaal ten opzichte van de ATI Rage IIC
Vraagje, heb je de originele PCB borden ook nog en werken die nog in de kast?
Yep, ik heb king of dragons erbij gehad, en deze kan ik nog steeds spelen. Geen probleem. ( niet dat ik dat ooit nog van plan ben ;) )

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:50

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik zou nu wel eens willen weten hoe je aan zoveel mame rom's komt om te spelen. Op de meeste screenshots van arcade kasten zie ik een hele lijst aan spellen die te spelen zijn. Zelf hoe ik er van om af en toe eens een nostalgisch spelletje te spelen, kan ik deze ergens vandaan halen of berusten deze nog op copyright en zijn ze niet vrij te verkrijgen?

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

M-ThijZ schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:34:
Ik zou nu wel eens willen weten hoe je aan zoveel mame rom's komt om te spelen. Op de meeste screenshots van arcade kasten zie ik een hele lijst aan spellen die te spelen zijn. Zelf hoe ik er van om af en toe eens een nostalgisch spelletje te spelen, kan ik deze ergens vandaan halen of berusten deze nog op copyright en zijn ze niet vrij te verkrijgen?
Als ik het goed heb zijn mame-roms niet meer voorzien van een dusdanige copyright dat je ze voor intern gebruik niet meer zou mogen gebruiken.
Er was namelijk een tijd terug ook een machine van Tell-Sell (echt horror-ding), en daarmee kon je allerlei bekende (al dan niet ietwat omgevormde) spelletjes van je 8-bit spelen. Dan zou daar ook nog copyright op moeten rusten toch ?

Verscheidene niet-nader te noemen torrent-sites kun je er ook veel op vinden.

• tc982
M-ThijZ schreef op donderdag 16 december 2004 @ 13:34:
De meeste mame roms zijn niet verkrijgbaar.

je kan er maar enkele kopen als je de hotrod aankoopt. Maar dan nog heb je er maar een 20tal.

De meeste vind je inderdaad op het internet en zijn per definitie niet legaal. Aangezien deze kasten eigendom zijn van de ontwikkelaars.
Ik denk evenwel niet dat er veel problemen zijn met programma's die niet zo bekend zijn, maar het is geweten dat bijvoorbeeld namco actief zoekt achter rom sites en deze aanmaand om geen namco spellen meer aan te bieden ( pacman etc ).

Maar ver moet je niet zoeken als je echt iets wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Let op wat je post, het opnoemen van Rom sites is niet echt slim, bovendien zitten we in CME alwaar we ingaan op de technische aspecten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Misschien wat intressanter, wie geeft er zijn top 5 van arcadec spellen die je ZELF hebt gespeeld in de arcade. ( dus niet pong als je 18 jaar bent ;) )

Mijn top 5 :

1944 - The Loop Master
Metal Slug 2
Outrun ( hadden de oude kast nog staan )
Ultimate Mortal Kombat 3
Killer Instinct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 15:04

Bene

list incomprehension

Maar dan blijken er toch nog verschillende issues te zijn, ook is het beeld van een arcadevga fenomenaal ten opzichte van de ATI Rage IIC
Hoe bedoel je "fenomenaal"? Wat is er verbetert? Ik gebruik nu een oude GF2 waarmee spellen er prima uitzien, maar windows een dikke brei van kleurtjes is. Ik zat te twijfelen over aankoop van een arcadeVGA, ik weet niet of mijn problemen gaat oplossen.

NB: Ook leuk te spelen op je kast - oude SNES spelletjes.

Edit: Mijn kastje tijdens de opbouw
Afbeeldingslocatie: http://www.talivnwn.com/foto/arcade/klein.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Bene op 17-12-2004 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook al een tijdje aan het twijfelen om een arcade bak te maken,
Kan je het beeldscherm niet vervangen door een crt? dan moet je toch geen
arcadeVGA voor kopen?
Of heb ik het hier totaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Bene schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 11:57:
[...]

Hoe bedoel je "fenomenaal"? Wat is er verbetert? Ik gebruik nu een oude GF2 waarmee spellen er prima uitzien, maar windows een dikke brei van kleurtjes is. Ik zat te twijfelen over aankoop van een arcadeVGA, ik weet niet of mijn problemen gaat oplossen.

NB: Ook leuk te spelen op je kast - oude SNES spelletjes.

Edit: Mijn kastje tijdens de opbouw
[afbeelding]
Alles hangt natuurlijk af van welke monitor in je kast zit natuurlijk, ik kreeg geen beeld uit mijn kast met een GeForce 2, wel met een ATI Rage IIC. De arcade vga is een goede koop als je problemen hebt met resoluties, Deze toch wel vrij dure kaart is anders misschien wel een miskoop. Ik moet wel zeggen dat mijn kleuren er veel helderder uit zien sinds ik deze heb en ik ook windows mame kan gebruiken die toch een pak sneller loopt dan dmame of advancemame/menu optie
Verwijderd schreef op vrijdag 17 december 2004 @ 12:13:
Ben ook al een tijdje aan het twijfelen om een arcade bak te maken,
Kan je het beeldscherm niet vervangen door een crt? dan moet je toch geen
arcadeVGA voor kopen?
Of heb ik het hier totaal verkeerd?
Neen, natuurlijk niet, maar je hebt al een heel groot scherm nodig en neemt het ook het punt weg van een echte arcade kast te hebben, het gaat hem over de authenticiteit van deze kasten, met een ander scherm is het beeld/gevoel anders. Maar dat is toch objctief, je kan dit natuurlijk wel doen.

Dan is bijvoorbeeld de HotRod of X-Arcade combinatie, dan hoef je niet echt een kast te maken

Pagina: 1