Toon posts:

Multimedia en wiskunde pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ben een beetje een beginnende samensteller. Graag had ik wat feedback van de 'oude rotten'

De bedoeling is een pc waar zware wiskunde programma's zoals matlab en wat andere programma's op kunnen draaien. Ook zal binnenkort wat videobewerking erop gedaan worden.
Aan het geluidsniveau wordt ook wel waarde gehecht, maar is niet absolute topprioriteit. Verder is stabiliteit echt een must!
Het budget is zo'n beetje 1200-1300 euro

AMD 64 2800+ soc 754 boxed
Ati Radeon 9800 Pro 128 Mb
Asus K8N-E Deluxe
2x Maxtor Diamondmax Plus 9 (8Mb) in Raid 0 configuratie
512 Mb PC3200 intern
NEC ND-3500
Lite-On Dvd-speler
Samsung Syncmaster 710V 17"
Creative Soundblaster Audigy 2ZS
Antec SLK2650BQE behuizing

Ik heb gekozen voor een AMD processor omdat dit volgens mij de beste prijs-kwaliteit verhouding biedt.
De Radeon zit erin met het oog op de toekomstige videobewerking van de digitale videocamera.
Dit is ook de reden voor de harde schijven in de RAID 0 combinatie omdat dit volgens de reviews op de site goede prestaties met grote bestanden geeft en hier kwam de Maxtor schijf ook goed uit de test.
De behuizing heb ik gekozen omdat in de BBG van november stond dat deze kast een goed geluidsniveau en een goede voeding heeft.

Ik heb de volgende vraagjes:

Levert dit een stabiel systeem op?
Ik heb nog mijn twijfels over het moederboard, is het een goede keuze of zijn andere merken toch beter. Zijn hier ervaringen mee?
Heeft iemand nog tips voor het geluidsniveau?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:19

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Stabiel zal het zeker wel zijn ja :)

Maar had je voor videobewerking niet gewoon een dikke CPU nodig? Net als voor je wiskundetoepassingen? Dan kun je beter (als je geen of weinig spelletjes speelt) gaan voor een zwaardere CPU ten koste van je VGA kaart.

Hier stond een dode link.

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
of een simpel vga kaartje maar een stevige videobewerkingskaart kopen?

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Als je zware software gaat draaien zal 1GB intern geheugen ook zeker goed van pas komen :)

Leave only footprints, take only memories

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
die 2HD's in raid0 zou ik gewoon vervangen door een enkele schijf, en voor het geld wat je daarmee uitspaart een snellere processor kopen. raid0 is niet echt nuttig voor jou, en het geeft een groter risico op dataverlies.