Bizarre testresultaten bij Promise SX4000 met 4x160GB 8MB HD

Pagina: 1
Acties:

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03-2025
Inleiding :
Een hele tijd terug had ik veel last van HD problemen, de ene crash na de andere. Op den duur was ik het zo moe dat ik een RAID mirror array had aangelegd mbv een promise TX2, die later vervangen is door een TX2000. Deze hebben me beide steeds goed gediend en ik heb er veel plezier en goede resultaten mee gehaald. Hier hingen 2MB 80GB schijven aan, en die gingen losjes over de 60MB/s leessnelheid in mirror (wat interessant is omdat het niet bij alle raidcontrollers zo is dat een mirror asynchroon gelezen word), waar ze los op de IDE van m'n mobo slechts iets van een 30 haalden, dus ik vond dit indrukwekkend, dat ze bijna perfect een verdubbeling behaalden, iets wat ik nooit voor mogelijk had gehouden.

Eigenlijke probleem :
Omdat me dat zo goed meegevallen was heb ik dus uitgekeken naar een RAID 5 controller, om minder verlies te hebben van schijfruimte. Dus heb ik me de SX4000 besteld. Het heeft even geduurd eer ik hem had, en in de tussentijd heb ik er een bende reviews over gelezen en allerlei fora over doorgelezen. Daaruit bleek dat er velen niet zo tevreden met Promise, maar de problemen die ze aanhalen heb ik dus zelf nooit ervaren... Maar wat ik nu ervaar ben ik nog nergens tegen gekomen, en ik hoop dat iemand van jullie een beetje klaarheid kan scheppen in de symptomen . Even opsomming van de situatie :
RAID 5
SX4000
8MB cache, 7200 rpm, 160GB Samsung (wat vinden jullie sowieso van Samsung HDs?)
Geformatteerd door op te starten van een schijf die op de HD IDE hing, met winXP, via schijfbeheer.
Dat duurde ongeveer een uur en 20 minuten, omgerekend mbv de 480MB dat het array groot is uiteindelijk, zou dit 90MB/s betekenen. Leek me veelbelovend eigenlijk?
Toen wat testjes gedaan met HDtach, die waren nogal triest eigenlijk, maar iets van een 50MB/s lezen gemiddeld en 90MB burst (wat me erg weinig lijkt, gezien dat er SDram van 133mhz opsteekt enzo, PCI bus kan toch meer aan dan dat, niet? Met bovendien een heel onregelmatige grafiek. Zodra ik de andere pc terug kan opstarten (Windows kan er niet tegen als je er veel mee rondhuist :s) zal ik ze hier ook zetten, voor wie het boeit.
Goed, tot zover is het allemaal nog aanvaardbaar eigenlijk. Maar het echte drama gebeurde toen ik de schijf in 2 partities had opgesplitst (had me bedacht) en van de ene naar de andere verplaatste... Ik haalde helemaal geen 50MB/s. Ook geen 20. Zelfs geen 5 meer... 0,5mb/s. Een halve MB/s is echt niet aanvaardbaar, en wat mij betreft ook ergens iets serieus fout. Als test had ik dan even de cache mode op write back gezet, ook al ben ik niet te vinden voor het risico op data verlies maar dat maakte nu niet uit. En wonder boven wonder raakten we toch boven de 12mb/s uit, maar nog steeds niks fantastisch.

Mijn vraag is nu : Is dit normaal? Als dat zo is, ontbind ik dan niet beter de hele boel maar en zet ze apart of zo ergens iets, want dit is echt onbruikbaar traag... Met 400GB wil je wel al eens iets herorganiseren, en als dat een dag duurt voor je backups te verplaatsen :s...

Uiteraard heb ik promise tech support hier over al gemaild, en vermits ik het in al die reviews en fora nooit ben tegengekomen vraag ik me af wat er aan de hand is. De tech support heeft tot nog niet geantwoord.

On a side note : Het updaten van de bios (deze was nog van begin 2003, ik heb er de recentste willen op zetten natuurlijk) is niet van een leien dakje gegaan - Je zit dus in DOS bootdisk-omgeving, en runt dat tooltje. Eerst een backup gemaakt van het originele BIOS. Er komt een OK bericht, en binnen de seconden herstart PC plots automatisch. Niet gewoon terug naar de prompt,nee, gewoon reboot. Dat was al gek. Toen de bios update...er komt te staan "controller 0 update OK" en dan freezed de hele boel. Zelfs ctrl alt del werkte niet meer (in DOS!). Handmatige herstart, na lang wachten want dit was riskant, maar zelfs een uur later was er geen vooruitgang. Dus geherstart, rapporteerd de BIOS een versie nummer 2.00.70.24, terwijl de bios op de website als naam heeft 2.00.00.24... kan typo zijn, maar de driver versie is wel 2.00.00.25... en dan natuurlijk, als test die BIOS terug gebackupped, ter vergelijking. Blijkt dat de originele en de 2e backup beide 64kb zijn, maar de website update bios bin is 95 kb... file compare wijst uit dat ze alle 3 heel erg verschillende zijn... Ik weet niet wat ik daar uit mag concluderen...

Eh... ik hoop dat er niks tegen langdradige posts is? De bedoeling is dat ik volledig ben :s
Hopelijk heeft iemand hier meer ervaring mee...

Verwijderd

Het is wel logische dat kopieren van de ene naar de andere partitie binnen een raid-5 array zeer langszaam gaat, maar dit is wel heel erg! In wat voor systeem hangt de array en doet de sx4000 alle berekeningen of misbruikt ie je cpu daarvoor?

• Rygir
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-03-2025
Een SX4000 heeft een hardware XOR engine, dus ik neem aan dat hij enkel de XOR berekeningen voor zich neemt. Hij hangt in een PIV 1.8Ghz met 512MB DDR, een intel 845 chipset op een DFI moederbord indien dat interessant is. Een belangrijke opmerking is dat ik nog maar 1 PCI slot over heb, de boel zit echt vol... (want de 4 kabels van de HDs - ze zitten op hun eigen channel bij deze kaart immers - nemen dat laatste slot eigenlijk in nu).

Aan de andere kant heb ik al gemerkt dat het CPU gebruik bij gewoon lezen van een IDE schijf ook al richting 10% gaat, daar waar ik bij andere mensen heb gezien dat hun software RAID slechts 8% gebruikt...de raid setups (0,1,10,5) hier gingen van 15-30%...maar dat kunnen onbetrouwbare metingen zijn.

Misschien heb ik wat mythes in m'n hoofd, dus daarom hier enkele bedenkingen :
ik zie niet in waarom een RAID 5 zoveel trager zou zijn dan eender wat anders; de bedoeling is performance winst sowieso toch... en zolang de CPU dat kan bijhouden is er toch geen reden dat de gegevensstroom achter zou moeten blijven (i.e. zolang mijn CPU verbruik onder de 100% blijft?!).

Ik bedoel met performance winst dat het sneller zou moeten zijn dan losse HD, niet sneller dan RAID 0 natuurlijk. In principe ook sneller schrijven dan RAID 1 (mits je genoeg schijven hebt om het verlies van de berekening te compenseren?)?

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kan niet anders zeggen dat het een moeizame kaart is.
Read / write naar een raid 5 volume, 30% cpu
Een bench met atto geeft 85Mb/s read en 50Mb/s write
met 4 wd2000jb disken

Tweak!