[Intel CPU Cooler] Hoe te verwijderen

Pagina: 1
Acties:
  • 898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 15:17
Ik heb via de zoekfunctie niks gevonden, hoe ik de Cooler los moet krijgen van mijn moederbord. Ook heb ik in het boekje gekeken welke bij het moederbord is geleverd, maar hier staat een ander type in..

Ik heb een normale Intel CPU Cooler, die vast zit op mijn Asus P4PE moederbord.
porcessor is 3,06 ghz

Het zwarte blok wat er omheen zit, zit vast met 4 van die klikje. Deze heb ik al losgemaakt nu krijg ik er wel beweging in. (omhoog) maar ik krijg hem er niet vanaf. Ik zie niet waar hij nu nog ergens aan vast zit...

Ik heb ook enkele fotos gemaakt, misscihen heben jullie nu een beter idee van hoe ik hem los moet krijgen.

http://members.home.nl/jdiezrequejo/1-groot.jpg
http://members.home.nl/jdiezrequejo/2-groot.jpg
http://members.home.nl/jdiezrequejo/3-groot.jpg
http://members.home.nl/jdiezrequejo/4-groot.jpg

hier heb ik een van die klikjes omcirkeld;
http://members.home.nl/jdiezrequejo/klikje.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door jdiezrequejo op 11-12-2004 00:28 ]

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Je hebt 4 pinnen zitten aan de uiteindes van de koeler. Deze moet je even aan de zijkanten in drukken / uit duwen en dan kan je zo de cooler eruit tillen...

Weet het ook niet meer precies 8)7

suc6 :Y)

[edit]

[BEGIN]
http://www6.tomshardware....223/images/box_cooler.jpg

[EINDE]
http://www6.tomshardware....1223/images/pentium_4.jpg

Je kan niet direct linken naar THG

[ Voor 58% gewijzigd door Apen-nootjes op 12-12-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Die zwarte "haken" wat opzij buigen, het is hard plastic, en het breekt nogal snel, maar wel wát kracht zetten, zodat ze loskomen van de bracket op het moederbord (haken uit de ogen), en dan de koeler VOORZICHTIG omhoog halen, intel boxed koelers hebben met die rotzooi onderop nogal eens de neiging vast te lijmen aan het socket, en de pinnen/socket zijn van dusdanige kwaliteit dat d'r nogal eens een processortje meegenomen wordt uit het socket, met kromme/afgebroken pinnen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-06 12:33
Zit er van dat kauwgom-achtige koelprut tussen de koeler en de processor?
In dat geval moet je wat wrikken, dan zou de koeler los moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
AttiX.SkategoaT schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:27:
Zit er van dat kauwgom-achtige koelprut tussen de koeler en de processor?
In dat geval moet je wat wrikken, dan zou de koeler los moeten komen.
Ik heb er al wel wat kacht omgezet. dus denkt niet dat hij nog vast zit met "dat koelprut"
En ander ben ik bang dat ik echt iets kapot maak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
Kickasz schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:26:
Je hebt 4 pinnen zitten aan de uiteindes van de koeler. Deze moet je even aan de zijkanten in drukken / uit duwen en dan kan je zo de cooler eruit tillen...

Weet het ook niet meer precies 8)7

suc6 :Y)
Ik heb 4 van die klikjes zitten aan de zijkant.. maar deze heb ik al los gekregen maar dan nog krijg ik hem niet helemaal eraf.. Ik kan hem misshcien 1 cm omhoog bewegen maar dan blijf ij nog ergens aan vast haken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76695

Yup. Je CPU zit vastgeplakt. Ik zou zeggen: pak de föhn erbij, of de schroevendraaier. Weet wel dat je die koeler zo goed als weg kan gooien, en de CPU, als hij intact uit het socket komt, niet moet gebruiken voordat je de heatspreader goed schoon hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
Anoniem: 76695 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:34:
Yup. Je CPU zit vastgeplakt. Ik zou zeggen: pak de föhn erbij, of de schroevendraaier. Weet wel dat je die koeler zo goed als weg kan gooien, en de CPU, als hij intact uit het socket komt, niet moet gebruiken voordat je de heatspreader goed schoon hebt.
hmm, nog maar even mee wachten dus :/
Welk mens bedenkt nou zoiets?? :+ ik wil het gewoon makkelijk eraf halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

jdiezrequejo schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:39:
[...]

hmm, nog maar even mee wachten dus :/
Welk mens bedenkt nou zoiets?? :+ ik wil het gewoon makkelijk eraf halen...
Fohn er bij is idd een goed idee omdat als je het koelblok verwarmt de koelprut smelt als het ware omdat het waarschijnlijk een thermal pad is en die smelten als ze warm worden.

Als je de 4 haken lost hebt moet je ook je koelblok wat rond draaien voor zover dat kan en met de fohn er op gericht( eerst op de laagste stand proberen, niet dat je je mobo meteen verbrandt maar je handen waarschijnlijke wel) moet het wel willen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
DJ_Squtshi schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:52:
[...]

Fohn er bij is idd een goed idee omdat als je het koelblok verwarmt de koelprut smelt als het ware omdat het waarschijnlijk een thermal pad is en die smelten als ze warm worden.

Als je de 4 haken lost hebt moet je ook je koelblok wat rond draaien voor zover dat kan en met de fohn er op gericht( eerst op de laagste stand proberen, niet dat je je mobo meteen verbrandt maar je handen waarschijnlijke wel) moet het wel willen.
Maar is het dan normaal dat ik er al wel beweging in heb? Want ik krijg heb wel los (volgens mij komt zelfs de processor mee) Maar hij gaat maar een centimetertje of 1 omhoog, en dna blijf hij ergens nog aan haken.. Het voelt iig niet alsof hij nog vastgeplakt zit... (de processor zit misschien wel vastgeplakt, maar die cooler zelf toch niet..?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88368

Kan kloppen dat je cpu vastplakt aan de heatsink. Dit zijn inderdaad rotkoelers om te verwijderen.

Gewoon aan beide kanten geleidelijk de haken uit elkaar trekken dan omhoog en zo ook de andere kant.
Een beetje kracht erbij kan geen kwaad want zo soepel gaat het namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeanor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-06 16:10
Niet al te veel kracht gebruiken, mijn Zalman 7700-AlCu zat behoorlijk vastgeplakt met koude arctic ceramique (als het warm is is het zo los) en ik trok eraan en de cpu kwam uit het socket mee, kon ik de cpu van de cooler afhalen :P niks kapot trouwens. (gelukkig :/)

Alle retail Intel coolers die ik tot nog toe heb losgehaald gingen trouwens wel gemakkelijk eraf. :P

[ Voor 19% gewijzigd door Xeanor op 11-12-2004 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53

SambalBij

We're all MAD here

Als de koeler makkelijk een centimeter omhoog komt dan zit hij in ieder geval niet aan de cpu vastgeplakt.
Op de foto's is duidelijk te zien dat de haken van het klemmechanisme van de koeler nog vastzitten aan de bracket op het mainboard. Als die nog vastzitten en de klemmen zijn open, dan kun je de koeler inderdaad een klein stuke omhoog tillen.

PS, die 'klikjes' die je hebt omcirkeld moet je niet loshalen, aangezien daarmee de fan op het koelblok zit. Het gaat om de beugel links daarvan op de foto, die moet je loshalen van de mainboard bracket.

Afbeeldingslocatie: http://www.aedens.net/images/got/intel-bracket.jpg
(rood=bracket koeler, blauw=mainboard bracket, groen=klein stukje uitbuigen(anders breekt ie) en dan omhoog tillen)

[ Voor 7% gewijzigd door SambalBij op 11-12-2004 11:41 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
gewoon Trekken,..
En niet te veel wiebelen..
dan komt je core er met kapotte pinnetjes uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-04 23:11

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

jdiezrequejo schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 01:04:
[...]

Maar is het dan normaal dat ik er al wel beweging in heb? Want ik krijg heb wel los (volgens mij komt zelfs de processor mee) Maar hij gaat maar een centimetertje of 1 omhoog, en dna blijf hij ergens nog aan haken.. Het voelt iig niet alsof hij nog vastgeplakt zit... (de processor zit misschien wel vastgeplakt, maar die cooler zelf toch niet..?)
De cpu zit met een hendeltje vansgeklemd en kan wel en vaacum gezogen vast zitten aan je cpu omdat je beide plat zijn, dit verschilt per koelprut.
Zoals een paar posts lager getekend is moet je de 4 haaken eerst los maken want als je alleen de hendel overhaalt komt het koelblok aleen lost tussen je cpu(of socket als je cpu aan het koelblok vast zit) en de ventilator die hem aandrukt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ik heb het zelfde met zo'n klem dat mijn cpu cooler vast zit.
gister moest ik hem even los maken om al die stof van tussen mijn
cooler goed er uit te halen. en ik hem gewoon voor zichtig met een schroeve
draaier die pinnen los gemaakt en dan kan je hem zo er uit tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Dat we hier nog eens een topic over zouden hebben! :D
(intel had hier zeker wel een iets beters voor mogen ontwerpen, ik zit er ook vaak ff mee te klooien)

Ik zet meestal een kleine platte schroevendraaier tussen de 2 plastic delen en trek dan de beugel omhoog. Dit ook aan de andere kant en hij is los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
Inderdaad, gewoon de haakjes uit de ogen buigen en dan komt ie normaal wel los hoor. Zoals aangegeven op bovenstaande pic

BLU3_VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet om je bang te maken oid, maar doe het wel voorzichtig ;) CPU verschoven, alleen cpu stuk?

Gebeurd mij ook regelmatig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonmdejong
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 09:52

simonmdejong

Blaat

Met een goede Dosis kracht de koeler er af proberen te krijgen. grote kans dat je processor er dan nog onder hangt. probeer die er af te krijgen en meteen die koel prut van intel er afhalen en vervangen door wat artic silver. mocht je kromme pennetjes hebben probeer deze dan recht te buigen met een PIN pas. deze past vaak precies tussen de rijen pinnen door. als je ze allemaal weer recht hebt kun je gaan kijken of hij nog leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 22:30

t!mP

is inflatie gevoelig

RoamoR schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 20:50:
Niet om je bang te maken oid, maar doe het wel voorzichtig ;) CPU verschoven, alleen cpu stuk?

Gebeurd mij ook regelmatig :(
regelmatig ?? :+ dat lijkt me niet best.

Maar idd, pootje uit het oogje buigen omhoog trekken. als ie los zit gewoon recht naar boven trekken. Als de cpu uit de socket wordt getrokken betekent dat ie goed de warmte heeft geleidt, nu is dit bijna altijd zo met die stock intels, maar het gebeurt ook wel met gewone pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
t!mP schreef op zondag 12 december 2004 @ 14:38:
[...]

regelmatig ?? :+ dat lijkt me niet best.
Helaas wel ;) , ik denk dat het me al 5 keer is gebeurd.... Niet eentje gemold gelukkig.

Meestal 1 of 2 pootjes die ik recht moest buigen.

Laatste paar keren niet meer gelukkig :) Voor ik een koeler verwijder (zie sig), stook ik de proc flink op, zodat hij door de warmte vastloopt. Vervolgens meteen verwijderen. Ik gebruik trouwens Arctic Silver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:54

Haan

dotnetter

RoamoR schreef op zondag 12 december 2004 @ 14:59:
[...]

Helaas wel ;) , ik denk dat het me al 5 keer is gebeurd.... Niet eentje gemold gelukkig.

Meestal 1 of 2 pootjes die ik recht moest buigen.
Jij doet echt iets helemaal verkeerd dan 8)7
Laatste paar keren niet meer gelukkig :) Voor ik een koeler verwijder (zie sig), stook ik de proc flink op, zodat hij door de warmte vastloopt. Vervolgens meteen verwijderen. Ik gebruik trouwens Arctic Silver.
Dat is niet nodig hoor, je cpu eventjes laten opwarmen is in principe genoeg als de boel zit vastgeplakt. Persoonlijk vind ik deze methode wel een stuk beter dan met een fohn op je moederbord te blazen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06 16:32

DaWaN

'r you wicked ??

Sorry mensen maar de CPU zit niet vastgeplakt, maar de koeler zit nog vast aan die plastic haken, zoals hier al een paar keer gezegd is. Omdat ie al een centimeter omhoog komt. Ik heb zelf ook wel eens een Intel koeler los gehaald en toen had ik hetzelfde probleem, dus ff die plastic stukken van de koeler iets buigen en hijs los :) Exact zoals Operations het zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door DaWaN op 12-12-2004 19:28 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdiezrequejo
Hmm, zal de volgens keer dan maar wel weer eens voorzichting proberen. Iig bedankt voor de tips!! :)

Pagina: 1