Toon posts:

Koeler verwijderen AOpen 6800GT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik heb een Reserator van Zalman gekocht :P en wil net als de processor ook de VGA kaart
( Aopen 6800GT ) watergekoeld hebben. Ik ben alleen wel heel bang om iets op mijn gloednieuwe VGA kaart kapot te maken, dus heeft iemand ervaring met het eraf halen van de koeler?
Zijn er dingen waar ik op moet letten en kan eventueel de winkel het zien ( doormiddel van een verzegeling of zo dat ik de koeler heb verwijderd als ik garantie wil claimen?

Het allerliefste zie ik natuurlijk een paar foto's van het hele proces, bij voorbaat dank _/-\o_

Verwijderd

Waarschijnlijk gaat het je niet lukken zonder garantie kwijt te raken. Ze zullen het altijd kunnen zien.

Als ik me niet vergis heeft de 6800 gewoon 6-8 schoeven aan de achterkant? Gewoon voorzichtig los schroeven steeds iedere schroef een stukje zodat de cooler niet scheef op de core komt te zitten.

edit:
Bij het verwijderen van me koelblok van mijn 9700, was een kwestie van inknijpen van die pushpins? en even met de koeler langzaam en rustig op en neerdraaien/wiebelen kwam toen al los.

Winkel ziet het waarschijnlijk niet, maar fabriek ziet het zeker wel. Die koelpasta die zei gebruiken is een soort plaksel/koelpasta en wordt dus hard die gaat dus kapot als het blok eraf gehaald is. Meestal als een kaart eenmaal weekje loopt houdt hij het wel paar jaar uit. Maar je kunt altijd pech hebben

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2004 00:03 ]

Verwijderd

Heb persoonlijk geen ervaring met de 6800 Gt, wel met een 9800 pro (kleiner koelblok). Was een kwestie van de heatsink warm maken (bijvoorbeel met een fohn) zodat de koelpasta wat zachter wordt, daarna met een platbektang de pinnetjes achterop de kaart indrukken (zouden naar voren moeten schieten d.m.v. een veer) en niet vergeten het fan stekkertje los te halen. De winkel kan het in principe niet zien als de koeler is losgehaald tenzij je flink uitschiet met een tang ofzo, maar het is eigenlijk wel zo dat je de garantie verliest bij het erafhalen van de koeler.
Suc6.
Edit, lees net dat de GT schroefjes heeft ;) , wordt nog makkelijker dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 23:58 ]

Verwijderd

ik heb mijn koeler er gewoon met een grote tang afgehaald, het was dan wel een 9800se maar dan nog.... ik heb gewoon de pinnetjes bij elkaar gedrukt zodat ze door de gaatjes heen paste, maar dat is natuurlijk bij de 'oudere' kaarten, volgens mij is t bij de nieuwe niet anders dan schroeven, dan zal ik iig voorzichtig zijn (ook al ben ik dat niet geweest)... want schade aan je nieuwe kaart geeft niet alleen financiele schade op ;)

Verwijderd

Je kunt de koeler gewoon losschroeven, maar je raakt geheid je garantie kwijt, niet dat dat een punt is, de koeler kun je er weer opzetten. GPU is dus klaar. Wat wel een probleem is is het geheugen. Dat MOET gekoeld worden op die kaart, en het waterblok van de reserator bedekt alleen de GPU. Je zult dus je geheugen met blokjes moeten gaan koelen, en juist, die moet je plakken. Mocht je kaart ooit stuk gaan, zul je hem weer naar originele staat moeten terugbrengen, en ik verzeker je: ook al krijg je die blokjes er met een föhn/diepvries vanaf, er blijfen altijd lijmresten over. En ik verzeker je: ze controleren, en ze wijzen hem dan gewoon af. Dag €400.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:08:
Je kunt de koeler gewoon losschroeven, maar je raakt geheid je garantie kwijt, niet dat dat een punt is, de koeler kun je er weer opzetten. GPU is dus klaar. Wat wel een probleem is is het geheugen. Dat MOET gekoeld worden op die kaart, en het waterblok van de reserator bedekt alleen de GPU. Je zult dus je geheugen met blokjes moeten gaan koelen, en juist, die moet je plakken. Mocht je kaart ooit stuk gaan, zul je hem weer naar originele staat moeten terugbrengen, en ik verzeker je: ook al krijg je die blokjes er met een föhn/diepvries vanaf, er blijfen altijd lijmresten over. En ik verzeker je: ze controleren, en ze wijzen hem dan gewoon af. Dag €400.
Dan moet je zo'n uber WC blok kopen lijkt me, dus zo'n dure van 100 Euro die petervandamned ook heeft op z'n 6800 Ultra..

[rml][ 6800U OCip] Dangerden NV-68 GPU cooler[/rml]

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik wil dat ook gaan doen met me Aopen 6800GT en die dingen zitten nog al lastig vast moek zeggen. Maar zo ding als wat mvdstam hier boven zet dat is voor deze kaarten wel een goeie oplossing. Laat even weten hoe het gegaan is.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:20
ikweet niet welk gpu blok je gaat gebruiken, maar die van zalman zelf is een brak ding en ik betwijfel 't of die wel een 6800gt stabiel kan houden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
vraag mezelf ook al af hoe moeilijk dit gaat worden met mijn toekomstige 6600GT...

als iemand wat foto's heeft over hoe ie zijn 6600GT ontleed zijn die altijd welkom ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren mijn 6800 eens goed bekeken en op de achterkant van de kaart zitten 6 zwarte schroefjes en een paar chrome , wat me verder opvalt is dat er achterop een zwart
( stabiliteits?? ) plaatje zit met geklinkte schroefjes, mijn grote vraag is hoort dit ook bij de koelbevestiging of is dit iets aparts??
Dus in het kort is het gewoon een kwestie van de schroefjes losschroeven en dan komt het koelblok vanzelf los net als bij een processor koeling of moet er lichtjes gebroken worden ( hoor van anderen dat de koeling op de GPU is vastgeplakt? )

Ook is er gestelt in het topic dat het GPU blok van Zalman zelf voor de Reserator brak is, klopt dit en zijn er dan suggesties voor een ander blok??

Weer bij voorbaat dank tweakers _/-\o_

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik snap dat je bij voorbaat wat voorzichtig bent bij een dure videokaart, maar het is gewoon een kwestie van proberen. Dat metalen plaatje aan de achterkant zal wel bij de koeler horen, gewoon de schroefjes losdraaien en kijken of ie (een beetje) loskomt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Alhoewel deze topic meer dan twee weken oud is, toch nog even een reply. Ik zat met hetzelfde probleem (nieuwe Aopen 6800GT) maar ik wilde er een Artic NVSilencer 5 op monteren. Ik had verhalen gehoord over vastgeplakte koelers dus ik heb een paar keer moeten slikken maar uiteindelijk wel gedaan. Het verwijderen van de stock koeler bleek enorm mee te vallen. Nadat alle schroeven waren losgedraaid kwam de koeler gewoon vanzelf los.De koelpasta op de GPU kan je met een doekje verwijderen (je houd een mooi glansende chip over). Tussen de stock koeler en de geheugenchips zitten gewoon van die thermalpads. De hele operatie duurde inclusief montage 30 minuten. Enfin, mijn silencer zit er nu al een maand op en ik heb geen temp problemen meegemaakt. Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt. Veel succes en plezier!
Pagina: 1