HD -> Raid ?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53
Voor een nieuwe HD heb ik de 40,9gig Maxtor 7200 rpm op het oog, nou zegt een goede vriend (met veel verstand van hardware) dat ik 2 identieke HD's moet kopen en dan met een Raid controller (ofsow) 'linken' waarmee je 50 mb/s kan bereiken.. Klinkt leuk.
Nou zegt een andere goede vriend (ook met zeer veel verstand op dit gebied) dat 50 mb/s onzin is en dat je systeem dat toch niet kan verwerken, deze heeft veel ervaring met grote files -> hij werkt veel met Maya 2, Photoshop enz.
Wat is jullie mening: Gewoon die 40 gig maxtor (of een andere enkele HD) of wel 2 losse (20 gig ofsow) HD's en Raid 'koppelen'...?

• Uhmmie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 19:36
Ik moet zeggen dat ik twee hardeschijven toch altijd nog prettiger vind werken dan een, vooral wanneer je meerdere programma's draait, kan dit wel een winst opleveren (helemaal met een raid controller)... omdat je gewoon van twee schijven te gelijkertijd kan lezen... en dat je hardware die data stream niet aan kan is volgens mij bullshit.. je hebt altijd nog een flink snelheidsboost en je hoeft het veel minder snel te vervangen... :)

Currently playing: MTG Arena (PC)

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Een RAID systeem is waarschijnlijk overdreven voor een thuis/game PC. Ik zou echter wel twee harddisken kopen niet alleen performance omdat je bijvoorbeeld je windows swap op de andere schijf kan laten schrijven, maar ook omdat het mogelijkheden biedt voor backup. Als je 40 GB het niet meer doet is het wel ff huilen als je als je data kwijt bent.

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:45

Marc H

- - Is wakker - -

Raid 0 is inderdaad wat sneller. Pas geleden hadden we hier een poll over "hoe snel is je harddisk", waarbij plaats een en twee werden ingenomen door computers met raid systemen.

Ik was de nummer 1, met 2 IBM DPTA372050 drives, aan een Promise Ultra66 controller (niet de fasttrack), met stripe partities in windows NT4.

Er zijn ook nadelen: je hebt meestal een speciale raid controller nodig (ik niet, mijn machine is een dual, werkt altijd op NT waar een software raid controller inzit) , als er een schijf crasht, ben je alles kwijt en twee schijven zijn duurder dan 1 schijf die twee keer zo groot is.

En bij normaal gebruik merk je eigenlijk weinig van de hogere snelheid, alleen als je veel met grote bestanden (grafisch/audio/video) werkt is het erg lekker.

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

Verwijderd

RAID PAKKE!!!!

RAID is inderdaad sneller als je RAID 0 pakt.
En nog beter...je kunt heel goedkoop een RAID-controller krijgen door een Promise Ultra66 (of zoiets) om te bouwen tot een Promis Fasttrack
Kijk anders ff op www.anandtech.com daar staat helemaal hoe je zoiets doet.....het schijnt niet moeilijk te zijn!!

Veel succes