IDE kabel omdraaien ?

Pagina: 1
Acties:

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik ben bezig met een software raid op te zetten. Nu zit ik met het volgende probleem: m'n ide kabels zijn tekort ( ff duidelijk de afstand tussen de 2 connectoren op de IDE kabel zijn te kort).

Dit wil ik bereiken:

Controller 1:
1: HD 80 gig (master)
2: DVD rom (slave)

Controller 2:
1: HD 200 gig (master)
2: CDRW (slave)

De cdroms/hds zijn als volgt gestapeld in m'n kast (chieftec dragon medium):
----------------
CDRW
----------------
DVD
----------------
HD 200 gig
----------------
HD 80 gig
----------------

Nu is de afstand dussen de HD en bijbehorden CDrom/DVD te groot om te overbruggen met een gewone IDE

Een IDE flatcable ziet er als volgt uit:

[Mobo]============Langer stuk===============[HD]====Korter stuk=====[CDROM]

Mag ik die nu gewoon omdraaien zodat de afstand tussen HD en CDROM groter wordt en de afstand HD mobo kleiner?

Als volgt dus:

[Mobo]====Korter stuk=====[HD]============Langer stuk===============[CDROM]

[ Voor 3% gewijzigd door deleenheir op 10-12-2004 22:55 ]

"If it works, don't fix it"

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kon geloof ik alleen met ATA33 kabels, met ATA66+ gaat het niet lukken volgens mij. Je kunt het proberen, maar de kans dat je devices niet herkend worden is wel aanwezig. Iets slopen ermee zul je echter niet, dus gewoon proberen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12
Sorry hoor, maar dit is gewoon een idiote indeling, dat fabeltje van master/slave met 2 CD/DVD devices is al zo lang achterhaald.
Je kunt met 2 van dat soort apparaten gewoon normaal werken en on-the-fly doet het prima zonder dat Burnproof oid in actie moet komen.

Gewoon dus 2 HD's op elkaar aansluiten en 2 CD devices op 1 kabel

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

• deleenheir
Het zijn beide ATA 133 schijven en kabels. 40 pin, 80 aderig

• BacardiBreezer
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

mad-dog schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:57:
Sorry hoor, maar dit is gewoon een idiote indeling, dat fabeltje van master/slave met 2 CD/DVD devices is al zo lang achterhaald.
Je kunt met 2 van dat soort apparaten gewoon normaal werken en on-the-fly doet het prima zonder dat Burnproof oid in actie moet komen.

Helemaal waar ! (Doe ik inmiddels al 3 jaar :))

[ Voor 5% gewijzigd door BacardiBreezer op 10-12-2004 23:00 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• deleenheir
Buh ook voor raid? Dat geeft een vermindering van performance naar mijn mening... Bovendien gaat het schrijven van de ene naar de andere HD een pak trager omdat de controller maar 1 aparaat tegelijk kan aansprekenVandaar dat ik de kabel wil omdraaien...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mad-dog schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:57:

Heb je z'n post zelfs maar gelezen?

Het gaat niet om het branden van CD's, het gaat om een software RAID opzetten (en daarbij is een aparte kabel voor een schijf wel aan te raden)

@TS: proberen, met sommige kabels werkt het met andere niet (zelfde geld voor moederborden)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

:o Ik doelde op branden, niet op raid !! (maar dat leek me vrij duidelijk :+ :o

• deleenheir
Ik heb nu de kabel omgedraaid en enkel met 1 HD geboot en alles lijkt ok... Dan ga ik nu maar verder met het inpluggen van de apparaten...

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

deleenheir schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:09:
Ik heb nu de kabel omgedraaid en enkel met 1 HD geboot en alles lijkt ok... Dan ga ik nu maar verder met het inpluggen van de apparaten...
Ik moet je zeggen dat ik dat een keer met een cheapo tijdelijke raid opstelling ook heb gedaan. omdraaien kan wel, er is toch niets getwist ? Ik heb zelfs personen gezien die ivm een mod hun HD (laptop-HD) met draaidjes stuk voor stuk hadden vast-geslodeerd

Verwijderd

Volgens mij zal als het al lukt om de apparaten goed te detecteren, de interface niet meer ATA133 zijn, maar slechts ATA33. (Ik heb het ooit geprobeerd) Probeer gewoon dus, de BIOS laat het je snel genoeg zien...

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 09:14

kaas-schaaf

Beunhaas

volgens mij geeft het alleen problemen met cable-select optie.
Ken wel oudere (aKa 486 en p1) systemen waarbij het niet werkte met de ene en wel met de andere ide controler. Waarom is me een raadsel.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

kaas-schaaf schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:13:
volgens mij geeft het alleen problemen met cable-select optie.
Ken wel oudere (aKa 486 en p1) systemen waarbij het niet werkte met de ene en wel met de andere ide controler. Waarom is me een raadsel.
Cable-select heb ik ook wel eens problemen mee gehad. (vorige week nog) dat werkt idd niet ok.

• deleenheir
Ik zal blijkbaar naar de PCboer moeten lopen...
De HD enkel op de omgedraaide IDE kabel werkt perfect. Maar als ik de 2de connector gebruik loopt de boel in de war. Dan herkent het bios geen van beide aparaten nog... Dus morgen naar de pcboer om een kbel te gaan halen die hopelijk lang genoeg is :s

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:12
Wolfboy schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:04:
[...]
Heb je z'n post zelfs maar gelezen?

Het gaat niet om het branden van CD's, het gaat om een software RAID opzetten (en daarbij is een aparte kabel voor een schijf wel aan te raden)

@TS: proberen, met sommige kabels werkt het met andere niet (zelfde geld voor moederborden)
Dan nog, ik heb in het verleden 2x een DiamondMax+ 9 60GB in een RAID-0 setup geplaatst op een Highpoint HPT372 controller geplaatst. Qua snelheid maakte het dus totaal niks uit of de setup master/slave was of master/master. De snelheden die behaald werden waren erg goed,

Verwijderd

eeeehhh waarom haal je niet gewoon langere ide kabels???????? :9

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 13:52:
eeeehhh waarom haal je niet gewoon langere ide kabels???????? :9
Waarom lees je niet gewoon het topic door en waarom reageer je niet even een beetje serieus? :/

Verwijderd

BalusC schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:18:
[...]

Waarom lees je niet gewoon het topic door en waarom reageer je niet even een beetje serieus? :/
Bij elke computerboer kan je een kabel halen waarvan de tussenligende eindstukken (m/s) verder uitelkaar liggen, dus als je perse hd-cd/hd-cd (wat niet nodig is!!) wilt houden gewoon twee nieuwe halen die langer zijn.

Omdraaien kan meestal niet! uit ervaring pakt ie meestal wel 1 apperaat maar bij de tweede slaat ie op hol en herkend beide niet meer :)
Pagina: 1