Toon posts:

welk geheugen dell latitude c600

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb bovenstaand notebook en via everest gevonden dat 1 geheugenbankje bezet is, 256mb sdr-sdram (kloksnelheid 100mhz). Nu wil ik 256mb bijplaatsen, op verschillende sites geweest en kom m.b.v. een 'geheugenconfigurator' op dane-elec e/o kingston, €118,00 of €172,00
Via pricewatch vind ik o.a. geheugen 256mb pc100 sdram (so-dimm - 144pins) voor €61,00

Mijns inziens hetzelfde geheugen maar zonder (duur) Dell-stickertje, of zie ik dit verkeerd?
Een online-shop gaf ook aan dat 'er een kans is dat dit geheugen (van 61,00) niet werkt', duidelijker als dit waren ze niet.
Maar is er verschil of kan ik het gewoon veilig bestellen en gebruiken?

Alvast bedankt.

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 15:13

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

110 of 170 is belachelijk duur voor zo´n klein reepje langzaam verouderd geheugen en opzich moet het werken met dat goedkopere, je kan altijd voor de zekerheid pc133 nemen.
Dat is meestal goedkooper en mocht del strakke geheugen instellingen hebben dan kan je geheugen het wel aan.Je zou ook voor de zekerheid een reep van 512 mb kunnen kopen van pc133 en je huidige geheugen verkopen omdat 2 verschillende reepjes SOMS problemen kunnen geven.
Wel eerst ff kijken of je mobo 512 MB ondersteund.

[ Voor 9% gewijzigd door DJ_Squtshi op 11-12-2004 00:22 . Reden: HIER STAAT ONZIN LOL ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Begrijp ik het goed dat met pc133 geheugen de kans groter is dat het beter werkt? Zou zeer oké zijn want het is ook nog eens goedkoper.
Kan inderdaad overwegen 1x 512mb te kopen.

Bedankt.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 10:47

keur0000

-------- N O N E --------

Bij dit soort notebooks is het vaak een probleem dat het geheugen maar voor de helft wordt herkend als het dubbelzijdig is uitgevoerd, let daar dus ff op ;) spreek uit ervaring. Kijk anders ff wat voor so-dim er nu bij jou in zit

[ Voor 14% gewijzigd door keur0000 op 10-12-2004 23:54 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Kijk het zou kunnen dat del het geheugen op wat strakkere timings heeft lopen en als je niet echt veel van dit soort zaken af weet kun je er nogal raar van opkijken als je pc vastloopt met je nieuwe geheugen omdat hij de instellingen niet aan kan.
Ik vraag me af waar ze de absurde prijs van 170 euro vandaan hebben , in de pricewatch is dane elec met 115 de duurste en dat voor registered geheugen, iets wat jouw pc hoogst waarschijnlijk nieteens ondersteund.
Dit kun je nakijken in het boekje van je mobo( mits dell die mee heeft geleverd en anders kun je op de dell site kijken viir specificaties)

Voor 65 euro heb je 512 mb pc133(merkloos) wat opzich prima moet werken aangezien het ook nog langzaamer gaat lopen dan standard.

Als je je huidige geheugen voor 25 euro kwijt kunt is het niet zo´n duure upgrade en je zou na de aanchaf van 512MB je oude geheugen er in kunnen laten en kijken of het niet gewoon samen wil.

256 MB kopen is onzin(als je mobo 512 aan kan) omdat de prijsverschil gewoon erg klein is in verhouding met de eventuele problemen die 2 reepjes zouden KUNNEN geven.
En met een beetje geluk kun je je pctje vrolijk met 768MB laten draaien.

SHIT, ik had niet gezien dat het om een laptop ging |:( .

Ik heb wat gegoogled en er kan idd 512Mb in maar er staat op de dell site : Memory module capacities and type 64-, 128-, and 256-MB
3.3-V SDRAM SODIMMS
Dus ik vermoed dat je toch 2* 256MB er in moet doen omdat hij als het goed is 2 geheugen slotjes heeft met elk een max van 256MB.
Maar dat verhaal van 170 euro voor extra geheugen is onzin.
Voor 40 euro ben je klaar me pc133 dat op pc100 loopt en als je merk geheugen wilt is het 50 euro.

[ Voor 74% gewijzigd door DJ_Squtshi op 11-12-2004 00:19 ]

Specs

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 22:32
Ok, zeker nog nooit ander geheugen in een Dell C600 gestopt? Want helaas, maar de C600 lust niet alle geheugen reepjes. Ik heb zelf ander geheugen in een Dell C600 gestopt, en heel veel lustie die niet. Daarom toch maar geheugen besteld via een configurator en dat werkte wel.

Heeft te maken met de organisatie van het geheugen (32x64), goedkoop so-dimm geheugen heeft een andere organisatie (weet ff niet welke). Daarom werken die meestal niet.
Laptop ondersteund trouwens max 2 x 256 MB.
Zie ook: http://dellware.euro.dell...adws&co=&b=DNL_IM-3423297

Goedkoopste geheugen wat ik zo snel kon vinden was bij interngeheugen.com, van transcend, 110 euro (http://www.interngeheugen...submit.y=19&submit=Search)

TECHNICAL INFORMATION
memory technology: sdram
bus speed: 100mhz pc100
module configuration: 32m x 64
error checking: non-parity
voltages: 3.3v dc

MISCELLANEOUS
additional information:
compatibility: pc
ram check width: 0 bit
ram data width: 64 bit
compatibility: proprietary dell notebook inspiron 3700/5000/7500

• DJ_Squtshi

DJ_Squtshi

Ik heb idd nog nooit geheugen in die laptop gedaan nee maar daarom wist ik ook niet dat hij zo kieskeurig is.
Erg vreemd dat er niet goedkooper geheugen is dat wel er in wil.

[ Voor 3% gewijzigd door DJ_Squtshi op 11-12-2004 00:22 ]

Specs

• RedHead
Trouwens, is eBay niet wat voor dit soort zaken:
http://cgi.ebay.com/ws/eB...6727458770&category=31575
Natuurlijk wel ff checken of die wel werkt, organisatie van het geheugen 32x64 is in iedergeval ok.

Verwijderd

Topicstarter
Leerzaam zo, weer een tippie van de sluier omhoog, moet dus op de architectuur van het geheugen letten, die moet 32x64 zijn. Ga zo eens even google'en en lezen wat dat precies inhoud.
Maar duidelijk is dat het dus niet zo eenvoudig/goedkoop is als ik eerst dacht. Gelukkig niet gelijk impulsief besteld. Ga ook maar eens bij zaken kijken of het te ruilen valt in het geval het niet werkt.

Bedankt

• RedHead
Vossam, laat ff weten wat je tegenkomt. Verder moet het geheugen ook nog CL2 zijn. Maar het beste is gewoon uitproberen met de garantie dat je het terug kan geven als het niet werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Flink aan het zoeken geweest, maar geheugen wat aan de voorwaarden voldoet (32x64 cl2) kan ik nergens goedkoper vinden dan zo'n dikke €90,00

Moet nu maar ergens een zaak in gelderland zoeken waar ik kan/mag uitproberen wat wel/niet werkt, en anders........

Mocht ik wat vinden buiten bovenstaande specs wat toch werkt laat ik het nog weten. In ieder geval bedankt voor het meedenken zover.
Pagina: 1