[Programmeerwerk/Games] Waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07 00:32
Hallo,

In de nabije toekomst heb ik misschien ongeveer 150 euro te besteden aan een monitor (evt. 50 euro meer als het echt moet). Ik heb namelijk met mijn huidige monitor (Hansol 720E) een paar problemen, het belangrijkste is dat wanneer de resolutie hoger wordt dan 1024*768 de refreshrate niet hoger wil dan 75 Hz.

Ik gebruik mijn monitor vooral om te gamen (in mindere mate en ook minder belangrijk) en voor progarmmeren. Daarom wil ik het liefst een tamelijk hoge resolutie kunnen gebruiken, zodat ik nog wat tool windows open kan houden in Visual Studio, en er nog veel ruimte is voor de code.

Het echte formaat is misschien niet belangrijk (17"+) maar ik wil dus wel graag veeeeel ruimte hebben. Het zou helemaal vet zijn als 'ie een TV-in achtig iets had, maar dat is bijzaak.

Dus de vraag: waar moet ik behalve resolutie/refreshrate op letten? Zijn er enkele specifieke modellen die jullie me aanraden (niet 'welke is de beste' maar eerder een richtingaanwijzer)? Is het mogelijk binnen deze prijsklasse een platte beeldbuis te hebben? En 19"?

Sorry als deze vragen wat aan de 'domme' kant zijn, ik heb me hier nl. nooit zo mee bezig gehouden.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Volgens mij maakt samsung voor deze prijs hele mooie beeldschermen, moet je maar even de search gebruiken. :)
edit: Iiyama ( schrijf je dat zo?) is ook een goed merk

[ Voor 22% gewijzigd door Satch op 10-12-2004 22:27 ]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het hangt er helemaal vanaf waar je de voorkeur aan geeft. Voor programmeren kun je namelijk eigenlijk bijna niet om een TFT heen. Dat beeld is zo ontelbaar veel rustiger om lang naar te kijken, wat je tenslotte doet met programmeren. Bovendien zijn lettertjes veel scherper op een TFT dan op een CRT.
Een TFT kent echter 3 grote nadelen:
• Een TFT is minder kleurenecht dan een CRT (voor jou waarschijnlijk niet zo interessant)
• Een TFT heeft een lagere hogere responsetijd dan een CRT (voor games interessant)
• Aan een TFT hangt over het algemeen nog steeds een hoger prijskaartje dan aan een CRT. Je gaat het nog moeilijk krijgen om voor 200 euro een goede TFT te vinden.

Als ik jou was zou ik het echter toch even overwegen. Je doet jaren met zo'n monitor :)

[ Voor 15% gewijzigd door dawuss op 11-12-2004 13:15 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Sijmen
Nee, ik denk toch echt dat TFT voor mij geen optie is, mede om het prijskaartje en de vermeende problemen op verschilllende resoluties (is dat eigenlijk waar?)

Nu kwam ik bij de website van een winkel bij mij in de buurt deze monitor tegen: (recht uit de spreadsheat)

Hyundai Monitor 19" 1600x1200 0,26 OSD (3jr on-site) -- € 199,-

Ik heb op internet gezocht, maar ik kon hier weinig informatie over vinden. Kent iemand dit beeldscherm? Of ervaringen met het merk?
De zoektocht heeft wel een beetje resultaat opgeleverd, en daaruit blijkt dat 'ie 1600x1200 op 85 Hz kan. Is dat zo?

Verwijderd

Beetje zoek draadje niet?

Mijn main monitor is een samsung syncmaster 959NF (kost 300), 2nd monitor is een samtron 98PDF koste maar 150 nieuw. 1600x1200 @ 75hz, 100% flat ook wel belangrijk. Samtron is gewoon b merk van Samsung er zat zelfs een handleiding en cdrom erbij met samsung erop.
Ik vind het zeer relaxte monitor voor 150 euro.

Je moet bij een tft idd letten op de maximale resolutie, er zijn schermen die maar 1024x756 kunnen 8)7 voor 17" vind ik 1280x1024 en voor 19", 1600x1200 toch wel het minimale.

Of misschien oudere 21" 2de hands kopen, die zijn natuurlijk wel minder geschikt voor games

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 23:53 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

dawuss schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:31:
• Een TFT heeft een lagere responsetijd dan een CRT (voor games interessant)
Ehm, bedoel je niet andersom? Een crt heeft een niet merkbare responsetijd.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ranzy schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 12:37:
[...]

Ik wou het juist ook zeggen. Een TFT heeft last van een soort nabranden van de pixels waardoor je makkelijker last van ghosting krijgt omdat je de pixels van het vorige beeldje nog een beetje ziet. Bij een CRT heeft men daar geen last van.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ranzy schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 12:37:
[...]

Whoops, dat was inderdaad een typfoutje ;)
Ik heb het gefixd.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• YscO
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:13
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:39:
Beetje zoek draadje niet?

Mijn main monitor is een samsung syncmaster 959NF (kost 300), 2nd monitor is een samtron 98PDF koste maar 150 nieuw. 1600x1200 @ 75hz, 100% flat ook wel belangrijk. Samtron is gewoon b merk van Samsung er zat zelfs een handleiding en cdrom erbij met samsung erop.
Ik vind het zeer relaxte monitor voor 150 euro.

Je moet bij een tft idd letten op de maximale resolutie, er zijn schermen die maar 1024x756 kunnen 8)7 voor 17" vind ik 1280x1024 en voor 19", 1600x1200 toch wel het minimale.

Of misschien oudere 21" 2de hands kopen, die zijn natuurlijk wel minder geschikt voor games
offtopic:
Waar heb jij die monitor voor dat bedrag vandaan :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:39:

Hoe kom je daar nu weer bij :)
ik heb hier een 21" en juist voor games is het super
en plus het feit dat die dringen geen drol kosten in vergelijking met tftjes zou ik voor een 2e hands 21'r gaan.

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Sijmen
Heel erg bedankt voor alle info, ik zal kijken wat ik ga doen.

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Wel zien dat je bureau zo'n 30+ kilo wegende 21" wel aankan. Zo is mijn bureau door z'n wieltjes gezakt toen ik men 19" er voor het eerst op zette en die weegt nog maar 25 kilo of zo...
Pagina: 1