Onlangs heb ik een stel Mobile Athlons gekocht en ik ben nu aan het onderzoeken wat er bij komt kijken om ze te gebruiken in een normaal moederbord. Waarom je dit zou willen? De cores van de DTR versie zijn speciaal geselecteerd om snel te draaien bij een laag voltage. Dat betekent ook dat ze zeer goed overklokbaar zijn wanneer je het voltage wat omhoog zet. Even de gegevens op een rijtje:
• Mobile Athlon 64 3200+ DTR
• AMD OPN: AMA3200BEX5AP
Die OPN code zegt het volgende:
AMA = Athlon 64 Mobile DTR
3200 = 3200+, 2 GHz
B = 754 pin Liddless OμPGA
E = 1.50 V
X = 95° C (maximaal toegestane behuizingstemperatuur)
5 = 1 MB L2 cache
AP = Rev C0
Dat Lidless betekent dat er geen heatspreader op de core zit, het is dus net een 'normale' Athlon XP. De koeler die je gebruikt moet hier dus voor gezchikt zijn en niet een milimeter boven de core blijven zweven.
Verder heeft deze Cool 'n Quit wat zorgt voor een laag energieverbruik en minder warmteproduktie. Overigens pas zou werken nadat je de software daarvoor installeert.
Dit topic is bedoeld om o.a. te inventariseren welke moederborden en koelers hiervoor geschikt zijn. De Asus K8N-E De Luxe icm. een Thermalright SLK-948U zou bijvoorbeeld koel en erg snel moeten draaien. Als koeler zou de Alpha PAL8150 ook voldoen maar dan alleen met de bijbehorende Alpha backplate.
Gek genoeg kan ik over dit onderwerp maar heel weinig informatie vinden op GoT. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier inmiddels ervaring mee hebben of tips hebben.
Handige links:
• The Ultimate AMD64 OPN & ID Guide
• AMD.com: Mobile Athlon DTR
• AMD Processor Support Forum
• Info op Newegg (lees de customer reviews)
• Mobile Athlon 64 3200+ DTR
• AMD OPN: AMA3200BEX5AP
Die OPN code zegt het volgende:
AMA = Athlon 64 Mobile DTR
3200 = 3200+, 2 GHz
B = 754 pin Liddless OμPGA
E = 1.50 V
X = 95° C (maximaal toegestane behuizingstemperatuur)
5 = 1 MB L2 cache
AP = Rev C0
Dat Lidless betekent dat er geen heatspreader op de core zit, het is dus net een 'normale' Athlon XP. De koeler die je gebruikt moet hier dus voor gezchikt zijn en niet een milimeter boven de core blijven zweven.
Verder heeft deze Cool 'n Quit wat zorgt voor een laag energieverbruik en minder warmteproduktie. Overigens pas zou werken nadat je de software daarvoor installeert.
Dit topic is bedoeld om o.a. te inventariseren welke moederborden en koelers hiervoor geschikt zijn. De Asus K8N-E De Luxe icm. een Thermalright SLK-948U zou bijvoorbeeld koel en erg snel moeten draaien. Als koeler zou de Alpha PAL8150 ook voldoen maar dan alleen met de bijbehorende Alpha backplate.
Gek genoeg kan ik over dit onderwerp maar heel weinig informatie vinden op GoT. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier inmiddels ervaring mee hebben of tips hebben.
Handige links:
• The Ultimate AMD64 OPN & ID Guide
• AMD.com: Mobile Athlon DTR
• AMD Processor Support Forum
• Info op Newegg (lees de customer reviews)