Budget SATA RAID oplossing die werkt onder Debian

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-03 13:28
Ik draai al een paar jaar een debian box, als manusje van alles. In de loop der tijd heeft hij ook steeds meer de functie van file/backup-server gekregen. Gevolg is dat de schijfbezetting rap richting 90% gaat. Daarom heb ik besloten schijfuitbreiding te gaan doen in de server, en wel in RAID.

Echter..... Het budget is zeer krap, en ik zie op het net dat zogenaamde fakeraid adapters niet echt geweldig aan de gang te krijgen zijn onder linux. En de echte hardware raids zoals de LSI megaraid 4 of 6 zijn (op dit moment) te duur, maar ik heb de uitbreiding nú nodig. Software RAID is geen oplossing voor mij, daar de server daar de capaciteit niet voor heeft.

Dus om me een miskoop en weken prutsen te besparen, wil ik eens vragen of iemand hier weet welke el-cheapo sata raid adapter makkelijk aan de gang te krijgen is onder linux. Het hoeft geen supersnelle oplossing te zijn, dat verwacht ik niet. Het ding moet gewoon 2 disks goed mirrorren. Dat is alles....
Dus als het al aan de gang te krijgen zou zijn (wat ik dus niet verwacht) bijvoorbeeld de Sweex voor 26 euri :P

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06:13
Ik heb de Adaptec 1210SA SATA RAID adapter en Adaptec biedt Linux ondersteuning. Misschien is dat wat? Heb zelf geen Linux ervaring met de deze kaart overigens. Kaart kost 60 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door biobak op 10-12-2004 20:52 ]

• UltraSub
Bedankt biobak... :)
Maar er zijn zoveel fabrikanten die zeggen dat ze linux supporten, en daarna lig je weken te kloten met een kaart, en ben je achteraf 60 euro lichter. Vandaar mijn vraag of er hier mensen zijn die een bepaalde kaart makkelijk aan de gang hebben gekregen.

• Vorlon
  • Laatst online: 04-03 12:03
Volgens mij kan je beter gewoon in linux zelf software raid doen aangezien al die goedkope kaartjes dat ook in software doen.

Er is gewoon geen hardware raid + goedkoop.

Je moet alleen kijken of die sata chip onder linux ondersteund wordt. Dan kan je heel makkelijk een volume aanmaken wat op 2 disken gemirrored is.

Een andere oplossing is een tweedehands 3ware kaart opduiken. En dan pata schijven gaan gebruiken. Maar ik gok dat die ook 2ehands nog best prijzig zijn.

Als je nu nog even zou kunnen vermelden over wat voor systeem we praten qua cpu en dergelijke. raid1 heeft niet echt veel cpu snelheid nodig. raid5 valt ook nog wel mee als je server verder niet zo heel veel te doen heeft.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• UltraSub
Ik zit inderdaad zelf net te denken om toch maar gewoon software raid te gaan doen.... Ivm betaalbaarheid. Alleen moet die server dan niet een stille dood gaan sterven.

Daarom de specs van het ding:
- Abit BP6
- C366@550 (helaas tegenwoordig in single, doordat zijn broertje een jaar geleden is overleden)
- Realtek 8039 voor extern verkeer
- 3COM3C905-TX-M voor intern verkeer
- 20GB Seagate diskje

De BP6 heeft op dit moment dus nog 2x ide vrij (en dat is ook nog een raid controller).
Echter dit is ata, en geen sata, wat inhoudt dat ik helaas een kleine desinvestering ga doen als ik geen sata koop (met oog op toekomst), andere kant, schijfjes zijn goedkoper.
Performance. Als ik bonnie++ er op los laat, schrik ik toch wel van het cpugebruik. Gemiddeld 15-20% bij het schrijven van 1GB test file.

Wat kan ik dan beter doen. Die BP6 de raid laten regelen? Of toch linux raid. Wat is cpu-technisch dan beter, want ik neem aan dat die raid controller op de plank ook niet geweldig is:

code:
1
2
3
4
5
6
HPT366: onboard version of chipset, pin1=1 pin2=2
HPT366: IDE controller at PCI slot 0000:00:13.0
HPT366: chipset revision 1
HPT366: 100% native mode on irq 18
    ide2: BM-DMA at 0xd400-0xd407, BIOS settings: hde:pio, hdf:pio
    ide3: BM-DMA at 0xe000-0xe007, BIOS settings: hdg:pio, hdh:pio

Hangt nu dus nog niks op, maar wordt blijkbaar wel lekker native ondersteund door mijn huidige kernel (2.6.8 custom).

Anyway, dan zou ik dus idd gewoon 2x 120GB pata er in kunnen hangen voor 67 euro per stuk, en klaar.... Waar ik dan wel nog steeds mee zit, is of ik de raid dan moet laten regelen door de HPT366, of door linux. (ook ivm portability later, wanneer ik evt het plankje upgrade)

Sja... dillemma's dillemma's.. :P

/edit:
Linux raid heeft natuurlijk wel veel betere monitor mogelijkheden. Als ik die raid define op de bp6, zie ik alleen in het bios als er een schijf overlijdt, omdat beide schijven als één worden gepresenteerd aan Linux. Helaas zie je het bios niet zo vaak bij een server :P
Met linux raid kan ik mezelf een mailtje sturen als het misgaat. En das wel zo fijn.

[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 11-12-2004 17:08 ]

• Vorlon
Die hpt366 is echt brak in mijn opinie maargoed (heb zelf ook een bp6 gehad, maar ongeveer alle elco's zijn overleden en bij het repareren is iets fout gegaan .. :X)

Die hpt366 doet alles in software modus dus snelheidswinst is er niet in vergelijking met linux softwareraid.

Als ik me goed herinnerde ziet linux die raid drive sowieso als 2 losse schijven en kan je niet een raidvolume aanmaken op de hpt366 en dan die als 1 schijf gebruiken in linux.

ohja, als je nog een 2e celly wil mag je er wel een halen hier :P (hoogeveen that is.)

• UltraSub
Vorlon schreef op zondag 12 december 2004 @ 12:55:
Die hpt366 is echt brak in mijn opinie maargoed (heb zelf ook een bp6 gehad, maar ongeveer alle elco's zijn overleden en bij het repareren is iets fout gegaan .. :X)

Die hpt366 doet alles in software modus dus snelheidswinst is er niet in vergelijking met linux softwareraid.

Als ik me goed herinnerde ziet linux die raid drive sowieso als 2 losse schijven en kan je niet een raidvolume aanmaken op de hpt366 en dan die als 1 schijf gebruiken in linux.

ohja, als je nog een 2e celly wil mag je er wel een halen hier :P (hoogeveen that is.)
Hmm...
Dus dan wordt het sowieso softwarematig, en kan ik dus idd beter niks doen op de hpt366, maar gewoon in linux.

Sja, die tweede celly, bedankt voor je aanbod :)
Maar ik heb een tijdje geleden er ook al een rits op marktplaats gezien, en toen er over gedacht om er een tweede bij te zetten. Helaas heb ik een half jaar geleden gekozen voor zo'n waaier van Zalmann, om hem lekker stil te krijgen. En bij nader inzien past er nu geen tweede meer naast. Als ik straks in mijn nieuwe woning zit, en de server naar zolder gaat, haal ik die waaier er weer uit, en plop er een tweede celly naast. Koel ik ze weer met die GlobalWin FEP32's (of waren het FOP's :) )
Draait die celly van jou stabiel op 550? En heb je misschien zin om hem evt op te sturen? Uiteraard betaal ik dan wel de verzendkosten. Hoogeveen is niet bepaald naast de deur voor mij :X :P

• Vorlon
Mwa, mail je adres maar ;) Dan frot ik hem wel in een jiffy en gooi hem bij de interne post :D

Ja, ze draaiden allebeide op standaard voltage op 550mhz met gewoon het standaard intel koelertje :P niks geen fop's met deltafan ofzo :D

Als ik me goed herinner heb ik ze beide nog bewaard. Ik kijk zo wel ff op zolder in m'n oude cputjes tray. Ben toch zolder aan het uitmesten.

• UltraSub
You've got mail! :)

Thnx man!! _/-\o_
Pagina: 1