[2003] SBS server benodigde cals voor bestandsdeling*

Pagina: 1
Acties:

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 08:32
Hoi mensen,

Zonder eigenlijk het echt eerst uit te zoeken heb ik een SBS2003 English besteld. Pas bij de installatie kwam ik er achter dat er met zo geheten CALS wordt gewerkt voor de werkstations.
Ik heb begrepen dat er standaard 5 worden meegeleverd.

Hiervoor gebruikten we altijd Win XP Pro (ook als server voor file-sharing) in de WERKGROEP modus en bleven we met 8 werkstations onder de toegestane 10 connecties.

Nou wordt ons kantoor uitgebreidt naar 15 werkstations en willen de SBS2003 server gaan gebruiken voor
- bestandsdeling
- Exchange

Heb ik dan ook echt 15 cals nodig?
Is de CAL nodig voor Exchange of ook voor file-sharing? (Anders laten we Exchange misschien zitten als daar perse CALS voor nodig zijn)
Op welke manier krijg je te merken dat je te weinig CALS hebt? Als er meer dan 5 users naar de server de networkdrive benaderen? Als er meer als 5 mensen Outlook open hebben staan?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:22
trekker22 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:36:
Hoi mensen,

Zonder eigenlijk het echt eerst uit te zoeken heb ik een SBS2003 English besteld. Pas bij de installatie kwam ik er achter dat er met zo geheten CALS wordt gewerkt voor de werkstations.
Ik heb begrepen dat er standaard 5 worden meegeleverd.

Hiervoor gebruikten we altijd Win XP Pro (ook als server voor file-sharing) in de WERKGROEP modus en bleven we met 8 werkstations onder de toegestane 10 connecties.

Nou wordt ons kantoor uitgebreidt naar 15 werkstations en willen de SBS2003 server gaan gebruiken voor
- bestandsdeling
- Exchange

Heb ik dan ook echt 15 cals nodig?
Is de CAL nodig voor Exchange of ook voor file-sharing? (Anders laten we Exchange misschien zitten als daar perse CALS voor nodig zijn)
Op welke manier krijg je te merken dat je te weinig CALS hebt? Als er meer dan 5 users naar de server de networkdrive benaderen? Als er meer als 5 mensen Outlook open hebben staan?
Als je ook maar een klein beetje om je heen had gekeken :( had je gevonden dat het mooie van SBS is dat je in één CAL alle diensten van SBS kunt gebruiken.

Te weinig licenties merk je zowel bij filesharing als bij Exchange.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51
Jup, dit klopt helemaal. Op got hebben we altijd de gewoonte dat we zelf even zoeken voordat we een topic openen, ik kan me niet voorstellen dat jij hier geen informatie over kon vinden? Zou je hier in het vervolg aan willen denken?

• trekker22
ik heb zeker wel rond gekeken. Op Google Groups kwam ik zelfs discussies tegen over dat de licentiebeleid van SBS2003 zo onduidelijk was.

Als ik het dus goed begrijp:
- SBS gebruikt 1 soort CAL voor alle services (geen onderscheid tussen file-sharing en bv Exchange)
- standaard kunnen er dus maar 5 users gebruik maken van de server (nog minder dus dan bij standaard sharing bij Windows XP Pro :r :r )

- de 1e 5 users hoef je zelf niet de CAL te activeren? Pas na meer dan 5 concurrent users begint die te zeuren?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Windows XP Pro mag je niet als server inzetten - je overtrad dus sowieso al het licentie beleid door die als workgroup server in te zetten :)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:22
trekker22 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:04:
ik heb zeker wel rond gekeken. Op Google Groups kwam ik zelfs discussies tegen over dat de licentiebeleid van SBS2003 zo onduidelijk was.
Nou sorry hoor,

Als ik zie hoeveel accurate informatie ik al in de eerste hit op http://www.google.nl/sear...TF-8&q=licensing+sbs+2003 vind en als ik zie dat jij serieus denkt een vergelijking te kunnen maken tussen een 'XP Pro' server en een 2003 Server doos, dan denk ik dat je beter een heel eind uit de buurt van server kunt blijven.

Stond hier niet ergens dat 'GoT geen helpdesk is' ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• trekker22
ik snap dat GoT geen helpdesk is.

Maar je mag op een Windows XP Pro geen filesharing aanzetten en daar met meerdere computers gebruik van maken? Waarom zit file-sharing dan in Windows XP Pro?
Of is zakelijk gebruik meteen verboden.

Nou ik ga me er maar eens beter in verdiepen op Google.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

trekker22 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:04:
- standaard kunnen er dus maar 5 users gebruik maken van de server (nog minder dus dan bij standaard sharing bij Windows XP Pro :r :r )
Nee hoor.

Standaard zit er geen limiet op het aantal connections(hardcoded) op zoals die wel op XP zit. Licentietechnisch heb je alleen je 5 CALs, heb je meer users, kun je simpelweg 10 CALs bijkopen zodat je licentie-technisch weer goed zit.

[ Voor 3% gewijzigd door alt-92 op 11-12-2004 12:02 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1