[Mobo] Geen geluid van nieuw Asus moederbord

Pagina: 1
Acties:

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:45

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Wat is er aan de hand?
Ik heb een nieuwe computer gekocht en ik krijg maar geen geluid uit mijn boxen. Hierbij gaat het om een nieuw Asus a7v600-x moederbord. Als ik de stekker van mijn boxen in de on-board audio uitgang steek dan krijg ik maar geen geluid.

Wat zijn mijn specs?
Waarschijnlijk maakt dit niet zo heel veel uit maar ik zal ze voor de volledigheid toch maar even noemen:
- 512 mb ram kingston
- g-force fx5700
- maxtor 160 gb s-ata hdd
- 2 dvd spelers
- amd sempron 2800

Wat heb ik zelf al gedaan?
Ik heb in de bios gekeken of de uitgang van het geluid soms niet aangevinkt stond. Dat leverde niets op helaas.
De drivers heb ik ge-update, dit leverde ook niets op.
Ik heb gezocht op google en op GoT maar hier waren geen verwante onderwerpen over te vinden.

Kan iemand me met dit probleem helpen?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:47

Nik

Oke, probeer eens andere speakers, zoals bijvoorbeeld oordopjes, die geen stroom nodig hebben. Misschien ben je vergeten netstroom aan te sluiten op je speakers?

Nog geen geluid? Probeer dan eens aan de volume instellingen te rommelen. Staat je geluid op "digital out". Weet je zeker dat je de goede plug hebt? Nieuwe drivers? Jumper op het mobo?

Oftewel, genoeg dingen die ik zo kan bedenken!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
proller schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:32:
Oke, probeer eens andere speakers, zoals bijvoorbeeld oordopjes, die geen stroom nodig hebben. Misschien ben je vergeten netstroom aan te sluiten op je speakers?

Nog geen geluid? Probeer dan eens aan de volume instellingen te rommelen. Staat je geluid op "digital out". Weet je zeker dat je de goede plug hebt? Nieuwe drivers? Jumper op het mobo?

Oftewel, genoeg dingen die ik zo kan bedenken!
Ja dat had ik even moeten vermelden, oordopjes heb ik al gebruikt, net stroom zit op de speakers, getest met mn mp3. Volume instellingen heb ik al tijden mee zitten kloten maar helpt ook niet.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

Kabeltje tussen PC een speakerset testen of die wel ok is?. Komt wel eens voor dat de 3,5 inch stekkertje niet goed meer is....

Tubes....It's what make music music!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
silitek schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:47:
Kabeltje tussen PC een speakerset testen of die wel ok is?. Komt wel eens voor dat de 3,5 inch stekkertje niet goed meer is....
Dat zou kunnen maar ik heb al verschillende speakers geprobeerd ;) Is het misschien anders een oplossing om er maar een goedkope geluidskaart in te doen?

• J!M!B
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-08 19:15
Moet je de geluidskaart niet aanzetten in de bios?

Edit: Sorry niet goed gelezen, had je al bekeken.

[ Voor 43% gewijzigd door J!M!B op 10-12-2004 18:00 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

Je zou een losse soundkaart kunnen proberen. Echter, je onboard sound MOET gewoon werken. Probeer eens het volgende: Zet in je BIOS alles op default...reboot systeem<del>
Dan weer je onboard soundchip enable zetten. Compjoeter uitzetten.

Kabel van speakers aan sluiten en boot je systeem..en hopelijk met geluid.
Januszjes schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:53:
[...]

Dat zou kunnen maar ik heb al verschillende speakers geprobeerd ;) Is het misschien anders een oplossing om er maar een goedkope geluidskaart in te doen?

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
silitek schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:07:
Je zou een losse soundkaart kunnen proberen. Echter, je onboard sound MOET gewoon werken. Probeer eens het volgende: Zet in je BIOS alles op default...reboot systeem<del>
Dan weer je onboard soundchip enable zetten. Compjoeter uitzetten.

Kabel van speakers aan sluiten en boot je systeem..en hopelijk met geluid.
[...]
Ja opzich zou die wel moeten werken, maar ik heb al eens geprobeerd om alles op default te zetten in de bios. Wat bedoel je met dat <del> achter reboot system?

• silitek

silitek

Tubes Only

kom je na de reboot weer in je bios..... Als je nog steeds geen geluid heb. Probeer dan eens een PCI soundcart. onstaat er dan wel geluid? Dan vermoed ik dat je MOBO niet helemaal in orde is. Rijp voor een omruilactie
Januszjes schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:12:
[...]

Ja opzich zou die wel moeten werken, maar ik heb al eens geprobeerd om alles op default te zetten in de bios. Wat bedoel je met dat <del> achter reboot system?

• Magure
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-07 11:57

Magure

Bla....

Staat de software van de geluidskaart wel goed ingesteld??? Want sommige onboard kaarten staan op 5.1 ingesteld.....

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Magure schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:04:
Staat de software van de geluidskaart wel goed ingesteld??? Want sommige onboard kaarten staan op 5.1 ingesteld.....
Ja staat goed, nu kreeg ik net wel heel iets raars, het geluid deed een paar nummers en viel toen weer weg :(

Verwijderd

Probeer eens de nieuwste drivers. AC97 & VIA zijn rampen mits gecombineert (alhoewel ik VIA zowiezo rampzalig vind...). De AC97 drivers van realtek zijn de beste AC97 drivers, op die van nVidia na.

Die van nvidia kun je ook proberen, maar dan moet je handmatig een setje nForce drivers extracten en windows de INF file wijzen, heeft een tijdje gedaan op een KT400 plank hier, totdat ik d'r op ben gaan staan en hem ritueel verbrand heb, omdat het ding niet stabiel te krijgen was.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Op je moederbord zit een aansluiting voor front audio. Zijn 10 pinnetjes in de vorm van een rechthoek, waarvan er eentje open is.
code:
1
2
. . . . .
.   . . .

Daar horen 2 jumpertjes op te zitten
code:
1
2
|| . || . .
||   || . .

Als ze er niet op zitten of als je front audio niet goed ondersteund wordt werkt de line out niet.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:43:
Probeer eens de nieuwste drivers. AC97 & VIA zijn rampen mits gecombineert (alhoewel ik VIA zowiezo rampzalig vind...). De AC97 drivers van realtek zijn de beste AC97 drivers, op die van nVidia na.

Die van nvidia kun je ook proberen, maar dan moet je handmatig een setje nForce drivers extracten en windows de INF file wijzen, heeft een tijdje gedaan op een KT400 plank hier, totdat ik d'r op ben gaan staan en hem ritueel verbrand heb, omdat het ding niet stabiel te krijgen was.
Hoe kan ik die drivers nou proberen als ik een asus moederbord heb? Ik heb inderdaad wel iets van via op mn pc staan ja. Heb de drivers wel even gedownload maar volgens mij werkt dat niet hoor :(

[ Voor 6% gewijzigd door janklp op 10-12-2004 20:03 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Omdat dat ding een VIA AC'97 geluidskaart onboard heeft. Waarom zou Asus en VIA niet kunnen? Er zijn tientallen Asus moederborden met een VIA chipset.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
dreeke schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:03:
Omdat dat ding een VIA AC'97 geluidskaart onboard heeft. Waarom zou Asus en VIA niet kunnen? Er zijn tientallen Asus moederborden met een VIA chipset.
Okee, dus moet ik alle al geinstalleerde drivers van de zogenaamde SoundMax troep verwijderen en de drivers van asus als audiocodec installeren of ook nog al iets anders? Ik krijg die realtek drivers er niet overheen of geinstalleerd in plaats van :(

[ Voor 10% gewijzigd door janklp op 10-12-2004 20:13 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Heb je al gekeken of die jumpers erop zitten?

Verwijderd

Dude, je hebt een asus moederbord, maar het enige wat asus doet is een stuk PCB kopen, hun naam d'r op zetten, en chips d'r op plakken die ze gekocht hebben per 1000 stuks van een fabrikant. De Asus A7V600 heeft een Via KT600 northbridge met een VIA VT8237 southbridge.

MSI heeft ook planken gemaakt met dezelfde chipset, en d'r zijn zat dingen extra opgezet, zoals bijv. een ALC850 chipset...

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Jongens ik dank jullie wel, ik wist bovenstaande informatie niet en heb even op google gezocht naar een willekeurige nieuwe driver. De eerste de beste met setup menu werkte dus nu doet alles het. Ik dank jullie wel _/-\o_ Kan dicht denk ik dit topic.
Pagina: 1