Toon posts:

Hoe 12db passief filter berekening.

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In verband met aanschaf van een nieuwe versterker (omdat de kwaliteit van me actiefe versterker nogal slecht was) moet ik me luidsprekers passief gaan filteren.
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/Plaatjes/filter.gif
Of
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/Plaatjes/filter2-.gif
1 of 2 woofers (bijde woofers hebbe een eigen druk ruimte.)
Waneer ik 2 woofers aansloot klonkt het geluid best wel goed, maar wanner ik maar 1 woofer aansluit komt het geluid echt van een richting en je heb veel meer midde tonen waardoor ik het gevoel heb dat je veel meer details hoort. Het geluid werdt daardoor bij wat slechttre kwaliteit muziek wel minder mooi. Maar bij goeie kwaliteit muziek klonkt het wel beter.

Vanavond laat ik me vader luisteren en ik ben dan benieuwd wat hij beter vind klinken. Er is in iedergeval duidelijk verschil Of zijn er regels dat je woofers niet in serie mag zetten ?
(mischien zonde van de de dubbel woofers maar kwaliteit gaat voor ;) ).

Alleen de filter moet worden berekent , maar ik ken de formule niet :| . De woofer en tweeter moet tussen de 3Khz worden gefilterd. Wie weet de formule om L1,L2,C1 en C2 te berekennen ?

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
FF denken hoor, heb het gister nog gehad op school maar ben nogal vergeetachtig met dit soort dingen.
XL=XC bij de resonantiefrequentie. De formule voor de spoel is XL=2*pi*f*L en voor XC=1/(2*pi*f*C)
Bij 3khz word het dus 6=2*pi*3000*L, L=6/(2*pi*3000) L=316uH en 6=1/(2*pi*3000*C), C=1/(2*pi*3000*6) C=8,84uF
Voor de tweeter moet je dan dezelfde waarde nemen en de spoel en condensator omdraaien. Als je de woofers in serie zet word de impedantie 12 ohm!
Ik weet niet 100% zeker of het klopt, maar ik zal er vast wel in de buurt zitten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, de formule XL=2*pi*f*L en de tegenovergestelde voor condensators kende ik al. Alleen nooit geweten dat je met deze formule ook 12db filters kon uitrekenen

Verwijderd

Topicstarter
Het is maar goed dat ik het heb na gekenen in een elektuur boek. Want je had het wel goed voor 6db filters maar voor 12db gelden er andere forumule.

L=XL*worel2/2*pi*f*
C = worel2/2*pi*f*XC

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Wel allemaal die berekeningen, maar ik de werkelijkheid heb je er niet al te veel aan, omdat je niet rekening houdt met de werkelijk curves en impedanties. De kans dat dit een goed resultaat gaat vormen is niet heel erg groot.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
De werkelijke impadantie's liggn rond de 6 ohm, en ze moesten op 3 khz gefilters worden. Dus je hebt er zeker wat aan. de wortel 2 heeft zelfs 41% invloed op de filter, dus je ziet maar hoe belangrijk is. Dit blijft beter dan dat je zomaar wat aardes gaat neme.

En trouwens de perfecte luidpreker bestaat niet.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Daar moet je ook voor compenseren. Ik zie in de berekening bijvoorbeeld geen correctie voor zowel fase als koppeling als spoelwerking van de drivers zelf :)

edit: laat staan bafflestep en onderlinge rendementsverschillen.

[ Voor 18% gewijzigd door MM op 13-12-2004 22:58 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 22:56:
De werkelijke impadantie's liggn rond de 6 ohm, en ze moesten op 3 khz gefilters worden. Dus je hebt er zeker wat aan. de wortel 2 heeft zelfs 41% invloed op de filter, dus je ziet maar hoe belangrijk is. Dit blijft beter dan dat je zomaar wat aardes gaat neme.

En trouwens de perfecte luidpreker bestaat niet.
Nou, ik denk dat de impedantie op 3 Khz voor de woofer nogal eens wat groter kan zijn dan 6 Ohm. Het is niet zo dat dat een statisch getal is, het veranderd met de frequentie, en je moet het meten om er zinnige uitspraken over te doen.

Perfect kan idd niet, maar alles verre van perfect kan zeker wel...

Verder sluit ik me nog aan bij de uitspaken van m.m

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
In de specficaties staat niet de weerstand verloop van de luidsprekers bij verschillende frequentie dus beter dan dit kan je het niet berkeningen.

Je kent het wel laten meten, enz Maar dan kom je op zulke hoge kosten uit wat het niet waard is. Het is juist de bedoeling om met deze luidsprekers de tijd overbruggen totdat wat beterre luidsprekers heb gekocht.
Pagina: 1