Maakt jullie processor ook geluid?

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128340

Topicstarter
hallo,

Dit is dus de 3e keer dat ik een topic open en heb EINDELIJK de "regels" gelezen.
Hoedan ook, ik heb op de vorige 2 topics veel tips gekregen alleen niets heeft geholpen.
Ik heb mijn processor in een ander computer gezet en het sissend geluid bleef uit mijn processor komen.
Ik heb dus de volgende boosdoeners in gedachte die de oorzaak kunnen zijn :

Moederbord :
De spoeltjes en andere onderdelen op het moederbord maken geluid maar dat is uitgesloten
want ik had eerst een Asus K8V en ben overgestapt naar de Asus K8N-E Deluxe. En het geluid bleef.

Videokaart :

Ik dacht dat onderdelen van een videokaart geluid konden maken, niet dus. Ik heb toch nog mijn videokaart vervangen door een XFX Geforce 6800 LE. (Had eerst een radeon 9800 pro)

Voeding :

De voltages die geleverd worden aan de spoeltjes zijn niet goed.
Ik had eerst een merkloze voeding en heb nu een Tagan 380 watt. Het geluid bleef komen uit de processor maar dan minder hard

Koeler :

De koeler kan brak zijn dus die heb ik ook vervangen. Ik had een Zalman 7000A en heb nu een Arctic Silencer64 ultra TC. (ik clock toch niet over)

Alle bovenstaande dingen hebben niet geholpen dus heb ik de tips opgevolgt die ik bij de vorige topics gekregen had zoals de processor in een andere computer zetten. (Mijn vriend had dat sissend geluid ook opeens maar dan veel zachter dan bij mij.)
En met een wc rol luisteren van waar het geluid vandaan komt _/-\o_ .
Het komt echt uit de processor.

In de vorige topic zei Stephen2002 het volgende :

"Inderdaad kun je de onhebbelijke pech hebben dat je cpu geluid produceert wat een beetje tussen hoog sissen en hoog ratelen in zit , afhankelijk van de activiteit van de cpu.
Zo'n cpu heeft trouwens geen lange toekomst dus inruilen is zeer aan te raden , als je niet geloofd wordt in de winkel dan stoppen ze die cpu maar daar in een moederbord , dan kunnen ze het horen".

Toen ik dat las schrok ik me kapot. Heeft de processor echt geen lange toekomst meer :'( ??

En nu mijn vraag :

Hebben jullie dat nou ook? Dat er geluid uit je processor komt wanneer je Windows opstart of wanneer je een spel of iets dergelijks opstart??
Het geluid is alleen te horen als je de kast openmaakt en je oor bij de processor houd. Maar als je goed luistert hoor je de proc duidelijk wanneer je windows opstart. En bij zware spellen zoals half life 2 of andere zware spellen hoor je tijdens het spelen een raar geluid bij de processor vandaan komen. Het is echt alsof de processor hard aan het werk is en dat je hem hoort.

Als jullie dat ook hebben dan weet ik tenminste dat het normaal is en dan kan ik rustig weer gaan gamen zonder mijn processor naar AMD te sturen en 6 weken te wachten :'( .

Ik heb deze topic voor de 3e keer geopend omdat ik nu niet eens rustig achter de computer kan zitten zonder steeds bang te zijn dat mijn processor opeens kapot gaat of doorbrand :'(.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 128340 op 10-12-2004 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb dit ook bij intensief gebruik kant vermelding: ik heb een amd 64 mobile 3000+ :7 ik erger me eigen niet aan het geluid en leer er meel even...

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabba
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 15:55

Jabba

Firkan

Je hoort het niet eens als de kast dicht is? waar maak je je dan druk om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
omdat ik niet weet of het normaal is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik zou AMD er dan toch maar eens een e-mail over sturen.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Anoniem: 128340 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:50:

In de vorige topic zei Stephen2002 het volgende :

"Inderdaad kun je de onhebbelijke pech hebben dat je cpu geluid produceert wat een beetje tussen hoog sissen en hoog ratelen in zit , afhankelijk van de activiteit van de cpu.
Zo'n cpu heeft trouwens geen lange toekomst dus inruilen is zeer aan te raden , als je niet geloofd wordt in de winkel dan stoppen ze die cpu maar daar in een moederbord , dan kunnen ze het horen".

Toen ik dat las schrok ik me kapot. Heeft de processor echt geen lange toekomst meer :'( ??
jij hebt wel gevoel voor drama zeg.
het is niet zo dat je processor leegloopt / gekookt wordt / kapot rammelt.
En nu mijn vraag :

Hebben jullie dat nou ook? Dat er geluid uit je processor komt wanneer je Windows opstart of wanneer je een spel of iets dergelijks opstart??
nee dat heb ik niet, met mijn oude moederbord had ik dit wel, een soort morsecode. dit bleek bij de spoeltjes rond de socket weg te komen.

om ervan af te komen kan je je processor iets overclocken of onderclocken. het gebeurt nl alleen bij full load op een bepaalde frequentie.

en in mijn geval was het inderdaad het moederbord, het zou natuurlijk kunnen dat je toevallig 2 moederborden hebt die dat doen. en nee dat is niet schadelijk, mijn oude moederbord doet t nog steeds perfect na ruim een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pfff...te vaak gedaan...ze reageren gewoon niet terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
overclocken???...woow...echt waar??
dus als er meer mhz is, dan komt er opeens geen geluid uit de spoeltjes...
hmm..dat heb ik voor het eerst gehoord maar ok.
ik zal even proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108403

Vooral wanneer een pc flink moet werken, of bijvoorbeeld een testprogramma zoals 3dmark, hoor ik ook datzelfde sissende geluid.
Als het schadelijk is... ben ik ook bang

AMD64 - 3000 / asus K8VSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 128340 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:03:
ik zal even proberen
Die kerel probeert ook alleen maar te helpen :/
Maar laat het gewoon lekker zo, veel mensen die ik ken hebben dit hoor niks aan de hand...
en anders dan bel ff naar AMD +46-8- 562 540 22 (wel in het Engels ;))

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95473

je 50Hz voeding maakt zoiezo geluid..
ook als is het de beste die er is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb net even voor de 4e keer naar AMD gemaild. Vorige 3 hebben ze niet op gereageerd. Maar ik zal dan ook even naar hun bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mijn voeding maakt het geluid niet....het is mijn processor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
Waarom ruil je gewoon niet je processor? Het bewijs kan je toch in de winkel leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
omdat ik het van een online shop heb gekocht en die zeggen dat ze hem dan naar AMD sturen en dat het 6 weken of langer gaat duren :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se7en
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03-2021

se7en

hungry scav

ik weet dat iedereen hier over AMD heeft maar,
ik heb een Intel P4 3.2 Ghz, en maakt behoorlijk veel geluid
eerst dacht ik dat het aan de voeding lag maar dat is niet zo.
iemand oplossing hiervoor? danku

War .... War Never Changes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je er ook al aan gedacht om de spoelen dicht te kitten of te lijmen? Zo weet je tenminste zeker dat het niet van de spoelen komt. Siliconenkit kun je makkelijk eraf halen als je het moederbord moet RMA'en dacht ik...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
erm..ik heb mijn moederbord al een keer als RMA gestuurd. Ik had eerst een asus K8V en heb nu een K8N-E Deluxe. Als het probleem bij de eerste moederbord lag, waarom heb ik het dan weer bij de K8N-E Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:40

_Ernst_

Mark It Zero!

Prutz0r schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:20:
Heb je er ook al aan gedacht om de spoelen dicht te kitten of te lijmen? Zo weet je tenminste zeker dat het niet van de spoelen komt. Siliconenkit kun je makkelijk eraf halen als je het moederbord moet RMA'en dacht ik...
beetje offtopic, maar ik had laatst toevallig een oud mobo van siliconen kit voorzien om te kijken of het er idd weer af kan (voor de isolatie van een peltier). Maar dat viel vies tegen, spul krijg je er voor geen meter af, plakt als een gek dus rma kun je dan wel vergeten :)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se7en
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-03-2021

se7en

hungry scav

Prutz0r schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:20:
grapjas
of had je het niet tegen mij?

War .... War Never Changes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
erm....anyone?
heeft iemand dit gesis ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:00

silitek

Tubes Only

Nou, het enige geluid wat er uit mijn systeem komt door de speakers :P . Ik kan me niks bij voorstellen een sissende of krakende CPU...volgens mij is het technisch onmogelijk!! Er zit geen bewegende delen c.q vloeistof in een CPU

Wat wel kan is een transistor of elco dat niet goed is!!..
Anoniem: 108403 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:03:
Vooral wanneer een pc flink moet werken, of bijvoorbeeld een testprogramma zoals 3dmark, hoor ik ook datzelfde sissende geluid.
Als het schadelijk is... ben ik ook bang

AMD64 - 3000 / asus K8VSE

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
:'( (zucht) :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 20:42

Copycat

Stamgast @ HGGCT

bigfoot1942 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:59:

om ervan af te komen kan je je processor iets overclocken of onderclocken. het gebeurt nl alleen bij full load op een bepaalde frequentie.
En wat moet ik me hiertbij voorstellen :? Gaat er iets resoneren ofzo :?

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 00:22
Diabolic Gamer, wil je ophouden met je topic zo snel te kicken?

Ik ken geen CPU's welke geluid maken maar als het een gesis is kan het misschien het materiaal tussen de HSF en de CPU zijn, of het zit' m in de heatspreader welke door kleine openingen hete, uitzettende lucht doorlaat (ik verzin maar wat). Heb je de cpu/heatspreader b.v. al eens goed bekeken?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

The Third Man

The Third Jellyfish

Ideetjes: processor onder- of overklokken, met voltages spelen...
Wat voor een materiaal zit er tussen je koeler en heatspreader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Is dit een grap ofzo :D

Het is onmogelijk dat je CPU zelf geluid maakt. Het is waarschijnlijk gewoon de ventilator op het koelblok van je processor. Volgens Arctic Cooling zit de geluidsproductie van je koeler tussen 0.4 en 1.5 sone: http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=31&disc= Niets om je zorgen te maken in dat geval.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Laatst online: 21:07
Dit doet me denken aan mijn hoogvermogen versterker: ik had em op mn buro open geschroefd, geen speakers er aan. Signaaltje er in, volume open. Hoor ik zowaar de eindtorren meezingen. Ja heel zacht, maar je kon het horen. Klinkt een beetje als een platenspelernaaldje.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98889

Abbadon schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:00:
Diabolic Gamer, wil je ophouden met je topic zo snel te kicken?

Ik ken geen CPU's welke geluid maken maar als het een gesis is kan het misschien het materiaal tussen de HSF en de CPU zijn, of het zit' m in de heatspreader welke door kleine openingen hete, uitzettende lucht doorlaat (ik verzin maar wat). Heb je de cpu/heatspreader b.v. al eens goed bekeken?
CPU's kunnen geluid maken, net zoals spoelen, gewone transistors en zelfs solid state componenten. Je kan daar nog meldingen van vinden op het net. Het is een gekend fenomeen en het is een beetje vreemd dat jij het hier als "onzin' probeert af te doen.

Soms helpt het bepaalde componenten vol te kliederen met lijm of kit, en andere keer is er niets aan te doen. Mijn Athlon TB 1000 of componenten errond 'hoor' ik ook bij zware belasting.

Vergeet niet dat moederborden hoe langer hoe meer hoog frequent worden, en 2.4+ghz cpu's zitten al in de microgolfoven range. Met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Anoniem: 98889 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:06:
[...]
Vergeet niet dat moederborden hoe langer hoe meer hoog frequent worden, en 2.4+ghz cpu's zitten al in de microgolfoven range. Met alle gevolgen van dien...
Dit was ook zo'n beetje mijn gedachte.

Fabrikanten zullen hier toch oplossingen voor moeten verzinnen. Het dicht-kit-verhaal misschien, maar dan wordt dit in de fab al toegepast. Een spoel met een leuke behuizing vol met kit bijvoorbeeld. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:00
Uhhhhhhhm, ik wil niet veel zeggen hoor, maar heb je het niet over je hdd?!?!?!?!?!!??!
Ik heb nix over je hd gelezen in de ts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 13:21

BHQ

[...]

CPU's kunnen geluid maken, net zoals spoelen, gewone transistors en zelfs solid state componenten. Je kan daar nog meldingen van vinden op het net. Het is een gekend fenomeen en het is een beetje vreemd dat jij het hier als "onzin' probeert af te doen.

Soms helpt het bepaalde componenten vol te kliederen met lijm of kit, en andere keer is er niets aan te doen. Mijn Athlon TB 1000 of componenten errond 'hoor' ik ook bij zware belasting.

Waar.

Ik heb een Thin Client, er zitten _GEEN_ fans in en de voeding maakt geen geluid ongeacht de belasting. Toch, als ik erop op internet surf, piept-ie als de nete (Vooral als je geen omgevingsgeluid hebt.) Deze piep komt uit óf de netwerkkaart óf de DiskOnFlash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29913

Jep, mijn thinkpad hoor je ook piepen bij netwerkactiviteit. Ik veronderstel dat het mijn netwerk is. En vroeger nog met een Passive cooled celeron 500 gespeeld, en die had het heel hard, warschijnlijk versterkt door het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26653

Ik heb dat geluid ook.
Ik begon dat geluid het eerst te horen toen ik een asus A7V8X had. (barton 2500+)
Als ik dan mijn pctvpro opstarte dan werd dat lawaai een stuk erger.

Later was ik overgestapt naar een abit nf7SL. (barton 2500+)
Hier hoorde ik dat geluid niet meer.
Ook niet als ik de pctvpro opstarte

Nu heb ik een a64 3200+ in combinatie met een asus K8N-E en nu hoor ik dat geluid weer.
Wel zeer zacht
Volgensmij zit er iets op het moederbord wat dat geluid produceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
green velvet zei dat processoren geluid maken maar dat daar in de fabriek al aan iets gedaan is.
Kan ik daaruit opmaken dat mijn processoren niet goed is gefabriceerd??
En dat de processor geluid maakt is dus niet normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 10:45
Ik zit met hetzelfde verschijnsel, mijn case is in een kast geplaatst en ik hoor het gepiep nog. Yep, hier is het eerder een zwak gepiep en geen gesis, het klinkt absoluut niet als onsnappende lucht, want van begin tot einde van elke 'piep' klinkt het even luid. Ik gebruik de standaard koeler bij mijn A64 3200+ en ben er ook vrij zeker van dat het van de CPU komt, hoe raar dit ook kan klinken :X
Met het tooltje van m'n ASUS K8VSE Deluxe kan ik trouwens duidelijk zien dat elke keer ie op volle kloksnelheid gaat, hij gaat piepen. Maar ook als C'n'Q uitstaat piept hij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
het enige wat geluid maakt van mn hardware dat direct op mn mobo zit is mn ram als die extreem gestressed word...
maar dat hoor je bijna niet...
nog nooit een zingende cpu mee gemaakt hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmmmm Ram dat geluid maakt...
wist ik nog niet...maar nu je het zegt ga ik ff snel kijke of dat geluid misschien uit mijn ram komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
damn...het komt echt uit de processor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben het eens met ixl85, ik had dit sissende rekenkracht geluid ook met mijn corsair.
Met mijn G.Skill heb ik het nog niet gehad, maar hoorde wel iets verdachts op 560mhz...

Geen zorgen overmaken ;)
edit
ik kan het zelf bewijzen, mister i had het geluid ook.
En hij had toch echt een andere cpu..

edit2
Het zijn de condensators :)

[ Voor 31% gewijzigd door matinez op 10-12-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51132

Wazig, lijkt me sterk dat cpu geluid maakt. Misschien resoneert de kast door hd of fan.

ps: psst ooit van edit knopje gehoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
volgens mij maakt de type CPU niet uit...alleen mijn probleem is dat wanneer mijn CPU zwaar belast word...dan hoor je hem duidelijk en ook wanneer de kast dicht is..
dat is nogal irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReddishRat
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02-2023
De ene persoon zegt dat zijn cpu geluid maakt. De andere zegt dat dat niet kan. Is het niet ergens vastgesteld dat het daadwerkelijk kan? Ik had er namelijk nog nooit van gehoord.. :/

En als je nou eens je moederbord en cpu etc buiten je kast ergens op een kleed opbouwt en dan aanzet? Hoor je dan nog steeds geluid uit je CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Het zijn waarschijnlijk de condensators die geluid maken.
Heb ik ook soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:00

Nemesizz

Untouchable

Ik heb 1 processor die geluid maakt, en dat is mijn kapotte P75 op 250Mhz die meer dan 200ºC word. Die maakt een beetje een piepend geluid.
Voor de rest heb ik nog geen processors geluid horen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb het met een pentium III, vind het zelf wel grappig. De machine loopt altijd perfect, hij draait alleen een backupje en dan zet ik hem weer af. De processor komt trouwens wel uit een vreselijk instabiel systeem, maar dat was dan ook weer onder windows, nu draait hij linux, dus dat kan ook verschil maken.
Hij piept altijd als hij werk te verzetten heeft, bijvoorbeeld dus bij het draaien van de backup, of het uitpakken van een zipje, etc. Ik kan er in mijn geval niet wakker van liggen :)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Nog nooit gehad bij een CPU (en ik heb toch al veeeeeeeeeeeeeel systemen gebouwd :P).
Ik weet wel welk geluid je bedoelt, maar dat komt niet uit de CPU.
Dat doet zich wel voor bij CPU activiteit, dat komt omdat er dan meer stroom gevraagd wordt.

Het 'piepen' of 'sissen' wat ik ken komt uit de spoeltjes op het moederbord of in de voeding.
Dat kan ook betekenen dat de elco's op het moederbord slecht zijn.

Mijn Dual Pentium III systeem heeft het ook, ongeacht welke processoren ik erin stop of welke voeding ik gebruik. Maar elke voeding die ik eraan hang maakt sissende geluiden.
Hang ik die voeding aan een ander moederbord, is er niks aan de hand.

Dat moederbord heeft al een stuk of 25 elco's gesloopt nu dus ik ga er wel vanuit dat dit de stroomproblemen veroorzaakt. ;)
Ook al 1 Q-Tec 300w voeding mee naar het grijze archief geholpen, die had het na 5 minuten sissen wel gezien.

Het geluid wat ik dan hoor klinkt als een lekke band met een heel klein gaatje. En het is ook geen constante toon maar hij verandert in toonhoogte :D

[ Voor 8% gewijzigd door dreeke op 10-12-2004 19:57 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
[...]

Misschien dat je jouw hautaniteit een lichtelijk kunt beperken opdat deze jou perceptie niet vertroebelt; ik schrijf nérgens dat het onzin is. Ik geef alleen aan dat ik geen cpu's ken die geluid maken. Deze schijnbare ignorantie (gevoed door het mankeren van onderhavig fenomeen in mijn praktische wereldbeeld) is misschien mijn 'beperking', maar zéker geen beperking die ik impliciet dan wel expliciet hier op de topicstarter dan wel enig ander persoon projecteer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:01:
[...]
Misschien dat je jouw hautaniteit een lichtelijk kunt beperken opdat deze jou perceptie niet vertroebelt; ik schrijf nérgens dat het onzin is. Ik geef alleen aan dat ik geen cpu's ken die geluid maken. Deze schijnbare ignorantie (gevoed door het mankeren van onderhavig fenomeen in mijn praktische wereldbeeld) is misschien mijn 'beperking', maar zéker geen beperking die ik impliciet dan wel expliciet hier op de topicstarter dan wel enig ander persoon projecteer.
Misschien dat jij je hautaine houding wat moet wijzigen want hetgeen ik zeg is gebaseerd op feiten.

www.nst.ing.tu-bs.de/publikationen/public/jung2003c.pdf

Electronic noise en fluctuations zijn een feit, ook in solid (!) state componenten zoals CPU's. En de laag frequent ruis van vroeger is er nu nog steeds en wordt meer en meer ruis die ook hoorbaar is mede door harmonische in die ruis. En die fenomenen nemen sterk toe bij de toenemende verhogingen van cpu's en componenten errond. Het is ook allemaal heel persoonsgebonden want de ene persoon is veel gevoeliger aan die dingen dan iemand anders.

Dus ik ben absoluut niet hautain. Dat jij dat zo ervaart zegt meer over jouw dan over mijn antwoord. Jij kan als moderator blijkbaar gewoon geen opmerking verdragen. En dat siert je absoluut niet.

En FYI : ik assembleer, herstel en onderhoud al 20 jaar computers en andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 19:33
mijn oude P2 400 mhz processor maakte ook een hoog piepachtig geluid bij intensieve taken... en die doet dat nu nog steeds, al bijna 6 jaar lang... niet echt iets om je zorgen over te maken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Check eens een OfficeConnect-Hub/Switch van 3com, die doen dat ook, zeer irri (op je slaapkamer bijvoorbeeld, leg het ding er dan ook niet neer :9)

[ Voor 6% gewijzigd door BacardiBreezer op 10-12-2004 22:49 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
* dreester heeft ook last van dit verschijnsel

ik heb een giga-byte 7n400pro2 rev 2 met een AMD barton 2800+ uit 2003. erg irritant dat sissende geluid, en dat hoor ik al bij de geringste inspanning (voor de cpu dan). heb inmiddels 3 verschillende koelers erop gehad (niet om het sissende geluidsprobleem op te lossen, maar om tempprobs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:18

Animal_X

Rodin

@TS Lees dit topic even door: AMD64 3200 begint echt irritant te worden!

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Niet online
heeft ie vast wel gelezen, is notabene zn eigen topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Anoniem: 98889 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:42:
[...]

Misschien dat jij je hautaine houding wat moet wijzigen want hetgeen ik zeg is gebaseerd op feiten.
Dude, je leest geen eens wat ik zeg! Ik geef zelfs ruiterlijk mijn ignorantie toe in deze zaak 8)7 Alleen jij léést het gewoon niet. Je mag dan wel technisch goed onderlegd zijn maar forumsociaal zeker niet :X

Dus léés nog eens wat ik allemaal geschreven heb en je zult zien dat ik nergens wat ontken (integendeel!), niks als onzin af doe en zelfs in al mijn 'onwetendheid' de TS van een behulpzaam antwoord probeer te voorzien zónder ook maar enige cynische bijsmaak. Op de een of andere manier heb ik sterk het vermoeden dat je het allemaal met een bepaalde vooringenomenheid leest en al direct conclusies trekt eer je doorwrocht hebt wat ik nou daadwerkelijk heb gezegd. Meer wil ik er ook niet over kwijt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:18

Animal_X

Rodin

Digitizers schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:58:
[...]

heeft ie vast wel gelezen, is notabene zn eigen topic :P
:o :D

* Animal_X gaat in de hoek staan...

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Abbadon schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 23:03:
[...]

Dude, je leest geen eens wat ik zeg! Ik geef zelfs ruiterlijk mijn ignorantie toe in deze zaak 8)7 Alleen jij léést het gewoon niet. Je mag dan wel technisch goed onderlegd zijn maar forumsociaal zeker niet :X

Dus léés nog eens wat ik allemaal geschreven heb en je zult zien dat ik nergens wat ontken (integendeel!), niks als onzin af doe en zelfs in al mijn 'onwetendheid' de TS van een behulpzaam antwoord probeer te voorzien zónder ook maar enige cynische bijsmaak. Op de een of andere manier heb ik sterk het vermoeden dat je het allemaal met een bepaalde vooringenomenheid leest en al direct conclusies trekt eer je doorwrocht hebt wat ik nou daadwerkelijk heb gezegd. Meer wil ik er ook niet over kwijt :)
Nou sorry dan... ik sta inderdaad wat scherp als ik reacties van moderators zie passeren. Ik heb zo mijn gedacht over het gedrag van sommige moderators als het over bepaalde simpele vragen van beginnende gebruikers gaat. Iedereen is ooit begonnen, maar achter sommige ogenschijnlijk simpele vragen kunnen soms heel complexe antwoorden schuilgaan. Plus dat er nog vaak bepaalde volkswijsheden ronddwalen die pertinent onjuist zijn.

Ik zal in het vervolg ff het blokje om lopen voor ik weer te hevig in men pen kruip :+

*shake hands*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Anoniem: 128340 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:03:
ik zal even proberen
ik ben benieuwd. Ik weet trouwens niet of het ook helpt als je over de FSB terug/overclockt, maar ik had mijn AMD Athlon XP 2500+ gemod naar een mobile processor, en met een 200MHz FSB op 2,2GHz draaien. Op een gegeven moment merkte ik het gepiep (en dan blijf je het ook horen), maar als ik de multiplier veranderde (in windows) van 11 naar 10,5 dan was het helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

bigfoot1942 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:28:
[...]

ik ben benieuwd. Ik weet trouwens niet of het ook helpt als je over de FSB terug/overclockt, maar ik had mijn AMD Athlon XP 2500+ gemod naar een mobile processor, en met een 200MHz FSB op 2,2GHz draaien. Op een gegeven moment merkte ik het gepiep (en dan blijk je het ook horen), maar als ik de multiplier veranderde (in windows) van 11 naar 10,5 dan was het helemaal weg.
Dit verhaal klopt. Een spoel die resoneert op een bepaalde frequentie kan dat op een andere frequentie niet doen omdat de trillingen dan hoger liggen en hij dus sneller beweegt en dus minder snel iets raakt. Uiteraard kan hij ook resoneren door trillingen die omgezet worden in geluid en een hogere frequentie kan soms niet meer hoorbaar zijn voor het menselijk oor.

Beetje duplo uitleg maar het is al laat.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:00

MBV

pak eens een gitaar of ander snaarinstrument beet. leg je vinger bovenaan ergens op de snaar, en sla aan. *stil* schuif je vinger naar beneden en sla steeds aan, totdat je bij 1/4, 1/3 of 1/2 van de snaarlengte bent aangekomen. opeens hoor je geluid! Zoek de snaartheorie maar eens op als je wilt weten hoe het komt, nu geen zin meer...

Zelfde principe werkt ook met een transistor/condensator/spoel/whatever, dus bij bepaalde frequenties gaat hij 'meezingen'. Een heel klein beetje hoger of lager voorkomt het meezingen. Dus lekker onderklocken om het probleem te verhelpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

MBV schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 01:40:
pak eens een gitaar of ander snaarinstrument beet. leg je vinger bovenaan ergens op de snaar, en sla aan. *stil* schuif je vinger naar beneden en sla steeds aan, totdat je bij 1/4, 1/3 of 1/2 van de snaarlengte bent aangekomen. opeens hoor je geluid! Zoek de snaartheorie maar eens op als je wilt weten hoe het komt, nu geen zin meer...

Zelfde principe werkt ook met een transistor/condensator/spoel/whatever, dus bij bepaalde frequenties gaat hij 'meezingen'. Een heel klein beetje hoger of lager voorkomt het meezingen. Dus lekker onderklocken om het probleem te verhelpen :)
Je hebt het over resoneren neem ik aan? Hoe kan een gedempt object als een processor dat zeer strak is ingeklemd tussen een metalen koelblok en een plastic socket überhaupt meetrillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

@Dreeke
Voor zover ik gelezen heb heeft de TS zijn mobo al vervangen zou er dan nog een slecht mobo tussen zitten,zou het wel toevallig vinden :?
Hij heeft bijna zijn hele pc vervangen en wanneer die cpu er bij een vriend ingestopt word gaat die daar weer lekker verder sissen of piepen hoe je het ook wilt noemen.

Ik weet niet hoe het met de stroomverdeling zit op zon cpu maar zou die soms brak kunnen zijn dat het mobo daarop reageert?
Naarmate de cpu's sneller worden verbruiken ze ook meer stroom dus kan het zijn dat door een fabricagefout iets op het mobo er op gaat reageren.
Het is mischien een optie ik zou het anders ook niet weten heb het zelf nog nooit meegemaakt en heb ook al heel wat pc's gebouwd in de loop der jaren.
Nemesizz schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 19:17:
Ik heb 1 processor die geluid maakt, en dat is mijn kapotte P75 op 250Mhz die meer dan 200ºC word. Die maakt een beetje een piepend geluid.
Voor de rest heb ik nog geen processors geluid horen maken.
Een kapotte p75 op 250 mhz die meer dan 200 graden word 8)7
dan zal dat sissen wel veroorzaakt worden door smeltende onderdelen zeker?

[ Voor 25% gewijzigd door Edwin van Cleef op 11-12-2004 02:06 ]

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96240

Digitizers schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:51:
* Anoniem: 96240 heeft ook last van dit verschijnsel
Ik ook.

Mijn vader heeft een Dell Inspiron 8600 met een Pentium M 1,7GHz. Deze laptop is over het algemeen echt onhoorbaar, maar bij het gebruiken van de scroll tijdens het browsen hoor ik echt een irritant gepiep. Ik heb persoonlijk geen idee of het ook op andere momenten gebeurt, maar tijdens het scrollen valt het me echt wel op.

Het is te vergelijken met een soort hoge toon à la morse code, zoals in een eerdere reactie al beschreven.

Volgens mij ligt het ook aan die 'spoelen' op het moederbord die lichtjes trillen of zo bij verhoogde CPU-activiteit. Ik kan me ook niet meteen een andere oorzaak voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
jep, scrollen in de browser herinner ik me ook, toen hoorde ik ook altijd een gepiep (dat dus niet uit de boxen kwam, die stonden uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
wat een BLAAT verhaal zeg.. hier heb ik nog nooit van gehoord.. lijkt me een broodje aap verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
Mayco schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 12:05:
jep, scrollen in de browser herinner ik me ook, toen hoorde ik ook altijd een gepiep (dat dus niet uit de boxen kwam, die stonden uit)
Jup, dat had ik hier ook, maar dat geluid kwam toch echt van mijn mobo en niet van mijn proc. Was trouwens weg toen ik mijn 300W AOpen voeding verving door een 400W Zalman...
Mr-Leo schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 12:11:
wat een BLAAT verhaal zeg.. hier heb ik nog nooit van gehoord.. lijkt me een broodje aap verhaal!
En zullen we er voor de verandering eens van uitgaan dat de TopicStarten toch op zijn minst probeert exact te beschrijven wat er aan de hand is, of zijn beschrijving van de locatie van het geluid nou klopt of niet.... Zo kun je net zo goed niet reageren 8)7
Edwin van Cleef schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 02:04:
@Dreeke
Voor zover ik gelezen heb heeft de TS zijn mobo al vervangen zou er dan nog een slecht mobo tussen zitten,zou het wel toevallig vinden :?
Misschien is het wel gewoon normaal voor die Asus plankjes icm een bepaalde processor, wie weet...

[ Voor 55% gewijzigd door Xander op 11-12-2004 12:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
Mr-Leo schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 12:11:
mjah, wat moet je hier op zeggen, het is niet omdat iets was je zelf niet kent, dat het niet kan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-06 02:10

icecoolsniper

never run from a sniper!

Ik heb dat gepiep als ik bijvoorbeeld een geheugen benchmark draai in aida32 of sisoft. Het lijkt dus meer bij het geheugen vandaan te komen dan de processor

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Elektrisch materiaal waar grote stromen doorvloeien zoemt, bv grote transformatoren of schakelkasten.

Aangezien moderne cpu's enorm veel stroom verbruiken, moet de voeding op het mobo veel stroom geven en het begint te zoemen. Voeding op het mobo zijn die zwarte 2-potige blokjes met elco's ernaast, ze staan in de buurt van de socket en zorgen voor spanningen zoals 1,75V. Zeker als je begint te overklokken en spanning te verhogen. Dan worden de stromen nog groter en het zoemt harder.

Een Athlon XP 3200+ trekt tot 46,5A.

Wanneer kernen van spoelen of lamellen van transformatoren loszitten en meetrillen, dan zoemt het hard.

[ Voor 56% gewijzigd door rapture op 11-12-2004 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 128340 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:45:
erm....anyone?
heeft iemand dit gesis ook?
Ik heb het in een Pentium 90, niet dat ik me er erg druk over maak (oud beestje) maar nu je het zegt is er niet echt een probleem, aangezien de betreffende pc al ongeveer 6/7 jaar oud is.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lancelot46
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 09:01
Er komt bij mij ook geluid uit de PC. Zo om het halfuur hoor ik 'n soort trompet/sis-geluid (wel zachtjes). Hoelanger de PC aanstaat, hoe minder dit voorkomt. Persoonlijk denk ik dat dit uit de Tagan 480 PSU komt. Maar ik weet het niet zeker.
Ik heb deze een paar maanden en verder geen problemen, dus ik kan er mee leven. Maar vraag me natuurlijk wel af wat het is en of kwaad kan. Maar ik ben wel gerust gesteld dat er meer mensen zijn met zulk geluid uit de PC.

Mogelijke verklaring die ik zelf heb voor dit geluid is dat er in een condensator, door de temp, druk opbouwd wordt (lucht), die na verloop van tijd weet te ontsnappen. Zodat hij de overdruk kwijt is.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
lancelot46 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 13:52:
Mogelijke verklaring die ik zelf heb voor dit geluid is dat er in een condensator, door de temp, druk opbouwd wordt (lucht), die na verloop van tijd weet te ontsnappen. Zodat hij de overdruk kwijt is.
Iemand?
nee, dat lijkt me echt onmogelijk. dat zou nl inhouden dat bij het afkoelen je geluid zou horen van condensatoren die zich volzuigen en ook dat het een zeer variabel geluid zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 01:51:
[...]
Je hebt het over resoneren neem ik aan? Hoe kan een gedempt object als een processor dat zeer strak is ingeklemd tussen een metalen koelblok en een plastic socket überhaupt meetrillen?
Dan gaat het niet echt meer over resoneren/trillen maar over het feit dat vaste electronische componenten bij hoge frequenties zelf geluid/geluiden/ruis beginnen produceren.

Je kan wat rondzoeken op het over nois, sound en solid state componenten. Deze componenten bezitten geen losse onderdelen of franjes (bijvoorbeeld een transistor, weerstand, diode, etc...) die kunnen trillen of resoneren en toch blijken die onderdelen in bepaalde omstandigheden ook hoorbare zaken te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bigfoot1942 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 13:56:
[...]

nee, dat lijkt me echt onmogelijk. dat zou nl inhouden dat bij het afkoelen je geluid zou horen van condensatoren die zich volzuigen en ook dat het een zeer variabel geluid zou moeten zijn.
Condensatoren zijn trouwens niet perfect hermetisch afgesloten en worden in principe ook niet warm omdat het in theorie ook een passief component is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:06

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 98889 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:51:
[...]

Condensatoren zijn trouwens niet perfect hermetisch afgesloten en worden in principe ook niet warm omdat het in theorie ook een passief component is.
Weerstanden zijn ook passieve componenten, deze kunnen serieus opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 98889 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 14:48:
[...]

Dan gaat het niet echt meer over resoneren/trillen maar over het feit dat vaste electronische componenten bij hoge frequenties zelf geluid/geluiden/ruis beginnen produceren.

Je kan wat rondzoeken op het over nois, sound en solid state componenten. Deze componenten bezitten geen losse onderdelen of franjes (bijvoorbeeld een transistor, weerstand, diode, etc...) die kunnen trillen of resoneren en toch blijken die onderdelen in bepaalde omstandigheden ook hoorbare zaken te produceren.
Misschien heb ik niet opgelet op tijdens mijn VWO opleiding maar trillen dan wel resoneren IS het produceren van geluid. Geluid is het trillen van een materiaal (bijvoorbeeld lucht). Als iets gaat trillen produceert het geluid, geluidsproductie is geen los 'iets'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:52
exactement, dus ja onze CPU maakt ook geluid, vraag beantwoord?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siskos
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 16:41
Ik had die geluid ook als ik naar beneden scrolde in een internet browser,
met een ecs k7s5a - 1800+,
Voeding vervangen en het gepiep was weg.
Maar dit was een echt luid gepiep, gezoem.
Maar het leuke was ik ergerde mij er dood aan en mijn vader en enkele maten van mij hoorde het gepiep niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

siskos schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 17:00:
Ik had die geluid ook als ik naar beneden scrolde in een internet browser,
met een ecs k7s5a - 1800+,
Voeding vervangen en het gepiep was weg.
Maar dit was een echt luid gepiep, gezoem.
Maar het leuke was ik ergerde mij er dood aan en mijn vader en enkele maten van mij hoorde het gepiep niet :?
Hey.. ik heb exact hetzelfde. Bij scrollen (knop op mx700 => omlaag.. pieptoon) vid card is het niet.. ik zal binnenkort eens strippen om te kijken waar het inzit... zou me verbazen als dit echt de "cpu"is... maar piepende mofsets/eelcotjes heb ik normaal nooit last van... :/ heb hier trouwens P4 en noname voeding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:52:
[...]
Misschien heb ik niet opgelet op tijdens mijn VWO opleiding maar trillen dan wel resoneren IS het produceren van geluid. Geluid is het trillen van een materiaal (bijvoorbeeld lucht). Als iets gaat trillen produceert het geluid, geluidsproductie is geen los 'iets'.
Dat is net het punt. Nu computers sneller en sneller worden en de ghz barriere gepasseerd zijn duiken er meer en meer side-effects op. Trillen/resonantie produceert inderdaad geluid. Maar vaste componenten kunnen blijkbaar ook geluid produceren in bepaalde omstandigheden of in bepaalde toepassingen. Het is een verschijnsel dat de kop is beginnen opsteken nu consumer electronics zoals pc's en dergelijke zulke hoge snelheden beginnen gebruiken.

Het is trouwens voor die reden dat in de ruimtevaart nog steeds 'trage' cpu's en dergelijke gebruikt worden. Deels omdat die in heel speciale uitvoering gemaakt worden om ze te beschermen tegen kosmische stralingen, en verder omdat een 3Ghz P4 heel rare kuren zou verkopen als die rondjes zou maken in een satelliet.

Nuja, je moet mij allemaal niet geloven hoor :)

Er is genoeg van terug te vinden op het net. Tijdje geleden was er op National Geographics nog een reportage over te zien over hoe ouderwets de informatica in de Space Shuttles nog is en waarom het niet zondermeer mogelijk is de huidige gigahertz cpu's te gebruiken in de ruimtevaart... Nasa zoekt trouwens nog steeds 8086 cpu's als reserveonderdelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Anoniem: 98889 schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:55:
[...]

Dat is net het punt. Nu computers sneller en sneller worden en de ghz barriere gepasseerd zijn duiken er meer en meer side-effects op. Trillen/resonantie produceert inderdaad geluid. Maar vaste componenten kunnen blijkbaar ook geluid produceren in bepaalde omstandigheden of in bepaalde toepassingen. Het is een verschijnsel dat de kop is beginnen opsteken nu consumer electronics zoals pc's en dergelijke zulke hoge snelheden beginnen gebruiken.
Wat voor een 'geluid' is dat dan??? Ik wil best geloven dat vaste componenten geluid maken maar dat komt dan doordat ze gaan trillen...
Het is trouwens voor die reden dat in de ruimtevaart nog steeds 'trage' cpu's en dergelijke gebruikt worden. Deels omdat die in heel speciale uitvoering gemaakt worden om ze te beschermen tegen kosmische stralingen, en verder omdat een 3Ghz P4 heel rare kuren zou verkopen als die rondjes zou maken in een satelliet.

Nuja, je moet mij allemaal niet geloven hoor :)

Er is genoeg van terug te vinden op het net. Tijdje geleden was er op National Geographics nog een reportage over te zien over hoe ouderwets de informatica in de Space Shuttles nog is en waarom het niet zondermeer mogelijk is de huidige gigahertz cpu's te gebruiken in de ruimtevaart... Nasa zoekt trouwens nog steeds 8086 cpu's als reserveonderdelen :)
Dat ligt hoofdzakelijk aan de blootstelling aan zonnewind, die een vernietigende werking heeft op electronica (en waarschijnlijk ook de oorzaak is van de dood van Telstar). Gelukkig houdt onze atmosfeer en de kooien van farraday die wij 'pc-kasten' noemen een hoop tegen, maar in de ruimte moet de techniek óf extra simpel óf extra beschermd worden, waarbij het 1e de goedkoopste keuze is meestal. De kloksnelheid heeft daar weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Laatst online: 21:07
Mijn oude videokaart "priet" als ik met m'n scrollwiel in Internet Explorer een pagina scroll. Als dat hetzelfde fenomeen is, dan houd ik het op Tesla-krachten die ontstaan als grote stromen lopen. De stroomopname is blokvormig _,-,_,-, ... en lijkt met een frequentie van 10kHz wel op een mengproduct van de klokfrequentie en de frequentie van de schakelende voeding.
Als ik een scoop had zou ik mijn verhaal ondersteunen met zinnig beeldmateriaal.....

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

WEBsel schreef op zondag 12 december 2004 @ 02:19:
Mijn oude videokaart "priet" als ik met m'n scrollwiel in Internet Explorer een pagina scroll. Als dat hetzelfde fenomeen is, dan houd ik het op Tesla-krachten die ontstaan als grote stromen lopen. De stroomopname is blokvormig _,-,_,-, ... en lijkt met een frequentie van 10kHz wel op een mengproduct van de klokfrequentie en de frequentie van de schakelende voeding.
Als ik een scoop had zou ik mijn verhaal ondersteunen met zinnig beeldmateriaal.....
Wat zijn Tesla-krachten? Ik ken wel de Tesla, eenheid voor fluxdichtheid maar dat heeft hier niks mee te maken. Daarnaast is het 'stroomkarakter' in een pc zo gevormd:
code:
1
2
3
4
5
     ___
___/     \____
of, bij een complementsignaal:
______  ______
______X______

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 12-12-2004 02:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Zeurpiet. :P Hij bedoelt gewoon de Lorentz-kracht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lorentzkracht
De eenheid ampère is trouwens ook gedefiniëerd in termen van de kracht (Newton) en elektrische stroom/ladingsverplaatsing: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amp%E8re

Daarmee heb je ook meteen de link tussen de grote elektrische stromen in een cpu en trilling (geluid) die door de opgewekte krachten geproduceerd wordt.

Trouwens, je kunt bij hoogspanningskabels toch ook de stroom horen suizen terwijl dat echt niet door de snaarwerking van die kabels komt ofzo. Het is waarschijnlijk gewoon de trilling van het kristalrooster van het metaal ofzo.
Pagina: 1