Toon posts:

Stelling: Verdient Prins Bernard een staatsbegrafenis?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Stelling: Verdient Prins Bernard een staatsbegrafenis of niet?

Vinden jullie dat prins Bernard een staatsbegrafenis verdient of niet? Ik vraag me af hoe hier over gedacht wordt over het algemeen, omdat Prins Bernard ook banden schijnt te hebben gehad met de NSDAP en dat hij buiten echtelijke kinderen gehad zou hebben enzo..

Graag duidelijk aangeven waarom je iets vindt en niet zomaar wat posten :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Het hebben van buitenechtelijke kinderen is voor zover ik weet nooit een reden geweest iemand een staatsbegrafenis te ontzeggen. Het zou nogal getuigen van een misplaatste herleving van hypocriet puritanisme om dat nu in de overweging mee te nemen.

Zijn banden met de NSDAP vind ik erg uit zijn verband getrokken. Zoals iemand opemrkte: het zou eerder verbazingwekkend zijn geweest als hij die niet had gehad. Zo ongeveer de hele Duitse adel had een lidmaatschapskaart. Ze zijn niet allemaal voor de vijand gaan vechten, nota bene aan het hoofd van de strijdkrachten van de vijand.

Hoewel de man in mijn ogen genoeg fouten begaan heeft, zie ik niet waarom hij als voormalig bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten en als prins der Nederlanden geen staatsbegrafenis zou krijgen. Het enige waar ik van over mijn nek ga is de referentie aan zijn vaderlandsliefde die her en der gespuid wordt. De man heeft technisch gesproken zijn vaderland verraden (iets wat ik hem overigens niet kwalijk neem), ga hem dan niet als nationalist de hemel inprijzen 8)7

Wat betekent mijn avatar?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
* SyS_ErroR is het eens met Cubix..
hij was natuurlijk wel de vader van Beatrix he..

daarom --> staatsbegrafenis..

• _Oldie_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024

_Oldie_

Are you local?

Dido schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:08:
Het hebben van buitenechtelijke kinderen is voor zover ik weet nooit een reden geweest iemand een staatsbegrafenis te ontzeggen. Het zou nogal getuigen van een misplaatste herleving van hypocriet puritanisme om dat nu in de overweging mee te nemen.

Zijn banden met de NSDAP vind ik erg uit zijn verband getrokken. Zoals iemand opemrkte: het zou eerder verbazingwekkend zijn geweest als hij die niet had gehad. Zo ongeveer de hele Duitse adel had een lidmaatschapskaart. Ze zijn niet allemaal voor de vijand gaan vechten, nota bene aan het hoofd van de strijdkrachten van de vijand.

Hoewel de man in mijn ogen genoeg fouten begaan heeft, zie ik niet waarom hij als voormalig bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten en als prins der Nederlanden geen staatsbegrafenis zou krijgen. Het enige waar ik van over mijn nek ga is de referentie aan zijn vaderlandsliefde die her en der gespuid wordt. De man heeft technisch gesproken zijn vaderland verraden (iets wat ik hem overigens niet kwalijk neem), ga hem dan niet als nationalist de hemel inprijzen 8)7
Inderdaad, Bernhard zat bij de Reiter SS, een eliteclubje voor autoliefhebbers waar eigenlijk alle lage duitse adel bij zat. Als je lid was van de Reiter SS, werd je automatisch lid van de NSDAP.

Dit wil niet zeggen dat je het met hen eens was. Zo was een of andere graaf (naam vergeten) ook lid van de Reiter SS maar hij heeft later een (mislukte) aanslag op Hitler gepleegd.

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat ik de banden/sympathie van Bernhard met het nazi regime ten zeerste betwijfel. Ik wil hiermee niet zeggen dat zijn rol in de WO2 zo'n heldenrol is als hem toegedicht wordt.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:02:
(knip)
Graag duidelijk aangeven waarom je iets vindt en niet zomaar wat posten :)
Je bent geen mod. De opmerking die ik hier geknipt heb hoort in een topicreport als suggestie aan ons.

Bernhard heeft bijzonder veel gedaan voor ons land en eigenlijk voor de hele wereld (WWF anyone?). Dat het een schobbejak is die er zijn streken op na hield ontzegt hem nog niet het recht op een staatsbegrafenis.

Daarnaast krijg je een staatsbegrafenis niet vanwege 'bewezen diensten', hoewel hij er alleen op grond daarvan al een moet krijgen. Een staatsbegrafenis hoort er volgens mij gewoon bij als je de echtgenoot bent geweest van onze voormalige koningin en zelfs de vader van ons huidig staatshoofd.

[ Voor 15% gewijzigd door Confusion op 10-12-2004 18:11 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07-2025
Wat heeft hij dan allemaal wel niet voor moois voor ons vaderland gedaan? Iedereen roept wel dat hij zoveel heeft gedaan voor het vaderland, maar wát heeft hij dan allemaal wel niet gedaan?

I love the smell of a Palm in the morning.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Milanza schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:31:
Wat heeft hij dan allemaal wel niet voor moois voor ons vaderland gedaan? Iedereen roept wel dat hij zoveel heeft gedaan voor het vaderland, maar wát heeft hij dan allemaal wel niet gedaan?
Naast dat ie bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten was aan het eind van WO2 heeft ie de Nederlandse economie een paar flinke injecties weten te geven door het (mede)organiseren van succesvolle handelsmissiesnaar het buitenland.
Zijn voorzitterschap van de Bilderberg-conventies heeft Nederland ook positief onder de aandacht gebracht van een aantal "groten der aarde".
Niet zozeer voor Nederland, maar toch: hij is mede-oprichter van het WNF.

Ik zal niet ontkennen dat ie daarnaast ook een hoop niet al te beste dingen gedaan heeft, maar uit je vraagstelling proef ik een neiging om maar te ontkennen dat de man iets nuttigs gedaan heeft...

Wat betekent mijn avatar?

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07-2025
Mijn punt is meer dat de media (oa Maartje van Wegen) altijd zeggen dat hij erg veel heeft gedaan, maar nooit precies vertellen wat hij heeft gedaan.
Ik erken wel dat hij vast belangrijke dingen heeft gedaan.
Ik vind gewoon dat er een beetje overdreven wordt over zijn heldendaden. Hij is enkel en alleen een belangrijk persoon geworden doordat hij getrouwd is met de toen toekomstige koningin. Ik moet wel erkennen dat hij zijn naamsbekentheid erg goed heeft uitgebuit tbv een aantal goede zaken, zoals het WNF en het Bilderberg instituut, maar ook zijn eigen vermogen (Ferrari's etc moesten betaald worden). Overigens neem ik het hem absoluut niet kwalijk dat hij zo veel geld kon verdienen en het ook deed, ik had precies hetzelfde gedaan.
En tsja, bevelhebber van de Nederlandse strijdkrachten. In de geschiedenisboeken is niet veel te vinden over de heldendaden van het Nederlandse leger tijdens WO2(konden ze ook niks aan doen overigens doordat de regering toendertijd het leger zwaar verwaarloosde omdat we dachten wel buiten de oorlog te zouden blijven, net zoals in WO1)

I love the smell of a Palm in the morning.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Net als het andere topic dat ik net van je sloot, klinkt ook dit nogal als het zoeken van antwoorden op een huiswerkvraag. Als je voor ons dat onderscheid wilt maken, dien je je eigen mening te geven, aan te geven welke argumenten je zelf kan bedenken, welke invalshoeken er zijn. Dit forum is niet bedoeld om eventjes de mening van anderen ergens over te vragen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.