Toon posts:

Stelling: Het vmbo moet drastisch veranderd worden...

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

WIj hadden het hier op school laatst over de stelling dat het vmbo drastisch veranderd moet worden, o.a. vanwege gebeurtenissen zoals schietpartijen en niet altijd even goede resultaten..

Nu wil ik hiermee vragen hoe jullie erover denken en mss een paar meningen horen graag! Thanks :)

Verwijderd

Sinds de afschaf en terugdringing van diverse vormen van speciaal onderwijs is het VMBO een vergaarbak geworden voor figuren die om een groot scale redenen minder kansrijk zijn.
De daaruit voortvloeiende risico's waren (dacht men) ingecalculeerd. Maar nu politici zelf in de knel komen (bv D'66 wethouder vermoord) is Leiden in last.

Ik ben of voor een roll-back of voor handhaven van de huidige toestand.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Ik vind niet dat ze het VMBO moetn veranderen maar de probleemjongeren. Ik ken een paar mensen die op het VMBO zitten maar helemaal niet anders zijn dan mensen op de HAVO of VWO. Zij kunnen alleen niet goed leren. Maar het overgrote deel van de mensen op het VMBO zijn hopeloos (drugs/roken/dronken). Ik vind niet dat ze het VMBO moeten aanpassen maar dat ze die probleemjoneren moeten aanpassen.

Misschien een goed plan om te leren gamen. Dan hebben ze ook geen tijd over en doen ze iets nuttigs (en mensen die gamen zijn nooit druk)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

ericding

Altijd de eerste.

Vroeger was de aansluiting van MAVO naar HAVO veel beter geregeld. Nu kunnen jongeren die van het VMBO af komen in praktijk alleen maar door naar het MBO. Ik denk dat het inperken van die keuzevrijheid ook een deel van de motivatie wegneemt. Want met alleen een VMBO-diploma kan je niets, en met een MBO-diploma ligt het er maar net aan welke richting, maar dan zijn er ook zat richtingen waar je diploma niet (veel) waard is...

Verwijderd

Tjah, ik ken genoeg mensen die hun MAVO diploma gehaald hebben, en nu 4-HAVO doen. Zijn gewoon normale mensen. Ze moeten niet iedereen aanpakken, alleen de rotte appels

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:24

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Ik werk zelf op een VMBO middelbare school... en ik kan je vertellen dat het absoluut NIET aan VMBO ligt...

De school waar ik op werk heb je natuurlijk wel de bijdehandte "marokkaantjes" maar ze hebben absoluut respect voor de Leraren en Ondersteunend personeel... Natuurlijk zijn ze wel eens TE bijdehand... en dan stuur je ze naar de concierge die ze de rest van de week een paar uurtjes na laat komen...

dus de conclussie dat het aan het VMBO ligt ... DAT is drastisch ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mysteryman op 10-12-2004 14:50 ]

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik vind wel het niveau van VMBO Drastisch lager dan die van MAVO. helaas bestaat dat niet meer en ben je gedoemd tot vmbo terwijl je misschien wel beter kan

Verwijderd

Coldcat schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:41:
(...) Maar het overgrote deel van de mensen op het VMBO zijn hopeloos (drugs/roken/dronken). (...) Misschien een goed plan om te leren gamen. Dan hebben ze ook geen tijd over en doen ze iets nuttigs (en mensen die gamen zijn nooit druk)
KUUUUUT het lijken wel studenten O-) .

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik ben zelf na een tijd de lolbroek uithangen op het VWO en daarna Havo op het VMBO Theoretisch terecht gekomen. :( Ik heb 2 jaar terug mijn diploma gehaald met hoge cijfers(hoogste van mijn school). Echter, bij het VMBO wordt je enorm veel bij het handje genomen. Het is nog echt school. Je mocht niet te laat komen of je moest nablijven, als je er uitgestuurd werd moest je nablijvent etc. Er werd als het dreigde mis te gaan contact opgenomen met je ouders.
Toen ik echter vorig jaar op het MBO terechtkwam was de instelling totaal anders. Hier maakt het niet uit of je komt of niet, als je niet komt leer je de stof niet en heb je pech. Te laat komen werd als hinderlijk beschouwd, maar meer ook niet. Je doet alles voor jezelf en niet voor school, zoals ik het gevoel een beetje had op het VMBO(komt mede door de cijfertjes over slagingpercentages in de kranten) Je moet veel meer zelf plannen en zelf op leraren afstappen, terwijl dit op het VMBO allemaal voor je werd gedaan. De school doet de planning en leraren nemen contact op met jou. Dit kan voor leerlingen die van het VMBO afkomen een grote cultuurschok zijn. Het was de bedoeling van het VMBO om beter aan te sluiten op het beroepsonderwijs, maar nu blijkt het echter niet goed te werken. Wat dat betreft is het VMBO gewoon een grote flop in zijn huidige vorm.

I love the smell of a Palm in the morning.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 13:47:
Beste tweakers,

WIj hadden het hier op school laatst over de stelling dat het vmbo drastisch veranderd moet worden, o.a. vanwege gebeurtenissen zoals schietpartijen en niet altijd even goede resultaten..

Nu wil ik hiermee vragen hoe jullie erover denken en mss een paar meningen horen graag! Thanks :)
Wat wil je aan een schoolsysteem veranderen om schietpartijen te voorkomen? Voorlichting, detectiepoortjes enzo is imho allemaal weggegooid geld.

VMBO is trouwens ook nog ingedeeld in drie niveau's, namelijk basis, kader en gemengd-theoretisch. De laatste zit tussen Mavo en Havo in ongeveer. Een hoop mensen die ik ken zitten/zaten in VMBO-GT en dat zijn prima gasten, maar in basis zit soms echt tuig waar de motivatie echt nul is.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het is op Gathering of Tweakers de bedoeling dat je enige moeite doet voor je topicstart. Wat is je eigen mening? Wat zijn argumenten voor en tegen? Dit klinkt nogal alsof je anderen vraagt je huiswerkopdracht voor je op te lossen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.