CD-ROM Leest niets meer

Pagina: 1
Acties:

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 09:01
Tweakers,

Sinds kort leest de CD-ROM speler van een van de werkstations hier niets meer.
Hij wordt wel herkend, windows kan hem ejecten(wordt ook op de juiste snelheid herkend).

Ik heb inmiddels vrijwel alles geprobeerd maar niets werkt.
  • CD-ROM speler vervangen(3 verschillende)
  • IDE Kabels vervangen
  • Aangesloten op andere IDE controller
  • ASPI opnieuw geinstalleerd
  • Driver Master / Slave gewitched met HDD
  • Andere Drivers geinstalleerd
Heeft een van jullie nog aanvullende oplossingen/mogelijkheden?

[ Voor 12% gewijzigd door magic45 op 10-12-2004 12:06 . Reden: extra ]

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
leest hij niet meer, of gaat hij ook echt niet meer aan?

• magic45
leest niets meer.

gaat mooi open + dicht ook via windowsverkenner + r-muis + eject.

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
laser schoonmaken zou miss kunnen helpen

hebben ze speciale cd's voor met vloeistof geloof ik

edit oops, sorry

[ Voor 92% gewijzigd door coller op 10-12-2004 12:08 ]

• magic45
Als je goed leest zie je dat ik 3 verschillende spelers heb gebruikt....

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je de cdrom ook al met een bootdisk geprobeerd (b.v. de win98 cdrom of floppy). Dan kan je zien of het probleem in windows zit, of dat het een moederbord probleem is..

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Probeer eens een schone installatie, zo kun je dus weer een punt uitvlakken. Een cd-rom speler heeft op zich geen drivers nodig, overigens, je vermeld er niet bij welke je OS je gebruikt.

Verder kun je proberen je Bios te resetten van je MoBo naar de fabrieksinstelling, kijken of dat wat uithaalt. Als laatste, je Bios opniuew erin flashen, of update. Mocht dat allemaal niet helpen dan kan het goed zijn dat er een controller gaar is op je MoBo en dan moet je ff je kabels en cd-roms op een andere pc aansluiten om dat aan te sluiten.

Je kan wel 3 verschillende cr-roms aan sluiten op je systeem, maar als die andere 2 ook een tijd stil hebben gelegen of stoffig zijn geworden is dat ook geen garantie tot een goeie werking.

Succes

• magic45
Clean install is niet echt een optie op dit moment aangezien er veel data opstaat welke gebonden is aan programma's welke ik niet bij de hand heb(boekhouding ect.)

OS = Win Xp (Sorry voor het vergeten melden)

**
Ga nu even MS-DOS proberen
**

• pim_rs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-03 13:32

pim_rs

Stars and Stripes

ik had laatst ook zo'n probleem met een win98 systeem

de speler ging open windows en bios herkent hem gewoon maar hij las niets meer

na een format de winxp bootable erin, en probleem opgelost

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heb je verschillende cd's geprobeerd?

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Mjah, indien je nog harde schijf ruimte over heb kun je er ook even voor kiezen om een extra partitie aan te maken en een dual install te maken. Zo verlies je je huidige installatie niet en kun je er op doorwerken, terwijl je met de second install ff kan checken of ie wel werkt.

Een recovery of reparatie XP install zou ik je niet adviseren omdat dat nog wel eens wil mislukken en dan ben je alsnog je huidige install kwijt.

Je zou ook nog even kunnen proberen om een cd-rom speler op cable select te jumperen, misschien dat dat wat uit haalt.

• magic45
Inmiddels geprobeert te booten vanaf WinXP Cd... helaas
speler hoor je ook niet lezen(2 verschillende).

Nu even BIOS reset proberen op advies van bovenstaande...

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Een nieuwe install ja ... en vanaf wat ga je die maken ? Juist, vanaf je CD-ROM. Dus als je de WinXP boot cd er in stopt en die wordt gestart, dan weet je gelijk waar het aan ligt. Als 'ie start ligt het aan de software, start die niet ligt het aan de hardware.

edit: Net te laat :(

[ Voor 6% gewijzigd door TheLunatic op 10-12-2004 12:29 ]

Mother, will they like this song?

• magic45
Vraag is dan alleen aan welke hardware aangezien geen enkele CD-ROM speler werkt.
Geen enkele IDE kabel werkt
Geen enkel IDE kanaal werkt (ook niet die waar de HDD het perfect op doet)

**
EDIT
**
Inmiddels BIOS Reset gedaan ook dit maakt niets uit systeem blijft even hangen bij Boot from CD-ROM spelers lezen niet en systeem boot door naar HDD

[ Voor 31% gewijzigd door magic45 op 10-12-2004 12:35 . Reden: update ]

• spone
  • Niet online
---

laat maar, ik moet beter lezen })

[ Voor 68% gewijzigd door spone op 10-12-2004 12:40 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• magic45
**
Edit
**
nm

[ Voor 97% gewijzigd door magic45 op 10-12-2004 12:42 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Dit is wat je nodig hebt om windows uit te sluiten.

• magic45
Voordeel boven elke andere boot cd? b.v. Fedora welke ook niet werkt?

Verwijderd

TheLunatic schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:29:
Een nieuwe install ja ... en vanaf wat ga je die maken ? Juist, vanaf je CD-ROM. Dus als je de WinXP boot cd er in stopt en die wordt gestart, dan weet je gelijk waar het aan ligt. Als 'ie start ligt het aan de software, start die niet ligt het aan de hardware.

edit: Net te laat :(
Er staat weinig info in de topic start. Er word niet gesproken of er ook een brandertje in hangt of dat ie op kantoor in een netwerk zit. Bij beide voornoemd zou je dan alsnog een fresh install kunnen maken ;) Anyway, het zou makkelijker zijn als mensen een topic starten waar wat meer gegevens in staan. Systeem specs etc, waarna/wanneer (bij welke actie) de cd-rom ineens niet meer wilde werken.

En de kennis gehalte van de topic starter is al niet zo hoog, dus dan word het meer giswerk dan duidelijk kunnen komen tot een oplossing. Maar goed, zoek het uit ? :( Word tijd dat er weer vanaf de rules wat beter gemodereerd gaat worden, misschien leert men dan weer wat beter de topics te openen.

• magic45
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:47:
[...]

Er staat weinig info in de topic start. Er word niet gesproken of er ook een brandertje in hangt of dat ie op kantoor in een netwerk zit. Bij beide voornoemd zou je dan alsnog een fresh install kunnen maken ;) Anyway, het zou makkelijker zijn als mensen een topic starten waar wat meer gegevens in staan. Systeem specs etc, waarna/wanneer (bij welke actie) de cd-rom ineens niet meer wilde werken.

En de kennis gehalte van de topic starter is al niet zo hoog, dus dan word het meer giswerk dan duidelijk kunnen komen tot een oplossing. Maar goed, zoek het uit ? :( Word tijd dat er weer vanaf de rules wat beter gemodereerd gaat worden, misschien leert men dan weer wat beter de topics te openen.
Gelukkig laat de post welke jij plaatst de hoge kennis welke jij bevat goed zien.

Het systeem hangt in een netwerk en nee er zit geen brander in.
Maar een beetje lezen laat zien dat geen enkele speler werkt en dat een nieuwe install geen optie is.
Verder lijkt mij de overige systeem informatie maar van klein belang aangezien het geheel wel heeft gewerkt en het geen incompabiliteits issue kan zijn.

Ter informatie :
Het probleem is opgedoken na het opstarten van het systeem in de ochtend, logboeken geven geen informatie welke relevant is weer.

Verwijderd

Tsja het klinkt een beetje als een vaag mobo probleem inderdaad, heb je toevallig nog andere problemen met die pc? (bsod's ofzo) dan neigt het meer naar het moederbord... tsja probeer eens een verse installatie? of een update van je mobo?

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:47:
[...]

Beetje jammer deze reactie. Topic lijkt mij duidelijk genoeg. Je moet gewoon het topic eens goed lezen. Alle benodigede info staat er in.

Het vreemde is dat het probleem zich plots heeft voorgedaan. En dat maakt het juist zo lastig. De TS heeft duidelijk zelf al veel geprobeerd voordat hij een topic opende. Zoals het hoot op GoT dus.

• magic45
DeeJee schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:31:
[...]

Beetje jammer deze reactie. Topic lijkt mij duidelijk genoeg. Je moet gewoon het topic eens goed lezen. Alle benodigede info staat er in.

Het vreemde is dat het probleem zich plots heeft voorgedaan. En dat maakt het juist zo lastig. De TS heeft duidelijk zelf al veel geprobeerd voordat hij een topic opende. Zoals het hoot op GoT dus.
Dank je ik deel je mening 8)

Ik heb inmiddels ook de BIOS van een update voorzien ook dit helaas zonder enig resultaat.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

magic45 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:39:
[...]

Dank je ik deel je mening 8)

Ik heb inmiddels ook de BIOS van een update voorzien ook dit helaas zonder enig resultaat.
Dan ga ik toch ook in de richting van je mobo denken.

Verwijderd

De drie cd rom spelers die je geprobeerd hebt, zijn dat identieke? Of verschillende merken?
als het identieke zijn kan het natuurlijk nog een driver probleem zijn....
en de master slave settings heb je natuurlijk goed staan....
tsja ik gok echt richting je mobo....

• magic45
Ik zal eens even gaan zoeken naar een spare Socket A plankje om te kijken of het probleem dan opgelost is.

Verwijderd

Ik heb ook wat problemen met CD-ROM aansturing gehad. Het probleem daar bleek dat XP ongemerkt de authoriteiten van mij als gebruiken had gewijzigd. Ik was niet langer 'administrator' van mijn pc em had daarom minder authoriteit. Kijk in de zoekfuctie van het forum even hoe je dit in je register kunt vinden en oplossen (kwestie van een 0-etje naar een 1-tje).

• magic45
Ander Socket A plankje was niet aanwezig dus om echt alles uit te sluiten maar eens een DVD speler ipv. CD-ROM of CD/RW gebruikt.

En ja het probleem is opgelost.... 8)7
Pagina: 1