Software RAID en herinstalatie van windows

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deleenheir
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:34
Ik zou een software raid willen opzetten onder windows xp RAID 0 voor de programma's etc en RAID 1 voor m'n documenten. Hiervoor zou ik een 80 gig maxtor en een 160 gig Maxtor, WD of Seagate ( het merk ben ik nog niet uit, moet nog aangekocht worden) gebruiken. Nu Is m'n vraag: Hoe zit het als ik windows opnieuw instaleer... Wordt de RAID dan automatisch herkend, toch geen verlies van data?

"If it works, don't fix it"

Verwijderd

je kan alleen fatsoenlijke startup-raid maken met 2 identieke schijven. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 11:11 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:08
deleenheir schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 11:01:
Ik zou een software raid willen opzetten onder windows xp RAID 0 voor de programma's etc en RAID 1 voor m'n documenten. Hiervoor zou ik een 80 gig maxtor en een 160 gig Maxtor, WD of Seagate ( het merk ben ik nog niet uit, moet nog aangekocht worden) gebruiken. Nu Is m'n vraag: Hoe zit het als ik windows opnieuw instaleer... Wordt de RAID dan automatisch herkend, toch geen verlies van data?
Onder windows kun je alleen op extended partities software RAID toepassen volgens mij. Dus je bootpartitie kan geen Softwar RAID zijn.

Verwijderd

Als je 2 schijven in raid0 zet kun je ze daarna zonder problemen overzetten naar een andere windows xp installatie.
windows zelf (de bootpartitie) kan dus niet in deze raid0 config staan want je maakt je raid partitie pas aan na windows install.
Misschien wat nuttige info is ook te vinden op : http://www.tomshardware.com/storage/20041119/ hier gaat het over raid5 maar dezelfde dingen m.b.t. overzetten naar een andere windows install zijn van toepassing. Jij hebt het juist gemakkelijker want jij hoeft niets te doen met de registry.
Overigens weet ik niet wat voro moederbord je hebt maar tegenwoordig hebben veel moederborden ook al ondersteuning voor raid met een onboard controllertje.

• deleenheir
@tommy moeten software raid schijven ook identiek zijn? Ja kan toch Partitites raiden in windows?

@tukkertweaker: Was enkel van plan om m'n programfiles en pagefile te verplaatsen (dat kan toch hé)

@Supervlieg: Ik heb een asus A7V8X-X dus geen hardware raid...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 11:03:
je kan alleen fatsoenlijke startup-raid maken met 2 identieke schijven. :+
Hij heeft het hier over SWRAID :) Check de RAID FAQ als je hier de ballen verstand van hebt ;)

Ontopic: dat gaat gewoon zonder problemen :)

Verwijderd

BalusC schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 11:34:
[...]

Hij heeft het hier over SWRAID :) Check de RAID FAQ als je hier de ballen verstand van hebt ;)

Ontopic: dat gaat gewoon zonder problemen :)
Je kunt geen opstartbare SW-RAID maken...

• TweeB
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Windows 2k server en 2003 server ondersteunen mirroring op hun start-up-schijf. Met rescue disken kun je na een crash van de eerste schijf, de tweede schijf starten....

Verwijderd

BBaz schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:51:
Windows 2k server en 2003 server ondersteunen mirroring op hun start-up-schijf. Met rescue disken kun je na een crash van de eerste schijf, de tweede schijf starten....
maw, het schiet zijn doel voorbij want als je software raid1(mirror) zou hebben op 1 fysieke schijf en die gaat stuk dan heb je nog nix gehad aan je mirror die op de zelfde schijf staat.
Dus moet je dan wel werken met minstens 2 hdd's...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 16:45 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:43:
[...]

maw, het schiet zijn doel voorbij want als je software raid1(mirror) zou hebben op 1 fysieke schijf en die gaat stuk dan heb je nog nix gehad aan je mirror die op de zelfde schijf staat.
Dus moet je dan wel werken met minstens 2 hdd's...
Sowieso knap als jij een RAID 1 kan bouwen met 1 schijf :Z

Alle proemn in n drek

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:38

The Third Man

The Third Jellyfish

Bierkameel schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 16:59:
[...]

Sowieso knap als jij een RAID 1 kan bouwen met 1 schijf :Z
Hoezo kan dat niet met Software Raid?

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:33:
[...]
Hoezo kan dat niet met Software Raid?
Maar waarom doe je dat dan?

Het helpt tegen niets.

Schijf kapot, alle data weg.
Snelheid word langzamer (denk ik), want eigenlijk is al je data nu al gefragmenteerd over je disk.

Verwijderd

(ik was niet ingelogt, vandaar dat ik een nieuwe reply maar)

Maar even ontopic.
Je kunt een software raid wel importeren in een nieuwe installatie.

Ik heb alleen ervaring met drie losse schijven (niet de boot schijf dus), in RAID 0. En dat ging gewoon altijd goed.
In diskmanagement kun je ze dan gewoon importeren.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:23

Croga

The Unreasonable Man

Met 2 schijven gaat je dit niet lukken in Windows.

één van de schijven wordt namelijk als bootschijf aangemerkt en voor SWRaid heb je zogenaamde "Dynamic Discs" nodig. Je bootschijf kun je niet meer dynamisch maken, dus houdt je maar 1 schijf over. Dat is niet voldoende.

Wat je dus zult moeten doen is de 80GB schijf als bootschijf gaan gebruiken, en vervolgens 2 stuks (of liever 4) andere schijven voor de SWRAID arrays.

Na een herinstallatie kun je de dynamische schijven "importeren" zonder verlies van data. Hij zal dan even bezig zijn met het controleren van alle RAID informatie maar daarna zijn alle gegevens weer beschikbaar.

[ Voor 22% gewijzigd door Croga op 11-12-2004 15:53 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 15:40:
[...]

Maar waarom doe je dat dan?

Het helpt tegen niets.

Schijf kapot, alle data weg.
Snelheid word langzamer (denk ik), want eigenlijk is al je data nu al gefragmenteerd over je disk.
Waarom vraag je dat aan mij? Ik reageer alleen maar op Bierkameel die zegt dat het niet kan. Ik heb het toch niet over het nut?

Verwijderd

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:25:
[...]
Waarom vraag je dat aan mij? Ik reageer alleen maar op Bierkameel die zegt dat het niet kan. Ik heb het toch niet over het nut?
Oke je hebt gelijk.
Maar had dan gezegt dat het wel kan, maar dat het geen nut heeft. ;)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 16:30:
[...]

Oke je hebt gelijk.
Maar had dan gezegt dat het wel kan, maar dat het geen nut heeft. ;)
En wat zegt Verwijderd in "Software RAID en herinstalatie van windo..." :z

Verwijderd

Windows XP Professional ondersteunt alleen Simple Volumes, JBOD en RAID0.
Windows 2003 ook nog Raid1 en Raid5,
Windows XP Home ondersteunt niks.

Wil je dus mirroren (raid1) met WindowsXP: vergeet het maar (tenzij je wat DLLs hackt als dat nog mogelijk is, zie RAID faq van dit forum of WOS forum).
Wat wel kan is RAID0:

maak een partitie aan op je 160GB schijf (80GB bv), zodat je netzoveel ruimte overhoudt als je andere schijf.

Nu krijg je:

Disk1 80GB 80GB
Disk2 80GB

Maak beide schijven dynamisch.
Je 80GB van je 160GB schijf wordt dan een 'simple volume'
Nu hou je nog 80GB over, en je andere harddisk van 80GB heeft ook nog 80GB over.
Deze kun je in RAID0 zetten door striping.

Verwijderd

Kan wel hoor.

3 partities, 1 boot., andere twee in RAID 1.
Je hebt er niets aan, maar het kan wel.

En trouwens daar stond ook niet dat de boot partitie er op stond. Er staat alleen dat er RAID 1 op 1 schijf geplaats wordt. Dit kan natuurlijk ook op de tweede HD zijn.
Nog steeds geen voordeel, maar dit kan natuurlijk ook.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 18:02:
[...]

Kan wel hoor.

3 partities, 1 boot., andere twee in RAID 1.
Je hebt er niets aan, maar het kan wel.

En trouwens daar stond ook niet dat de boot partitie er op stond. Er staat alleen dat er RAID 1 op 1 schijf geplaats wordt. Dit kan natuurlijk ook op de tweede HD zijn.
Nog steeds geen voordeel, maar dit kan natuurlijk ook.
Waarom leest niemand hier? Ik vraag toch juist waarom het niet zou kunnen: Lekkere Kwal in "Software RAID en herinstalatie van windo..."

• deleenheir
Ahum... kwil hier mijne computer formateren... Heb ik het nu goed voor of moet ge een dynamic disk nu helemaal leegmaken voorda ge die terug basic kunt maken???

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

deleenheir schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 20:00:
Heb ik het nu goed voor of moet ge een dynamic disk nu helemaal leegmaken voorda ge die terug basic kunt maken???
Klopt. Maar dat hoeft helemaal niet wanneer je Windows herinstalleert. De 2K/XP setup CD herkent dynamische volumes uitstekend :)
Pagina: 1