Mede tweakers,
Ik wil graag mijn backup van mijn unix (RS6000 F80) server een keer in zijn geheel testen. Ik kan nu hier en daar wel een keer een bestandje van de tape afhalen maar ik zou eigenlijk de volledige functionaliteit willen testen.
Ik gebruik het volgende script:
Als het goed is is de tape dus bootable en zou ik er vanaf moeten kunnen booten en een volledige restore moeten kunnen doen.
Ik ben alleen niet in de weelderige positie dat ik dit op mijn live machine kan doen en ben dus eigenlijk op zoek naar een machine waar ik dit worstcase scenario eens goed kan testen en een procedure kan schrijven.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of weet iemand bedrijven die servers hier voor aanbieden.
Mijn leverancier vraagt hier nameleijk exorbitante bedragen voor.
Ik wil graag mijn backup van mijn unix (RS6000 F80) server een keer in zijn geheel testen. Ik kan nu hier en daar wel een keer een bestandje van de tape afhalen maar ik zou eigenlijk de volledige functionaliteit willen testen.
Ik gebruik het volgende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
| # Volledige backup, inclusief systeem en aanmaken bootable tape DEVICE=/dev/rmt0 DEVICE_DATA=/dev/rmt0.1 SCRIPTS=/beheer VANDAAG=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S"` DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` DAG=`date +%a` BACKUP="van alles" # Bootable tape van rootvg maken DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tBootable tape van ROOTVG op $DEVICE" >> $LOGFILE echo "$DATUM \tOverzicht filenames komen in $LOGFILENAMES" >> $LOGFILE mksysb -v -X -p -m $DEVICE >>$LOGFILENAMES 2>$LOGERROR CHECK # Terugspoelen tape DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tTerugspoelen tape $DEVICE" >> $LOGFILE tctl -f $DEVICE rewind >>$LOGERROR 2>&1 CHECK # Ga naar einde rootvg, dit moet op deze manier DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tGa naar einde ROOTVG $DEVICE_DATA" >> $LOGFILE tctl -f $DEVICE_DATA fsf 4 >>$LOGERROR 2>&1 CHECK # Maak backup van data DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tBackup data op $DEVICE_DATA" >> $LOGFILE savevg -X -m -v -f $DEVICE_DATA datavg >>$LOGFILENAMES 2>>$LOGERROR CHECK # Maak backup van testvg DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tbackup testvg op $DEVICE_DATA">> $LOGFILE savevg -X -m -v -f $DEVICE_DATA testvg >>$LOGFILENAMES 2>>$LOGERROR CHECK # Terugspoelen tape en eruit gooien DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM \tTerugspoelen tape $DEVICE en eruit gooien" >> $LOGFILE tctl -f $DEVICE rewoffl >>$LOGERROR 2>&1 CHECK DATUM=`date +"%d-%m-%y %H:%M:%S - "` echo "$DATUM EINDE BACKUP" >> $LOGFILE |
Als het goed is is de tape dus bootable en zou ik er vanaf moeten kunnen booten en een volledige restore moeten kunnen doen.
Ik ben alleen niet in de weelderige positie dat ik dit op mijn live machine kan doen en ben dus eigenlijk op zoek naar een machine waar ik dit worstcase scenario eens goed kan testen en een procedure kan schrijven.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of weet iemand bedrijven die servers hier voor aanbieden.
Mijn leverancier vraagt hier nameleijk exorbitante bedragen voor.