Welke type patchkabel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik heb hier enige tijd geleden gevraagd het verschil tussen het Cat5 en Cat6 verhaal. Nu zit ik alleen met het volgende waar ik even jullie opini van wil.

In een patchruimte, welke kabel zouden jullie gebruiken ?

Met tule of zonder tule ?

Het voordeel van zonder tule is dat hij uiteraard vele malen goedkoper is maar de veiligheid van er perongeluk uittrekken is veel groter. Met tule is het nadeel dat je de kabel er soms bijna niet meer kunt trekken omdat er 10-tallen dicht op elkaar in een switch zitten.

Opzicht zit een patchkast altijd dicht, maar toch..... you never know !

Wat vinden jullie ? Kijken op prijs of niet ? Het zijn allemaal gewoon low-smoke-kabels dus dat is verder weinig verschil. Kwaliteit maar verder ook weinig uit.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Firefox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Wat heb je in de rest van het gebouw liggen? als je overal Cat5 hebt, heeft het geen zin om cat6 in je patchkast te proppen. Als je overal duur Cat6 in het pand hebt liggen, ga in dat geval dan niet bezuinigen op je patchkabeltjes.

Wij gebruiken kabels zonder tules. Zolang de pennetjes niet kapot zijn blijven die ook prima zitten, en idd, zie tussen de kluwes door nog de goeie er uit te trekken als er een tule op zit. Dan moet je al gauw schroevendraaiers er tussen zetten om de tule in te drukken. Lijkt me een risico op het beschadigen van de kables.

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Wat betreft het Cat6 verhaal. Dit gaat van een coreswitch (geen kleine jongen :)) direct naar de servers.

De rest op de switches krijgt gewoon Cat5....... is namelijk doodnormaal 10/100

Voor de rest ben ik het met je eens !

[ Voor 10% gewijzigd door BacardiBreezer op 10-12-2004 10:00 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Ik ben van mening dat je het altijd zo veilig mogelijk moet aansluiten. Dus met tule ;)
Je wilt niet weten hoe makkelijk er ineens een kabeltje uitgetrokken wordt :X

Ik heb er serieus minder moeite mee dat ik een kabel er minder makkelijk uitkrijg

[ Voor 21% gewijzigd door Turkish op 10-12-2004 10:08 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 09:20

mutsje

Certified Prutser

Zonder tule zou prima werken in een patchkast, als een patchkast open en bloot zou staan alla dan ga je ding extra beschermen maar normaal zitten patchkasten in afgesloten ruimtes en kom je er bijna nooit.

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-05 12:16
Vaak is het toch zo dat in grote bedrijven een enorme bak met kant en klare kabels wordt besteld, in alle gevallen die ik heb mee gemaakt waren dat ook netjes kabels met tule.
Bij het maken van patchfronten en switches wordt ook wel rekening gehouden met tule's, volgens mij is er precies genoeg ruimte.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

Verwijderd

Move PNS > NT

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Pacjack schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 11:22:
Vaak is het toch zo dat in grote bedrijven een enorme bak met kant en klare kabels wordt besteld, in alle gevallen die ik heb mee gemaakt waren dat ook netjes kabels met tule.
Bij het maken van patchfronten en switches wordt ook wel rekening gehouden met tule's, volgens mij is er precies genoeg ruimte.
Thnx JTT, wist het niet zeker namelijk ;)

Er wordt idd rekening mee gehouden maar de vraag is of het wel zo handig is. Een multinational waar ik gewerkt heb (waar de dochteronderneming nu van dicht is) was ook helemaal bekabeld met tule-kabels. Wel zo mooi, net zo onhandig.

Aangezien ik het er sowiezo netter uit vind zien weet ik niet zeker of het ook echt meerwaarde geeft. Opzich wil het oog ook wel wat en wat je ziet geef je een bepaald gevoel......

Ik moet zeggen dat die tule-kabels wel 6x zo duur zijn als non-tule. Ja in europa werken we niet voor 2 kwartjes per uur hè...... in Taiwan wel ;) Tule is namelijk een Europees product :(

Maarja...... wie mooi wil zijn moet pijn lijden (in zijn portomonee :9)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
ik vind het maar pokkedingen, die dingen met tule. vooral als er een in een switch bij of uit moet. ben altijd bang dat ik de hele poort eruit breek. maarja, als het eenmaal zit. 8)
en bij het her-patchen blijven die clipjes niet hangen aan andere kabels. maarja, die kan je toch wel 5 x terugbuigen. en als ie breekt, pak je gewoon een andere kabel... :Y)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
[b][message=22330207,noline]... die kan je toch wel 5 x terugbuigen.....
Goede kwaliteit wle 10-11x heb ik wel eens getest :) (en dan moet je nog het laatste beetje trekken ;))

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
BacardiBreezer schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:52:
[...]

Goede kwaliteit wle 10-11x heb ik wel eens getest :) (en dan moet je nog het laatste beetje trekken ;))
> was zeker warm in die patchkast :P , wordt het plastic wat soepeler van..

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Meester_J schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 20:56:
[...]

> was zeker warm in die patchkast :P , wordt het plastic wat soepeler van..
Hehe :P

Neej...... uhm goede connectoren nemen...... geen AMP was het iig...... die overigens ook erg goed zijn ! Was gewoon een connector die ik verkeerd gemonteerd had :) meteen even testen !

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Wij gebruiken in de serverruimtes meestal CAt5e/CAt6 van Gigamedia.

Cat5e/Cat6 is gecertificeerd voor Gbit

Gigamedia zijn kabels zonder tulle zodat ze niet als die AMP kabels klemzitten naast elkaar en dus makkelijk verwijderbaar zijn. verder zijn de wat soepeler als de AMP kabels die we hiervoor hadden voordel is dat je ze niet de kast in hoeft te slaan maar dat ze lekker soepel zijn.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
raymonvdm schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 21:50:
Wij gebruiken in de serverruimtes meestal CAt5e/CAt6 van Gigamedia.

Cat5e/Cat6 is gecertificeerd voor Gbit

Gigamedia zijn kabels zonder tulle zodat ze niet als die AMP kabels klemzitten naast elkaar en dus makkelijk verwijderbaar zijn. verder zijn de wat soepeler als de AMP kabels die we hiervoor hadden voordel is dat je ze niet de kast in hoeft te slaan maar dat ze lekker soepel zijn.
Helemaal mee eens. Cat6 is er niet met Tule dacht ik. Cat5 wel........ Cat6 komt ook niet snel met Tule heb ik begrepen.

Toch maar zonder dan ! (moet er minimaal 100 hebben namelijk ;))

Pagina: 1