Uhmmie: Onzin, ik heb ook die combo, nooit problemen mee...
Ik vind het vreemd dat je al 3 moederborden, 3 processors en 4 videokaarten hebt gehad, en nog steeds last hebt van crashes...
Kun je misschien nog een keer beschrijven wat voor soort crashes je hebt? En ook wanneer je crashes hebt? Ik zal i.i.g. wat algemene tips geven.
Laten we aannemen dat het probleem niet die de processor en moederbord ligt. Ik zou toch even controleren of het moederbord goed op zijn plek zit (dwz geen contact maakt met de case), en te processor diep genoeg in zijn slot zit (die gaan dieper als je denkt, soms moet je redelijk duwen om hem goed erin te krijgen) Kijk ook even of de clips om hem vast te zetten er mooit strak op zitten, anders kan hij door een schokje uitvallen.
Het zal misschien je voeding zijn, ook een 300 Watt voeding gaat op zijn bek als je geen goed stopcontact en kabel hebt. Als je 12 verlengsnoeren/splitters hebt liggen op 1 stopcontact kan dat problemen opleveren. Ook de interne bekabeling van je Pc eens heel goed bekijken.
Dan het punt van Whizzy: je geheugen, probeer eerst in je bios een autodetect te doen, werkt dat niet, zet dan handmatig alle latencys zo hoog mogelijk. Het beste kun je (als je 2 reepjes hebt), ze 1 voor een testen, of het geheugen van een vriend proberen.
Even kijken, wat hebben we verder nog... Netwerkkaarten, printers, usb, muizen, toetsenborden, geluidskaarten... Onwaarschijnlijk, maar het zou de fout kunnen gaan, zoveel mogelijk eruit trekken, en een voor een terugstoppen.
Dan heb je nog de software... Wat ik zeker zou doen bij alle nieuwe hardware (vooral processor/moederbord) die erin komt is de schijf formatteren en Windows opnieuw erop zetten. Ook misschien leuk om een keer Linux erop te zetten, om te zien om het echt een hardware probleem is.
Tips voor Windows: Installeerd altijd de nieuwste Busmaster en AGP-Miniport drivers (
www.amd.com), gebruik de nVidia reference drivers (niet de beta 5.13, die veroorzaken af en toe een crash). Ik weet niet hoeveel RAM je hebt, maar het kan nooit genoeg zijn voor Windows, zorg altijd dat je een grote swap-file hebt (als je een paar honderd mb vrij hebt op c: heb je dat automatisch). Dan kun je natuurlijk nog DirectX 7.0a installeren.
Probeer dan een spelltje te doen, software video, laagste resolutie... Op die manier belast je de processor zonder de videokaart. Probeer dan een zwaar spel (Quake3) in een hoge resolutie (1600x1200). Zo belast je je videokaart. Komen de crashes alleen voor tijdens dat soort belastingen dan heb je een temperatuurprobleem, de oplossing is een paar extra fans inbouwen, of simpelweg je pc bij de verwarming weghalen (mocht dat zo zijn).
Ook een goede manier om je processor te testen is door een koetje je installeren. Laat dat een nachtje aanstaan en leeft je computer dan nog in je processor i.i.g. 100% in orde.
Ik wens je er veel succes mee, ik kan me voorstellen dat het klote voor je is...