Aopen 24pin ATX voeding levert -12V op de -5V

Pagina: 1
Acties:

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:44

Illusion

(the art of)

Topicstarter
Ik heb een nieuwe Aopen voeding gekocht ( http://www.aopen.nl/products/power/AO350-12APN.htm ). Deze heeft standaard een 24 polige stekker, maar ze leveren (gelukkig) een verloopje mee naar de ouderwetse 20polige ATX stekker.

Hardware:
asus p2b kloon
P2 400
512 ram
4 7200 rpm HDS

Bij het booten geeft het BIOS een dikke foutmelding dat er een spanning niet OK is.
Ik ging kijken maar nu blijkt dat Aopen op de -5V lijn gewoon -12V zet! Al zoekende verschillende specs gezien van die 24 polige stekker, en een heleboel fabrikanten zetten dus geen -5V meer op die stekker.

Kan ik nou beter die -12V lijn doorknippen zodat er geen overspanning meer op die -5V is, moet ik een andere voeding kopen, of me er gewoon niets van aantrekken??

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
hmmm
gewoon het risico genomen, en doorgeknipt... Alles doet het nog, laten we hopen dat het dat ook blijft doen :)

(jammer dat er geen mogelijkheid is om je eigen topic op slot te zetten / te verwijderen )

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:47

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Negatieve spanningslijnen worden enkel nog maar gebruikt door hele oude seriele, parallelle en ISA meuk. Gebruik je die niet, dan zal alles het inderdaad prima doen zonder die lijn ;)

Hier stond een dode link.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-08 09:50

Haan

dotnetter

Besef je wel dat je nu je garantie kwijt bent? :|

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Illusion

Illusion

(the art of)

Topicstarter
De garantie op het verloopkabeltje ben ik idd kwijt. Maar de voeding zelf is nog intact :)

• Haan

Haan

dotnetter

O okee, dan is het goed :)

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Haan schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 07:12:
Besef je wel dat je nu je garantie kwijt bent? :|
Dat is wel heel kort door de bocht. Als de voeding stuk zou gaan en je doet een garantieclaim dan heb je daar gewoon recht op. Tenzij Aopen kan aantonen dat de voeding stuk is gegaan omdat je één draadje door hebt geknipt.

Great minds think alike!

Verwijderd

Dit topic hoort in OH, alwaar hij onder Welke voeding heb ik nodig? Deel 8 valt. :)

• Haan

Haan

dotnetter

Verbal Kint schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:32:
[...]

Dat is wel heel kort door de bocht. Als de voeding stuk zou gaan en je doet een garantieclaim dan heb je daar gewoon recht op. Tenzij Aopen kan aantonen dat de voeding stuk is gegaan omdat je één draadje door hebt geknipt.
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan als jouw voeding kapot gaat en je hebt de -5 V ertussenuit geknipt. Maar gelukkig heeft de TS het alleen bij het verloopje gedaan :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

The Third Man

The Third Jellyfish

Volgens het SSI Forum is pin 20 "Reserved (-5 V in ATX)", dus zou het verloopje daar gewoon niks aan moeten koppelen! Ik denk dat het dus een fout van het Chineesje is die dat verloopje heeft gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door The Third Man op 10-12-2004 17:25 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TS, heb je de moeite genomen te kijken waar die -5V en -12V lijnen eigenlijk voor gebruikt worden? Die staan direct doorgelust naar de seriele poort en worden daar ook enkel gebruikt om sommige hoogts obscure legacy devices aan te sturen. 99% van seriele meuk doet er niets mee, niets buiten de seriele poort doet er wat mee.

Kortom, je hebt voor niets een draad zitten doorknippen die leidt naar iets dat toch niet gebruikt wordt...

Oslik blyat! Oslik!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Try eens een andere verloop, die kosten maar een euro of 4, loop je ook geen risico meer... :)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
op mijn moederbord (een MSI 915P combo) met 24 pin atx aansluiting kan ik gewoon mijn 20 pin stekker plaatsen, aleen zijn dan 4 pinnen(aansluitingen) niet gebruikt. Voor de werking maakt het verder niet uit.

edit: ik maak dus geen gebruik van een verloopstukje

[ Voor 19% gewijzigd door spone op 11-12-2004 13:35 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:06

The Third Man

The Third Jellyfish

spone schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 13:28:
op mijn moederbord (een MSI 915P combo) met 24 pin atx aansluiting kan ik gewoon mijn 20 pin stekker plaatsen, aleen zijn dan 4 pinnen(aansluitingen) niet gebruikt. Voor de werking maakt het verder niet uit.

edit: ik maak dus geen gebruik van een verloopstukje
Leuk maar dit heeft niets met dit topic te maken want jij hebt een 20-pins aansluiting op je voeding en 24 pinnen op je mobo. TS heeft dit andersom, hij heeft een 24-pins aansluiting op zijn Aopen en gebruikte dit verloopje om hem op zijn antieke mobo aan te sluiten. Overigens waarschuw ik je wel dat die 4 pinnen op je mobo er niet voor niets zijn, als je die niet gebruikt moet je wel checken of je voeding genoeg stroom levert, dit staat in je mobohandleiding.
Pagina: 1