Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Dimmer aan lichtslang?

Pagina: 1
Acties:
  • 553 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje,
het zit namelijk zo.

Ik heb een lichtslang bij de gamma gekocht als (onderdeel van)kerstverlichting,
hij zit om de paal van mijn wenteltrap gewikkeld.

Het geeft een heel leuk effect alleen vind ik hem nog al vel.
Nu vroeg ik me af of ik er gewoon een dimmer tussen kan zetten.

De lichtslang heeft ook effecten, door middel van een kastje aan het snoer,
waar ook een effect in zit die hem langzaam laat dimmen.

Iemand ervaring hiermee?

tnx

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Een normale lichtslang kan je best dimmen met een simpele dimmer, ik ben echter bang dat het met een lichtslang met ingebouwde dim-effecten niet goed gaat... De twee dimmers gaan elkaar dan 'in de weg zitten', en je kan er dan spul mee slopen.

Als je het toch wilt uitproberen, zorg dan dat je dat effectkastje op 100% branden hebben staan, en dim het geheel met je dimmer nooit onder 10% ofzo.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
En als ik dat effecten kastje ertussen uithaal?
Ik heb hem immers toch alleen maar aanstaan zonder effecten.

In het begin zijn die effecten wel leuk,
maar na een tijdje werkt het wel op je zenuwen als je TV kijk of zit te gamen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je 'm ertussenuithaalt heb je waarschijnlijk niet meer of minder dan een zut lampjes die op 220V werken. Dan zou een dimmer geen probleem moeten zijn.

(Geen garantie tho', ik kan niet spygisch zien hoe je unit inmekaarsteekt)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je zal de extra dimmer tussen het effectenkastje en de lichtslang moeten zetten omdat de kans heel erg groot is dat de slag zelf op 220V werkt.

Meten is weten maar wees voorzichtig met 220V.
Een normale cheap-ass dimmer moet gewoon kunnen werken op lagere spanningen voor zover ik weet.

Er zit waarschijnlijk al iets in van een dimmer. Die zou je ook aan kunnen passen (als je voldoende verstand van electronica hebt. Een extra weerstand zou het wel moeten doen.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik er niet zoveel verstand van,
ik probeer het wel met een dimmer en zonder effecten kastje.

Als het misgaat is het ook niet zo erg, zo duur was hij niet:)

tnx.

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Gewoon een weerstandje ertussen rammen zou ik zo zeggen...
Als je dat effectenkasje openkrijgt, kan je em er daar mss erges tss wringen... who knows....

[GoT] TF2 Clan

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Kan je niet een of andere dimmer tussen de regelaar en de lichtjes plaatsen?

Lichtjes - Dimmer - Regelaar - Stekker

Snoer dimmer heet zoiets geloof ik? http://www.conrad.nl

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 10-12-2004 22:40 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
L-Vis schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:37:
Gewoon een weerstandje ertussen rammen zou ik zo zeggen...
Als je dat effectenkasje openkrijgt, kan je em er daar mss erges tss wringen... who knows....
Een weerstandje ertussen....
Rekent u even mee...
Stel die hele slang (dus alle lampjes samen) trekken zo'n 20 Watt.
Om dat een beetje leuk te dimmen zullen we het vermogen naar 10Watt terug draaien, dan gaat er dus ook 10Watt door de weerstand in warmte omgezet worden.
Geef ik je te doen om dat te koelen hoor.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:49

klown

geek

TD-er schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:49:
[...]

Rekent u even mee...
Om dat een beetje leuk te dimmen zullen we het vermogen naar 10Watt terug draaien, dan gaat er dus ook 10Watt door de weerstand in warmte omgezet worden.
Een processor neemt toch rond de 80 Watt? O-)

Gewoon ff rekenen en 40 1/4 watt weerstandjes parallel :Y)

reken 5 cent voor een weerstandje, ben je voor 2 euro klaar :+

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

TD-er schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 22:49:
[...]

Rekent u even mee...
Een gewone "simpele" dimmmer werkt ook maar met een potmeter. Dan mag ie al regelbaar zijn, als je de lichtjes 'leuk wil dimmen' zoals jij zegt, dan staat er over dat potmetertje even goed 10 watt....

[GoT] TF2 Clan

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:50
L-Vis schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 08:38:
[...]

Een gewone "simpele" dimmmer werkt ook maar met een potmeter. Dan mag ie al regelbaar zijn, als je de lichtjes 'leuk wil dimmen' zoals jij zegt, dan staat er over dat potmetertje even goed 10 watt....
De enige functie die die potmeter heeft in de dimmer is het aansturen van een transistor.
Wat die goedkope dimmers meestal doen is ergens in de sinus-golf (van je 220V) de transistor dichtklappen.
Op die manier wordt vrij weinig vermogen in de transistor omgezet in warmte (de stroom die er doorgaat * 0.7V)

Het nadeel is dat je op die manier niet zomaal alles kunt dimmen.
Wanneer je iets anders dan een lampje op die manier dimmed (bijv een halogeenset met trafo), zal de dimmer herrie gaan maken en kunnen er stoorsignalen op het stroom net komen.

Maar goed het is dus niet het potmetertje wat die dim-actie doet... maar alleen aanstuurt.
Een potmeter kun je al met een verkeerd gedimensioneerde batterij-gevoedde schakeling verbranden. (1/4W is al te veel)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:47
Gewoon een stekker- of snoer-dimmer er tussen, op maximaal zetten, controllertje van de lichtslang op steady on, en dan de dimmer een beetje terugregelen. Er zit toch een kleine voeding in die controller die de electronica voedt. Maakt niet uit, die houdt het wel vol.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Pagina: 1