[vraagje] Dial-in/Dial-back, wat is het?

Pagina: 1
Acties:

• Zaggy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 09:15
Hallo, ik heb internet afgezocht, kennissen gevraagd, en ik kom er niet echt achter wat nou precies Dial-In/Dial-back is.

Mijn idee van wat het is:
Dial-in/Dial-back is een veilige manier om verbinding te leggen met een server via een telefoonlijn, A belt in naar B, en B controleert gebruikersnaam en wachtwoord, kloppen deze, dan zal B terugbellen naar A.

Kunnen jullie hierover een licht werpen?

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 08:39

Tijntje

Hello?!

klopt exact

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

Yep kan ook via ISDN

• Zaggy
Is je Gebruikersnaam en Wachtwoord gekoppeld aan het nummer waarmee je inbeld?
Zodat als iemand anders met G/W inbeld dat er niet teruggebeld word?

• bemeall
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:26

bemeall

Down Under!

Klinkt allemaal vrij logisch toch?

Volgens mij heb ik het goed als ik zeg dat deze methode vooral een aantal jaren terug toen er nog niet zoveel breedbandverbindingen waren gebruikt werd om bijvoorbeeld serversystemen van een afstand te beheren.

Je belt met je pc thuis in op de server en verbreekt de verbinding. Wanneer alles klopt belt de server netjes terug en ontstaat er een verbinding. Zoals je al zegt is het een stukje extra veiligheid. Daarbij komt ook nog dat het bedrijf de rekening betaald voor het gesprek, en niet jij :P

Naar mijn mening geef je zelf al grootendeels het antwoord, maar misschien dat dit het wat duidelijker maakt?

In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst...

• Zaggy
Is helemaal helder, het is dus een voorloper van VPN.

Verwijderd

Zaggy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:44:
Systeem wordt hier nog volop gebruikt door thuiswerkers die alleen even hun mail willen bekijken en een paar word-docs binnenhalen. Je kan de gebruiker ook een telefoonnummer in laten voeren, waarop hij/zij teruggebeld wil worden. Maar het veiligst is het om de gebruiker maar op 1 nummer terug te laten bellen. Zo voorkom je misbruik (deels).

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:29
Zaggy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:44:
In de tijd dat ik nog gebruik maakte van Dial-Back, werd het nummer waarmee gebeld werd niet gecontroleerd. Voor de veiligheid was dit ook niet nodig, omdat het nummer dat de server terugbelt, op de server staat (gekoppeld aan de gebruikersnaam die inbelt).

Er zullen ongetwijfeld andere manieren van dial-in/dial-back bestaan, maar controle op het nummer waarmee ingebeld wordt is niet noodzakelijk.
Pagina: 1