[98/XP] Dualboot problemen met harde schijf*

Pagina: 1
Acties:

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Beste mensen,

Ik had begin dinsdag avond het leuke idee om mijn pc eens te formatteren, windows 98 erop te zetten, en ernaast windows xp home, dual boot.. allemaal leuk en aardig dus ik alvast win98 opstart diskette , setup cd rom, xp home edition upgrade en ik begon met formatteren.

na alles geformatteerd te hebben duw ik de cdrom van 98 erin. en ik wil setup gaan runnen vanaf de cd. in het begin al krijg ik de meldingen dat er fouten staan op mijn partities C en D (ntfs naar mijn weten) die repareer ik dan ook en alles schijnt het te doen. dan gaat mijn pc "beginnen" met windows 98 te installen, met de melding: bezig met bestanden te kopieren die nodig zijn voor windows setup. of iets in die trant, dat doet hij vervolgens 15 minuten waardoor ik het vemoeden krijg dat hij is vastgelopen. ik wacht nog even 5 minuutjes en ik heb hem gereboot... ik weer win98 cd en proberen te installen, maar naar mijn verwachten kwamen er weer problemen die hij ditmaal niet kon repareren. toen besloot ik maar om mijn partities opnieuw te formatteren. dus ik windows 98 opstart diskette erin, fdisk en op A: wil ik format c: doen, dit doet hij niet. met de melding: er zijn ongeldige apparaatparameters van het apparaatstuurprogramma.

dat is niet leuk, dus ik weer terug naar fdisk om vervolgens al mn partities te verwijderen, 1 partitie te maken, hier windows 98 op te zetten, erover heen xp home, en dat dual boot maar vergeten. alles leuk en aardig maar bij mijn partitie gegevens vermoed ik al een probleem. ik zie daar staan bij volume naam een rijtje tekens (Om precies te zijn zijn het de 4 tekens van het kaartspel, harte, ruiten, schoppen en klaveren, met daartussen pijltjes) ik weer naar fdisk menu, wil ik mn primaire dospartitie verwijderen, en daar vraagt hij dus om de volumenaam. die ik niet in kan typen!! met gevolg dat ik mijn partitie niet kan verwijderen, formatteren, dus geen windows erop , en nu een pc zonder windows heb...

ik rondneuzen op internet. kwam ik tot de conclusie dat ik DOS eerst op mn HD moet hebben voordat windows er bij kan. ok, dat zal ik dan doen maar daarvoor moet eerst mn partitie op orde!!

ook las ik dat je je partitie kan verwijderen met partition magic, delpart etc, maar ik heb daar geen verstand van. ook heb ik geen linux cd aangezien dat ook schijnt te kunnen.

wie kan me helpen zodat ik kan formatteren, mn partitie verwijderen, nieuwe aanmaken, dos erop, windows erop en dan xp erop...

specs:
amd athlon 2600+
80 gig hd
512 mb ram
gforce 4 mx 64 mb

• Haan
  • Laatst online: 16:12

Haan

dotnetter

Tja, ik zie dat je het al over DOS hebt dat op je HD moet staan. Dat is niet helemaal waar, wat wél zo is, is dat Windows 98 geen ntfs partitie kan lezen, maar alleen FAT32. Dit zal je dus eerst moeten fixen, daarna moet de rest geen probleem meer zijn :)
Hoe dit moet staat geloof ik wel in de FAQ.

..hmm ik kon het in de faq van OM niet vinden eigenlijk. Met de search krijg je wel een aantal nuttige topics :) [search=ntfs naar fat32]

Voor je tweede vraag moet je even op deze link klikken OM FAQ / Beleid

[ Voor 31% gewijzigd door Haan op 09-12-2004 22:26 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Thrilled
ja daar was ik zelf ook al achter dat het FAT32 moet zijn, ik heb naar mijn weten alleen geen optie gezien om hem fat32 te maken, dat doet ie automatisch? maar ik zal ff de faq lezen..

even een ander iets. ik heb een 80gb harde schijf maar als ik mn partities wil indelen geeft hij als maximum 8221 mb aan (8,2 gig) hoe kan dit?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Titel even aangepast zodat het OS conform Windows Operating Systems - Policy vooraan tussen blokhaken in de titel staat :)
Zware problemen met harde schijf > [98/XP] Dualboot problemen met harde schijf*
offtopic:
like your icon dude 8-)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

is het niet gewoon zo dat als je nu enkel xp home wilt installen dat je :

boot van de xp cd

zegt in de setup verwijder partitie / maak nieuewe, naar keus fat of ntfs

en installen maar ??

of zie ik iets over het hoofd ?

je hoeft niet eerst 98 te installen om er xp op te kunnen zetten (mits je een bootable xp cd hebt natuurlijk)

• Thrilled
ik heb een upgrade cd dus er moet eerst een windows opstaan voordat ik naar windows xp home moet gaan.

en voordat ik iets erop zet wil ik ook eerst mn partities op orde hebben. ik zit nu in het menu van mn partities creeren maar ik zit nog steeds met mn vraag waarom hij zegt dat ik maar 8 gig kan opdelen, terwijl er echt een 80 gig hd in zit...

• Haan
  • Laatst online: 16:12

Haan

dotnetter

Haan schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:18:

..hmm ik kon het in de faq van OM niet vinden eigenlijk. Met de search krijg je wel een aantal nuttige topics :) [search=ntfs naar fat32]

Voor je tweede vraag moet je even op deze link klikken OM FAQ / Beleid

[ Voor 5% gewijzigd door Haan op 09-12-2004 22:40 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Thrilled
op dit moment is ntfs / fat32 even geen probleem aangezien ik alle partities heb verwijderd. maar nu moet ik nieuwe aan gaan maken

1: Primaire DOS-partitie maken
2: Uitgebreide DOS-partitie maken
3: Logisch station maken in uitgebreide DOS-partitie

ik begrijp dat ik ze alledrie moet doen, fat32 dus, maar hoe kan dat als ik maar 8 gig krijg te zien...want xp heeft iets van 4 gig nodig... en dan zouden die andere 2 maar 2 gig worden per stuk? ik snap het niet meer ...

en in die handleiding staat dat het aan mn oude moederboard kan liggen, maar ik heb pas een nieuwe, dus oud is hij zeker niet. en mn bios flashen durf ik niet aan...

[ Voor 15% gewijzigd door Thrilled op 09-12-2004 22:47 ]

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Kijk eerst ook even bij de optie ALLE partitie info weergeven...het is mogelijk dat er nog een NTFS partitie bestaat welke fdisk niet als een DOS partitie beschouwt...en deze ook even verwijderen.

Maarja als je alle partities al hebt verwijdert kan dat haast niet natuurlijk,maar je weet maar nooit.

[ Voor 22% gewijzigd door SteelPan op 09-12-2004 22:57 ]

• Thrilled
er zijn geen partities gedefinieerd.

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
En wat geeft de BIOS weer als grootte van je schijf?

Als die ook zegt 8 GB dan is het toch een bios kwestie ben ik bang en zul je waarschijnlijk toch moet upgraden met een nieuw BIOS.

En ook nog even over je install van 98, het is vodoende als je de 98 cd in je tweede cd speler stopt en ernaar verwijst bij de install van XP.

[ Voor 29% gewijzigd door SteelPan op 09-12-2004 23:02 ]

• Thrilled
in mn bios bleek dat ik mn primary IDE master had in mn Boot sequence, en toen zag ik dat mn Secundary IDE master 80 gig was, dus die in mn boot sequence gezet maar bij partities geeft hij nog steeds 8 gb aan...

• Thrilled
zooooo ben weer wat verder...

ik heb dus partities aangemaakt en daar windows 98 opgezet, lukte allemaal, maar toen ik naar deze computer ging zag ik dat het inderdaad maar 8 gig was.. toen flipte ik even en heb ik partition magic erop gegooid, die geopend, en tadaaaaaa daar waren mijn andere 76 gig... (had 1 partitie van 4 gig...)

ik heb dus schijnbaar disk 1 en disk 2... op disk 1 is 8 gig verdeeld (waar dus ook mn windows 98 op staat) en op disk 2 staat helemaal niks, maar wel dus die 76 gig.... ok, ik heb nog nooit partition magic gebruikt. hoe krijg ik nu die disk 2 "geactiveerd". ik wil natuurlijk wel graag die 76 gig gebruiken.

ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ik alle partities moet verwijderen, en dan die disk 2 gebruiken ofzo? maar ik neem aan dat ik er dan weer de fout mee inga. plz tell me another way!!

ik weet niet of het mogelijk is in partition magic zelf, maar ik durf er niet in te gaan klooien in ieder geval...

ps: en nu is alles ook FAT32 btw (toen kwam windows er wel op namelijk)
Pagina: 1