Sata controller stuk?

Pagina: 1
Acties:

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem met mijn server. Allereerst de specs:

Msi K7t266 pro + raid
AMD 1,33 Ghz Tbird
2x 256 mb noname
1x 3com nic
Silicon Image Ata controller (goedkoop ding :+ )
1x 40 Gb maxtor 7k2 diamondmax 9 , 2 mb cache
1x 200 Gb maxtor 7k2 diamondmax 9 , 8 mb cache sata op de silicon.

Deze schijf zat eerder in mijn workstation en functioneerde goed. Ik heb sinds kort al mijn muziek centraal op de server staan op die 200 GB schijf. Sinds ik die schijf in mijn server heb zitten krijg ik iedere keer met chkdsk fouten. Rare is dat chkdsk die niet op kan lossen. Dit is alleen het geval op de server. Zodra ik hem in mijn workstation druk kan chkdsk alle fouten wel oplossen. Zodra hij weer clean is en ik druk hem in de server , dan krijgt checkdisk ineens fouten.

Os op de server is win2k3
Os op workstation winxp prof.

Ik heb met powermax de status van de schijf gechecked en die schijnt in orde te zijn. Ik heb met chkntfs gekeken of het filesystem eventueel brak is , wat ook het geval is. Geheugen kan het probleem niet zijn , aangezien mijn 40 Gb schijf die op de onboard ide controller zit wel goed functioneerd.
Ik heb ook een andere sata kabel geprobeerd , maar dit lost het probleem niet op. Het rare is dat er alleen kleine bestanden als mp3's en .torrent bestanden , alswel snelkoppeling corrupt worden. Grotere bestanden als avi's etc raken tot nu toe niet corrupt.

Ik heb uiteraard de search gebruikt , maar er zijn behoorlijk wat topics over chkdsk dat er weinig zinnigs van te maken is. Ik heb 1 topic gevonden met een duidelijke omschrijving van het probleem van chkdsk. Daar zegt men iets over zodra ntfs brak is moet je chkntfs /c doen en dan rebooten , maar ook dit tevergeefs.

Ik heb ook met een ander programma de disk proberen te fixen , Acronis Partition Expert , aangezien PMP8 niet schijnt te werken met win2k3.

edit: Omschrijving van de chkdsk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
C:\Documents and Settings\Administrator>chkdsk e: /f
The type of the file system is NTFS.

Chkdsk cannot run because the volume is in use by another
process.  Chkdsk may run if this volume is dismounted first.
ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD THEN BE INVALID.
Would you like to force a dismount on this volume? (Y/N) y
Volume dismounted.  All opened handles to this volume are now invalid.
Volume label is Cagalli Yula Athha.

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 3)...
Truncating badly linked attribute records
from file record segment 7.
from file record segment 351.
from file record segment 390.

C:\Documents and Settings\Administrator>

Mijn vraag is nu , is die controller gewoon brak? En is er een manier waarop ik dat kan checken? Of is er toch iets wat ik over het hoofd zie?

[ Voor 17% gewijzigd door Raku op 09-12-2004 21:39 ]

Raku

Verwijderd

Ik zou het eerder in de kabel zoeken.. al eens een andere kabel geprobeerd?

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:50:
Ik zou het eerder in de kabel zoeken.. al eens een andere kabel geprobeerd?
Ik heb ook een andere sata kabel geprobeerd , maar dit lost het probleem niet op.
;)

Raku

Verwijderd

Duh.. beter lezen generaaltje.. tsja..

Dan blijft er idd weinig meer over..

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Over welke controller hebben we t precies? Sillicon image geeft zelf toe dat de Sil3112 controller die ook onboard zit op een a7n8x (heb ik) het niet goed doet ism maxtor harde schijven met een marvell bridge. Ik heb zelf ook al een maxtor moeten rma'en omdat ie bad sectors kreeg. Als je een raid configuratie gebruikt is het programma SataRaid handig, dat kan namelijk fouten herstellen in windows zelf, toen die maxtor stuk ging heb ik maar een seagate gekocht en tot ni toe werkt t wel goed.

Powered by: blond bier

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Wat is je FSB @ the moment ? Je weet welke kant ik op ga ?

Probeer eens default bios settings.

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
laatmeerin schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:53:
Over welke controller hebben we t precies? Sillicon image geeft zelf toe dat de Sil3112 controller die ook onboard zit op een a7n8x (heb ik) het niet goed doet ism maxtor harde schijven met een marvell bridge. Ik heb zelf ook al een maxtor moeten rma'en omdat ie bad sectors kreeg. Als je een raid configuratie gebruikt is het programma SataRaid handig, dat kan namelijk fouten herstellen in windows zelf, toen die maxtor stuk ging heb ik maar een seagate gekocht en tot ni toe werkt t wel goed.
Dat is idd die controller! Thnx voor de info :) Eens zien of er dan toevallig een methode is dat het wel gaat werken :)
Fairy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:56:
Wat is je FSB @ the moment ? Je weet welke kant ik op ga ?

Probeer eens default bios settings.
Staat op default , het is niet zo dat ik mijn server OC ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Raku op 09-12-2004 21:57 ]

Raku

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Laat voor de zekerheid memtest los op de server. En kijk ook gelijk de condensatoren van het K7T266 moederbord na. Dan kun je dat in ieder geval uitsluiten :)

edit:
Anders laat je het venster te lang open .. Hetgeen laatmeermin daar zegt, lijkt me zeer aannemelijk. Er zijn idd problemen bekend bij SiL3112 icm Maxtor SATA schijven met een Marvell PATA-SATA bridge. Je moet de schijven op ATA100 laten draaien ipv ATA133, dan zouden de problemen opgelost zijn. Zie ook:
Sil 3112A / Maxtor HD's doen vreemd
Silicon Image 3112A + Maxtor 120 gb 7200 rpm
Windows wil niet op A7N8X Gold met 2x IDE op SATA

[ Voor 61% gewijzigd door BalusC op 09-12-2004 22:02 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Simulated Zero schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:56:

[...]

Staat op default , het is niet zo dat ik mijn server OC ;)
Sommige mensen willen zelfs hun server tot het uiterste pushen, dus ik vraag het maar... :)

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Oke , ik ga morgenavond eerst eens de firmware upgraden van die controller , misschien helpt het... Daarna nog een memtest en kijken of de condensators allemaal wel op hun plek zitten. Ik ben nou niet bepaald zuinig geweest met dat bordje , dus het kan idd :)

@ BalusC , dat klinkt nog een stuk makkelijker , dat dan maar als eerste proberen :)

Thnx voor de input , morgen post ik wel even of het gelukt is :)

[ Voor 24% gewijzigd door Raku op 09-12-2004 22:04 ]

Raku

• Raku

Raku

Mental Aid

Topicstarter
Oke , update.

Ik had eigenlijk weinig zin om ata 100 te forceren op die schijf , omdat Euss in een topic melde dat hij nog geen manier terug had gevonden. Ik gok het er iig niet op.

Ik had nog 2 250 GB schijven liggen van Western Digital , dus heb ik die erop aangesloten. Bestandjes overgezet etc etc. Nu start ik die op , direct weer gezeik.... is het nou met zowat alle schijven?

Anyway , memtest was goed... geen brakke condensatoren oid op het mobo , gewoon goed dus. Enige wat ik nog kan proberen is een firmware upgrade... maar volgens de changelog is er daarmee weinig veranderd.... :(

//edit

Voor mij hoeven jullie geen moeite meer te doen. Ik heb uit frustratie dat ding maar het raam uitgegooid. Ongelofelijk dat ze dit ding verkopen als een Sata kaart , terwijl 2 types harde schijven er gewoon nieteens op werken. Het was maar 20 euro... maar voor die 20 euro had ik heel wat leukere dingen kunnen doen , zoals een reep of 10 van chocolade.... daar had ik me 2 avonden mee vermaakt , maar nu alleen maar ergenis... :/

Misschien dat het flashen van die schijf wel geholpen had , maar dat risico ga ik niet nemen , aangezien ik iets zuiniger ben op mijn schijven dan op een gare raid kaart.... :P

[ Voor 35% gewijzigd door Raku op 11-12-2004 00:41 ]

Raku

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

precies, ik vind die sil3112 controller ook behoorlijk gaar, ik begrijp niet dat ze dat ding nog durven te verkopen zonder er in het groot op te plakken: werkt niet samen met maxtor en WD harde schijven.

@ BalusC: is het niet beter zijn om die info over die controller en maxtor hd's in de faq ofzo te zetten zodat het wat makkelijker te vinden is. Zelf heb ik ook erg lang zitten klooien om te zoeken wat het probleem precies was toen mijn maxtors raar begonnen doen. Er zijn hier heel veel mensen met een A7N8X ( die die controller onboard heeft) en maxtors, en ik heb soortgelijke vragen al meer zien langskomen, zoals jij er 3 van getoond hebt. De site van Sillicon zelf is niet bepaald 1 van de gebruiksvriendelijkste sites die er zijn en om daar te vinden dat hun controller het niet zo goed doet is best lastig.