[D7] ODBC / MySQL / DataSource

Pagina: 1
Acties:

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34
Ja, een vage titel maar het gaat om de volgende vragen:

1: Hoe kan ik gemakkelijk de id (dus de info uit de eerste kolom van een bepaald veld) eruit halen die geselecteerd is in een grid. Ik kan wel de geselecteerde waarde te weten krijgen maar niet bijvoorbeeld het eerste veld uit de grid van de geselecteerde rij.

- Ik kan wel elke keer eisen dat ze op het id veld klikken, maar daarmee kom ik nergens, verder kom ik er niet met de documentatie van de tdbgrid

2: Hoe zorg ik ervoor dat ik dus 'zonder grid' gemakkelijk info uit een DataSource kan halen en deze verder kan gebruiken. Dus dat ik uit de rijen via bijvoorbeeld de id van het veld/index uit de grid een rij heb en er meteen alle gegevens van heb..?

- Is die info dus te krijgen uit een DataSource, als ik dus de . tik (en het lijstje zie, heet dat intellisense ofzo, heette zo bij vb :P) kom ik dus niet op een of andere manier bij de gegevens :)

3: Moet ik op elke pc waar ik dit prog installeer een ODBC verbinding aanmaken?

- En zo ja, kan ik dit scripten?

|>

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
1: lees de help van TDataset en bv. FieldByname
2: niet, of door de dataset die bij de datasource hoort te gebruiken (zie 1)
3: Ja (subvraag: ik betwijfel of je dat kan. Als je het kan had je het immers wel geweten. ;) ) Je kan ook een connect-string meegeven, dan gebruik je helemaal geen 'standaard' ODBS verbinding

Leven is meervoud van lef

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:34
De DataSet is hier een query, is dat dan nog makkelijk te doen (heb nu even geen delphi ter beschikking :P)

|>

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
In een RDBMS is elke dataset een query (en andersom.)

Kijk maar eens naar de 'hierarchy' van je query object in de Delphi help.
edit:
Voor de puriteinen, andersom alleen voor een select-query

[ Voor 26% gewijzigd door Loesje op 10-12-2004 18:01 ]

Leven is meervoud van lef