[Algemeen] Kennisborging, hoe op zetten?

Pagina: 1
Acties:

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13
De meesten van jullie zullen bekend zijn met meerdere projecten, bijbehorende documentatie en andere kennis. Velen van jullie zullen ook het probleem kennen van het delen van deze al dan niet formeel beschreven kennis. Omdat ik op het moment aan het nadenken ben over zo een traject wil ik graag jullie visie hier op.

Hoe zou je dit het beste op kunnen zetten? Je zou kunnen denken aan een Wiki-achtige omgeving, maar er zijn vast nog meer manieren te verzinnen.

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Verwijderd

Het voornaamste wat ik weet is dat je grote lappen tekst moet vermijden (grote documentatiedocumenten, lange Wiki pagina's, of wat dan ook). De eerste reactie van een persoon op een dik document is namelijk opzij leggen `voor later', en er dan nooit meer aan toekomen.

Afgezien van vragen beantwoorden van mensen die naar je toekomen weet ik hier eigenlijk geen goede oplossing op. Het nadeel daarvan is dat je wel het risico loopt dat je regelmatig dezelfde vragen aan het beantwoorden bent; dat gebeurt zelfs hier op GoT, en dat terwijl we hier een Search functie hebben.

Een knowledge-base achtig systeem zou denk ik het beste zijn. Voor een voorbeeld wat ik hiervan (per ongeluk) tegenkwam, klik hier. Maar er zijn vast betere voorbeelden...

Het voordeel van zo'n systeem is dat je relaties tussen concepten, strategieën en oplossingen formeel weer kan geven, en concepten op verschillende abstractieniveau's uit kan leggen, zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van zelfgeschreven lappen hypertext.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 23:53 ]