Medion 5.1 + Creative Live 5.1 werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Friesvers
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik ben ten einde raad!

Ik heb gisteren dat leuke medion 5.1 setje gekocht bij de aldi, wilde dat aansluiten op mijn geluidskaart, maar helaas, het was een creative live value, en die ondersteunt geen 5.1. Dus vandaag even Live 5.1 gekocht. Alles inbouwen enzo, drivertjes installeren, probleempje hier, probleempje daar maar uiteindelijk komt er zowaar geluid uit de boxen!

Nou het probleem, de geluidskwaliteit is erg slecht, alles klinkt erg blikkerig en lage tonen vallen weg. Bovendien doet de center speaker het niet als ik bijvoorbeeld muziek afspeel met winamp. Als ik de geluidstest doe die van de bijgeleverde software, werkt de center speaker wel. Nou zul je natuurlijk zeggen, ja dat komt omdat het een setje van de aldi is voor 30 euro, maar toen ik ditzelfde setje op een andere computer aansloot met een creative audigy 2 geluidskaart, kwam er prachtig (nou ja, normaal eerder :P) geluid uit.

Wat doe ik fout? Ik heb de drivers geinstalleerd die ik bij de geluidskaart kreeg, hiermee had ik slechte kwaliteit. Ik probeerde nieuwe drivers te installeren, maar de gedownloadde drivers van de officiele website van creative beweerden dat ik geen creative Live soundcard had. Dus maar het leuke alternatieve driverpakket kx-audio gedownload en geinstalleerd. Is ook gelukt, maar de kwaliteit blijft slecht! Daarbij heb ik na het installeren van de kx-audio ook geen geluid meer uit mijn rear-boxen.

Nou is mijn verhaal niet heel erg duidelijk, maar dat komt omdat als ik alles zou beschrijven, dit een boekwerk zou worden waarbij de van dale in het niet zou vallen. Ik ben er al de hele dag mee bezig, maar het werkt maar niet.

Nou ben ik wel verschillende dingen op het spoor gekomen:
- Op de doos van de 5.1 set staat bij de systeemvereisten dat je een dolby digital decoder 5.1 nodig hebt. Heeft mijn geluidskaart dit?
- Na wat rondzoeken op internet ben ik de term AC3 decoding op de creative Live 5.1 tegengekomen, deze kan met kx-audio aan of uitgeschakeld worden, maar dit heeft geen effect.
- Heeft het misschien te maken met het feit dat de drivers van de oude geluidskaart niet goed zijn gedeïnstalleerd?
- Hoe kan het dat ik de creative drivers niet kan installeren?

Ik heb ook even wat rondgezocht op dit forum, maar niks gevonden over mijn probleem, wel over het 5.1 setje en gewone Live kaarten die geen 5.1 ondersteunen.

Heb ik iets verkeerd ingesteld? Wat is er aan de hand? help mij alstublieft!

:'(

[ Voor 4% gewijzigd door Friesvers op 09-12-2004 20:54 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
- Op de doos van de 5.1 set staat bij de systeemvereisten dat je een dolby digital decoder 5.1 nodig hebt. Heeft mijn geluidskaart dit?
Als je software (bv PowerDVD) het geluid netjes decodeert naar 5.1 dan is het geen probleem met je kaart.
- Na wat rondzoeken op internet ben ik de term AC3 decoding op de creative Live 5.1 tegengekomen, deze kan met kx-audio aan of uitgeschakeld worden, maar dit heeft geen effect.
Wederom, als je software geen AC3 decoding ondersteunt, rolt er uit de analoge aansluitingen geen 5.1. Misschien dat er wel digitaal 5.1 uit de digitale uitgang komt.
- Heeft het misschien te maken met het feit dat de drivers van de oude geluidskaart niet goed zijn gedeïnstalleerd?
Kan heel goed. Je kan in de windows Safemode alles verwijderen en opnieuw proberen alles te installeren. :)
- Hoe kan het dat ik de creative drivers niet kan installeren?
Waarschijnlijk wel in de safemode?

Wet je trouwens zeker dat er wel een creative kaart in de Medion-PC zit. Soms zit er een creative 'compatible' kaart in. Check je handleiding er eens op na. :)

Blikkerig geluids kan idd duiden op verkeerde drivers of codecs. :)

Senile! Senile Oekaki

• Friesvers
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Hartelijk dank voor je reactie!

Ik ben weer aan het prutsen geweest, maar nog geen succes. Ik krijg in geen geval de center speaker aan de praat en de kwaliteit is slecht. Ik heb dan ook maar besloten om het setje weer terug te brengen en een goeie te kopen (creative inspire p5800)

Bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Ergens in de software moet je waarschijnlijk bas omleiden aanvinken