[Vuurwerk] Hoe het beste vastleggen

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 20:00
Ik wil met oud & nieuw een kleine maar leuke vuurwerkshoot maken; maar hoe leg je dat het mooiste vast? Wat zijn de beste instellingen voor dat soort licht en nachtelijke omgeving?

Ik gebruik een PowerShot A60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wordt tricky met een A60. Op de M stand kun je maar marginaal onder en overbelichten. Anders had je de sluiter gedurende 30 sec open kunnen zetten en dan vanaf statief kunnen werken. De beste optie is waarschijnlijk toch de camera op statief zetten en dan de langste sluitertijd kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Eigenlijk wil je in deze situatie een camera met Bulb-stand hebben. Oftewel: je bepaalt zelf (d.m.v een draadontspanner) wanneer je de sluiter opent en ook wanneer je hem weer sluit. Met een A60 lijkt me dat niet mogelijk. Je zal dan je toevlucht moeten zoeken in de langste sluitertijd, zoals Mig29 al aangeeft. Ideaal is dat niet, omdat je dan geen controle hebt over hoeveel 'knallen' je vastlegt. Maar het is beter dan niets. Je zal even moeten experimenteren met welke diafragmawaarde het het beste gaat. Je hebt kans dat de boel een beetje overbelicht als je wide-open werkt (dus het laagst mogelijke f/getal). Eventueel zul je dus wat moeten knijpen, maar dit kun je misschien het beste ter plekke bepalen.

Dat je vanaf een statief moet werken behoeft geen betoog.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
In het fotoboek wat ik heb (gekregen van sinterklaas.. :P ) staat dat foto's van vuurwerk het beste kunnen worden gemaakt met een diafragma van F/5,6. De belichtingstijd maakt niet veel uit omdat het vuurwerk toch in beweging is, en daardoor een punt niet langer of korter belicht dan dat het ergens is...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Het is tricky werk, maar het kan wel. Ik heb ooit in Zweden bij nieuwjaarsfeest een aantal shots gemaakt, waar het vuurwerk redelijk mooi op staat :) En dan te bedenken dat het -29 graadjes celsius was, en mijn vinger zowaar aan mijn camera plakte ;) Vast een paar lucky shots, aangezien ik mijn statief vergeten was 8)7 Maar ik ga ook voor de langst mogelijke sluitertijd, met een grote diafragma opening, zoals hierboven ook al aangeraden word. Zeker weten een statief meenemen dus ;)
Jammer is alleen dat digicams niet vaak (eigenlijk nooit?) een bulb-stand hebben, dus ze zult het met de 30 seconden moeten gaan doen. Maarja, meerdere knallers op 1 shot is toch ook leuk? :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Of diafragma 8... Hangt van je ISO waarde af. Ff uitproberen zou ik zeggen.

Focus op oneindig (ietsje dichterbij mag ook) instellen en als sluitertijd gewoon zo lang als je camera open kan.

Met mn eos300 (analoog) kreeg ik dan dit:
Lens: 15mm halve fisheye. Maan en Jupiter staan ook op de foto. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ramses.cistron.nl/vuurpijl.jpg

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Mijn cam heeft 15sec. als langste sluitertijd, diafragma kan max. op 2.8 open; dus daarmee ga ik het dus doen zo te horen.

De witbalansmodus moet gewoon op ''cloudy'' neem ik aan? En welke ISO is aan te raden?

Ik ga zeker ook eens oefenen; maar tis moeilijk om goed te oefenen aangezien het nu savonds gewoon donker is zonder felle lichtflitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Silent Thunder schreef op donderdag 09 december 2004 @ 19:49:
Mijn cam heeft 15sec. als langste sluitertijd, diafragma kan max. op 2.8 open; dus daarmee ga ik het dus doen zo te horen.

De witbalansmodus moet gewoon op ''cloudy'' neem ik aan? En welke ISO is aan te raden?

Ik ga zeker ook eens oefenen; maar tis moeilijk om goed te oefenen aangezien het nu savonds gewoon donker is zonder felle lichtflitsen.
Witbalans op cloudy is wel in orde. En tja, ISO is aan jezelf. Hoe hoger, hoe meer korrel natuurlijk. Dat word gewoon ff experimenteren :) Ze beginnen meestal al vroeg op oudjaarsavond (de stouterds!) dus dan kan je wat proefshots nemen, om later in de nacht de mooie te maken :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Mijn ervaring is dat 30s veel te lang is. Ik heb vorig jaar een vuurwerkshow in Scheveningen gefotografeerd met sluitertijden van ~2s bij ISO100 en f/4

Ik heb de foto's helaas niet meer online.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Is inderdaad ook gewoon veel uitproberen, hangt ook van omgeving af, qua belichting. Ik deed mijn werk, net iets buiten de stad toen, dus dan kan de sluitertijd wel wat omhoog. Maar de volle 30 seconden is niet altijd nodig. Dit hangt trouwens ook sterk af van de hoeveelheid vuurwerk ;) :9 Dat feesie op Scheveningen zal wel aardig wat vuurwerk gehad hebben, dan heb je binnen 2 seconden inderdaad wel wat op je film :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Het is nu ook al redelijk donker; dus net ff wat geklooid vanaf het zolderraam

Afbeeldingslocatie: http://img40.exs.cx/img40/9238/30sec28cloudyiso50klein2gv.jpg
15sec, 2.8, Cloudy, ISO50

Afbeeldingslocatie: http://img40.exs.cx/img40/8606/30sec28cloudyiso100klein0aw.jpg
15sec, 2.8, Cloudy, ISO100

Afbeeldingslocatie: http://img40.exs.cx/img40/4840/30sec28cloudyiso200klein5mh.jpg
15sec, 2.8, Cloudy, ISO200

Afbeeldingslocatie: http://img40.exs.cx/img40/5486/30sec28cloudyiso400klein8ti.jpg
15sec, 2.8, Cloudy, ISO400

Allemaal onbewerkt vanaf een statief.

ISO 100 ziet er het scherpste uit denk ik mja, ik weet niet hoe zich dat allemaal verhoud als er vuurwerk bijkomt.
Floris schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:05:
Mijn ervaring is dat 30s veel te lang is. Ik heb vorig jaar een vuurwerkshow in Scheveningen gefotografeerd met sluitertijden van ~2s bij ISO100 en f/4

Ik heb de foto's helaas niet meer online.
Ik zal ook es met andere tijden proberen

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 09-12-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een leuke manier is, is de sluiter open zetten met een donker stuk karton ervoor. Dit karton kun je makkelijk weghalen als er een pijl de lucht ingaat. Je hebt dan een prima belichte foto op het moment supreme. De makkelijkste manier hiervoor is de camera op B met een draadontspanner. Je kunt dan heel makkelijk een meervoudige belichting maken, waardoor je een mooie vuurwerkshow krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Dat met die draadontspanner werkt toch niet op de A60?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat verhaal wilde ik eerst typen, maar kwam er toen achter dat je een A60 gebruikt. Jammer maar helaas. Het blijft wel een makkelijke methode, omdat je de sluiter al open hebt staan en zo niet zo snel verrast wordt door plotseling vliegend vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Silent Thunder schreef op donderdag 09 december 2004 @ 20:23:

ISO 100 ziet er het scherpste uit denk ik mja, ik weet niet hoe zich dat allemaal verhoud als er vuurwerk bijkomt.
Ik denk dat je op ISO100 met f/2.8 teveel van de omgeving belicht. Ik durf te wedden dat je het vuurwerk zelf overbelicht met deze instellingen. Ik zou voor ISO50 met f/4 à f/5.6 gaan, ik schat dat je dan het beste resultaat krijgt.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Je witbalans zou ik niet op cloudy zetten maar op zonlicht. De lichtbron komt niet van grijze wolken, maar van het vuurwerk.

Inderdaad f:4 of hoger nemen en een lage iso.

Dan moeten ze lukken!

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 09:04

Acid_Burn

uhuh

Labman schreef op donderdag 09 december 2004 @ 19:24:
In het fotoboek wat ik heb (gekregen van sinterklaas.. :P ) staat dat foto's van vuurwerk het beste kunnen worden gemaakt met een diafragma van F/5,6. De belichtingstijd maakt niet veel uit omdat het vuurwerk toch in beweging is, en daardoor een punt niet langer of korter belicht dan dat het ergens is...
F5.6 is veel te groot. F16 lijkt er meer op.
Dit is F6.4
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/vuurwerkfout.jpg

Dit is F18
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/vuurwerkok.jpg

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Laatst online: 18-06 06:41
f/18 met wat nog meer dan? welke iso en sluitertijd?

wel mooie foto die 2e

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zoo die 2e foto is idd top!
Hoe kan ik het beste als met een A80 foto's maken in het donker met vuurwerk?

update
Ik ben echt een vreselijke n00b en ik heb een leuke camera gekocht, waar helemaal niks meer mee word gedaan. Lees ook weinig en post nooit in Fotografie.

Maar je moet dus zo laag mogelijke ISO stand nemen ? met een hoge F ?

[ Voor 55% gewijzigd door matinez op 09-12-2004 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Das een hele mooie foto die 2e, maar mijn A60 kan niet kleiner dan F8.
Bereik: 2.8 - 8

dus dan zal ik F/8 ook es uitproberen.
matinez schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:23:
Zoo die 2e foto is idd top!
Hoe kan ik het beste als met een A80 foto's maken in het donker met vuurwerk?

update
Ik ben echt een vreselijke n00b en ik heb een leuke camera gekocht, waar helemaal niks meer mee word gedaan. Lees ook weinig en post nooit in Fotografie.

Maar je moet dus zo laag mogelijke ISO stand nemen ? met een hoge F ?
*topickaap alert*

just kidding....Lees maar gewoon de adviezen die ik krijg. We hebben beide een PowerShot uit de A-serie, dus wat voor mij geld; zal vast ook prima voor jou werken.

Tot nu toe heb ik voor mijn A60 genoteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
M-stand, 
experimenteren met lage sluitertijden, 
F/8 diafragma, 
Day Light als witbalans, 
ISO 50 of 100, 
macro-afstand op oneindig,
statief gebruiken

[ Voor 95% gewijzigd door Silent Thunder op 10-12-2004 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Zie hier:
[rml][ showcase] Vuurwerk[/rml]
Daar staan de settings in van meer van mijn vuurwerk foto's. Alles op 200ISO want dat is het laagste van mijn D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik weet trouwens niet op wat voor instellingen jij je a60 hebt staan, maar zoals boven is gezegd, zorg dat je focus op oneindig staat. Mijn extra tip is: zorg ervoor dat je camera niet op automatisch uitschakelen staat (power-save modus) omdat je anders daarna weer heel de zooi in mag stellen. Maar goed, dat is meer praktisch dan dat het je foto's ten goede komt.

Op mijn a75 zit trouwens een speciale vuurwerk-modus. Ik weet niet precies wat voor instellingen die gebruikt (andere witbalans bijvoorbeeld?), bovendien zitten m'n batterijen in de oplader, dus dat houd je nog tegoed.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Rudedadude schreef op donderdag 09 december 2004 @ 23:23:
Ik weet trouwens niet op wat voor instellingen jij je a60 hebt staan, maar zoals boven is gezegd, zorg dat je focus op oneindig staat.
Wat bedoel je er precies mee? Maximaal ingezoomd op de hemel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 16:32

Beaves

Usque ad Finem

Silent Thunder schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:33:
[...]

Nee, dat je niet scherpstelt op 1 meter voor je, maar op oneindig, omdat je anders geen scherpe hemel hebt maar alleen een scherpe stoep en dat is niet de bedoeling :)

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

focus op oneindig. Daar is meestal een setting voor die landscape heet aangegeven met bergjes oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

Silent Thunder schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:33:
[...]

Nee, dat je door, wanneer je in de A- stand zit 2 keer op de macro-stand drukt (waarmee je in de manual focus stand komt), waardoor je met een scrollbar zelf het scherpstel-punt kunt instellen. Deze zet je dan op oneindig (de oneindig zit naast de 5 meter :P )

Je zult zelf moeten bepalen hoever je inzoomd, maar dat is weer wat anders...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Rudedadude schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 11:10:
[...]

Nee, dat je door, wanneer je in de A- stand zit 2 keer op de macro-stand drukt (waarmee je in de manual focus stand komt), waardoor je met een scrollbar zelf het scherpstel-punt kunt instellen. Deze zet je dan op oneindig (de oneindig zit naast de 5 meter :P )

Je zult zelf moeten bepalen hoever je inzoomd, maar dat is weer wat anders...
Oh die focus... nu snap ik 'em

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 10-12-2004 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Deze plaatjes zijn allemaal geschoten met ISO 50 en F/5 (plaatje 5 geeft F/4.8 :?). De camera is mijn Canon PowerShot A60.

Belichtingstijden zijn:
0,5s : 1
2,0s : 2
5,0s : 3 , 4
15,0s: 5, 6

Deze plaatjes zijn vorig jaar gemaakt, jammer genoeg in 640 x 480 (de resolutie voor de zgn. creatieve zone (P, Tv, Av en M) stond nog op deze stand. Ik had de camera pas en had nog niet alle instellingen goed staan :(. Blijft alleen de vraag over of de resolutie van invloed is op de helderheid van het plaatje, anders zijn deze instellingen goed bruikbaar.

Dit geeft een beetje een idee hoe de plaatjes eruit komen bij verschillende sluitertijden. Vorig jaar was er ook een topic als deze en daarin werd ook aangeraden om f/5 te kiezen.

1
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/1.jpg
2
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/2.jpg
3
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/3.jpg
4
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/4.jpg
5
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/5.jpg
6
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/vuurwerk/6.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-12-2004 12:14 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Japie_17 schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:13:
Dit geeft een beetje een idee hoe de plaatjes eruit komen bij verschillende sluitertijden.
De lange sluitertijden benadelen de foto iets zo te zien? En de foto's met korte sluitertijden lijken wat scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sommige hadden wel iets donkerder gemogen inderdaad. Foto 1 is prima gelukt zo te zien, de rest vind ik iets overbelicht (vlammen zijn wit geworden). Een kortere sluitertijd (bij die fonteintjes/grondbloemen) of een kleiner diafragma (foto 3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze was in 2003

met mij vorige camera (Minolta S404)

op statief en 4 seconden sluitertijd en (heel belangrijk) automatisch te laten fotograferen om de bibber tegen te gaan. Verder een beetje geluk hebben dat hij op het juiste moment afgaat

Afbeeldingslocatie: http://www.simpelsoft.nl/tweak2/pict1991_std.jpg

van de 70 waren er een stuk of 10 goed ...

Dit jaar maar weer eens met mijn nieuwere camera proberen (Nikon 5700). D70 komt eraan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:40
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 15:10:
sommige hadden wel iets donkerder gemogen inderdaad. Foto 1 is prima gelukt zo te zien, de rest vind ik iets overbelicht (vlammen zijn wit geworden). Een kortere sluitertijd (bij die fonteintjes/grondbloemen) of een kleiner diafragma (foto 3).
Ik pretendeer ook niet dat dit allemaal prachtplaten zijn, integendeel zelfs. Maar ik poste ze om aan te geven wat het effect is van de sluitertijd en dat je best snel te hoog zit. Ik heb nog wel meer plaatjes die genomen zijn met een lage sluitertijd en dan heb je een mooie zwarte lucht en alleen een stuk vuurwerk.

[ Voor 14% gewijzigd door Jaap-Jan op 10-12-2004 16:26 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 17:09
Heeft iemand er ervaring mee met een Kodak DX6490?
ben wel benieuwd... er zitten wel veel instellingen op... maar welke combi is het best?

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Crypter schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 17:12:
Heeft iemand er ervaring mee met een Kodak DX6490?
ben wel benieuwd... er zitten wel veel instellingen op... maar welke combi is het best?
zoals in het topic staat; een hoge F-waarde gebruiken (hoogste wat je kan hebben)... lage ISO (50 of 100), zon/daglichtmodus als witbalans; en beetje experimenteren met (waarschijnlijk) lage sluitertijden. Verder macro-afstand op oneindig zetten; en een statief gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 10-12-2004 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Silent Thunder schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:34:
[...]

De lange sluitertijden benadelen de foto iets zo te zien? En de foto's met korte sluitertijden lijken wat scherper.
Als je em langer laat openstaan moet je diafragma verder dicht (hoger F getal). Anders krijg je overbelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeronimo78
  • Laatst online: 18-06 06:41
Zit te denken he, als je vuurpijlen wilt fotograveren (en dus je camera wat meer omhoog richt) dan doet de sluitertijd toch niet zo heel veel toe.

Die vuurpijlen geven toch maar een vrij korte flits die je dus vangt met je camera.
Probleem in de stad is wel dat er heel veel filtsen zijn en dus veel door elkaar gaat krijgen, dan is kort weer wel beter.

Als ik de foto's verder zo bekijk is voor grond vuurwerk (bij de bron) wel een korte sluiter tijd gewenst (ik denk hierbij bijv aan fontijnen of van die voetzoekers)...

Klopt die redenatie een beetje? zo ja dan ziet het er volgens mij zo uit

in de lucht (vuurpijlen)
iso laag (50-100) f-getal zo hoog mogelijk (f/8) en sluitertijd tot een halve minuut moet kunnen

Op de grond (grondbloemen)
lage iso (50-100) f-getal ook hoog (f/8 of hoger) korte sluitertijd (paar sec)

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

Pagina: 1