Toon posts:

RAID 10: hoe fault tolerance?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog een vraag over RAID 10, ondanks de uitstekende FAQ.

Ik heb 4 disks van 146 Gb. Hiervan heb ik een Raid 10 gemaakt, dus totaal logisch heb ik 290 Gb harde schijf ruimte.

Nu loop ik de configuratie te testen, maar nadat ik er 2 disks eruit heb gehaald, loopt mijn Windows 2003 server vast (HP-DL380G4, Windows 2003 Standard Server, Smart Array 6i).

Concreet is dus de vraag:
Het is toch mogelijk om 2 foutieve disks te tolereren in een RAID 10 configuratie?

Een goede uitleg over RAID 10 wordt hier gegeven:
http://www.acnc.com/04_01_10.html

Hier haal ik uit:
Under certain circumstances, RAID 10 array can sustain multiple simultaneous drive failures.
Onder welke circumstances precies ?? :>

Verwijderd

[knip] want onzin. Zie mijn reply hieronder..

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 18:15 ]

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Je hebt ongeveer 280gb aan ruimte, het is redelijk fout tolerant. Wat een nadeel is aan deze manier van werke is dat als je een goedkopere controller hebt je niet kunt zien welke schijf kapot is.

Stel je hebt 4 disken, d1 d2 d3 d4. d1&d2 d3&d4. als schijf 1 kapot is krijg je de melding dat de eerste disk eruit ligt in de mirror. dat kan disk 1 of 2 zijn. Dus bijde vervangen en dan pas testen. Het is dus best fouttolerant maar niet erg handig

http://Compusmurf.xs4all.nl

Verwijderd

Om het duidelijker uit te leggen.. ik weet niet wat het eerst gaat, stripe of mirror, maar een aantal voorbeelden (d1 t/m d4):

code:
1
2
3
4
raid (soort)   schijven(soort) -- (soort)  -- schijven(soort)     2 die kapot mogen:

raid 01        d1+d2 (stripe)  -- (mirror) -- d3+d4 (stripe)      d3 +d4 of d1+d2
raid 10        d1+d2 (mirror)  -- (stripe) -- d3 +d4 (mirror)     uit elke mirror één

Kort komt het er op neer dat er uit de mirror altijd 1 component kapot mag, uit de stripe niet. Raid 10 bestaat uit een mirror en een stripe..

In principe zouden er dus ALTIJD 2 schijven kapot mogen gaan, alleen is het niet zo dat dit twee willekeurige schijven zijn.

//edit
Even gekeken in raid faq (whap self), RAID 10 is een stripe over twee mirrors:

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/om/RAID10.gif

In dit plaatje mogen alleen een gele en een oranje tegelijk kapot gaan. Gaan er twee gele of twee oranje kapot, heb je pech.

Je kunt dit ook heel eenvoudig zelf redeneren. Kijk naar het plaatje. Kijk welke combinatie van 2 schijven er kapot mag gaan, wil je toch nog de gehele dataset (ABCDE, enz) hebben.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Generaal, het is nu wel duidelijk.
Was toch misleid door uitleg op andere sites ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Grof gesteld: bij 1 kapotte schijf heb je 100% kans dat de data is behouden. Bij 2 kapotte schijven is de kans geslonken tot 50%. Bij 3 en 4 kapotte disken is de kans 0% :)

Uitgaande van een 4-disk RAID01/10 array.
Pagina: 1