Ik heb nu een Sony Ericsson T68i, die een beetje uit mekaar begint te vallen. Op zich niet erg, want ik heb hem al vanaf het begin dat het ding op de markt was. Ik ben al langer aan het kijken naar een ander abbo, met dan weer een gratis toestel. Mijn oog was gevallen op de Nokia 6230 of SE K700i. Een kennis van mij heeft de Nokia, en van de K700i heb ik op internet de handleiding doorgelezen. Ze missen een belangrijke functie die ik vaak gebruik! Automatisch Bluetooth! Hoe werkt dit:
- Ik ga op stap met gsm met bluetooth UIT
- Ik stap in auto, er gebeurt verder niets
- Als ik zelf ga bellen of gebeld wordt gaat BT op gsm AAN
- De gsm meldt zich bij de carkit, en de carkit begint te rinkelen
- Ik kan nu het gesprek voeren met de carkit
- Ik beëindig het gesprek
- Telefoon blijft aangemeld bij carkit tot ik uitstap (spanning van carkit af)
- Na afmelden van carkit gaat BT op telefoon weer UIT
Als ik buiten de auto bel, dan kan de gsm geen carkit vinden, en gaat BT meteen (al voor het gesprek begonnen is) weer uit.
Dit bespaart flink in accu-duur. Op deze manier hoef ik niet om de 2 dagen de telefoon opnieuw op te laden. Maar niemand die mij kan vertellen of deze functie nog in een nieuwe generatie telefoon zit (of überhaupt wisten dat de T68i deze functie had!). Internet afgezocht, in telefoonzaken gevraagd (je moet er geen moeilijke vragen stellen, alleen een foon kopen), maar alle telefoons lijken tegenwoordig alleen nog maar AAN of UIT te hebben met Bluetooth. Geen AUTOMATISCH te bekennen... Misschien dat er een tweaker is die mij op een nieuwe foon kan wijzen, of anders iemand die mij een manier kan geven om toch de batterij te sparen. Iedere keer bluetooth aan en uit zetten met verschillende menu-knoppen lijkt me nou ook niet echt handig.
In het ergste geval ga ik dan toch maar voor een van eerder genoemde telefoons. (Nokia 6230 of Sony Ericsson K700i)
- Ik ga op stap met gsm met bluetooth UIT
- Ik stap in auto, er gebeurt verder niets
- Als ik zelf ga bellen of gebeld wordt gaat BT op gsm AAN
- De gsm meldt zich bij de carkit, en de carkit begint te rinkelen
- Ik kan nu het gesprek voeren met de carkit
- Ik beëindig het gesprek
- Telefoon blijft aangemeld bij carkit tot ik uitstap (spanning van carkit af)
- Na afmelden van carkit gaat BT op telefoon weer UIT
Als ik buiten de auto bel, dan kan de gsm geen carkit vinden, en gaat BT meteen (al voor het gesprek begonnen is) weer uit.
Dit bespaart flink in accu-duur. Op deze manier hoef ik niet om de 2 dagen de telefoon opnieuw op te laden. Maar niemand die mij kan vertellen of deze functie nog in een nieuwe generatie telefoon zit (of überhaupt wisten dat de T68i deze functie had!). Internet afgezocht, in telefoonzaken gevraagd (je moet er geen moeilijke vragen stellen, alleen een foon kopen), maar alle telefoons lijken tegenwoordig alleen nog maar AAN of UIT te hebben met Bluetooth. Geen AUTOMATISCH te bekennen... Misschien dat er een tweaker is die mij op een nieuwe foon kan wijzen, of anders iemand die mij een manier kan geven om toch de batterij te sparen. Iedere keer bluetooth aan en uit zetten met verschillende menu-knoppen lijkt me nou ook niet echt handig.
In het ergste geval ga ik dan toch maar voor een van eerder genoemde telefoons. (Nokia 6230 of Sony Ericsson K700i)
Ik zag, ik nam en ik kwam...