Toon posts:

win 98 LAN verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleem met mijn thuisnetwerk. hier wat we hebben:

1 e-tech adsl router met ip adres 10.0.0.2
1 digitus 5 port fast ethernet switch aangesloten op de router
1 host met windows xp aangesloten op de router met ip adres 10.0.0.3
1 host met windows xp aangesloten op de router met ip adres 10.0.0.4
1 laptop met windows 98 aangesloten op de switch met ip adres 10.0.0.5
de subnet mask over het hele netwerk is 255.255.255.0
de gateway en dns over het hele netwerk is 10.0.0.2

de 2 hosts met windows xp hebben gewoon een lan-verbinding en internet.
de oude laptop met windows 98 heeft nog geen lan-verbinding, wel een fysieke verbinding!(lampjes branden)

ik heb de netwerk-kaart van de laptop al ingesteld met ip adres 10.0.0.5, gateway 10.0.0.2, dns 10.0.0.2 en subnet 255.255.255.0. in ms dos prompt geeft hij ook aan dat ik deze instellingen heb. het pingen naar de hosts of router werkt ook niet.

hoop dat jullie hier iets mee kunnen, ik weet het zo even gauw niet :X
alvast bedankt!

PS: ik heb ccna 1, 2, 3 en ben bezig met 4 nu 8)7

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
en als je win98 nou eens meteen aan de router hangt of een andere pc aan de switch hangt?

weet je verder zeker dat de lan-kaart van de laptop in orde is?

[ Voor 28% gewijzigd door spone op 09-12-2004 15:41 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:41:
en als je win98 nou eens meteen aan de router hangt of een andere pc aan de switch hangt?
ik had win 98 aangesloten op de router maar dat had ook geen effect. ik heb zo 1 2 3 geen andere computer die ik aan kan sluiten op de switch zonder te moeten verhuizen...
de lampjes op de switch branden gewoon dus dat zou gewoon goed moeten zijn, ik heb het idee dat het ergens in die laptop zelf zit (instellingen dus)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24

DaRoot

Some say...

Is die kabel wel goed? 1:1 met de aders betekent over het algemeen dat de lampjes goed branden, electrisch is er verbinding namelijk, maar als de kleurvolgorde niet klopt, komt het ethernet signaal gewoon niet over.
Probeer eens een andere kabel?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag een externet lan-kaart gekocht (zo'n klein apparaatje voor in een usb-port die weer een uitgang heeft voor een utp 45 connector) zo is het dus aangesloten. de lampjes branden op dat apparaatje dus ik mag er toch vanuit gaan dat het werkt. de laptop heeft een usb 1.0 of 1.1 aansluiting (dat weet ik even niet zeker meer) maar op de doos van dat apparaatje staat dat hij beiden ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:48:
Is die kabel wel goed? 1:1 met de aders betekent over het algemeen dat de lampjes goed branden, electrisch is er verbinding namelijk, maar als de kleurvolgorde niet klopt, komt het ethernet signaal gewoon niet over.
Probeer eens een andere kabel?
ik heb een kabel gekocht met connectors eraan (straight through) en heb even naar de uiteinden gekeken en die zagen er goed uit.
moet goed zijn toch :)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:24

DaRoot

Some say...

Probeer dan even die USB LAN kaart op 1 van die XP machines, dan kun je uitsluiten of die USB LAN kaart kapot is of niet.
Standaard kabels zijn over het algemeen inderdaad goed bedraad, maar er zou stiekem een kabelbreuk in kunnen zitten.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:52:
Probeer dan even die USB LAN kaart op 1 van die XP machines, dan kun je uitsluiten of die USB LAN kaart kapot is of niet.
Standaard kabels zijn over het algemeen inderdaad goed bedraad, maar er zou stiekem een kabelbreuk in kunnen zitten.
ah goed idee, bedankt!
ga ik even proberen. ik houd jullie op de hoogte :)

edit: apparaat getest en werkt prima!
(de laptop heeft nog steeds geen internet dus :( )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 16:02 ]

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 21:39
misschien heb je het allang geprobeerd, maarruh, ping localhost ? krijg je dan reply, dan heb je toch alle softwareproblemen totaan de kaart uitgesloten...

edit typo..

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 09-12-2004 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:56:
misschien heb je het allang geprobeerd, maarruh, ping localhost ? krijg je dan reply, dan heb je toch alle softwareproblemen totaan de kaart uitgesloten...

edit typo..
ja, ping 127.0.0.1 loopback had ik al gedaan. hiermee test je hem natuurlijk ook 8)7

• Meester_J
blijft ellende dat win98. ik had vorige week iets vergelijkbaars. die win98 deed het pas lekker toen ik de dhcp op de router geconfigureerd had. misschien helpt het als je hem op automatisch zet, en vervolgens weer op handmatig ip toekennen (ja, dat betekent 2 x opnieuw opstarten) maar dan heeft ie wel alle drivertjes etc. opnieuw opgezocht...

Verwijderd

Topicstarter
Meester_J schreef op donderdag 09 december 2004 @ 16:13:
blijft ellende dat win98. ik had vorige week iets vergelijkbaars. die win98 deed het pas lekker toen ik de dhcp op de router geconfigureerd had. misschien helpt het als je hem op automatisch zet, en vervolgens weer op handmatig ip toekennen (ja, dat betekent 2 x opnieuw opstarten) maar dan heeft ie wel alle drivertjes etc. opnieuw opgezocht...
ik ga het proberen :/

Verwijderd

Topicstarter
niks werkt :(
KUT windows 98 ook :( |:( :'(

• Meester_J
vond op de search iemand die vergeten was dat zijn norton firewall ietsie te strak stond, misschien moet je daar anders ff verder zoeken.... ;)
winxp rulez _/-\o_
Pagina: 1