middelvinger nou op het muiswiel of op rechtermuisknop?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.266 views sinds 30-01-2008

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik heb het idee dat de meeste muizen gemaakt zijn voor met drie vingers, terwijl ik ook het idee heb dat de meeste mensen 'm met 2 vingers gebruiken (zoals ik).

Om met de ringvinger de rechtermuisknop te bedienen heeft voor mij een beetje hetzelfde gevoel als met links schrijven.

Ik gebruik nu een symmetrische muis en dan is het niet zo'n probleem, ik heb ook een rechtshandige muis en het probleem met die dingen is dat dan m'n pink aldoor over de muismat schuurt en op den duur lam wordt...

Ik zat te denken aan een nieuwe muis, een mx510 ofzo, ik heb 'm al wel even aangevoeld (wel duidelijk een 3-vinger-muis). Nu kan ik aan dat pink-probleem opzich wel wennen (zal wel moeten) maar ideaal zal het wel nooit worden.

Wordt het niet eens tijd dat er muizen komen die gemaakt worden voor 2 vingers en waarbij je pink een goed plek krijgt? (of ben ik nou de enige die hier last van heeft)

www.nintendocasemods.com

• Quickkie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 13:49
LOL heb precies hetzelfde :o

What we do in life echo`s in eternity

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een MX510, heb m'n wijsvinger op de linker knop en m'n middelvinger op de rechterknop, de 2 vingers daarnaast hangen er maar een beetje nutteloos naast :P

• Cubix
  • Niet online
Nu je over de plaatsing van de pink begint kan ik deze niet meer comfortabel om mijn muis parkeren. Eerder had ik hier geen last van. Bedankt!

;)

• Skaah
  • Laatst online: 09:30
Ik gebruik het scrollwiel met mijn wijsvinger. Scrollen en klikken doe ik nooit tegeljik. Van het schuurprobleem heb ik geen last, heb een Logitec Cordless Optical Trackball.

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 21:30

QkE

In your face Gnagna

Ik dacht eerst: "Wat is dit nou weer voor een onzinnig topic?", maar eigenlijk heb je wel een beetje gelijk. Ze zouden eigenlijk net zoals aan de duimkant van de muis wel het geval is, een soort inhammetje moeten maken waar je pink in kan rusten. 2 vingers ben ik niet voor. Ik hou te veel van m'n scrolly...

offtopic:
Skaah schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:28:
Ik gebruik het scrollwiel met mijn wijsvinger. Scrollen en klikken doe ik nooit tegeljik. Van het schuurprobleem heb ik geen last, heb een Logitec Cordless Optical Trackball.
Trackballen zijn voor mietjes ;)

[ Voor 37% gewijzigd door QkE op 09-12-2004 15:31 ]

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Kheb ook een MX500 thuis, idd gwoon middelvinger op de rechtermuisknop, en mn ringvinger en pink hange meer "tege de zijkant" beetje raar maarja :9 Anders slepe ze ook maar wat over die muismat mee :P

En alsk dan moet scrollen beweegt mn middelwijsvinger maar wat naar links :)

[ Voor 27% gewijzigd door domi235 op 09-12-2004 15:32 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

uhm.......tot nou had ik nooit ut id dat er ook nog een pink was :D maar k bedien mijn mx510 met 3 vingers, pink hangt er eigelijk maar verloren bij.... moete mayB 4 vinger muis make :+

[edit] typo ;) [edit]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 15:36 ]

Verwijderd

Als ik in windows zit ist meestal wijsvinger LMB en middelvinger RMB, en dan als ik moet scrollen doe ik dat met mn middelvinger, mn pink en ringvinger klem ik zegmaar tegen de muis aan (MX500). Als ik daarentegen geconcentreerd zit te gamen ( :+ ) heb ik wel mn vingers gewoon "zoals het hoord": wijsvinger LMB middelvinger SCROLL ringvinger RMB.

Hmmm.. speciale holte voor je pink zie ik niet zo zitten, ik leg mn pink soms op mn mousepad als ik bv niet mag uitschieten met tekenen. Ik vind t best zo :>

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 15:34 ]

Verwijderd

Ik gooi mijn hand er gewoon overheen hier, gewoon neer plompen, en ik zie wel wat het wordt ;)
En ik heb altijd een ijskoude pink na het computeren also, die hangt er maar naast. en die gebruik ik niet, dus die wordt op ten duur helemaal ijskoud.

Mja, je hebt wel van die (hoe noem je dat) anti-RSI muizen, die hebben knoppen aan de zijkanten en een grote bol in het midden. Misschien is dat wat?

• Adrian-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Adrian-

is onderweg

dit zijn typisch van die dingen waar je nooit over na denkt. heb net even mijn ringvinger gebruikt voor de rechtermuisknop dat werkt nog wel maar m'n middelvinger zit dan heel raar op het wiel van m'n muis (Logitech mx1000 cordless lazer) Ik heb normaal m'n ringvinger en pink naast de muis liggen. ik heb de muis zo snel afgesteld dat ik de muis maar een heel klein beetje beweeg. dus van een lamme pink heb ik nooit last. zelfs niet bij fps

edit:

mijn muis heeft trouwens wel iets van een inham voor de pink maar dan moet ik dus 3 vingers bovenop de muis hebben ipv 2 wat ik normaal heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Adrian- op 09-12-2004 15:36 ]

Adrian- werkt en leert

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 23:08

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb het een 3knops muis voor wijs-, middel- en ringvinger, als ik een scrollmuis gebruik is de scrollwiel voor de middelvinger :)

Verwijderd

Nu je over de plaatsing van de pink begint kan ik deze niet meer comfortabel om mijn muis parkeren. Eerder had ik hier geen last van. Bedankt!
PRECIES! :|

Wijsvinger op linker,middel op rechter, scrollen met Wijsvinger

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:30:
uhm.......tot nou had ik nooit ut id dat er ook nog een pink was :D maar k bedien mijn mx510 met 3 vingers, pik hangt er eigelijk maar verloren bij.... moete mayB 4 vinger muis make :+
_/-\o_

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Kwestie van gewenning denk ik?

Ik heb mijn wijsvinger op de linkermuisknop, middelvinger op het scrollwieltje en mijn ringvinger op de rechtermuisknop.

Ik heb overigens een MX500. ;)

• OfNoAvail
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12 21:26

OfNoAvail

Beter een half gezegde...

Ik heb zelf een Logitech Mouseman Dual Optical.
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-express.com.au/images/logitech_mouseman_dual_optical.jpg

Daarbij zit er aan de rechterkant wel een rubberen inkeping voor de pink... wel lekker!
(al stoor ik me niet aan het schuren van de pink bij andere muizen)

• Stephan11117
  • Laatst online: 14-12 20:55
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:30:
pik hangt er eigelijk maar verloren bij....
Sorry moest ik even quoten. ;)

Mijn pink hangt idd ook maar een beetje naast mijn muis. Overigens heb ik mijn middelvinger wél op het scrollwiel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, dat wilde ik net zeggen, scrollen en klikken gaat niet makkelijk :P.

ik gebruik hier enkel mijn pink niet, mijn duim gebruikt de meest linker knop, wijsvinger de linkerknop en het scrollwheel, middelvinger de rechterknop en mijn ringvinger de meest rechterknop :).

Muis is overigens ook te klein wil ik met mijn middelvinger scrollen, zit mijn wijsvinger toch in de weg moet ik zeggen.

Verwijderd

fixed ;) vervelende typo :+

• CyberSpeedy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41
Bij mij verschilt het altijd per situatie... Als ik gewoon wat aan het lezen ben enzo, dan heb ik mijn wijsvinger op de linkermuisknop, en mn middelvinger op de scroller.. en ringvinger op de rechtermuisknop... maar als ik bijv druk aan het gamen ben.... dan heb ik mijn wijsvinger op de linkermuisknop en mn middelvinger heefd dan 2 functies... scrollen en rechtermuisknop... 8)7.... misschien is dat de reden dat ik nooit kan winnen met games.. want als ik van wapen verwissel moet ik met mijn middelvinger naar de scroller...

Ik heb een logitech Click! mouse BTW

[ Voor 4% gewijzigd door CyberSpeedy op 09-12-2004 15:40 ]

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik mis een topje van mijn wijsvinger, weinig keus dus |:(

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

• mickjuh
  • Laatst online: 09-12 12:25

mickjuh

Good news everyone!

Cubix schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:27:

;)
Inderdaad, ik hou mijn muis nu ook ineens heel raar vast nu ik aan mijn pink denk :/

• Schiksie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-05-2022
Schiksie schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:37:
Ik mis een topje van mijn wijsvinger, weinig keus dus |:(
edit , ringvinger dus lol :O

Antec Sonata II, AsRock 939Dual, Atl Venice 64 3500+, Zalman CNPS7000B-ALCU, Asus AX800 PRO 256 TVD, 2*512 Kingston PC3200 DDR, CDRW Lite On LTR-52246S, Lite On DVD 16/48, Maxtor 300Gb D-Max 10 + Maxtor 120 (U133), 2*3Com 3C905B TX PCI 10/100Mbit

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:53
Voordat ik m'n MX500 had, gebruikte ik slechts 2 vingers. Dit werkt echter niet echt fijn met een MX500, dus heb ik me aangewend middelvinger op scroll te laten. Als ik nu een normale muis beetpak voelt het heel vreemd als ik m'n middelvinger niet op het scrollwiel laat rusten.

iRacing Profiel

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:32

Dido

heforshe

Duim ligt op een knop aan zijkant, wijsvinger linkerknop+wheel, middelvinger rechterknop, ringvinger andere knop aan zijkant en mijn pink heb ik nu net ontdekt 8)7

(Vijf buttons is wel het minimum wat ik op een muis verwacht :D Zit op mijn werk steeds tegen de zijkant van mijn muit te rammen :| )

Wat betekent mijn avatar?

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
grappig. nooit over nagedacht.

maar ik kijk zo een's naar mijn hand en ik zie mijn middle vinger gewoon tussen de 2 knoppen liggen van de 2 knoppen scrollwheellosse muis die hier op werk heb (basis school, waar ik de ICT onderhoud 1 dag in de week)
ik ben dus duidelijk een 3 vinger muizer. zelfs als dat niet nutig is hehe.

thuis heb ik een MX500 en daar gebruik ik ook al mijn vingers behalve mijn pink.
daar had eigenlijk ook nog wel een knopje onder gekund vind ik.
(van lang computer krijg ik trouwens vaker een koude duim als een koude pink maar dat terzijde)

edit : een pole had wel leuk geweest misschien.

[ Voor 22% gewijzigd door Countess op 09-12-2004 15:46 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-12 19:13
ik denk dat een MX1000 van Logitech wel wat meer "support" heeft voor je pinkie!

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Svennos86
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
(jarig!)
damn, nu ik er op ga letten weet ik niet meer goed hoe ik mn muis moet vasthouden! :|

maar wat ik wel merk is dat ik 1 van de weinigen ben, die met de wijsvinger scrollt. m'n middelvinger is denk ik extreem rechts :)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11 16:19

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Topicstarter
Ik bedenk me nu net dat ik soms m'n wijsvinger en soms m'n middelvinger gebruik om te scrollen.

Zijn er mensen die tijdens een game (fps met secondary fire) hun ringvinger gebruiken voor de rechtermuisknop? Met m'n ringvinger kan ik gewoon minder snel/nauwkeurig reageren en ik moet meer kracht zetten om de klikken.

't ging me vooral om het idee dat het ontwerp van de muis vaak niet overeenkomt met het uiteindelijke gebruik en dat het misschien een handige tip zou zijn van de ontwerpers om hier eens op te letten :)

[ Voor 30% gewijzigd door Digital-DNA op 09-12-2004 15:49 ]

www.nintendocasemods.com

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

(van lang computer krijg ik trouwens vaker een koude duim als een koude pink maar dat terzijde)
Al mijn vingers die op de muis liggen zijn koud :/ mijn linkerhand is lekker warm maar mijn rechter: "ijskoud"... Misschien iets nieuws voor de toekomst "verwarmde muis" :7

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb een mx1000, middelvinger komt nooit van rechtermuisknop af, wijsvinger voor linkermuisknop scrollwiel en de knoppen daar omheen, en mn duim voor de 3 duimknoppen :)

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-12 21:30

QkE

In your face Gnagna

mickjuh schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:46:
[...]

Al mijn vingers die op de muis liggen zijn koud :/ mijn linkerhand is lekker warm maar mijn rechter: "ijskoud"... Misschien iets nieuws voor de toekomst "verwarmde muis" :7
Is dat niet een leuke mod. Volgens mij komt er stroom zat uit de usb poort. Nu nog een heel klein kacheltje vinden. Misschien nog cooler om er maar meteen processing kracht in te stoppen. Een P4 houdt je hand echt wel warm hoor :)

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:20
goh, nooit geweten dat mensen met 3 vingers op de knoppen zitten, lijkt me erg onprettig ;) vooral als je wat dikkere vingertjes hebt lijkt me dat het soms niet past :P

misschien is de oplossing een andere muismat? een stoffen muismat die groot genoeg is (fatpad, destruktpad) perhaps?

• LoeiOrdinair
  • Laatst online: 13:14

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

stevenP schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:46:
ik denk dat een MX1000 van Logitech wel wat meer "support" heeft voor je pinkie!
Voor mijn pinkie niet. Maar heb ondertussen een dikke eeltlaag op mijn pink gekweekt.

• Skaah
  • Laatst online: 09:30
QkE schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:28:
[...]
offtopic:
Trackballen zijn voor mietjes ;)
offtopic:
Ik heb wel een muis gehad, maar nu ik niet meer met mijn arm over de tafel hoef te zwaaien vind ik een trackbal wel goddelijk. Ook minder last van mijn vingers. Er ligt nog een oude Microsoft Serial Mouse naast voor de visite ;)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-10 20:15
Helox-in-a-box schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:58:vooral als je wat dikkere vingertjes hebt lijkt me dat het soms niet past
dan moet je of gigantish dikke spek vingers hebben op een *piep* klein muisje (pun intended ) wil het niet passen met 3 vingers volgens mij.

lijk me persoonlijk juist erg lastig om steeds je middle vinger te moeten verleggen.
kost ook weer reactie tijd in FPS games

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-12 22:43
Denken jullie ook wel eens aan de grijpfunctie?
Ik heb een standaard 2-knops scrollmuis, wijsvinger knop 1, middelvinger scrollwieltje, ringvinger, knop 2.
Duim links naast en pink rechts naast (rechts handig :-))

Je moet maar eens tellen hoe dikwijls je je muis opneemt en verplaatst, dit is echter alleen mogelijk door duim en pink ernaast te leggen. Ik ben geen gamer, maar ik neem regelmatig mijn muis op omdat ik anders van de muismat rol. Ik denk dan nu even aan de gamers die ik niets anders zie doen dan hun muis opnemen en verplaatsen. Probeer je muis maar eens te verplaatsen met je pink erbovenop en dus niet aan de zijkant: onmogelijk.

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:56
Mijn pink "schuurt" wel over me muismat, maar ik til me muis nogal geregeld op, en dan komt de pink wel goed van pas anders pleurt ie onder me hand vandaan :)
Maar ik heb wel me middelvinger op me scroll wiel.... en dus ook me ring vinger op me rechter muisknop enzo.

Oja heb een MX 500

Aap!

• Torbellino
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06-2022
Toen er nog geen muizen waren met scroll heb je jezelf aangeleerd om 2 vingers te werken en hing de rest er maar een beetje omheen.
Nu moet je ineens een extra vinger gaan gebruiken of 1 vinger extra snel laten bewegen van scroll naar knop

• 418O2
  • Nu online
nou ik gebruik mijn wijsvinger voor LMB en scrollen. Maar dat komt omdat ik een MX500 heb en de duimknoppen gebruik. Als ik met mijn middelvinger scroll, dan kan ik geen druk meer zetten op mijn duim ofzo.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik werk al jaren met een v1.0 Intellimouse Explorer en daarbij sleept mijn pink gewoon over de muismat, het is volgens mij een echte V-muis, daar bedoel ik mee dat je hand er het V-teken voor maakt (Churchill) waardoor je ringvinger en pink er voor spek en bonen bij hangen. Muiswieltje doe ik met wijsvinger.
mickjuh schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:46:
[...]

Een koude muishand wijst op een hoek die je pols maakt tov de tafel. Zorg ervoor dat je hand en onderarm 1 rechte lijn maken, anders raken de bloedvaten afgekneld en warmt je hand niet voldoende op. De kans op RSI of overbelasting van de hand- en polsgewrichten is ook groter met een onnatuurlijke houding van de pols.

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Eigenlijk belachelijk, maar ik heb een super ergonomische muis maar door de plek van de knoppen is het een onding. Ik heb de Logitech Mouse Man, waar je heerlijk je hand op kan leggen. (past precies)

Maar als ik dat doe kan ik niet meer klikken. De knoppen zitten namelijk niet helemaal vooraan maar wat verder omhoog, evenals het scrollwiel. Mijn middelvinger komt bijna bij het snoer, dus het scrollwiel en de knoppen zouden veel verder naar voren moeten zitten. (verder naar de kant van het snoer dus).

Om toch bij de knoppen te kunnen houd ik hem maar een beetje anders wast waarbij alleen de vingers op de muis rusten en niet de hand. Wazig hoor, Logitech!

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Ik heb een semi gladde muismat dus daar schuurt mijn pink niet over (en nee, muis slaat ook niet over), maar ik heb dus zo'n ouderwets logitec geval. Duim, ringvinger én pink hangen er nutteloos bij. Daarbij scrol ik met mijn wijsvinger.... damn wat inefficiënt zit ik me nu te bedenken :P

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

Verwijderd

Ik heb thuis een MX510 en op mn werk zo'n Dell optical ding.
Bij beide muizen gebruik ik ook de wijsvinger als scroller..,

Ik heb net ff geprobeerd om mn middel vinger hiervoor te gebruiken.., krijg spontaan reuma! 8)7 8)7

Als ze nu een verticaal scroll wielje maken ter hoogte van mn duim dan kan ik volgens mij een stuk sneller klikken en muizen.. :*) :*)

• J_Davelaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 07:41
Ik denk dat iedereen instinctief wel een beetje op dezelfde manier zijn muis gebruikt.

Maar ik vind het geen goed plan die muizen allemaal nog rechtshandiger te maken. Als linkshandig gebruiker ben je mooit de pineut tegenwoordig met al die mooie muizen. Een linkshandige muis bestaat tegenwoordig amper van die nieuwe modellen of ze zijn verschrikkelijk duur. :'(

Was ik maar een punt dan was ik het einde

Verwijderd

Als ik daarentegen geconcentreerd zit te gamen ( ) heb ik wel mn vingers gewoon "zoals het hoord": wijsvinger LMB middelvinger SCROLL ringvinger RMB.
"Zoals het hoort"........ :?

B)
Ergonomisch gezien is je hand in rust als ie overal goed ondersteund wordt. Wanneer ik op mijn eigen MX500 mijn middelvinger op de scroll leg, komt mijn hand iets los van de muis (in tegenstelling tot wijsvinger op LMB en middelvinger op RMB). Daarbij is de beweging van je hand iets wat onnatuurlijk als je probeert te scrollen met je middelvinger (kijk maar wat er met de naastgelegen vingers gebeurt als je met het topje van je middelvinger over het scrollwiel rolt).

Kortom, je hand wordt het best ondersteund wanneer je de LMB en het scrollwieltje met je wijsvinger bediend. Hierdoor zal je hand minder verkrampen, waardoor je langer kan werken / gamen zonder last te krijgen.

Maar ja......dit is mijn verklaring / advies :*) Wat je ermee doet is aan jezelf........

• Dutchmega
  • Niet online
Ik regel meestal met mijn wijsvinger de scroll en linkermuisknop.. Wijsvinger doet rechtermiosknop en de rest hangt er naast.. Anders vind ik het een beetje vol worden @ muis...

* Dutchmega heeft ook de Logitech Mouseman Dual Optical

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:34:
[...]

PRECIES! :|

Wijsvinger op linker,middel op rechter, scrollen met Wijsvinger
jep, zo doe ik het ook

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-12 07:53

M-ThijZ

Riding on Rails

CyberSpeedy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:37:
. misschien is dat de reden dat ik nooit kan winnen met games.. want als ik van wapen verwissel moet ik met mijn middelvinger naar de scroller...
keybinds ;), als je iets met een scrollwiel moet doen ben je sowieso al verloren >:)

• KarmaniaK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-07 11:58
Digital-DNA schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:46:
Ik bedenk me nu net dat ik soms m'n wijsvinger en soms m'n middelvinger gebruik om te scrollen.

Zijn er mensen die tijdens een game (fps met secondary fire) hun ringvinger gebruiken voor de rechtermuisknop? Met m'n ringvinger kan ik gewoon minder snel/nauwkeurig reageren en ik moet meer kracht zetten om de klikken.

't ging me vooral om het idee dat het ontwerp van de muis vaak niet overeenkomt met het uiteindelijke gebruik en dat het misschien een handige tip zou zijn van de ontwerpers om hier eens op te letten :)
ik gebruik inderdaad mn ringvinger voor 2nd fire en mijn middelvinger voor scrollwheel... denk ook dat een muis daarvoor bedoeld is :>

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-12 20:17

Shapeshifter

Get it over with

Normaal gezien doe ik het ongeveer net zo als de rest

Wijsvinger op LMB, Middelvinger op RMB en scrollen met Wijsvinger.

Maar toen kwam er een vriend langs die vond dat ik mijn hand wel in een rare positie had, die gebruikte hem als volgt:

Wijsvinger op LMB, Middelvinger op scrollwheel en Ringvinger op RMB

Ik heb dat eens geprobeerd en dat werkte verassend goed. Ik heb namelijk een MX-700 en die heeft zowel links als rechts subtiele gleuven, die echter groot genoeg zijn voor mijn vingers. Dus ik kan ze makkelijk kwijt :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• 418O2
  • Nu online
M-ThijZ schreef op donderdag 09 december 2004 @ 17:45:
[...]

keybinds ;), als je iets met een scrollwiel moet doen ben je sowieso al verloren >:)
bij HL (en bij andere spellen vast ook wel) kan je instellen dat als je scrolled je gelijk een ander wapen hebt. Daarbij, wanneer je met wasd speelt, dan kan je heel snel een ander wapen kiezen mbv de cijfers (moet je wel weten welk wapen onder welk nummer zit)

Verwijderd

ik heb m'n middelvinger op de RMB, ik gebruik 't hele scrollwieltje nauwelijks (krijg er rsi van en schijnbaar is het tegenwoordig te moeilijk om een muis zonder wieltje te maken).
'k heb een Logitech USB notebook mouse (optisch).
Op m'n desktop heb ik wel een good old 3knops muis zonder wieltje (logitech pilot), daar heb ik m'n wijsvinger op middelste knop.
Met m'n duim en pink houd ik m'n muis vast.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38
Wat vaag dat zo veel tweakers hun middelvinger op de rechtermuisknop hebben.

Ik heb mijn middelvinger op het scrollwiel en de ringvinger op de rechtermuisknop. Dan heb ik mooi mijn pink rechts en mijn duim links om de muis vast te houden en te bewegen (en de duim gebruik ik ook voor twee extra navigatieknopjes).

Het gaat eigenlijk vanzelf, als je gewoon je hand ontspannen op je muis legt. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het op kleine muizen lastig is, omdat de knoppen dan te dicht bij elkaar zitten om met wijs- en ringvinger te bedienen.

• aapelite
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-12 16:46

aapelite

Do the kirby!

Hmmm, ik denk dat ik vrij onhandig doe. Ik ben linkshandig en muis in windows en bij RTS games met mn linkerhand. Echter doe ik shooters met mn rechterhand want aimen met links kan ik niet (nooit gedaan :? )
Om deze reden staast de instelling van de muis wel gewoon op rechtshandig. Ofwel ik bedien eigenlijk iedere knop met mijn wijsvinger van mn linkerhand en de rest van mn hand hangt wat om de muis heen eigenlijk :D ALs ik er zo bij stil sta zal het er best raar uitzien. Mensen op school kijken er ook vaak zat raar naar. Maja het gaat wel goed, geen last van vreemde rsi trekjes of wat dan ook alleen is het wat arbeidsintensiever voor mn wijsvingertje :)

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb altijd mijn wijsvinger op de linker muisknop, duim op de forward/backward button. Verder ligt mijn ringvinger op het scrollwiel en mijn middelvinger op de rechter muisknop. Pink ligt op de muismat te chillen, beetje pivotten om mijn pink met de muis :+

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
(jarig!)
Ik heb mijn middelvinger altijd op de rechter knop, wijsvinger hangt op de linker muisknop of op het scroll-wiel. Hangt er van af wat ik aan het doen ben, als ik aan het lezen ben en steeds naar beneden moet scrollen blijft mijn wijsvinger gewoon lekker op het scrollwiel hangen.

Van mijn pink heb ik nooit last, die hangt er lekker bij naast de muis, maar ik laat mijn hand met dat kleine knobbeltje onderin (linksonder bij je rechterhand; daar zit het os pisiformis) op de muismat rusten. Dat is dus ook altijd rood. (ik doe geen 'games' btw ;)) Nog iemand hier last van? Ik heb het ook met typen, maar vooral door de muis.

Ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.maitrise-orthop.com/corpusmaitri/orthopaedic/dumontier_synth/figures/fig32.JPEG

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Gewoon met je pijltjes toetsen scrollen als je het wieltje te ingewikkeld vind :+

• TommyGun
  • Laatst online: 16:50

TommyGun

Stik er maar in!

Ik ook. Mijn wijsvinger leunt op de linkerknop en m'n middelvinger op de rechterknop. Hiermee scrol ik ook. En idd met de ringvinger de rechterknop bedienen is echt 3x niks nee. En die pink, tja lekker laten slepen :P Heb er geen last van. (Klem ik een beetje tegen de zeikant van m'n muis aan, net als m'n duim en ringvinger)

[ Voor 14% gewijzigd door TommyGun op 10-12-2004 08:40 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• chemmie
  • Laatst online: 12-08-2024

chemmie

Badger!

Ik heb mijn middelvinger op de linker knop, wijsvinger op de rechter en die fungeert ook gelijk als scrollwiel/middle knop vinger :)
Ringvinger, pink en duim doen verder weinig, behalve de muis vasthouden.
Ik kan niet echt zeggen dat het vervelend is dat ze nergens op steunen.

Gewenning denk.
Verder hou ik niet van andere functieknoppen op mijn muizen, dus heb ik daar ook geen last van.

Ja ik muis linkshandig :Y)

Overigens scroll ik meestal met pgdn/pgup en de pijltjes, doet die andere hand ook nog wat nuttigs.

And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Lekkere Kwal schreef op donderdag 09 december 2004 @ 16:15:
Ik werk al jaren met een v1.0 Intellimouse Explorer en daarbij sleept mijn pink gewoon over de muismat, het is volgens mij een echte V-muis, daar bedoel ik mee dat je hand er het V-teken voor maakt (Churchill) waardoor je ringvinger en pink er voor spek en bonen bij hangen. Muiswieltje doe ik met wijsvinger.
[...]
Een koude muishand wijst op een hoek die je pols maakt tov de tafel. Zorg ervoor dat je hand en onderarm 1 rechte lijn maken, anders raken de bloedvaten afgekneld en warmt je hand niet voldoende op. De kans op RSI of overbelasting van de hand- en polsgewrichten is ook groter met een onnatuurlijke houding van de pols.
Misschien heb je gelijk maar ik heb hier nogal een groot blad waar mijn gehele onderarm makkelijk op kan rusten. Daarnaast ligt mijn hand en onderarm geloof ik wel in 1 rechte lijn. *ondertussen nog even gekeken of dit zo was*. Het ligt echt op 1 rechte lijn en raakt daarnaast ook overal gewoon het bureaublad. Deze tafel is wel wat aan de koude kant. Hij word wel snel warm waar de trui op ligt maar word nog sneller weer koud als je er niet op ligt. Ik denk dat het dan misschien daarmee te maken heeft.

• NoTimeRemains
  • Laatst online: 15:20

NoTimeRemains

I know

Cubix schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:27:

;)
Thank you very much :/ :+

This is the Way.

Verwijderd

Je hebt toch ook van die mooie pen tablets?

Heb er laatst eentje geprobeerd en het beviel me helemaal niet. Wat een onding zeg, kan ook aan de tablet gelegen hebben natuurlijk.

Wat me ook opvalt is, dat de muizen meestal zo klein zijn. Ik heb niet echt kleine handen en dan wordt het pink probleem nog groter.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:44:
Je hebt toch ook van die mooie pen tablets?

Heb er laatst eentje geprobeerd en het beviel me helemaal niet. Wat een onding zeg, kan ook aan de tablet gelegen hebben natuurlijk.

Wat me ook opvalt is, dat de muizen meestal zo klein zijn. Ik heb niet echt kleine handen en dan wordt het pink probleem nog groter.
Dan bouw je er een rechter-zijspan aan waar je pink op kan rusten ;)

• Rudolph
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-05 19:18
Ook ik ben een 2 vinger muizer.
Wat mij op valt is dat waneer ik met 2 vingers muis de muis 10 graden gedraaid in mijn hand licht en als ik het met drie vingers probeer dan licht die wel recht.
Ook heb ik met 2 vinger een betere steun. Mijn muis geeft ook al aan waar ik hem het liefste vast hou, daar is hij de verf kwijt.
Verder liggen zowel mijn duim, pink en de onderkant van mijn hand op de muismat rusten.
Voor kleine bewegingen beweeg ik de muis met mijn vingers en blijft de onderkant van mijn hand stil liggen. Voor grotere beweginen hou ik mijn muis steviger vast en beweeg ik mijn hele hand
Gelukkig is mijn muismad glad en ligt die vastgetaped aan mijn bureau.
Als ik op de faquelteit zit heb ik ook altijd het probleem dat muismatten mee gaan schuiven. Deze gooi ik ook altijd weg.

Het is trouwens een medion draadloze muis van de aldi van een paar jaar geleden.

Op heb ik een Microsoft Basic Optical Mouse 1.0A voor als de baterijen op zijn maar deze muis is gewoon te klein.

• SvMp
  • Niet online
5-vinger muizer:

- Duim + pink houden de zijkanten licht in hun greep
- Wijsvinger: linker knop
- Middelvinger: wieltje
- Ringvinger: rechterknop

Muizen zonder wieltje zijn zodoende ook stukken hardware geworden die bij mij al snel door de kamer vliegen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
lol, ik heb hier nooit over nagedacht eigenlijk :P Ik doe altijd gewoon wijsvinger op linkerknop en wieltje (doe je toch nooit tegelijk) en middelvinger op rechterknop.

Ik probeerde net even met middelvinger op scrollwiel en ringvinger op rechterknop, maar dan maak ik bij het scrollen heel snel een soort spastische beweging met mn ringvinger met als gevolg dat ik de rechtermuisknop ongewenst indruk :+

Maar ik heb een logitech MX1000 muis en volgens mij is ie wel precies goed ontworpen voor mijn 'manier van muizen'. Zelfs die extra knoppen (die ik altijd overbodig vond voordat ik deze muis had) gebruik ik vrijwel allemaal. Met de duim browse back en next en met de wijsvinger extra 'snelscrollknoppen' boven en onder het wieltje. Superhandig en ook precies goed geplaatst :) (rechtshandigen only weliswaar). Als ik een andere muis gebruik mis ik meteen het design en die extra knoppen. Ik gebruik nu bijv. een goedkoop draadloos muisje van medion en ik merk echt dat mn ringvinger daar niet goed geplaatst kan worden (lam gevoel). Heb ik met die mx1000 geen last van.

[ Voor 52% gewijzigd door Palomar op 11-12-2004 01:06 ]

• mawashigeri
  • Laatst online: 08:21
Weinig linkshandige muizers hier zo te zien...

Ik muis zowel links als rechts, altijd met duim+pink voor sturen, en de drie middelste vingers netjes verdeeld over knop/wiel/knop. Met links draai ik trouwens de betekenis van de linker en rechter knoppen om -- ook erg leuk als een collega wat probeert te klikken ;)

ERGA06EVH / EHVX08S23EJ6V / ESPaltherma

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien (weet het wel zeker) heeft het ook met de grootte van je hand te maken. Ik heb volgens mij geen extreem grote handen, maar het lukt me echt niet om fatsoenlijk drie vingers naast elkaar op die knoppen + scrollwiel te leggen. De mensen die dit wel doen hebben gewoon kleine handjes :P
Dit design is dan denk ik ook wel te verklaren omdat veel muizen in japan/china ontworpen worden, en daar is men meestal wat kleiner....

Verwijderd

Niet gedacht dat ik een van de weinigen was die middelvinger op scrollknop heeft en ringvinger op RMB :P Misschien wel interessant voor een polletje dit...

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-12 20:17

Shapeshifter

Get it over with

Palomar schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 01:13:
Misschien (weet het wel zeker) heeft het ook met de grootte van je hand te maken. Ik heb volgens mij geen extreem grote handen, maar het lukt me echt niet om fatsoenlijk drie vingers naast elkaar op die knoppen + scrollwiel te leggen. De mensen die dit wel doen hebben gewoon kleine handjes :P
Dit design is dan denk ik ook wel te verklaren omdat veel muizen in japan/china ontworpen worden, en daar is men meestal wat kleiner....
Verwijderd schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 01:23:
Niet gedacht dat ik een van de weinigen was die middelvinger op scrollknop heeft en ringvinger op RMB :P Misschien wel interessant voor een polletje dit...
Hey, ikke ook hoor, vergeet mij niet :P

Wat je zei over kleine handen... Ik denk dat ik wel onder die groep val (ben zoiezo niet erg groot :P)

En verder, het is maar net wat je lekker vindt. Zo'n Logitech keyboard met scrollknop aan de zijkant vind ik eigenlijk ook niets

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-12 22:54
Ik heb een mx 700 en ik gebruik nu 3 vingers, toen ik hem nog maar pas had 2, maar ik merkte algouw dat dat niet erg goed ging en ben er dan maar 3 gaan gebruiken. Het went erg snel.

• TonyB
  • Laatst online: 25-07 21:09
Ik zit ook met wijsvinger op LMB, middelvinger op Scrollwiel en ringvinger op RMB. Ideaal!

Carpe Noctem

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Shapeshifter schreef op donderdag 09 december 2004 @ 22:48:
Normaal gezien doe ik het ongeveer net zo als de rest

Wijsvinger op LMB, Middelvinger op RMB en scrollen met Wijsvinger.

Maar toen kwam er een vriend langs die vond dat ik mijn hand wel in een rare positie had, die gebruikte hem als volgt:

Wijsvinger op LMB, Middelvinger op scrollwheel en Ringvinger op RMB

Ik heb dat eens geprobeerd en dat werkte verassend goed. Ik heb namelijk een MX-700 en die heeft zowel links als rechts subtiele gleuven, die echter groot genoeg zijn voor mijn vingers. Dus ik kan ze makkelijk kwijt :)
Dat lukt mij dus niet, mijn vingers zijn te lang waardoor ik de muis zo niet comfortabel kan vastnemen. Nu leg ik gewoon m'n duim en pink in die inkepingen opzij van mijn muis (Logitech Click!) en hangt m'n middenvinger ook nog ergens op de muis. Eigenlijk wel raar als je er op let :P

• htol
  • Laatst online: 29-04-2024
Truus schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 01:51:
Ik heb mijn middelvinger altijd op de rechter knop, wijsvinger hangt op de linker muisknop of op het scroll-wiel. Hangt er van af wat ik aan het doen ben, als ik aan het lezen ben en steeds naar beneden moet scrollen blijft mijn wijsvinger gewoon lekker op het scrollwiel hangen.

Van mijn pink heb ik nooit last, die hangt er lekker bij naast de muis, maar ik laat mijn hand met dat kleine knobbeltje onderin (linksonder bij je rechterhand; daar zit het os pisiformis) op de muismat rusten. Dat is dus ook altijd rood. (ik doe geen 'games' btw ;)) Nog iemand hier last van? Ik heb het ook met typen, maar vooral door de muis.

Ter verduidelijking:

[afbeelding]
Ja daar hebbik ook last van en ik heb m'n wijsvinger op de linkerknop en gebruik hem ook om te scrollen. M'n middelvinger gebruik ik voor de rechtermuisknop. De rest hangt er een beetje naast :P Nou heeft de MX500, die ik heb, een rustplaats voor de duim en dat vind ik persoonlijk erg lekker

btw: ik ben rechtshandig

[ Voor 3% gewijzigd door htol op 11-12-2004 12:51 ]

Verwijderd

Truus schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 01:51:

Ik heb op die plek ook een dikke eeltlaag zitten. Op m'n linkerhand is het zoals het bij de meeste mensen is, op m'n rechterhand loopt het eelt van de handpalm door tot aan de pols. Dat is denk ik niet zo gek ook :)

Verder is het voor mij niet eens een optie om met de middelvinger te scrollen. Die is zo lang dat hij als ik hem over de scrollwheel heen leg (MX1000 en MX500) weer de muismat raakt. Dus ik zou die middelvinger ver moeten buigen om hem met het laatste vingerkootje te raken, nu zit hij bijna tegen het gewricht tussen 2e en 3e kootje. Dat werkt echt niet.
De wijsvinger bedient dus LMB, scrollwheel en knopjes in het midden, middelvinger doet RMB, duim doet knopjes aan de linkerkant, en de ringvinger en pink en de muis van mijn hand besturen de cursor.

Ik kan me best voorstellen dat mensen met iets kleinere handen het anders doen, maar min vingers zijn daar gewoon te lang voor.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

MX500, wijs voor de LMK en de scroll, middel voor de RMK, duim voor de FW/B.

Nu ik er op ga letten merk ik dat ik mijn ringvinger klem zet tussen het randje aan de rechterkant van de muis, op zo'n manier dat het topje mijn buro raakt, maar mijn pink raakt ook enkel met het stukje wat naast mijn nagel zit het buro.
Mijn vingers liggen dus als het ware een beetje \||// op mijn muis, waarbij de ringvinger en pink nutteloos zijn. \ moet de duim voorstellen

Ik heb net even goed gekeken, en het valt mij op dat mijn rechterpink iets krommer is dan mijn linkerpink, ik moet dus wat beter op mijn houding gaan letten :X

offtopic:
Leuk feitje van mij:
Ik 'spatie' altijd met mijn rechterduim als ik moet typen, is een hele gladde plek op mijn spatiebalk (Logitech Internet Navigator SE) ontstaan

[ Voor 15% gewijzigd door Resistor op 11-12-2004 13:37 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op mijn €10,- optische Microsoft-muis O+ heb ik mijn duim @ linkerknop, wijsvinger @ LMB, middelvinger @ scrollwiel, ringvinger @ RMB en pink @ rechterknop, ideaal! :)

Muis zit dus verstopt 'in' mijn handpalm :)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 11-12-2004 13:36 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• _Brake_
  • Laatst online: 14-12 20:04
* _Brake_ heeft ook altijd wijsvinger op linkermuisknop en middelvinger op rechtermuisknop

MX510, maar ik kán het wel (middelvinger op scrollwiel) en het voelt helemaal niet zo vreemd :)
Doe ik nu dus "gewoon" met m'n wijsvinger (scrollen)...

Met m'n duim, ringvinger en pink laat ik m'n muis bewegen (hou m'n pols en alles stil) :)

[ Voor 23% gewijzigd door _Brake_ op 11-12-2004 13:38 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Verwijderd

godver.. sinds dit topic heb ik super veel last van mijn pink iedere keer als ik de muis aanraak :(

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-12 18:45
Palomar schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 00:58:
Ik probeerde net even met middelvinger op scrollwiel en ringvinger op rechterknop, maar dan maak ik bij het scrollen heel snel een soort spastische beweging met mn ringvinger met als gevolg dat ik de rechtermuisknop ongewenst indruk :+
Inderdaad, ik kan met m'n middelvinger op het scrollwheel toch écht niet fijn scrollen. Volgens mij ligt m'n middelvinger daar té ver voor over het scrollwheel, waardoor ik het gewricht tussen vingertop en 2e kootje van mijn middelvinger wel erg ver moet buigen, dat is toch echt niet prettig. Als ik 'gewoon' met mijn wijsvinger scroll ligt deze vinger iets schuin ten opzichte van de muis waardoor het scrollwheel meer onder m'n vingertop valt, en dus staan vingertop/2e kootje meer 'in een rechte lijn' als ik scroll.

Verwijderd

Digital-DNA schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:24:

Ik gebruik nu een symmetrische muis en dan is het niet zo'n probleem, ik heb ook een rechtshandige muis en het probleem met die dingen is dat dan m'n pink aldoor over de muismat schuurt en op den duur lam wordt...
Dan zit je toch net iets te lang achter je pc heb ik het idee :P

• dion_b
  • Laatst online: 10:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 17:33:
[...]

Dan zit je toch net iets te lang achter je pc heb ik het idee :P
Jij ook aangezien je een topic van 9 maanden oud schopt :o

Oslik blyat! Oslik!