[Home Recording] Welke geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• Spec87
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11-2020
Ik ben al weer een paar jaar elektrisch gitarist, en ik maak wel een opnametjes met mijn pc, alleen de geluidskaart die daar in zit is nogal brak (ASL4000 ofzo). Als ik opneem doe ik dit via mijn GT-6 (effecten-pedaal met ingebouwde voorversterker) en dan analoog met een jack mini-jack verloopkabeltje naar de line in. Maar ik heb wat geld bij elkaar gespaard, en nu wilde ik eigenlijk een nieuwe geluidskaart kopen, maar waar moet ik op letten?

Mijn pedaal heeft een SPDIF uitgang (coaxiaal) en 2 analoge uitgangen (die samen stereo vormen) nou wil ik het liefst in stereo opnemen. Na wat zoeken kwam ik uit bij de M-Audio Audiophile, is deze geschikt? En geeft deze ook dolby surround weer (mogelijk in de toekomst dat ik nog 5.1 wil gaan)? Deze kaart heeft een SPDIF ingang, maar hoe weet ik of dat de goede is (iemand vertelde mij dat je ook optische SPDIF hebt)
En voor ik het vergeet, een MIDI aansluiting is een grote plus, dan kan ik nl. patches van me gt-6 overladen anar de pc en vice-versa

En verder, heeft er iemand ervaringen met deze kaart, hoe is de kwaliteit, en, niet te vergeten, de latency?

Of kan iemand anders mij een andere kaart aanbevelen (max. 150 euro)?
(ohja, voor ik het vergeet, wat voor extra kabels moet ik allemaal kopen, en wat kost dat?)
Bij voorbaat dank, mocht ik niet duidelijk zijn geweest, mijn excuses ervoor, vraag het dan even, en gooi 'm niet meteen op slot.

[ Voor 10% gewijzigd door Spec87 op 09-12-2004 15:14 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je al naar reviews gezocht?

De kaart lijkt me wel prima op zich, en kan ook alles wat jij wil. Kijk ook eens naar de Aureon Serie (niet de fun of 5.1PCI) de van Terratec. Ook prima om op te nemen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Spec87
Die Terratec Aureon Universe &.1 is ook wel interresant (die staat tenminste in de pricewatch) alleen weet ik niet of de midi module er standaard bij zit. Bedankt voor je tip iig

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 22:17
Je bedoelt deze? (Er is ook een firewire versie) Of deze?
Mijn indruk is dat je een hele aardige keuze hebt gemaakt.

Bij Feedback verkopen ze die kaart, en je kan in die winkel ook goed om advies vragen is mijn ervaring.

[ Voor 15% gewijzigd door Jesse op 09-12-2004 21:01 ]

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-07 17:37

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Spec87 schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:37:
Die Terratec Aureon Universe &.1 is ook wel interresant (die staat tenminste in de pricewatch) alleen weet ik niet of de midi module er standaard bij zit. Bedankt voor je tip iig
Ff voor je gezocht op de Terratec website. www.terratec.net

http://productsen.terrate...req=viewarticle&artid=329

Bekijk deze pagina maar eens :)

Afbeeldingslocatie: http://productsen.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/sound-audio/Aureon71Universe/Aureon71Universe_app.jpg

Even een plaatje erbij gezocht, de MIDI module zit erbij :)

[ Voor 19% gewijzigd door SandsOfArrakis op 09-12-2004 18:48 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

ik heb de Audiophile 24/96. ASIO werkt prima in al mijn sequencers, ik kan probleemloos midi aansturen op 256 samples (oftewel 5 ms latency op 44.100 Hz). de kaart heeft idd een spdif input en ik ben er vrij zeker van dat het alleen coaxiaal is (ik gebruik zelf geen spdif).

wat betreft surround, dat heeft deze kaart geen support voor. ik denk dat je niet snel een semi-professionele kaart zal vinden met surround voor onder de 150 euro. dan verval je al gauw naar "gamer" geluidskaarten, en die zijn dan voor muziek maken weer minder geschikt.

anyway, ik kan de audiophile zeker aanraden. een vergelijkbaar alternatief is de Echo Mia Midi, ook een goede kaart voor deze prijsklasse.

• Spec87
Die Echo Miamidi is een beetje te duur (300 euro).
Die Terratec is 145 euro, en is 7.1 (Universe) het kan dus wel, semi-prof en surround.
Maar wat de AudioPhile betreft, die is nog wat goedkoper (115 euro), maar die mist het surround.
Is er toevallig iemand die beide heeft geprobeerd, en me kan vertellen welke beter is?
Op dit moment neig ik naar de Terratec

Verwijderd

mwah, die terratec is vast geen verkeerde kaart, maar qua gevoel vind ik het geen semi-professionele geluidskaart voor muzikanten, maar meer een kaart gericht op home entertainment gebruik. maar ok wat ik zeg, is gewoon een bepaald image wat ik van dat merk heb, wil absoluut niet zeggen dat ie slecht is verder. succes iig. :)

• Spec87
Ok, om het geheel nog wat verwarrender te maken kwam ik net een 2e hands audigy 2 platinum tegen, die ook aan de eisen voldoet. Maar, wat is nu de beste?

url=http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=204&product=150] Creative Soundblaster Audigy 2 Platinum (99 euro 2e hands) [/url]

url=http://sounden.terratec.net/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=197&menu=218] Terratec Aureon Universe 7.1 (145 euro nieuw) [/url]

url=http://www.m-audio.nl/audiophilefull2.htm] M-Audio Audiophile 24/96 (99 euro nieuw) [/url]

Dank voor uw aandacht

[ Voor 8% gewijzigd door Spec87 op 13-12-2004 17:21 ]

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou de Audigy in ieder geval wegstrepen!

Tussen de andere twee zal het verschil niet erg groot zijn denk ik.

• Spec87
Ben benieuwd, wat is er dan mis met de audigy? De reviews die ik heb gelezen waren best wel positief

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Audigy is en blijft voor mij een gamekaart. Het missen van 44.1 Khz sampling rate vind ik een grote misser, en kwa metingen komen de andere twee er ook vrijwel altijd beter uit.

Verwijderd

ok heel simpel. wat terratec en de audigy niet hebben. goede asio support. om op te nemen heb je goed ASIO 2.0 support hebben. De terratec en de creative zijn beide consumentenkaarten. Terratec maakt wel goede opneem kaarten maar dan moet je wel een goede serie hebben.
zelf heb ik beide met terratec (ewx 24/96) en m-audio (1010) goede ervaringen. De m-audio heeft meer ingangen en mogelijkheden maar de geluidskwaliteit is beide erg goed als je dus geluidskaart koopt let op dat hij asio ondersteund

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik geloof er niets van dat de terratec geen goede ASIO (2.0) support heeft.

• Spec87
Over te Terratec:
Whether DVD, music or games – the Aureon 7.1 Universe adapts itself to commercial standards: The surround sound systems offers many commercial standards, for audiophiles and gamers alike: Sensaura 3D, EAX, ASIO, A3D, DirectSound. Using "non-audio mode," DTS and AC3 streams are directly transferred to the optical digital interface where they can be processed by other devices (e.g. surround receivers). Incl. extensive software, such as DVD player and Sound Laundry TerraTec edition 2.0.
nu weet ik niet of dit 2.0 is, ik zoek nog ff verder

Newsflash: uit de handleiding

Het ASIO-stuurprogramma. Programma's die over Steinbergs ASIO (resp. ASIO 2.0) interface beschikken, geven in de betreffende dialogen de ASIO-driver van het SoundSystem Aureon 7.1 Universe weer. Via ASIO bereiken programma's extreem lage vertragingen bij audio opname/weergave (latentie). Met Cubase VST bijvoorbeeld zou een latentie van gemiddeld 7-20ms haalbaar moeten zijn. Op snelle en correct geconfigureerde systemen is zelfs tot 1,5 ms mogelijk bij een samplefrequentie van 96kHz!

[ Voor 33% gewijzigd door Spec87 op 14-12-2004 15:35 ]

Verwijderd

asio is een vereiste om te gebruiken voor opname. als je dan een 2e track opneemt heb je tenmisnte dat hij geen vertraging heeft ten opzichte van andere track

• labeelen
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 00:06
De afgelopen periode heb ik diverse kaarten uitgeprobeerd en een tweetal gehouden:

Indien je de hoogste opname- & weergave kwaliteit zoekt (zowel ballanced als un-ballanced) en ingebouwde midi funcitonaleit belangrijk voor je is, kijk dan eens naar de ESI Juli@:

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43&page=1
http://www.digit-life.com/articles2/esi-julia/index.html

Indien je meerkanaals surround mogelijkheden wilt en bijv. een goede geintegreerde hoofdtelefoonversterker voor een lage prijs is de AudioTrak Prodigy 7.1lt een aanrader:

http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm

AudioTrak is een dochterbedrijf van ESI dat zich richt op (semi) professionele gebruikers en die, itt M-Audio, zeer regelmatig met driver-updates cq verbeteringen uitkomt. Met andere woorden zeer goede driver-ondersteuning (GSIF, ASIO, E-WDM, etc) met extreem lage latencies en uitstekende support.

succes,

Louis

Verwijderd

Ik heb zelf de EWS88MT van Terratec, en die heb ik altijd gebruikt voor multi-track recording. Sinds een tijd heeft Terratec een opvolger van deze kaart de Phase88.

Beide kaarten zijn in principe hetzelfde, maar de nieuwste versie kan ook overweg met Dolby digital/DTS etc.

Deze kaarten zijn gemaakt voor home-recording en hebben goede ASIO en GSIF support, die ook goed instelbaar zijn (sample-buffer). Ook kan je met deze kaarten ook uitbreiden, door er nog eenzelfde kaart naast te zetten. De interne klok van de kaarten worden dan met elkaar verbonden zodat je geen lag/timeshift krijgt tussen kanaal 1 en 16 bijvoorbeeld.

De kaarten werken met Nuendo/Soundforge/VST en zelf nog het altijd betrouwbare SAWpro etc.
Pagina: 1