Gentoo of Debian-testing/unstable

Pagina: 1
Acties:
  • 21 views sinds 30-01-2008

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Een tijd lang heb ik een aantal linux-distributies geprobeerd. Uiteindelijk heb ik besloten dat Gentoo en/of Debian het best aansluiten bij mijn behoeften voor een workstation. De tijd van uitproberen raakt ten einde, want vanwege mijn studie heb ik continu een goed workstation nodig.

Nu loop ik aan tegen het volgende: Gentoo's portage is geweldig, maar compilen duurt soms zo lang. Debian's apt-get heeft dit probleem niet, maar daar heb je geen security fixes bij testing/unstable.

Om een definitieve keuze te maken, moet ik eigenlijk weten hoe kwetsbaar je bent met Debian-testing/unstable. Als er gaten worden gevonden, draai je dan dagen, weken of maanden met een kwetsbaar systeem. Nou weet ik dat Debian-stable wel fixes krijgt. Maar dat is voor mij geen optie omdat ik redelijk up2date wil zijn met software.

BVD

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Hangt je werkstation permanent aan het internet?

Ik neig langzaam naar Gentoo, maar dat komt omdat ik ervaring heb met Gentoo als desktop, en debian als server.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Met debian unstable heb je een bug fix binnen een paar dagen, of als hij ernstig is binnen een dag. Maar Unstable heeft zo nu en dan wat problemen. Testing is een stuk stabieler, maar heeft normaal gesproken geen security fixes. Packages die in unstable zitten gaan normaal gesproken met 10 dagen door naar testing, tenzij er problemen mee zijn. Dat betekent dat je ook met testing binnen twee weken je fix hebt.
Op dit moment zijn ze bezig Sarge (de huidige testing distributie) klaar te stomen om 'stable' te worden. Dat betekent o.a. dat ze bezig zijn met het op poten zetten van security support voor sarge. Als dit klaar is, heb je voor sarge ook met een dag je fixes binnen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
El Cid schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:54:

Nu loop ik aan tegen het volgende: Gentoo's portage is geweldig, maar compilen duurt soms zo lang. Debian's apt-get heeft dit probleem niet, maar daar heb je geen security fixes bij testing/unstable.
Er komen geen speciale security-fixes uit, meestal met gebackporte fixes voor stable, maar in unstable komt over het algemeen een nieuwe versie zodra die beschikbaar, omdat securityfixes vaak gepaard gaan met een nieuwere versie, komen die gewoon snel in unstable, er is echter geen speciaal mechanisme voor, omdat een snelle bugfix niet in strijd is met de update-snelheid van unstable, en bij stable wel waardoor je bij stable een manier moet hebben het trage proces te omzeilen zegmaar :)

• El Cid
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:24:
Hangt je werkstation permanent aan het internet?
Yep!

Wel via NAT trouwens.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Dan denk ik (tenzij je gaat mappen), dat je de security voor lief moet nemen. Dit zeg ik niet vaak, maar realistisch: wat is het risico?

Ik zou WEL er voor zorgen dat je machine stabiel is, maar dat wil je zelf ook.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• El Cid
  • Niet online
DiedX schreef op donderdag 09 december 2004 @ 15:38:
[...]

Dan denk ik (tenzij je gaat mappen), dat je de security voor lief moet nemen. Dit zeg ik niet vaak, maar realistisch: wat is het risico?
Mischien heb je wel gelijk. Op die NAT-doos draait OpenBSD, dus mijn interne netwerk is goed afgeschermd. Bovendien gaan er op dat workstation geen openbare services draaien.

Dus idd, het risico is vrij klein.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou je Debian willen aanraden. Qua security zit dat echt wel goed. Als je testing gebruikt heb je een rock solid bak.
Het probleem met Gentoo is idd dat het compilen eeuwen duurt, en Gentoo bakken vernielen zichzelf over de tijd, terwijl dat probleem met Debian veel minder is. En als er dan wat mis is, dan heb je Debian zo terug, terwijl je met Gentoo eerst dagen down bent :)

Verwijderd

Gentoo zou ik alleen gebruiken als je wilt dat je programma's optimaal geoptimaliseerd worden voor je cpu (vandaar dat compileren van emerge), wil je dat niet persé dan zou ik debian gebruiken.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Arrgghhhh, Gentoo is veel meer dan alleen het optimaliseren van software voor je cpu.

Maargoed, het is wel waar dat je wat langer bezig bent.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Het vervelende aan Gentoo vind ik zelf het urenlange compileren. Een debian heeft dat 'probleem' niet. Je kan natuurlijk ook eens kijken naar Ubuntu (http://ubuntulinux.org). Dat is een distro gebaseerd op Debian SID, maar die wordt wel (halfjaarlijks) als stable uitgebracht.

Facebook :: Twitter :: PSN

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 22:57

BoAC

Memento mori

XTerm schreef op donderdag 09 december 2004 @ 18:44:
... en Gentoo bakken vernielen zichzelf over de tijd, terwijl dat probleem met Debian veel minder is. ..
Kun je je nader verklaren??

Ik draai namelijk al 1,5 jaar een gentoo server thuis zonder probs (was eerst een P120 later PIII 600).
2 of 3x een kwartiertje down na een kernel-update... (nu 2.4.27 ;) ) en draait nu al 94 dagen _/-\o_

• El Cid
  • Niet online
BoAC schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 13:14:
[...]

Kun je je nader verklaren??
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, doelt hij op het veelvuldig gebruik van portage. Volgens mij slibt dan je harde schijf dicht. En bij een server gebruik je portage toch minder als bij een workstation.

Maar corrigeer me vooral als ik het fout heb.

• Boe
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-10-2025

Boe

Ook ik ben op dit moment aan het twijfelen tussen Debian en Gentoo. Ik gebruik nu nog Debian testing, alleen ben ik daar niet 100% tevreden over. Het duurt veel te lang voordat er bepaalde packages in verschijnen (ik wil bijvoorbeeld mono en muine gebruiken), echter unstable vind ik te onstabiel. Zelfs testing vind ik niet echt "af", het komt te vaak voor dat belangrijke packages opeens niet meer werken. Stable is geen optie, ik gebruik mijn systeem hoofdzakelijk als desktop en wil daarom toch wel een beetje bij de tijd blijven. Rpm-distro's zijn uitgesloten.

Met deze punten kom je haast wel automatisch op Gentoo uit dacht ik. Ik heb het vermoeden dat geprobeerd wordt de distributie wel altijd netjes te laten werken, terwijl er wel snel nieuwe packages in komen. Klopt mijn vermoeden? Ik heb wel gekeken naar de packageslijst, en zag daar ook iets staan over stable danwel testing, maar ik kon nergens vinden wat dat nu precies inhoudt.

Ik heb ooit wel geprobeerd gentoo te installeren, en dat ging voor geen meter, terwijl ik toch wel iets van linux weet :) Maar dat is al weer meer dan een jaar geleden, kan ook al twee jaar geleden zijn, weet niet meer precies. Waarschijnlijk zal het wat beter gaan met de nieuwe release. Maar goed dat zoek ik tzt zelf wel uit :)

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Boe schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 14:31:
Ik heb ooit wel geprobeerd gentoo te installeren, en dat ging voor geen meter, terwijl ik toch wel iets van linux weet :) Maar dat is al weer meer dan een jaar geleden, kan ook al twee jaar geleden zijn, weet niet meer precies. Waarschijnlijk zal het wat beter gaan met de nieuwe release. Maar goed dat zoek ik tzt zelf wel uit :)
Dat ligt aan jou hoor vrees ik :p .
De Gentoo installatie guide is echt wel super! Ik ken al behoorlijk wat van linux, maar zelfs als complete dummy moet je er toch echt wel in slagen om een gentoo installatie succesvol af te ronden met die guide bij de hand.
Ik draai Gentoo nu al een tijdje en ben er echt wel héél tevreden van.
Het grootste voordeel vind ik dat je alleen datgene wat je echt wil moet installeren.
M'n vorige distributie was Redhat/Fedora, en daar zit toch heel wat stuff in die je niet nodig hebt (kun je ook wel wat kiezen bij de installatie, maar toch...) .
Voordeel is dan natuurlijk wel dat veel dingen die je soms nodig hebt al aanwezig zijn in RH, maar een emerge is vlug gedaan in gentoo ...
M'n enige teleurstelling bij Gentoo gaat over het HD gebruik: ik had gehoopt dat gentoo erg zuinig zou zijn met hd space, aangezien je alleen hetgene installeert wat je nodig hebt, maar dat viel toch lelijk tegen. Vooral om iets te compileren heb je blijkbaar nogal wat vrije ruimte nodig. OpenOffice compileren/emergen bvb lukt niet met <2 GB vrije ruimte :s ...
BTW: als je de -O3 optie gebruikt bij gcc, worden binaries dan véél groter, of is dit beperkt? (lusontvouwing en zo ...)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
knopper schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 07:38:
Gentoo is veel meer dan alleen het optimaliseren van software voor je cpu.
Dat is maar goed ook, want het zelf compilen is maar marginaal de moeite waard voor zover ik begrepen heb. Maar zou je toch toe kunnen lichten wat dat is?

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 10-12-2004 15:10 ]

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ugh, ik heb lopen slapen volgens mij. Mag ik TS wijzen op Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4? Dan kan deze dicht ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.