kikibu schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:57:
Wat bedoel je precies? Stemmen in films of ook in muziek?
Ik gebruik zelf de ac3 filter uit het K-Lite codec pack Full (google maar) en die werkt perfect, als soms in films de stemmen zacht zijn, doe ik de voice hoger en dat werkt gewoon. Verder weet ik het niet ..
stemgeluid met films met AC3 en verder niet, mp3 werkt goed
en deze AC3filter heeft t ook altijd prima gedaan dus ik probeer eerst dit ff te fixen

al mn andere films met AC3 vertonen hetzelfde euvel....gewone dvd's spelen perfect af en heb ik mooi geluid zoals het hoort...
als speler op de pc heb ik windows media player 10 en microdvd geprobeerd
JvS schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:03:
Je vertelt helemaal niet hoe je het aansluit. Sluit je je versterker analoog aan met 3 losse stereokabeltjes of gebruik je de dolby digital decoder in je versterker en issie met 1 digitale kabel aangesloten?
Ik ga even uit van het laatste:
Heb je het dan over het afspelen van materiaal met ook echt dolby digital geluid? Want dan staan je instellingen niet goed. Je hebt ergens PCM output aanstaan, dat is dus niet goed en moet je veranderen in "s/pdif" of dolbydigital of AC-3 passthrough of iets dat daar op lijkt. Als je AC3 wil gebruiken, moet je die decoder wel zo instellen (en uiteraard AC3 films hebben)
ik heb m via 3 losse stereokabeltjes aangesloten op mn 5.1 reciever, en niet via SPDIF...dus jou verhaal gaat niet op
ik heb windows media player 10 geprobeerd en MicroDVD player, allebei zelfde probleem
zonder dat AC3filter heb ik niet eens geluid, dus ik neem aan dat beide spelers dit wel gebruiken
uhm....waar zie jij precies 32 Khz ?? ik zie alleen 32 bit, en dat is voor de PCM instellingen..
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:17:
Je hebt je matrix nioet goed ingesteld;
Bovenaan staan de inputs, en rechts waar ze naartoe geleid moeten worden op de output.
Van de 5.1 input gebruik jij alleen front L + R; en dat verdeel je over de 5 kanalen van je output. De Center en de surround kanalen staan op 0, en worden niet verder geleid. Je bass-kanaal gebruik je zelfs helemaal niet.
Als je zoals jij gewoon een 5.1 output hebt (digitaal of niet maakt in dit verhaal niet uit), moet je bij de matrix van linksboven naar rechtonder diagonaal in elk vakje '1' zetten, de rest op '0 laten. Zo wordt elk input-kanaal ook goed doorgegevan naar het juiste output-kanaal (de L -> L', de R -> R' enz). Bovendien kan je je gain dan gewoon weer op neutraal zetten.
Overigens is het geluid wat je nu gebruikt "gewoon" stereo (input:PCM16/2.0); als je je matriix zoals hierboven verteld insteld, komt dat ook als gewoon stereo uit je versterker. Kortom kloppend, want input=output (stereo => stereo, en 5.1 => 5.1).
Overigens: Als dat stereo-geluid "ouderwets" dolby-surround is (want dat lijkt me wel, aan je huidige instellingen te zien); Dan gewoon het knoppie op je stereo indrukken en die verder afregelen.
Ik heb de matrix verandert zoals je aangeeft hier, echter nog geen verschil...ook had ik de gain weer op neutraal gezet maar dan is ook al het andere geluid heel erg zacht, dus dit heb ik maar weer teruggezet
nog even voor alle duidelijkheid, ik heb dus bij het afspelen van AC3-films heel zacht stemgeluid. VOICE of CENTER volume omhoog werkt wel maar zorgt er ook voor dat het geluid ontzettend vervormd wordt en hierdoor erg lelijk is
in ieder geval al bedankt voor alle tips tot nu toe !!!