[AC3] stemgeluid heel zacht

Pagina: 1
Acties:
  • 302 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 09:28
situatie:
WinXP SP2
AC3filter v1.01a
SB Audigy analoog aangesloten op mn Sony reciever

na een verse installatie van WinXP SP2 heb ik ook de nieuwste AC3filter geinstalleerd. Ik krijg echter het geluid niet goed, de stemmen zijn bijna niet te verstaan. Ik heb al van alles geprobeerd: FAQ's doorgelezen, andere topics bekeken, DRC aan en uit, instellingen van de VOICE en de CENTER veranderd (in de AC3 instellingen), CENTER volume voluit gezet op mn reciever, het helpt allemaal niet of het geluid klinkt sterk vervormd.

Dit zijn 3 screens van mn AC3 instellingen zoals ik ze nu heb:

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~damhuisjr/pics/AC3-1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~damhuisjr/pics/AC3-2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~damhuisjr/pics/AC3-3.JPG

Heeft iemand nog suggesties ?

smile an everlasting smile

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-06 14:33
Wat bedoel je precies? Stemmen in films of ook in muziek?

Ik gebruik zelf de ac3 filter uit het K-Lite codec pack Full (google maar) en die werkt perfect, als soms in films de stemmen zacht zijn, doe ik de voice hoger en dat werkt gewoon. Verder weet ik het niet ..

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03 19:19
Werkt de centerspeaker wel als je een andere bron gebruikt (bijv DVD speler)?

Heb je al geprobeerd een ander bestand af te spelen (fout kan in file zitten)?

Wat voor speler gebruik je op de pc?

• Vibhuti
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01-2024
Dat zelde probleem heb ik ook met mijn computer.

Eerst via mijn soundstorm onboard geluid en nu met een versie winxp instalatie op mijn nieuwe neo2 platinum krijg ik inderdaad bij veel vidX en Xvid films een slecht geluid. Ik dacht dat het kwam doordat ik koos voor stereo uitgang (omdat het geluid bij mij thuis gewoon via de boxjes van mijn tv gaat) maar jij hebt het dus ook bij 5.1 opstelling. Ook bij mij zijn de stemmen van de acteurs haast niet te verstaan, maar is bijvoorbeeld surround geluid plots wel weer hard waardoor ik constant met het volume knopje het geluid moet bijstellen :(

Ik weet helaas ook geen oplossing, maar je bent dus niet de enige met dit probleem. :'(

AMD Ath II X4 760K, G.Skill 8GB DDR3-2133, Saphire 2GB R7 260X OC in een mooi Coolcube Maxi doosje

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 17:20

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je vertelt helemaal niet hoe je het aansluit. Sluit je je versterker analoog aan met 3 losse stereokabeltjes of gebruik je de dolby digital decoder in je versterker en issie met 1 digitale kabel aangesloten?

Ik ga even uit van het laatste:
Heb je het dan over het afspelen van materiaal met ook echt dolby digital geluid? Want dan staan je instellingen niet goed. Je hebt ergens PCM output aanstaan, dat is dus niet goed en moet je veranderen in "s/pdif" of dolbydigital of AC-3 passthrough of iets dat daar op lijkt. Als je AC3 wil gebruiken, moet je die decoder wel zo instellen (en uiteraard AC3 films hebben)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:36

smallboy

N/A

Welke player gebruik je? Bij BSPlayer had ik zoiets dergelijks eerst ook, maar die (bleek achteraf) gebruikte AC3filter ook helemaal niet.

Probeer ns een andere speler.

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-07 14:20
In ffdshow zit ook een ac3 codec. Met ac3filter had ik ook het probleem dat stemmen amper te horen waren, hoe ik de volumes ook inregelde. Met de ac3 uit ffdshow (ac3filter deinstalleren) ging het opeens een stuk beter. Kan toeval zijn natuurlijk, omdat ik nog wel meer heb lopen rommelen. Maar probeer het eens, misschien krijg jij hetzelfde resultaat.

En als je dan ook nog uit kunt vinden waar het aan ligt, dan zou dat helemaal mooi zijn ;)

Verwijderd

Ik ken heel dat prog niet, maar goed volges mij is ac3 dolby digital nog altijd 48Khz en ik zie bij jou 32Khz staan. Misschien is daar iets mee, ik doe een gok. :?

Verwijderd

Je hebt je matrix nioet goed ingesteld;
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~damhuisjr/pics/AC3-2.JPG

Bovenaan staan de inputs, en rechts waar ze naartoe geleid moeten worden op de output.

Van de 5.1 input gebruik jij alleen front L + R; en dat verdeel je over de 5 kanalen van je output. De Center en de surround kanalen staan op 0, en worden niet verder geleid. Je bass-kanaal gebruik je zelfs helemaal niet.

Als je zoals jij gewoon een 5.1 output hebt (digitaal of niet maakt in dit verhaal niet uit), moet je bij de matrix van linksboven naar rechtonder diagonaal in elk vakje '1' zetten, de rest op '0 laten. Zo wordt elk input-kanaal ook goed doorgegevan naar het juiste output-kanaal (de L -> L', de R -> R' enz). Bovendien kan je je gain dan gewoon weer op neutraal zetten.

Overigens is het geluid wat je nu gebruikt "gewoon" stereo (input:PCM16/2.0); als je je matriix zoals hierboven verteld insteld, komt dat ook als gewoon stereo uit je versterker. Kortom kloppend, want input=output (stereo => stereo, en 5.1 => 5.1).

Overigens: Als dat stereo-geluid "ouderwets" dolby-surround is (want dat lijkt me wel, aan je huidige instellingen te zien); Dan gewoon het knoppie op je stereo indrukken en die verder afregelen.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2004 14:30 ]

• RooN
kikibu schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:57:
Wat bedoel je precies? Stemmen in films of ook in muziek?

Ik gebruik zelf de ac3 filter uit het K-Lite codec pack Full (google maar) en die werkt perfect, als soms in films de stemmen zacht zijn, doe ik de voice hoger en dat werkt gewoon. Verder weet ik het niet ..
stemgeluid met films met AC3 en verder niet, mp3 werkt goed
en deze AC3filter heeft t ook altijd prima gedaan dus ik probeer eerst dit ff te fixen :)
tiesum schreef op donderdag 09 december 2004 @ 13:58:
Werkt de centerspeaker wel als je een andere bron gebruikt (bijv DVD speler)?

Heb je al geprobeerd een ander bestand af te spelen (fout kan in file zitten)?

Wat voor speler gebruik je op de pc?
al mn andere films met AC3 vertonen hetzelfde euvel....gewone dvd's spelen perfect af en heb ik mooi geluid zoals het hoort...
als speler op de pc heb ik windows media player 10 en microdvd geprobeerd
JvS schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:03:
Je vertelt helemaal niet hoe je het aansluit. Sluit je je versterker analoog aan met 3 losse stereokabeltjes of gebruik je de dolby digital decoder in je versterker en issie met 1 digitale kabel aangesloten?

Ik ga even uit van het laatste:
Heb je het dan over het afspelen van materiaal met ook echt dolby digital geluid? Want dan staan je instellingen niet goed. Je hebt ergens PCM output aanstaan, dat is dus niet goed en moet je veranderen in "s/pdif" of dolbydigital of AC-3 passthrough of iets dat daar op lijkt. Als je AC3 wil gebruiken, moet je die decoder wel zo instellen (en uiteraard AC3 films hebben)
ik heb m via 3 losse stereokabeltjes aangesloten op mn 5.1 reciever, en niet via SPDIF...dus jou verhaal gaat niet op
smallboy schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:06:
Welke player gebruik je? Bij BSPlayer had ik zoiets dergelijks eerst ook, maar die (bleek achteraf) gebruikte AC3filter ook helemaal niet.

Probeer ns een andere speler.
ik heb windows media player 10 geprobeerd en MicroDVD player, allebei zelfde probleem
zonder dat AC3filter heb ik niet eens geluid, dus ik neem aan dat beide spelers dit wel gebruiken
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:11:
Ik ken heel dat prog niet, maar goed volges mij is ac3 dolby digital nog altijd 48Khz en ik zie bij jou 32Khz staan. Misschien is daar iets mee, ik doe een gok. :?
uhm....waar zie jij precies 32 Khz ?? ik zie alleen 32 bit, en dat is voor de PCM instellingen..
Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 14:17:
Je hebt je matrix nioet goed ingesteld;

Bovenaan staan de inputs, en rechts waar ze naartoe geleid moeten worden op de output.

Van de 5.1 input gebruik jij alleen front L + R; en dat verdeel je over de 5 kanalen van je output. De Center en de surround kanalen staan op 0, en worden niet verder geleid. Je bass-kanaal gebruik je zelfs helemaal niet.

Als je zoals jij gewoon een 5.1 output hebt (digitaal of niet maakt in dit verhaal niet uit), moet je bij de matrix van linksboven naar rechtonder diagonaal in elk vakje '1' zetten, de rest op '0 laten. Zo wordt elk input-kanaal ook goed doorgegevan naar het juiste output-kanaal (de L -> L', de R -> R' enz). Bovendien kan je je gain dan gewoon weer op neutraal zetten.

Overigens is het geluid wat je nu gebruikt "gewoon" stereo (input:PCM16/2.0); als je je matriix zoals hierboven verteld insteld, komt dat ook als gewoon stereo uit je versterker. Kortom kloppend, want input=output (stereo => stereo, en 5.1 => 5.1).

Overigens: Als dat stereo-geluid "ouderwets" dolby-surround is (want dat lijkt me wel, aan je huidige instellingen te zien); Dan gewoon het knoppie op je stereo indrukken en die verder afregelen.
Ik heb de matrix verandert zoals je aangeeft hier, echter nog geen verschil...ook had ik de gain weer op neutraal gezet maar dan is ook al het andere geluid heel erg zacht, dus dit heb ik maar weer teruggezet

nog even voor alle duidelijkheid, ik heb dus bij het afspelen van AC3-films heel zacht stemgeluid. VOICE of CENTER volume omhoog werkt wel maar zorgt er ook voor dat het geluid ontzettend vervormd wordt en hierdoor erg lelijk is

in ieder geval al bedankt voor alle tips tot nu toe !!! :)

Verwijderd

Er is ook een codecpack met Ac3 filter + Ac3 boost volume addon, weet zo niet meer welke |:( ,
maar 't was op free-codecs.com..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Gokje: Zet DRC eens aan (tab gains)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• RooN
deepspace schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 00:10:
Gokje: Zet DRC eens aan (tab gains)
heb ik al geprobeerd, helpt niet

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

hmm, je zegt:
de stemmen zijn bijna niet te verstaan
Wat bedoel je daar dan precies mee? Zijn ze te zacht? vol met vervorming? wat precies...

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
Als je gewoon een present (b.v loud) aanklikt dan zou je toch wel weer duidelijk de stemmen moeten kunnen horen.

• Lord_T
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 09:50
dit heb ik gevonden via google over dat geluid met die ac3 boost ;)

http://www.divx.com/divx/drdivx/versions/

versie 1.05 heeft een boost en versie 1.06 is al uit ;)

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Vier dingen:
- waarom staat de master gain op +20dB? Dat zou ik iig veranderen naar 0dB voordat de boel digitaal gaat clippen.
- ik snap niet waar je die matrix precies nodig voor hebt. Maar als het werkt zoals ik denk dat het werkt, staan die instellingen idd totaal verkeerd. Gek dat het niet uitmaakt als je het verandert, maar zoals het nu staat wordt alleen de L+R inputs naar outputs gerout.
- ik denk dat je het probleem heel duidelijk kan krijgen als je even een test DVD (of VOB file) erin stopt en dan een testsignaal van alle kanalen afspelen. Dan weet je snel genoeg of de routing en de levels kloppen.
- heb je een prologic receiver met 5.1 input? Als je een versterker hebt die Dolby Digital kan decoden zou ik gewoon de SPDIF gebruiken en je versterker laten decoden. Werkt makkelijker dan softwarematig met AC3filter.

• RooN
Jag schreef op zaterdag 11 december 2004 @ 02:16:
Vier dingen:
- waarom staat de master gain op +20dB? Dat zou ik iig veranderen naar 0dB voordat de boel digitaal gaat clippen.
- ik snap niet waar je die matrix precies nodig voor hebt. Maar als het werkt zoals ik denk dat het werkt, staan die instellingen idd totaal verkeerd. Gek dat het niet uitmaakt als je het verandert, maar zoals het nu staat wordt alleen de L+R inputs naar outputs gerout.
- ik denk dat je het probleem heel duidelijk kan krijgen als je even een test DVD (of VOB file) erin stopt en dan een testsignaal van alle kanalen afspelen. Dan weet je snel genoeg of de routing en de levels kloppen.
- heb je een prologic receiver met 5.1 input? Als je een versterker hebt die Dolby Digital kan decoden zou ik gewoon de SPDIF gebruiken en je versterker laten decoden. Werkt makkelijker dan softwarematig met AC3filter.
de master staat op +20db omdat ik anders mn reciever flink hard moet zetten. Voor de kwaliteit van het geluid maakt het niet uit, geen last van clipping o.i.d. De matrix heb ik aangepast zoals al aangegeven werd dus hier zal het probleem niet meer zitten. Over dat testsignaal: ook bij de drivers van mn audigy zit zo'n testsignaal, dit werkt prima. Ook met het kijken van DVD die dus gewoon 5.1 geluid uitsturen werkt het prima, hier zit het probleem dus niet.

ik heb een redelijk oude prologic reciever met 5.1 analoge input. Zoals gezegd heb ik die dus met 3 stereokabels aangesloten op mn audigy. Ik denk ook dat ik mn audigy beter kan laten decoden dan mn reciever, ook omdat mn audigy vast wel meer decoders aan boord heeft :)

ik zal wel eens andere codecs gaan proberen en die boost zoals hierboven al werd gezegd. toch raar dat ik dit niet goed aan het werk krijg.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik kan alleen maar mijn vraag herhalen:
deepspace schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 12:29:
hmm, je zegt:

[...]

Wat bedoel je daar dan precies mee? Zijn ze te zacht? vol met vervorming? wat precies...
Begrijp ik nu dat het met de gain op 0 wel goed is en dat je dan alleen de amp harder moet zetten? Zet dan gewoon de gain op 0 en zet DRC aan (waarom staat dat btw op twee tabjes. Vage tool...)

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 12-12-2004 15:36 ]

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Heeft de TS een externe decoder ?

Bij mij stond mijn externe decoder namelijk een tijdje geleden per ongeluk op neo6:cinema waardoor ik precies hetzelfde had als TS.

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Defspace schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:29:
Heeft de TS een externe decoder ?

Bij mij stond mijn externe decoder namelijk een tijdje geleden per ongeluk op neo6:cinema waardoor ik precies hetzelfde had als TS.
Nee (lezen is ook een kunst)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

RooN schreef op zondag 12 december 2004 @ 15:30:
[...]

de master staat op +20db omdat ik anders mn reciever flink hard moet zetten. Voor de kwaliteit van het geluid maakt het niet uit, geen last van clipping o.i.d. De matrix heb ik aangepast zoals al aangegeven werd dus hier zal het probleem niet meer zitten. Over dat testsignaal: ook bij de drivers van mn audigy zit zo'n testsignaal, dit werkt prima. Ook met het kijken van DVD die dus gewoon 5.1 geluid uitsturen werkt het prima, hier zit het probleem dus niet.

ik heb een redelijk oude prologic reciever met 5.1 analoge input. Zoals gezegd heb ik die dus met 3 stereokabels aangesloten op mn audigy. Ik denk ook dat ik mn audigy beter kan laten decoden dan mn reciever, ook omdat mn audigy vast wel meer decoders aan boord heeft :)

ik zal wel eens andere codecs gaan proberen en die boost zoals hierboven al werd gezegd. toch raar dat ik dit niet goed aan het werk krijg.
Even ter informatie: op DVDs wordt ook AC3 gebruikt. Ik dacht dat je het probleem had met alle AC3 bronnen, maar je hebt het dus alleen met DivX-en met AC3 soundtrack?

En ik weet niet waar die angst van mensen om de volumeknop ver open te draaien vandaan komt, maar dat is geen enkel probleem. 20dB (da's veel!) op digitaal niveau gaan versterken wel! Als het niet gaat clippen, dan wordt het gelimit, maar je gaat geheid tegen de 0dBFS aanlopen. Gewoon op nul zetten, alle volumes in de windowsmixer (of creative mixer) op max zetten (dat is 0dB stand) en dan met je receiver het volume regelen. En het is heel normaal als je dan de volumeknop half open moet zetten, er zit gewoon veel dynamiek in films (in een goede soundtrack wel iig).

Maar goed, dat lost je probleem nog niet op. Ik zou eerst het probleem duidelijker proberen te krijgen, zoals deepspace ook al zegt. Bijvoorbeeld alle speakers loskoppelen en dus alleen naar de center luisteren. Komt er uberhaupt geluid uit? Zo ja, niveau te laag of heel veel vervorming? Of klankmatig totaal verkeerd?
Als er zo goed als geen of helemaal geen geluid uit je center komt, dan moet je niet de output met 20dB te verhogen of rare boost packs installeren. Dit probleem zal waarschijnlijk gewoon een duidelijke oorzaak hebben.

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ik had dit probleem vanavond ook en ik gebruikte de ac3 filters van ffdshow. maar ff ac3filter 0.70 standalone geinstalleerd en probleem is weg.

check: http://sourceforge.net/tr...roup_id=66022&atid=513089

probeer 0.70 eens

[ Voor 30% gewijzigd door Paquito op 13-12-2004 04:04 ]

Verwijderd

ik gebruik ook de .70 filter en daarbij is het probleem idd minder.
Bovendien zit er een equalizer menutje in waar je de 1k Hz hoger kan zetten. Mocht je dit niet op je versterker kunnen.

• RooN
ik heb ook ac3filter 0.70b geinstalleerd en het heeft altijd goed gewerkt.

nog voor de duidelijkheid nog wat puntjes omdat het een en ander niet duidelijk is:

het probleem ligt m in de software, de speakers doen het, mn reciever doet t prima, alles is goed aangesloten en ik heb het ALLEEN met DivX (of XviD) films MET AC3 geluid. De rest dus MP3, spellen met 5.1 geluid en gewone DVD's gaat alles goed en klinkt het als een klok

omdat het geluid van films met AC3 erg zacht klinkt in vergelijking met al het andere geluid op mn computer (dus in vergelijking met MP3 en spellen) heb ik de gain op +20dB gezet. Dit doet precies wat het moet doen: het geluid versterken zonder vervormingen. Maar ook als ik de gain op +0dB laat staan is het stemgeluid zacht. De muziek, explosies, geluidseffecten, kogels en alles klinkt prima, maar de stemmen zijn zacht, net of ze gedempt worden. Ik kan alleen niet vinden waar

• voodooless
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

AC3 is niet zachter, maar heeft veel meer dynamiek. Stempassages zijn in verhouding tot de rest idd vaak wat zachter, maar dat hoort ook gewoon zo. Gewoon je versterker wat harder zetten ;) op +20 dB heb je echt kans dat het gaat clippen (ook al hoor je dat misschien niet). Het komt de kwaliteit niet ten goede.

Wil je de dynamiek verkleinen dan kun je beter Dymanic Range Compressie aanzetten. Dat heeft veel meer effect (in ieder geval: zou meer effect moeten hebben).

Ik zou echter zeggen dat de standaard instellingen gewoon prima moeten zijn (aangezien die ook bij iedereen gewoon werken)

Pagina: 1