Toon posts:

[Java] Programma gemaakt in verschillende layers

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Ik heb juist een programma gemaakt om mijn dvd's bij te houden nu heb ik een klasse voor mijn gui gemaakt een klasse voor mijn business logic en een klasse apart voor mijn database
nu wanneer je iets wil opslaan moet je eerst in de gui iets invoeren dan wordt dat naar de business layer doorgestuurd en van daar naaar de database layer

Wordt dit ook zo in de praktijk gedaan

alvast dank

• XKB
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-04-2021

XKB

Anonymous functional

Het aanbrengen van abstractie lagen voor complexere systemen wordt veel toegepast in de praktijk. Gezien de terminologie die je in je post gebruikt wist je dit echter al :D

Choose for Choice! Choose Linux! | src van icon

Verwijderd

Topicstarter
wel ik heb dit gelezen en vroeg me af of dit wel waar was

thx alot

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Zoek ff op 3 layer/3 tier architectuur en zul je het zelf wel zien.

Op het moment dat de 'tiers' op een locatie staan worden het meestal layers genoemt.. en anders tiers.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 09-12-2004 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ah dank je dat wist ik niet is dat dan ook een soort van patern ofzo ??

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Tom,
niet beginnen te vliegen vooraleer je kan lopen... wandelen lukt je blijkbaar al vrij aardig ;)

Er zijn inderdaad een groot aantal 'patterns', oftwel standaard oplossingstechnieken op veel voorkomende problemen. Een voorbeeld van zo'n pattern is het DAO (data access object) pattern, die ervoor zorgt dat je de database-layer in een overzichtelijke structuur kan uitwerken.

Complexere applicaties worden veelal opgebouwd uit verschillende lagen, waarbij de lagen eigenlijk niet veel van elkaar moeten weten.. enkel hoe ze aan te spreken. Op deze manier heeft iedere laag zijn eigen 'bevoegdheid'. Door op de manier van meerdere lagen te werken, komt het "Separation of Concerns" paradigma mooi naar boven. Iedereen doet zijn ding.

Ik zou je aanraden om eerst eens te kijken op welke wijze je de n-tier applicaties het best opbouwd alvorens over te gaan op design patterns. Op deze manier stoot je zelf eerst tegen bepaalde 'fouten' en problemen waardoor je het nut van patterns eerder zal inzien en ze ook sneller zal kunnen begrijpen.

Verwijderd

Topicstarter
ok thx voor de tips zal zeker eerst de n-tier eens bestuderen, dan zal het misschien wel vlugger gaan om de patterns te snappen, nu ik ben nog maar pas afgestudeerd, denken jullie dat je dat allemaal al moet kennen om een job te vinden, want het is momenteel heel moeilijk om een job te vinden in de programmatiesector

thx
Tom

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Het is geen specifieke vereiste om dat allemaal te kennen voor een job te vinden, maar hoe meer je kent, hoe gemakkelijker je deze zal vinden.

Je DVD applicatie, is dat trouwens een gewone of een webapplicatie?
Ik ben ook nog niet zo lang geleden afgestudeerd en eigenlijk heb ik niet zoveel problemen gehad met het vinden van een job. Wat voor job zoek je juist?
Misschien moet je je ook eens wat meer gaan verdiepen in het web gedeelte van Java, want daar is de laatste tijd, hier in België althans, meer vraag naar...

Verwijderd

Topicstarter
ik ben ook van belgie, maar ik vind hier niets
mijn dvd applicatie is een gewone applicatie maar daar ik met verschillende layers werk
kan ik er ook vlug een applet van maken

ik ben van diploma graduaat waarschijnlijk bent u licenciaat ofzo want ik vind hier niets :(

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:49
In Belgie is er werk genoeg hoor. :)
Het enige probleem is dat er momenteel meestal mensen met ervaring gevraagd worden; dus als je al enige jaren werkervaring hebt en een goeie CV , is het redelijk makkelijk om aan werk te geraken.

Als je eens kijkt op sites zoals monster.be en stepstone, vind je toch wel eea hoor. Op de site van de VDAB kan je ook eens kijken, en zoek daar op het trefwoord 'programmeur'.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Boundary, control en entity zijn termen die ik altijd gebruik voor lagen (but what's in a name).
Op de boundarylaag pleur je de interfaceklassen waarmee je het systeem bediend.
Op de controllaag zit de bedrijfslogica inderdaad. Daar kijk je naar welke verantwoordelijkheden er allemaal zijn en elke verantwoordelijkheid geef je een klasse. Deze klassen bevatten vooral methoden.
Op de entitylaag zit data. Deze klassen bevatten vooral attributen.
Zo gaat het ook in de praktijk en het is een onderdeel van software engineering.

(kijk ook voor de grap eens naar het MVC, Model View Controller princiepe van java swing)

Om de structuur van je klassen goed in beeld te krijgen kun je een klassendiagram maken. Om tot een goed klassendiagram te maken kun je verschillende SE-ontwikkeltrajecten volgen, zoals het watervalmodel. Daar ga je van de abstracte wens van de klant stap voor stap naar de concrete uitleg van de programmeur. (wellicht wist je dit al, maar dan is het maar voor anderen die hier via de search komen :) )
Naast layers moet je ook kijken naar abstractie. Gooi je in plaats van vissen en katten dieren in een Vector, (dier als abstracte klasse waar vis en kat het dier extenden) kun je later makkelijker een hond aan je applicatie toevoegen. (wist je wellicht ook al...maar dan maar als opzetje voor het volgende stukje :) )

Dat die abstractie verder gaat dan je ooit kunt vermoeden zie je weer bij de zogenaamde design patterns. Zo verteld het commandpattern je bijvoorbeeld hoe je het beste objecten van elk command kunt maken zodat je gegeven commands makkelijker kunt bijhouden en undoën.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2004 @ 21:16:
ik ben ook van belgie, maar ik vind hier niets
mijn dvd applicatie is een gewone applicatie maar daar ik met verschillende layers werk
kan ik er ook vlug een applet van maken

ik ben van diploma graduaat waarschijnlijk bent u licenciaat ofzo want ik vind hier niets :(
héhé, punt één is je wakker schudden. een java web applicatie is géén applet (leef je nog? niet al te zeer geschokt ;))

Kijk even naar JSP, Struts (wordt veel gevraagd, er zijn betere frameworks maar de wet van vraag en aanbod primeert ook in de informatica-jobsector.), EJB (Session en CMP beans bijvoorbeeld).
En dan heb je het belangrijkste deel van de J2EE componenten. (elke J2EE programmeur zal me natuurlijk tegenspreken, ikzelf incluis, maar ik spreek nu over je mogelijkheden om een job te vinden).

Verder over een J2EE job in België, spreek je Frans? Denk je dat je dit snel zou kunnen leren?

Sword-technologies (diens brood men eet...), Trasys, Getronics, ... zijn bedrijven die véél J2EE mensen zoeken, probeer ze gewoon te overtuigen en hopelijk hebben ze een vacature voor je, maar stuur gewoon even je CV en dan contacteren ze je misschien binnen enkele maanden ofzo. Die CV stuur je in het Engels of Frans aangezien Nederlands er quasi marsmannetjestaal is :)

owja, ik ben licentiaat, maar niet licentiaat informatica... gewoon je best doen en bereid zijn veel te leren zijn héél belangrijke troeven.

succes :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2004 09:08 ]

• 6K
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 15:07

6K

is ook zo...

Ik gebruik veelal ook de 3 lagen structuur voor 'gemiddelde' applicaties.

Dit bevordert het hergebruik en zorgt voor een deel ook voor de afscherming: de voorkant weet niets van de achterkant (en visa versa).
Omschakelen van web naar normaal en andersom behoeft dan normaliter alleen een aanpassing in je GUI vanwege de gebruikte controls.

Daarnaast vind ik de business logic layer erg prettig om alle functionele aspecten ook gescheiden te hebben, met een logische opzet en goed OO kun je daar heel veel van hergebruiken en aanpassingen/bugs zijn snel te localiseren.

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• whoami
Verwijderd schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:06:
[...]

Verder over een J2EE job in België, spreek je Frans? Denk je dat je dit snel zou kunnen leren?
Als hij belg is, zal hij wel frans spreken. :)

• 6K

6K

is ook zo...

niet helemaal zeker ;)
ik zit hier momenteel ook in Belgie te programmeren, maar een flink aantal van mijn belgische collegas spreken geen knoop frans ;)
Ik weet niet hoe het met Java is, maar op het gebied van .Net vragen ze hier echt absurd veel mensen. De detacheer bedrijven zijn gewoon uitverkocht :X

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

• whoami
6K schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:15:
niet helemaal zeker ;)
ik zit hier momenteel ook in Belgie te programmeren, maar een flink aantal van mijn belgische collegas spreken geen knoop frans ;)
Je zit in A'pen zeker ?

• 6K

6K

is ook zo...

Beerse (zeer dicht bij antwerpen idd)
Leuke job by the way: visualisatie plugin, eindelijk eens wat anders dan verzekeringsapps en pensioenapps :)

٩(͡๏̯͡๏)۶ ٩(●̮̮̃•̃)۶

Verwijderd

Topicstarter
whoami schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 09:11:
[...]

Als hij belg is, zal hij wel frans spreken. :)
ik spreek wel wat frans maar niet vloeiend genoeg :(

maar het probleem is dat ze mensen de kans niet geven om te beginnen en zo kan je geen ervaring opdoen he
Pagina: 1